Elinvoimavaliokunta, kokous 17.5.2022

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 39 Kunnossapidon alueurakka 2022-2027

HOLDno-2022-241

Valmistelija

  • Ari Rinkinen, projektipäällikkö, ari.rinkinen@hollola.fi

Perustelut

Hankinnan kohde ja sopimuskausi

Hankinnan kohteena on Hollolan alueurakka, joka käsittää Hollolan kunnan alueen liikenneväylien, liikennealueiden, liikenneviheralueiden, puistojen ja leikkipaikkojen hoidon ja kunnossapidon.

Varsinainen sopimuskausi on 5 vuotta (1.10.2022-30.9.2027). Lisäksi pyydettiin tarjousta optiosta ajalle kahdeksi (1+1) vuodeksi. 

Hankintamenettely

Hankintamenettelynä oli avoin menettely. Tarjouskilpailua koskeva hankintailmoitus julkaistiin Hilma-ilmoituskanavassa 30.03.2022.

Tarjousten määräaika

Tarjouspyynnössä tarjousten toimittamiselle asetettiin määräajaksi 04.05.2022 klo 16:00.

Saadut tarjoukset

Asetettuun määräaikaan mennessä tarjouksen jättivät seuraavat tarjoajat:

Viherpalvelut Hyvönen Oy

RTA-yhtiöt Oy

Terranor Oy

YIT Suomi Oy

Tarjoajien soveltuvuuden arviointi

Tarjoajien soveltuvuutta koskevat vaatimukset määriteltiin hankintailmoituksessa.

Tarjousten tarkastamisessa todettiin, että RTA-yhtiöt Oy ei täyttänyt tarjoajille asetettuja soveltuvuusvaatimuksia. Tarjouspyynnössä oli ilmoitettu, että urakan projektipäällikkö ja työmaapäällikkö eivät voi olla sama henkilö eikä työmaapäällikkö ja viheralueiden työnjohtaja voi olla sama henkilö. Tarjoajalla oli nimetty sama henkilö projektipäälliköksi ja työmaapäälliköksi. Tämän vuoksi RTA-yhtiöt Oy suljettiin tarjouskilpailun ulkopuolelle.

Muut tarjoajat täyttivät tarjouspyynnössä asetetut soveltuvuusvaatimukset.

Tarjousten tarjouspyynnön mukaisuuden arviointi

Tarjottavaa palvelua ja tarjousta koskevat vaatimukset määriteltiin tarjouspyynnössä ja sen liitteissä. Tarjoajien edellytettiin vastaavan kaikkiin kohtiin sekä liittävän kaikki vaadittavat asiakirjat ja selvitykset tarjouksensa liitteeksi.

Tarjousten tarkastamisessa todettiin, että kaikki kelpoisuusvaatimukset täyttäneiden tarjoajien tarjoukset olivat tarjouspyynnön mukaisia ja hyväksyttiin näin ollen mukaan tarjouskilpailuun.

Tarjousten vertailu

Hankinnan valintaperusteena on hinta-laatusuhteeltaan paras tarjous. Kokonaistaloudellisen edullisuuden vertailuperusteet on kuvattu tarjouspyynnön kohdassa 5 ja liitteessä ”Laatulupaus”.

Laatuvertailu [40 %]

Tarjouspyynnössä ilmoitettiin kunkin vertailtavan laatutekijän painoarvot ja pisteytykset. Laatutekijät olivat seuraavat:

ARVOSTELUKOHTEET                                                                                                                  PISTEET

A. LAATUJÄRJESTELMÄ JA REFERENSSIT                                    

1. Urakoitsijan laatu- ja ympäristöjärjestelmä                                                                       0-2

2. Urakoitsijan referenssit                                                                                                     0-3

3. Urakoitsijan avainhenkilöiden osaaminen                                                                         0-7

B. TOIMINNAN SUUNNITTELU JA LAADUNHALLINTA                               

1. Resursointi ja työn suunnittelu                                                                                         0-16

C. LAADUNVARMISTUS JA DOKUMENTOINTI                                                        

1. Laatuosaaminen ja tiedonkulku, laadun valvonta, seuranta ja tiedottaminen                  0-5

2. Työn seurannan dokumentointi, sen kokoaminen ja raportointi                                       0-5

D. TIEDOTTAMINEN JA SOSIAALINEN TOIMINTAKULTTUURI                                                       

1. Mediatiedote                                                                                                                     0-2

Yhteensä maksimipisteet                                                                                                      40

Tarjotun laadun tarkempi vertailu ilmenee liitteestä 1 laatuvertailu. Tarjoajat pisteyttivät itse tarjotun laadun laatulupaus-asiakirjassa kuvatun perusteella ja ovat vakuuttaneet tuottavansa laadun annetun laatulupauksen mukaisesti.

Hintavertailu [60 %]

Tarjouspyynnössä ilmoitettiin, että hintavertailu suoritetaan seuraavasti:

Hintavertailussa hyväksyttyjen tarjoushintojen keskiarvo saa neljäkymmentäkahdeksan (48) pistettä. Tarjoajan pistemäärää korotetaan kolmella pisteellä jokaista keskiarvohinnan alittavaa 5 % kohti ja lasketaan kolmella pisteellä jokaista keskiarvon ylittävää 3 % kohti. Pisteitä saa enintään 60, ja alin hyväksyttävä hintapistemäärä on 30. Tätä alemmat hylätään tarjouskilpailusta liian kalliina.

Hintavertailu ilmenee liitteestä 2, Hintavertailutaulukko. 

YIT Suomi Oy:n tarjous hylätään tarjouskilpailusta liian kalliina.

Yhteenveto

Tarjoaja Hinta-/Laatu-/Kokonaispisteet

1. Terranor Oy  60p. / 39,5p. / 99,5p.

2. Viherpalvelut Hyvönen Oy 51p. / 39p./ 90p.

Tarjouskilpailun hinta-laatusuhteeltaan paras tarjous oli Terranor Oy:n tarjous.

Terranor Oy:n tarjoushinta on 589 949,00 euroa/vuosi (alv 0%) ja yhteensä 2 949 745,00 euroa (alv 0%) ajalla 2022-2027.

Hankinnan kokonaishinta kaikkine optiovuosineen on yhteensä 4 129 643,00 € (alv 0%).

Ehdotus

Esittelijä

  • Heli Randell, elinvoimajohtaja, heli.randell@hollola.fi

Elinvoimavaliokunta päättää valita kuntatekniikan kunnossapidon alueurakoitsijaksi ajalle 1.10.2022 – 30.9.2027 kokonaistaloudellisesti edullisimman tarjouksen tehneen Terranor Oy:n, jonka tarjoushinta on 589 949,00 euroa/vuosi (alv 0%) ja yhteensä 2 949 745,00 euroa (alv 0%) ajalla 2022-2027.

Sopimukseen kirjataan mahdollisuus kahteen optiovuoteen, joista sovitaan vuosi kerrallaan erikseen.

Päätös

Merk. Kuultiin asiantuntijoina projektipäällikkö Ari Rinkistä ja kuntatekniikan päällikkö Sauli Tiensuuta.

Päätöehdotus hyväksyttiin.

Tiedoksi

Asianosaiset: tarjoajat   tiedoksi:  elivoimajohtaja, rakennuttajavalvoja, projektipäällikkö, kuntatekniikan päällikkö, sopimustenhallinta

Liitteet

Oheismateriaali


Muutoksenhaku

Hankintaoikaisuohje ja valitusosoitus / Hankintapäätös, hankintalain EU-, kansallisen, liitteen E tai käyttöoikeussopimuksen kynnysarvon ylittävä hankinta

Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.

OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Oikaisuvaatimusoikeus

Hankintaoikaisua voi vaatia hankintayksiköltä kirjallisesti tarjouskilpailuun osallistunut tarjoaja tai osallistumishakemuksen tehnyt ehdokas eli se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen).

Oikaisuvaatimusaika

Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.

Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua. Hankintaoikaisuvaatimuksen vireille tulo ja käsittely eivät vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosainen voi hankintalain nojalla hakea muutosta valittamalla markkinaoikeuteen.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä. 

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen 

Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Hollolan kunnan hankintayksikkö.

Hankintayksikön yhteystiedot:

Hollolan kunta / kirjaamo
Postiosoite: PL 66, 15871 HOLLOLA
Käyntiosoite: Virastotie 3, Hollola
Faksinumero: 03 880 3474
Sähköposti: kirjaamo(at)hollola.fi
Kirjaamon aukioloajat: maanantai-perjantai klo 9.00-15.00

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla:

  • hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.

Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.

Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aiemmin toimitettu viranomaiselle.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä voi pyytää Hollolan kunnan kirjaamosta.

Postiosoite: PL 66, 15871 HOLLOLA
Käyntiosoite: Virastotie 3, Hollola
Sähköposti: kirjaamo(at)hollola.fi
Faksinumero: 03 880 3474
Puhelinnumero: 044 780 1427
Kirjaamon aukioloajat: maanantai-perjantai klo 9.00-15.00.

2 VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE

Valitusoikeus

Tarjoaja tai osallistumishakemuksen tehnyt ehdokas tai se, jota asia koskee, voi saattaa asian markkinaoikeuden käsiteltäväksi.

Valitusaika ja päätöksen tiedoksisaanti

Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

EU-kynnysarvot ylittävissä hankinnoissa valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista, jos hankintayksikkö on tehnyt hankintasopimuksen hankintalain 130 §:n 1 tai 3 kohdan nojalla noudattamatta odotusaikaa.

Valitus on tehtävä kuuden kuukauden kuluessa hankintapäätöksen tekemisestä siinä tapauksessa, että asianosainen on saanut hankintapäätöksen tiedoksi ja hankintapäätös tai valitusosoitus on ollut olennaisesti puutteellinen. 

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Hankintaoikaisun vireille tulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa on ilmoitettava:

  • päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös); 
  • miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
  • vaatimusten perustelut;
  • mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituksella ei kuitenkaan voida hankintalain 146 §:n mukaisesti saada käsiteltäväksi hankintayksikön sellaista päätöstä tai muuta ratkaisua, joka koskee:

  • yksinomaan hankintamenettelyn valmistelua;
  • sitä, että hankintasopimusta ei jaeta osiin hankintalain 75 §:n nojalla; tai
  • sitä, että hankintalain 93 §:ssä tarkoitetun kokonaistaloudellisen edullisuuden perusteena käytetään yksinomaan halvinta hintaa tai kustannuksia.

Puitejärjestelyyn perustuvan hankinnan ja dynaamiseen hankintajärjestelmään hyväksymistä koskevan ratkaisun osalta valituskirjelmässä on hankintalain 146 §:n perusteella esitettävä, minkä vuoksi markkinaoikeuden tulisi myöntää käsittelylupa asiassa.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä markkinaoikeudelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi markkinaoikeus valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Valitukseen on liitettävä:

  • valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  • selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
  • asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Asiamiehen on liitettävä valituskirjelmään valtakirja, kuten oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetun lain (808/2019) 32 §:ssä säädetään.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään markkinaoikeudelle. Valituksen voi toimittaa markkinaoikeuden kansliaan henkilökohtaisesti, asiamiestä käyttäen, lähetin välityksellä, postitse, telekopiona tai sähköpostin avulla kuten sähköisestä asioinnista viranomaistoiminnassa annetussa laissa (13/2003) säädetään. Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet.

Markkinaoikeus
Osoite: Sörnäistenkatu 1, 00580 Helsinki
Sähköposti: markkinaoikeus(at)oikeus.fi 
Faksinumero: 029 564 3314
Puhelinnumero: 029 564 3300

Oikeusministeriön turvaposti (https://turvaposti.om.fi) on markkinaoikeuden asiakkaille suositeltu tapa toimittaa markkinaoikeudelle salassa pidettävät ja arkaluontoiset asiakirjat. Palvelun käyttäminen on ilmaista.

Kun turvapostia lähetetään viraston virastopostiin, viestin otsikkoon, sisältöön sekä liitteisiin tulee laittaa tarvittavat tunnistetiedot (nimi, mihin asiaan posti liittyy jne.) siten, että viraston henkilöstö osaa välittää viestin asiaa käsittelevälle henkilölle, tietää mihin asiaan sähköposti liittyy sekä keneltä se on.

Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle

Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.

Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:

Hollolan kunta / kirjaamo
Postiosoite: PL 66, 15871 HOLLOLA
Käyntiosoite: Virastotie 3, Hollola
Faksinumero: 03 880 3474
Sähköposti: kirjaamo(at)hollola.fi
Hankintayksikön kirjaamon aukioloajat: maanantai-perjantai klo 9.00-15.00

Oikeudenkäyntimaksu

Markkinaoikeus voi periä valituksen käsittelystä oikeudenkäyntimaksun. Maksusta säädetään tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) sekä sen nojalla annetuissa asetuksissa.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä voi pyytää Hollolan kunnan kirjaamosta.

Postiosoite: PL 66, 15871 HOLLOLA
Käyntiosoite: Virastotie 3, Hollola
Sähköposti: kirjaamo(at)hollola.fi
Faksinumero: 03 880 3474
Puhelinnumero: 044 780 1427
Kirjaamon aukioloajat: maanantai-perjantai klo 9.00-15.00