Ympäristöterveyslautakunta, kokous 18.4.2023

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 11 Oikaisuvaatimus ympäristöterveysjohtajan päätökseen 23.3.2023 § 3

HOLDno-2023-156

Valmistelija

  • Silja Mäkelä, ympäristöterveysjohtaja, silja.makela@hollola.fi
  • Sanna Kousa, terveydensuojeluinsinööri, sanna.kousa@hollola.fi

Perustelut

Hollolan kunnan ympäristöterveysjohtaja on tehnyt viranhaltijapäätöksen, jossa määrätään **** ***** ********* 500 euron suuruinen seuraamusmaksu elintarvikelain (297/2021) 10 §:n rikkomisesta. ***** on harjoittanut elintarvikelain 5 §:n 9. kohdassa tarkoitettua elintarviketoimintaa, josta elintarvikelain 10 §:n mukaan on tehtävä ilmoitus toiminnan rekisteröintiä varten toimivaltaisen valvontaviranomaisen tarjoamaan sähköiseen palveluun tai toimitettava tiedot muulla tavoin toimivaltaiselle valvontaviranomaiselle viimeistään neljä viikkoa ennen toiminnan aloittamista tai olennaista muuttamista. Elintarvikelain 67 §:n mukaan toimivaltainen valvontaviranomainen voi määrätä toimijan maksamaan vähintään 300 euron ja enintään 5000 euron elintarvikevalvonnan seuraamusmaksun, jos toimija harjoittaa alkutuotantoa, elintarviketoimintaa tai kontaktimateriaalitoimintaa sellaisessa toimipaikassa, jota ei ole 9 tai 11 §:n mukaisesti hyväksytty tai josta ei ole tehty 8, 10 tai 13 §:ssä tarkoitettua ilmoitusta.

**** ***** on jättänyt 3.4.2023 Hollolan kunnan ympäristöterveyslautakunnalle oikaisuvaatimuksen em. päätökseen. Oikaisuvaatimus on saapunut määräajassa sen jälkeen, kun ***** on saanut päätöksen tiedokseen. Oikaisuvaatimuksessa ***** toteaa, että Sarin Herkkutuvan Facebook-sivusto on markkinointisivusto, jolla mainostetaan eri yrityksiä ja heidän tuotteitaan. ***** mielestä pelkät sosiaalisen median päivitykset eivät ole pätevä peruste antaa seuraamusmaksua ja toteaa, ettei hän ole harjoittanut sellaista elintarvikealan toimintaa, mikä vaatisi elintarviketoiminnan rekisteröintiä.

Elintarvikevalvontaviranomaisen tietoon on tullut 8.2.2023 Facebook-sivusto Sarin Herkkutupa, jossa on julkaistu elintarvikkeiden myynti-ilmoituksia 11.11.2021 – 7.2.2023 välisenä aikana yhteensä 19 kertaa. Lisäksi Sarin Herkkutupa on julkaissut Facebook-ryhmässä Iittiläisten oma tiedostuskanava yhteensä seitsemän elintarvikkeiden myynti-ilmoitusta samalla aikavälillä. Sivustojen ilmoituksissa on markkinoitu mm. saaristolaisleipää, kylmäsavulohta ja kylmäsavulohilevitettä, lihapiirakoita, karjalanpiirakoita ja hilloja. Ilmoitusten perusteella Sarin Herkkutupa on tilauksesta valmistanut asiakkaille erilaisia täytekakkuja ja voileipäkakkuja sekä ruokia.  Facebook-ilmoitusten mukaan Sarin Herkkutupa on palvellut osoitteessa Kausansaarentie 2, 47400 Kausala. Sarin Herkkutuvalla on Facebook-ilmoitusten perusteella ollut käytössään elintarvikkeiden myyntiin soveltuva auto, josta elintarvikkeita on myyty mm. Kulman elintarvikkeen pihassa Kausalassa sekä Kausansaarentie 2:ssa. Facebook-ilmoitusten perusteella viranomainen on todennut, että **** ***** on harjoittanut elintarvikealan toimintaa sellaisessa toimipaikassa, josta ei ole tehty elintarvikelain 10 §:ssä tarkoitettua ilmoitusta toiminnan rekisteröintiä varten. 

Elintarvikelain 10 § 2. momentin mukaan ilmoitusta toiminnan rekisteröintiä varten ei tarvitse tehdä, jos toiminta ja siihen liittyvät riskit ovat vähäisiä ja elintarviketoiminta tapahtuu samassa huoneistossa kuin toimijan harjoittama muu elinkeinotoiminta, kyseessä on yksityinen henkilö tai toimintaa ei voida pitää elinkeinon harjoittamisena. Viranomainen on käyttänyt **** ***** toiminnan rekisteröintivelvollisuuden ja riskien arvioinnissa Ruokaviraston ohjetta Rekisteröitävää elintarviketoimintaa vai ei? (ohje/versio 836/04.02.00.01/2022/2, voimaantulopäivä 5.5.2022), joka sisältää Ruokaviraston tulkintaa siitä, milloin elintarviketoiminta ja siihen liittyvät riskit ovat niin vähäiset, että toimintaa ei tarvitse rekisteröidä. Ruokaviraston tulkinannan mukaan vähäriskinen toiminta voi sisältää 
-    huoneenlämmössä säilyvien yhdistelmäelintarvikkeiden ja ei-eläinperäisten elintarvikkeiden myyntiä.
-    huoneenlämmössä säilyvien eläinperäisten elintarvikkeiden myyntiä, jos ne on valmistettu hyväksytyssä elintarvikehuoneistossa.
-    valmiiksi pakattujen ja pakastettujen yhdistelmäelintarvikkeiden ja ei- eläinperäisten elintarvikkeiden, kuten pakatun jäätelön myyntiä ja tarjoilua.
-    hunajan myyntiä

**** ***** on markkinoinut Sarin Herkkutuvan Facebook-sivulla mm. kylmäsavulohta, kylmäsavulohilevitettä ja sillikaviaaria, jotka ovat helposti pilaantuvia, kylmäsäilytystä vaativia elintarvikkeita. Ruokaviraston tulkinnan mukaan etämyyntitoiminta, kuten etämyynti mm. sosiaalisessa mediassa on rekisteröitymisvelvollista, ellei etämyynti ole satunnaista ja vähäriskistä. Etämyynnin satunnaisuudella tarkoitetaan korkeintaan 12 yksittäistä myyntikertaa vuodessa ja vähäriskisyyteen pätevät etämyynnissä samat periaatteet kuin edellisessä kappaleessa on kuvattu. Elintarvikelain 10 §:n ja edellä selostettujen Ruokaviraston tulkintojen perusteella viranomainen on katsonut seuraamusmaksua määrätessään, ettei **** ***** Sarin Herkkutuvan Facebook-sivuilla ja myyntiautosta harjoittama elintarvikkeiden myynti ole ollut riskeiltään vähäistä. **** ***** on siten ollut velvollisuus tehdä ilmoitus elintarviketoiminnasta toiminnan rekisteröintiä varten. 

Oikaisuvaatimuksessa ***** mukaan terveydensuojeluinsinöörit Sanna Kousa ja Soile Taikina-aho ovat ilmoittaneet hänelle puhelinkeskustelussa, että seuraamusmaksu on annettu harkinnanvaraisesti ilman minkäänlaista faktaa ja todistusaineistoa ja ***** vaatii perusteettomiin väittämiin todisteet. Seuraamusmaksun määräämisen perusteet on kuvattu edellä. Maksun suuruus määräytyy elintarvikelain 67 §:ssä, jonka 1. mom. mukaan toimivaltainen valvontaviranomainen voi määrätä toimijan maksamaan vähintään 300 euron ja enintään 5000 euron elintarvikevalvonnan seuraamusmaksun. **** ***** määrättävän seuraamusmaksun suuruuden arvioinnissa on huomioitu menettelyn laatu, vahingollisuus ja toistuvuus. 

Sovellettava lainsäädäntö:

Elintarvikelaki (297/2023), 10 §, 67 §, 75 §
Hallintolaki (434/2023) 34 §
Laki sakon täytäntöönpanosta (672/2002)

 

 

Ehdotus

Esittelijä

  • Silja Mäkelä, ympäristöterveysjohtaja, silja.makela@hollola.fi

Ympäristöterveyslautakunta hylkää **** ***** tekemän oikaisuvaatimuksen. 

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Tiedoksi

Asianosainen:**** ***** (saantitodistuksella), Tiedoksi: terveydensuojeluinsinööri Kousa, Soile Taikina-aho

Liitteet

Oheismateriaali


Muutoksenhaku

Valitusosoitus

Tähän päätökseen haetaan muutosta hallintovalituksella.

Valitusoikeus

Oikaisuvaatimukseen annettuun päätökseen saa hakea muutosta valittamalla vain se, joka on tehnyt oikaisuvaatimuksen. 

Jos hallintopäätöstä on oikaisuvaatimusmenettelyssä muutettu tai se on kumottu, oikaisuvaatimukseen annettuun päätökseen saa kuitenkin hakea muutosta hallintovalituksella myös se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen) ja se, jonka valitusoikeudesta laissa erikseen säädetään.

Valitusaika

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Käytettäessä tavallista sähköistä tiedoksiantoa katsotaan asianosaisen saaneen tiedon päätöksestä kolmantena päivänä viestin lähettämisestä. 

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään Hämeenlinnan hallinto-oikeudelle.

Hämeenlinnan hallinto-oikeus
Postiosoite: Raatihuoneenkatu 1, 13100 Hämeenlinna
Käyntiosoite: Arvi Kariston katu 5, Hämeenlinna
Sähköposti: hameenlinna.hao(at)oikeus.fi
Faksinumero: 029 564 2269
Puhelinnumero: 029 564 2210
Avoinna: maanantai-perjantai klo 8.00-16.15

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet.

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa on ilmoitettava:

  • päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös)
  • miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset)
  • vaatimusten perustelut
  • mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan. 

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat. 

Valitukseen on liitettävä:

  • valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen
  • selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta 
  • asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireille panijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä voi pyytää Hollolan kunnan kirjaamosta.
Postiosoite: PL 66, 15871 Hollola
Käyntiosoite: Tiilijärventie 7 F, Hollola
Sähköposti: kirjaamo(at)hollola.fi
Puhelinnumero: 044 780 1427
Kirjaamon aukioloajat: maanantai-perjantai klo 9.00-15.00.