Ympäristöterveyslautakunta, kokous 18.4.2023

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 12 Oikaisuvaatimus Päijät-Hämeen hyvinvointikuntayhtymän ympäristöterveyskeskuksen toimialajohtajan päätökseen 13.12.2022 § 32

HOLDno-2023-108

Valmistelija

  • Silja Mäkelä, ympäristöterveysjohtaja, silja.makela@hollola.fi

Perustelut

Päijät-Hämeen hyvinvointikuntayhtymän ympäristöterveyskeskuksen toimialajohtaja on tehnyt 13.12.2022 viranhaltijapäätöksen, jolla määrätään Oy Haganol Ab hävittämään Ruokaviraston valvontapyynnön 2289/04.02.01/2022  mukainen jäljellä oleva raaka-aine ja siitä valmistetut tuotteet todisteellisesti 13.1.2023 mennessä. Valvontapyyntöjen syynä oli liiallinen matriinin määrä toimijan hankkimissa lakritsiuutejauhe-erissä. Toimija on jättänyt 27.1.2023 Hollolan kunnan ympäristöterveyslautakunnalle oikaisuvaatimuksen em. päätökseen. Toimija on liittänyt oikaisuvaatimukseensa Euroopan makeisyhdistyksen (Caobiconin) sekä saksalaisen asianajotoimiston (KROHN Rechtsanwälte, 2.3.2022) antamat lausunnot, joiden yhteinen kanta on se, ettei torjunta-aineasetusta (EY) N:0 396/2005 sovelleta lakritsia sisältävien tuotteiden matriiniin/oksimatriiniin, koska näiden esiintymisen syy raaka-aineessa on luontainen.  Oikaisuvaatimus on saapunut määräajassa sen jälkeen, kun toimija on saanut päätöksen tiedokseen.
Oikaisuvaatimuksessa toimija vaatii viranhaltijapäätöksen peruuttamista tai aloittamaan koko Suomen elintarviketeollisuutta tasa-arvoisesti koskevan seulonnan, vetämään raja-arvon ylittävät tuotteet markkinoilta ja estämään raaka-aineen käytön. Lisäksi toimija pyytää viranomaisilta kantaa, miksi viranomainen ei reagoi yleisesti tiedossa olevaan asiaan, että matriinia esiintyy lakritsassa. Toimija myös kysyy, voidaanko tuotteet hävittää ne todisteellisesti esimerkiksi jakamalla ne ilmaiseksi kuluttajille sekä miksi toimijoita vaaditaan osoittamaan tuotteiden matriinittomuus, kun viranomainen ei pysty nimeämään käytettävää määritysmenetelmää. 

Elintarvikevalvontaa tekevien viranomaisten toimivalta
Ruokavirastolta on tullut Hollolan kunnan elintarvikevalvontaviranomaiselle kaksi valvontapyyntöä koskien Oy Haganol Ab:n vastaanottamia lakritsiuutejauhe-eriä (2289/04.02.01/2022 ja 5568/04.02.01/2022).  Ruokaviraston ja kunnan elintarvikevalvonnan tehtävistä säädetään elintarvikelain (297/2021) 24 ja 27 §:ssä. Ruokaviraston tehtävänä on mm. vastata valtakunnallisesti erityistä asiantuntemusta vaativista elintarviketurvallisuuden valvontatehtävistä ja toimia Euroopan unionin lainsäädännössä ja kansainvälisissä sopimuksissa edellytettynä kansallisena viranomaisena tai yhteyspisteenä elintarvikevalvontaan liittyvissä asioissa silloin, kun sitä ei ole säädetty muun viranomaisen tehtäväksi. Kunta huolehtii toimialueellaan elintarvikevalvonnasta siten kuin elintarvikelaissa säädetään. Koska Ruokavirastolla ei ole elintarvikelaissa säädettyä toimivaltaa yksittäisen valvontakohteen valvontaan, tulee kunnan toimeenpanna sen antamat valvontapyynnöt. Tästä johtuen terveydensuojeluinsinööri Soile Taikina-aho on suorittanut takaisinvetotarkastukset Oy Haganol Ab:n elintarvikehuoneistossa 5.5.2022, 6.10.2022 ja 11.10.2022. Takaisinvetotarkastuksista on laadittu yksi yhteinen tarkastuskertomus (tapahtumatunnus 1486359). Valvontapyyntöjen 2289/04.02.01/2022 ja 5568/04.02.01/2022 kohteena olevat, takaisinvedettävät raaka-aineet ja tuotteet olivat kaikki varastoituna samaan paikkaan Oy Haganol Ab:n varastolla. Tarkastuskertomuksessa terveydensuojeluinsinööri Taikina-aho kehotti toimijaa hävittämään Ruokaviraston valvontapyyntöjen mukaiset raaka-aineet ja niistä valmistetut tuotteet ja toimittamaan todistuksen hävittämisestä ympäristöterveyskeskukseen. Koska toimija ilmoitti jo tarkastuksella, että hän haluaa asiassa valituskelpoisen päätöksen, häntä kuultiin ennen päätöksentekoa tarkastuspöytäkirjalla.

Vastineessaan kuulemiseen Oy Haganol Ab on todennut tulleensa kohdelluksi epäoikeudenmukaisesti, koska maailmassa ei ole lakritsia, joissa matriinia ei olisi. Vastineessa on tuotu esille toimijoiden tasa-arvoinen kohtelu, matriinia sisältävän raaka-aineen laaja käyttö, torjunta-aineasetuksen soveltamisen virheellisesti matriiniin, prosessikertoimien käyttämisen vain lopputuotteeseen sekä pitoisuusmäärityksissä käytettävän analyysimenetelmän puuttuminen. Koska suurin osa vastineessa esitetyistä asioista ei kuulu kunnan elintarvikevalvonnan toimivaltaan, vastineessa esitetyistä asioista pyydettiin lausuntoa Ruokavirastolta. Ruokavirasto toimitti tiedoksi Helsingin kaupungin elintarviketurvallisuusyksikölle antamansa lausunnon Ruokaviraston näkemys matriinin jäämistä elintarvikkeissa/lakritsituotteissa, 25.10.2022, 6597/04.02.20.10/2022. Lausunnon perusteella Ruokaviraston näkemys on, että toimijan tulee vetää markkinoilta pois elintarvikkeet, jotka ovat torjunta-aineasetuksen vastaisia.

Lainsäädännön perustelut takaisinvedolle
Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksessa (EY) N:o 178/2002 elintarvikelainsäädäntöä koskevista yleisistä periaatteista (Yleinen elintarvikeasetus) 19 artiklassa säädetään elintarvikealan toimijoiden vastuusta elintarviketurvallisuudesta. Artiklan mukaan elintarvikealan toimijalle säädetään velvollisuus poistaa elintarvikelainsäädännön vastainen elintarvike markkinoilta. Jos elintarvikealan toimija katsoo tai sillä on syytä epäillä, että sen maahantuoma, tuottama, jalostama, valmistama tai jakelema elintarvike ei ole elintarvikkeiden turvallisuutta koskevien vaatimusten mukainen, on sen välittömästi käynnistettävä menettely elintarvikkeiden poistamiseksi markkinoilta. Jos se ei ole enää alkuperäisen toimijan välittömässä valvonnassa, on tästä ilmoitettava toimivaltaiselle viranomaiselle. Yleisen elintarvikeasetuksen artiklassa 7 säädetään ennalta varautumisen periaatteesta. Kohdassa 1 säädetään seuraavasti; jos tietyissä tapauksissa käytettävissä olevien tietojen arvioinnin perusteella terveyshaitan mahdollisuus tunnistetaan, mutta asiasta ei ole vielä tieteellistä varmuutta, voidaan toteuttaa yhteisön päättämän korkeatasoisen terveyden suojelun varmistamisen edellyttämiä väliaikaisia riskinhallintatoimenpiteitä, kunnes on saatu täydentävä tieteellinen tieto kattavampaa riskinarviointia varten. 

Elintarvikelain 6 §:n 3 momentin mukaan elintarviketoiminnan on oltava sellaista, että tuotettavien, valmistettavien, säilytettävien tai käsiteltävien elintarvikkeiden turvallisuus ei vaarannu ja elintarviketoiminta muutoin täyttää elintarvikelainsäädännön mukaiset vaatimukset. Elintarvikelain 59 §:n 2 momentin mukaan valvontaviranomaisen on määrättävä elintarvike tai kontaktimateriaali hävitettäväksi, jos sen käyttö ei ole mahdollista tai jos terveydelliset syyt tai elintarvikesäännökset sitä edellyttävät. 


Torjunta-ainejäämäasetuksen (Euroopan parlamentin ja neuvoston asetus torjunta-ainejäämien enimmäismääristä kasvi- ja eläinperäisissä elintarvikkeissa ja rehuissa tai niiden pinnalla sekä neuvoston direktiivin 91/414/ETY
muuttamisesta (EY) N:o 396/2005) 18 artiklan 1b kohdassa todetaan, että liitteen I piiriin kuuluvat tuotteet eivät saa niitä elintarvikkeina tai rehuina markkinoille saatettaessa sisältää torjunta-aineen jäämää, joka on suurempi kun 0,01 mg/kg niiden tuotteiden osalta, joille ei ole liitteissä II ja III vahvistettu erityistä jäämien enimmäismäärää, tai sellaisten tehoaineiden osalta, joita ei mainita liitteessä IV. Torjunta-ainejäämäasetuksen liite I on korvattu Komission asetuksella (EU) 2018/62 Euroopan parlamentin ja neuvoston asetus (EY) N:o 396/2005 liitteen I korvaamisesta. Liitteessä yhtenä tuotteena, johon jäämien enimmäismääriä sovelletaan, mainitaan lakritsi. Jalostettujen tai useista ainesosista koostuvien elintarvikkeiden osalta sovelletaan torjunta-ainejäämäasetuksen 20 artiklaa, jonka 1 kohdan mukaan, kun liitteissä I tai III ei ole vahvistettu jäämien enimmäismäärää jalostetuille ja /tai useista ainesosista koostuville elintarvikkeille tai rehuille, jäämien enimmäismääränä sovelletaan artiklan 18 kohdassa 1 säädettyjen jäämien enimmäismäärää ottaen huomioon jalostuksen ja/tai sekoittamisen aiheuttamat muutokset. Euroopan komissio on pysyvän komitean kokouksessa 22.-23.2.2022 todennut, että torjunta-ainejäämäasetuksen 3 artiklan kohta 2 c ei sulje pois niitä asetuksen alle kuuluvia jäämiä, joiden esiintymisen syy on jokin muu kuin torjunta-ainekäyttö, mukaan lukien jäämien luontaiset lähteet. Matriini on kemiallinen torjunta-aine, jonka jäämille sovelletaan torjuntaainejäämäasetuksessa annettua enimmäismäärää 0,01 mg/kg. Torjuntaainejäämäasetusta sovelletaan matriiniin huolimatta siitä, mikä matriinin lähde on ollut.

Ehdotus

Esittelijä

  • Silja Mäkelä, ympäristöterveysjohtaja, silja.makela@hollola.fi

Ympäristöterveyslautakunta hylkää Oy Haganol Ab:n tekemän oikaisuvaatimuksen. Oy Haganol Ab:n tulee hävittää Ruokaviraston valvontapyynnön 2289/04.02.01/2022 mukainen jäljellä oleva raaka-aine ja siitä valmistetut tuotteet todisteellisesti 31.5.2023 mennessä. Tuotetta ei saa hävittää luovuttamalla sitä edelleen.
Lisäksi ympäristöterveyslautakunta toteaa, että se vastaa elintarvikevalvonnasta ainoastaan valvonta-alueellaan, eikä voi ottaa kantaa elintarvikevalvonnan valtakunnalliseen ohjaukseen, joka on Ruokaviraston vastuulla. 
 

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Tiedoksi

Asianosainen: Oy Haganol Ab (saantitodistuksella), Tiedoksi: Soile Taikina-aho

Oheismateriaali


Muutoksenhaku

Valitusosoitus

Tähän päätökseen haetaan muutosta hallintovalituksella.

Valitusoikeus

Oikaisuvaatimukseen annettuun päätökseen saa hakea muutosta valittamalla vain se, joka on tehnyt oikaisuvaatimuksen. 

Jos hallintopäätöstä on oikaisuvaatimusmenettelyssä muutettu tai se on kumottu, oikaisuvaatimukseen annettuun päätökseen saa kuitenkin hakea muutosta hallintovalituksella myös se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen) ja se, jonka valitusoikeudesta laissa erikseen säädetään.

Valitusaika

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Käytettäessä tavallista sähköistä tiedoksiantoa katsotaan asianosaisen saaneen tiedon päätöksestä kolmantena päivänä viestin lähettämisestä. 

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään Hämeenlinnan hallinto-oikeudelle.

Hämeenlinnan hallinto-oikeus
Postiosoite: Raatihuoneenkatu 1, 13100 Hämeenlinna
Käyntiosoite: Arvi Kariston katu 5, Hämeenlinna
Sähköposti: hameenlinna.hao(at)oikeus.fi
Faksinumero: 029 564 2269
Puhelinnumero: 029 564 2210
Avoinna: maanantai-perjantai klo 8.00-16.15

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet.

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa on ilmoitettava:

  • päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös)
  • miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset)
  • vaatimusten perustelut
  • mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan. 

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat. 

Valitukseen on liitettävä:

  • valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen
  • selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta 
  • asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireille panijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä voi pyytää Hollolan kunnan kirjaamosta.
Postiosoite: PL 66, 15871 Hollola
Käyntiosoite: Tiilijärventie 7 F, Hollola
Sähköposti: kirjaamo(at)hollola.fi
Puhelinnumero: 044 780 1427
Kirjaamon aukioloajat: maanantai-perjantai klo 9.00-15.00.