Sivistys- ja hyvinvointivaliokunta, kokous 9.10.2024

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 119 Oppilaaksi ottamisen periaatteista päättäminen

HOLDno-2019-248

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Kim Strömmer, sivistys- ja hyvinvointijohtaja, kim.strommer@hollola.fi
Sanna Plit-Rehula, perusopetuksen rehtori, sanna.plit-rehula@hollola.fi
Anssi Vidman, perusopetuksen rehtori, anssi.vidman@hollola.fi

Perustelut

Oppilaaksioton periaatteita on käsitelty Hyvinvointivaliokunnassa viimeksi 13.3 2019 sekä 18.12.2019. Toissijaisen oppilaaksioton valintakriteereitä on päivitetty valiokunnassa 17.12.2022. Nyt valmisteltu määräytymisperiaatteiden muutos astuisi voimaan 1.8.2024 ja koskisi sekä ala- että yläkouluja. Valmistelun perustana on, että Hollolan kunta muodostaa yhden oppilaaksiottoalueen. Oppilaan lähikoulu määräytyisi osoitteen, oppilaan erityistarpeiden ja koulujen ryhmäkokojen perusteella.

Ensimmäiseksi muutos näkyisi ensi kevään koulutulokkailla. Koulutulokkaat saisivat lähikoulukirjeen tammi-helmikuun aikana. Nyt koulussa olevien oppilaiden lähikoulupäätökset säilyvät ennallaan. Jatkossa koko Hollola olisi yhtä lähikoulualuetta. Aiemmin alueita on ollut useita, eikä oppilaan lähikoulua ole voitu määritellä oppilaan osoitteen mukaisen lähikoulualueen yli toiselta lähikoulualueelta. Nyt kunnan sisäiset rajat poistuvat ja saamme enemmän joustoa oppilaan lähikouluun ohjaukseen.

Valtaosalle oppilaista lähikoulu määräytyy samalla tavalla kuin aiemminkin. Merkitystä muutoksella on esimerkiksi tilanteissa, joissa oppilas asuu kahden entisen lähikoulualueen rajalla. Jatkossa hänet voidaan sujuvammin ohjata siihen kouluun, johon kotoa on luonteva kulkusuunta ja johon koululaiskuljetuksen järjestäminen onnistuu tarkoituksenmukaisemmin.  Perusopetuslain 6 §:n 2 momentin mukaan kunta osoittaa oppilaalle lähikoulun tai muun soveltuvan paikan, jossa opetusta annetaan sellaisella oppilaan omalla kielellä, jolla kunta on velvollinen opetusta järjestämään. Hollolan kunta muodostaa yhden oppilaaksiottoalueen, jonka sisällä suomenkielisen 1-9 luokan oppilaan lähikoulu määräytyy päätettyjen kriteerien mukaisesti.

Lähikoulu ei välttämättä tarkoita maantieteellisesti lähintä koulua. Lähikouluksi pyritään ensisijaisesti osoittamaan koulu, johon ei tule järjestää koululaiskuljetusta. Mikäli lähikouluksi joudutaan osoittamaan koulu, johon kunnan tulee järjestää koululaiskuljetus, osoitetaan lähikouluksi ensisijaisesti koulu, johon koululaiskuljetus voidaan järjestää julkista liikennettä käyttäen.

Lähikoulu osoitetaan oppilaalle pääsääntöisesti seuraavissa tilanteissa:

  1. Oppilas aloittaa 1. vuosiluokalla oppivelvollisuuden alkaessa.
  2. Oppilaan koulussa ei ole seuraavaa luokka-astetta seuraavana lukuvuonna.
  3. Oppilas muuttaa Hollolaan tai kunnan sisällä.
  4. Oppilas otetaan erityisen tuen pienluokalle.
  5. Oppilas otetaan painotettuun opetukseen.
  6. Oppilas luopuu painotetun opetuksen opiskelupaikasta.

Ehdotus

Esittelijä

Kim Strömmer, sivistys- ja hyvinvointijohtaja, kim.strommer@hollola.fi

Sivistys- ja hyvinvointivaliokunta päättää, että Hollolan kunta muodostaa yhden oppilaaksiottoalueen 1.8.2024 alkaen. Oppilaalle osoitetaan lähikoulu pääsääntöisesti seuraavissa tilanteissa;

  1. Oppilas aloittaa 1. vuosiluokalla oppivelvollisuuden alkaessa.
  2. Oppilaan koulussa ei ole seuraavaa luokka-astetta seuraavana lukuvuonna.
  3. Oppilas muuttaa Hollolaan tai kunnan sisällä.
  4. Oppilas otetaan erityisen tuen pienluokalle.
  5. Oppilas otetaan painotettuun opetukseen.
  6. Oppilas luopuu painotetun opetuksen opiskelupaikasta.

Päätös

Sivistys- ja hyvinvointivaliokunta päätti yksimielisesti palauttaa asian valmisteluun.
Valiokunta edellyttää, että tehdään laaja ennakkovaikutuksen arviointi.

Merk. Markku Pulkkanen ehdotti Toni Vehmolan kannattamana, että asia palautetaan valmisteluun.

Tekninen kokoustauko pidettiin klo 18.43 - 18.50.

Valmistelija

  • Kim Strömmer, sivistys- ja hyvinvointijohtaja, kim.strommer@hollola.fi
  • Anssi Vidman, perusopetuksen rehtori, anssi.vidman@hollola.fi

Perustelut

Sivistys- ja hyvinvointivaliokunta päätti kokouksessaan 24.4.2024 yksimielisesti palauttaa asian valmisteluun. Valiokunta edellytti, että asiasta tehdään ennakkovaikutuksen arviointi. Päätöstä varten on valmisteltu ennakkovaikutusten arviointi, jossa vertaillaan nykyistä mallia sekä vaihtoehtoisesti viiden ja yhden oppilaaksiottoalueen ratkaisua. Vaihtoehdot on pisteytetty sivistys- ja hyvinvointijohtajan, aluerehtoreiden ja perusopetuksen suunnittelijan työryhmänä.

Lähikoulujen määräytymisessä korostuvat oppilaan kodin ja koulun välinen etäisyys sekä liikenneyhteydet kouluihin. Oppilaiden ohjaamisessa huomioidaan myös muodostuvien opetusryhmien koot. Lähikouluksi voidaan määritellä myös kauempana oleva koulu, jossa oppilaan tuen tarpeet pystytään huomioimaan parhaiten. Näin voidaan tehdä esim. erityisen tuen päätöksen yhteydessä tai vaikka tilanteessa, jossa tarvitaan esteetön ympäristö. 

Yhden oppilaaksiottoalueen mallissa suurimmalle osalle oppilaista lähikoulu määräytyy kuten ennenkin. Merkitystä muutoksella on esimerkiksi tilanteissa, joissa oppilas asuu kahden entisen lähikoulualueen rajalla. Oppilas voidaan ohjata siihen kouluun, johon kotoa on luonteva kulkusuunta ja johon koulukuljetuksen järjestäminen onnistuu tarkoituksenmukaisemmin. 

Hollolassa toteutetaan joustavaa esi- ja alkuopetusta, jossa eskarit, ykkös- ja kakkosluokkalaiset toimivat yhdessä. Yhden oppilaaksiottoalueen malli mahdollistaa myös sen, että eskarista kouluun siirtyessään oppilas voi jatkaa samassa ryhmässä huoltajan niin toivoessa. 

Ehdotus

Esittelijä

  • Kim Strömmer, sivistys- ja hyvinvointijohtaja, kim.strommer@hollola.fi

Sivistys- ja hyvinvointivaliokunta päättää, että Hollolan kunta muodostaa yhden oppilaaksiottoalueen 1.11.2024 alkaen. Oppilaalle osoitetaan lähikoulu pääsääntöisesti seuraavissa tilanteissa;

  1. Oppilas aloittaa 1. vuosiluokalla oppivelvollisuuden alkaessa.
  2. Oppilaan koulussa ei ole seuraavaa luokka-astetta seuraavana lukuvuonna.
  3. Oppilas muuttaa Hollolaan tai kunnan sisällä.
  4. Oppilas otetaan erityisen tuen pienluokalle.
  5. Oppilas otetaan painotettuun opetukseen.
  6. Oppilas luopuu painotetun opetuksen opiskelupaikasta.

Päätös

Sivistys- ja hyvinvointivaliokunta päättää muodostaa kuusi (6) oppilaaksiottoaluetta 1.11.2024 alkaen.

Vesikansa (Kalliola ja Paimela), Pyhäniemi-Kirkonkylä, Hämeenkoski, Etelä-Hollola (Nostava ja Herrala) ja  Salpakangas (Heinsuo, Salpakankaan koulu, Tiilikangas, Hälvälä). Tilanteissa, joissa oppilas asuu kahden entisen lähikoulualueen rajalla, oppilas voidaan ohjata siihen kouluun, johon kotoa on luonteva kulkusuunta ja johon koulukuljetuksen järjestäminen onnistuu tarkoituksenmukaisemmin. Näiden viiden alueen lisäksi muodostetaan koko Hollolan kattava erityisopetus.

Lähikoulujen määräytymisessä korostuvat oppilaan kodin ja koulun välinen etäisyys sekä liikenneyhteydet kouluihin. Oppilaiden ohjaamisessa huomioidaan myös muodostuvien opetusryhmien koot sekä valtuuston päätösten mukainen olemassa olevan palveluverkon koulujen säilyminen. Lähikouluksi voidaan määritellä myös kauempana oleva koulu, jossa oppilaan tuen tarpeet pystytään huomioimaan parhaiten. Näin voidaan tehdä esim. erityisen tuen päätöksen yhteydessä tai vaikka tilanteessa, jossa tarvitaan esteetön ympäristö.  

Oppilaalle osoitetaan lähikoulu pääsääntöisesti seuraavissa tilanteissa;

  1. Oppilas aloittaa 1. vuosiluokalla oppivelvollisuuden alkaessa.
  2. Oppilaan koulussa ei ole seuraavaa luokka-astetta seuraavana lukuvuonna.
  3. Oppilas muuttaa Hollolaan tai kunnan sisällä.
  4. Oppilas otetaan erityisen tuen pienluokalle.
  5. Oppilas otetaan painotettuun opetukseen.
  6. Oppilas luopuu painotetun opetuksen opiskelupaikasta.

 

Merk. Keskustelun kuluessa Pia Salo ehdotti Minna Niemisen ensin kannattamana seuraavaa:
Sivistys- ja hyvinvointivaliokunta päättää muodostaa kuusi (6) oppilaaksiottoaluetta.

Vesikansa (Kalliola ja Paimela), Pyhäniemi-Kirkonkylä, Hämeenkoski, Etelä-Hollola (Nostava ja Herrala) ja  Salpakangas (Heinsuo, Salpakankaan koulu, Tiilikangas, Hälvälä). Tilanteissa, joissa oppilas asuu kahden entisen lähikoulualueen rajalla, oppilas voidaan ohjata siihen kouluun, johon kotoa on luonteva kulkusuunta ja johon koulukuljetuksen järjestäminen onnistuu tarkoituksenmukaisemmin. Näiden viiden alueen lisäksi muodostetaan koko Hollolan kattava erityisopetus.

Lähikoulujen määräytymisessä korostuvat oppilaan kodin ja koulun välinen etäisyys sekä liikenneyhteydet kouluihin. Oppilaiden ohjaamisessa huomioidaan myös muodostuvien opetusryhmien koot sekä valtuuston päätösten mukainen olemassa olevan palveluverkon koulujen säilyminen. Lähikouluksi voidaan määritellä myös kauempana oleva koulu, jossa oppilaan tuen tarpeet pystytään huomioimaan parhaiten. Näin voidaan tehdä esim. erityisen tuen päätöksen yhteydessä tai vaikka tilanteessa, jossa tarvitaan esteetön ympäristö.  

Oppilaalle osoitetaan lähikoulu pääsääntöisesti seuraavissa tilanteissa;

  1. Oppilas aloittaa 1. vuosiluokalla oppivelvollisuuden alkaessa.
  2. Oppilaan koulussa ei ole seuraavaa luokka-astetta seuraavana lukuvuonna.
  3. Oppilas muuttaa Hollolaan tai kunnan sisällä.
  4. Oppilas otetaan erityisen tuen pienluokalle.
  5. Oppilas otetaan painotettuun opetukseen.
  6. Oppilas luopuu painotetun opetuksen opiskelupaikasta.


Puheenjohtaja totesi, että koska asiassa on tehty kannatettu muutosehdotus, on asiasta äänestettävä. Puheenjohtaja esitti, että suoritetaan sähköinen äänestys.

Ne, jotka kannattavat sivistys- ja hyvinvointijohtajan pohjaehdotusta, äänestävät "JAA".
Ne, jotka kannattavat Pia Salon ehdotusta, äänestävät "EI".

Äänestysesitys hyväksyttiin.

Suoritetussa äänestyksessä annettiin 8 ääntä: 1 jaa-ääntä ja 7 ei-ääntä.

Puheenjohtaja totesi, että sivistys- ja hyvinvointivaliokunta päätti hyväksyä Pia Salon muutosehdotuksen.

Äänestystulokset

Keskustelun kuluessa Pia Salo ehdotti Minna Niemisen ensin kannattamana seuraavaa: Sivistys- ja hyvinvointivaliokunta päättää muodostaa kuusi (6) oppilaaksiottoaluetta. Vesikansa (Kalliola ja Paimela), Pyhäniemi-Kirkonkylä, Hämeenkoski, Etelä-Hollola (Nostava ja Herrala) ja Salpakangas (Heinsuo, Salpakankaan koulu, Tiilikangas, Hälvälä). Tilanteissa, joissa oppilas asuu kahden entisen lähikoulualueen rajalla, oppilas voidaan ohjata siihen kouluun, johon kotoa on luonteva kulkusuunta ja johon koulukuljetuksen järjestäminen onnistuu tarkoituksenmukaisemmin. Näiden viiden alueen lisäksi muodostetaan koko Hollolan kattava erityisopetus. Lähikoulujen määräytymisessä korostuvat oppilaan kodin ja koulun välinen etäisyys sekä liikenneyhteydet kouluihin. Oppilaiden ohjaamisessa huomioidaan myös muodostuvien opetusryhmien koot sekä valtuuston päätösten mukainen olemassa olevan palveluverkon koulujen säilyminen. Lähikouluksi voidaan määritellä myös kauempana oleva koulu, jossa oppilaan tuen tarpeet pystytään huomioimaan parhaiten. Näin voidaan tehdä esim. erityisen tuen päätöksen yhteydessä tai vaikka tilanteessa, jossa tarvitaan esteetön ympäristö. Oppilaalle osoitetaan lähikoulu pääsääntöisesti seuraavissa tilanteissa; 1. Oppilas aloittaa 1. vuosiluokalla oppivelvollisuuden alkaessa. 2. Oppilaan koulussa ei ole seuraavaa luokka-astetta seuraavana lukuvuonna. 3. Oppilas muuttaa Hollolaan tai kunnan sisällä. 4. Oppilas otetaan erityisen tuen pienluokalle. 5. Oppilas otetaan painotettuun opetukseen. 6. Oppilas luopuu painotetun opetuksen opiskelupaikasta. Ne, jotka kannattavat sivistys- ja hyvinvointijohtajan pohjaehdotusta, äänestävät "JAA". Ne, jotka kannattavat Pia Salon ehdotusta, äänestävät "EI".
  • Kyllä 1 kpl 13%

    Pasi Koistinen

  • Ei 7 kpl 88%

    Pia Salo, Petri Puttonen, Heidi Hakanen, Riku Korpela, Toni Vehmola, Minna Nieminen, Sanni-Maria Tiihonen

Tiedoksi

Tiedoksi: aluerehtorit, suunnittelija, apulaisrehtorit, varhaiskasvatuspäällikkö

Muutoksenhaku

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen. Riita-asia käsitellään käräjäoikeudessa.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen), sekä kunnan jäsen.

Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimus on toimitettava Hollolan kunnan kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Käytettäessä tavallista sähköistä tiedoksiantoa asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmantena päivänä viestin lähettämisestä.

Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Hollolan kunta.

Hollolan kunta / Kirjaamo
Postiosoite: PL 66, 15871 Hollola
Käyntiosoite: Tiilijärventie 7 F, 15870 Hollola
Sähköposti: kirjaamo(at)hollola.fi
Puhelinnumero: 044 780 1427

Kirjaamon aukioloajat: maanantai-perjantai klo 9.00-15.00

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava:

  • päätös, johon haetaan oikaisua
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella oikaisua vaaditaan.

Oikaisuvaatimuksessa on lisäksi ilmoitettava tekijän nimi, kotikunta, postiosoite, puhelinnumero ja muut asian hoitamiseksi tarvittavat yhteystiedot. Jos oikaisuvaatimuspäätös voidaan antaa tiedoksi sähköisenä viestinä, yhteystietona pyydetään ilmoittamaan myös sähköpostiosoite.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä voi pyytää Hollolan kunnan kirjaamosta.