Perustelut
Kuntalain 110 § mukaan ”Valtuuston on vuoden loppuun mennessä hyväksyttävä kunnalle seuraavaksi kalenterivuodeksi talousarvio ottaen huomioon kuntakonsernin talouden vastuut ja velvoitteet. Talousarvion hyväksymisen yhteydessä valtuuston on hyväksyttävä myös taloussuunnitelma kolmeksi tai useammaksi vuodeksi (suunnitelmakausi). Talousarviovuosi on taloussuunnitelman ensimmäinen vuosi.”
Talousarviossa ja –suunnitelmassa hyväksytään kunnan ja kuntakonsernin toiminnalliset ja taloudelliset tavoitteet. Talousarvio ja –suunnitelma on laadittava siten, että ne toteuttavat kuntastrategiaa ja edellytykset kunnan tehtävien hoitamiseen turvataan.
Kuntalaissa on säädetty myös alijäämän käsittelystä. Jos kunnan taseessa on kertynyttä alijäämää, tulee talousarviossa ja –suunnitelmassa tai niiden hyväksymisen yhteydessä päättää yksilöidyistä toimenpiteistä, joilla taseen osoittama alijäämä katetaan enintään neljän vuoden kuluessa tilinpäätöksen vahvistamista seuraavan vuoden alusta lukien. Taloussuunnitelman on oltava tasapainossa tai ylijäämäinen. Taloussuunnitelman tasapainoa arvioitaessa otetaan huomioon taseeseen kertyneet ylijäämät.
Talousarvioon otetaan tehtävien ja toiminnan edellyttämät määrärahat ja tuloarviot sekä siinä osoitetaan, miten rahoitustarve katetaan. Määräraha ja tuloarvio voidaan ottaa brutto- tai nettomääräisenä. Talousarviossa on käyttötalous- ja tuloslaskelmaosa sekä investointi- ja rahoitusosa. Kunnan toiminnassa ja taloudenhoidossa on noudatettava talousarviota.
Talousarvion käyttötalousosassa on palvelualueittain esitetty valtuuston päätettäväksi määrärahat ja tuloarviot sekä toiminnalliset tavoitteet. Talousarvio sisältää myös tuloslaskelmaosan, investointiosan ja rahoitusosan. Lisäksi on esitetty konserniyhteisöjen tavoitteet sekä vesihuoltolaitos, Päijät-Hämeen ympäristöterveys sekä Päijät-Hämeen työllisyysalue -taseyksiköiden erillislaskelmat sekä kunnan strategisten riskien arviointi. Erillisenä liitteenä on investointiohjelma vuosille 2026–2035.
Talousarvioesityksen mukainen tulos vuodelle 2026 on 400 euroa ylijäämäinen.
Vuonna 2025 tuloveroprosentti on ollut 8,3 prosenttia. Kunnallis- ja kiinteistöveroihin ei esitetä muutoksia. Vuodelle 2026 ja taloussuunnitelmavuosille kunnallisvero on laskettu 8,30 tuloveroprosentin mukaan. Vuoden 2026 kunnallisveron tuotoksi arvioidaan 46,6 miljoonaa euroa. Hollolan kunnan yhteisöveron tuotoksi vuonna 2026 on arvioitu 2,5 miljoonaa euroa ja kiinteistöveron tuottoarvioksi 6,8 miljoonaa euroa. Verotulojen arvioinnissa on käytetty kuntaliiton veroennustekehikkoa.
Valtionosuuksien määränä on käytetty valtiovarainministeriön ja kuntaliiton ennakkolaskelmia vuoden 2026 valtionosuuksista. Hollolan kunnan vuoden 2026 valtionosuuksiksi on arvioitu 17,7 miljoonaa euroa. Lopulliset laskelmat ja päätökset saadaan vasta vuoden 2025 lopussa. Valtionosuudet sisältävät vuosina 2026-2027 sote-uudistukseen liittyvät takautuvasti perittävät valtionosuudet ja hallituksen päättämien kasvutoimien rahoitukseen liittyvän pysyvän vähennyksen sekä hallitusohjelman mukaisen indeksikorotuksen yksi prosenttiyksikköä vastaava vähennys. Tulevien vuosien valtionosuuksiin vaikuttaa vahvasti ikärakenteessa tapahtuvat muutokset, sote uudistuksen takaisinperinnät sekä valmisteilla oleva valtionosuusuusuudistus, joka ei tuo kunnille lisää rahaa vaan tulee jakamaan rahat uudella tavalla.
Hollolan kunnan toimintakulut vuonna 2026 ovat yhteensä 112,5 miljoonaa euroa, jossa kasvua on noin 2,9 miljoonaa euroa. Henkilöstökulut kasvavat noin 5,4 prosenttia eli noin 2,4miljoonaa euroa. Kulujen kasvua selittää ensisijaisesti kunta-alan sopimuskorotukset.
Toimintatulojen arvioidaan olevan vuonna 2026 noin 46,1 miljoonaa euroa, missä kasvua on2,4 prosenttia, eli noin 1,1 miljoonaa euroa. Toimintatuottojen kasvu johtuu pääasiassa Vesihuoltolaitoksen hinnan korotuksista sekä kunnan sisäisen laskutuksen tuloista.
Toimintakatteen muutos on 2,8 prosenttia.
Talousarviovuoden bruttoinvestoinnit ovat yhteensä 21,5 miljoonaa euroa, josta vesihuoltolaitoksen investointien osuus on 2,0 miljoonaa euroa, kiinteistöinvestointien osuus 11,5 miljoonaa euroa, josta Hollola-talon investointi ja Kankaan moduulikouluratkaisu 9,7 miljoonaa euroa sekä kuntatekniikan investointien osuus 6,2 milj. euroa. Maa-alueiden hankintaan varaudutaan 1,1 miljoonan euron määrärahalla. Irtaimen omaisuuden investointeihin on lisäksi varattu 0,7 miljoonaa euroa.
Vuoden 2026 talousarvion vuosikate kattaa suunnitelman mukaisista poistoista 84 prosenttia. Nettoinvestoinneista vuosikate kattaa noin 52,0 prosenttia.
Kunnan vahva rahoitustilanne tukee poikkeuksellisen korkeaa investointitasoa, mutta investointien rahoituksen osalta joudutaan vuonna 2026 nostamaan vierasta pääomaa 10 miljoonaa euroa. Vuonna 2026 lainoja lyhennetään 1,7 miljoonaa euroa.
Liitteenä talousarvioesitys vuodelle 2026 ja taloussuunnitelma vuosille 2027–2029 sekä investointiohjelma.
Kunnanjohtaja antaa yleisesityksen ja johtoryhmän jäsenet esittelevät talousarvioehdotuksen vastuualueidensa osalta kunnanhallitukselle. Asiantuntijakuultavana talouspäällikkö Kuivala-Ruiz.
Päätösehdotus
Esittelijä
-
Päivi Rahkonen, kunnanjohtaja, paivi.rahkonen@hollola.fi
Kunnanhallitus aloittaa vuoden 2026 talousarvion ja vuosien 2027-2029 taloussuunnitelman käsittelyn valmistellun esityksen pohjalta. Talousarviokäsittelyä jatketaan kokouksessa 3.11.2025.