Perustelut
Kuntalain 110 § mukaan ”Valtuuston on vuoden loppuun mennessä hyväksyttävä kunnalle seuraavaksi kalenterivuodeksi talousarvio ottaen huomioon kuntakonsernin talouden vastuut ja velvoitteet. Talousarvion hyväksymisen yhteydessä valtuuston on hyväksyttävä myös taloussuunnitelma kolmeksi tai useammaksi vuodeksi (suunnitelmakausi). Talousarviovuosi on taloussuunnitelman ensimmäinen vuosi.”
Talousarviossa ja –suunnitelmassa hyväksytään kunnan ja kuntakonsernin toiminnalliset ja taloudelliset tavoitteet. Talousarvio ja –suunnitelma on laadittava siten, että ne toteuttavat kuntastrategiaa ja edellytykset kunnan tehtävien hoitamiseen turvataan.
Kuntalaissa on säädetty myös alijäämän käsittelystä. Jos kunnan taseessa on kertynyttä alijäämää, tulee talousarviossa ja –suunnitelmassa tai niiden hyväksymisen yhteydessä päättää yksilöidyistä toimenpiteistä, joilla taseen osoittama alijäämä katetaan enintään neljän vuoden kuluessa tilinpäätöksen vahvistamista seuraavan vuoden alusta lukien. Taloussuunnitelman on oltava tasapainossa tai ylijäämäinen. Taloussuunnitelman tasapainoa arvioitaessa otetaan huomioon taseeseen kertyneet ylijäämät.
Talousarvioon otetaan tehtävien ja toiminnan edellyttämät määrärahat ja tuloarviot sekä siinä osoitetaan, miten rahoitustarve katetaan. Määräraha ja tuloarvio voidaan ottaa brutto- tai nettomääräisenä. Talousarviossa on käyttötalous- ja tuloslaskelmaosa sekä investointi- ja rahoitusosa. Kunnan toiminnassa ja taloudenhoidossa on noudatettava talousarviota.
Talousarvion käyttötalousosassa on palvelualueittain esitetty valtuuston päätettäväksi määrärahat ja tuloarviot sekä toiminnalliset tavoitteet. Talousarvio sisältää myös tuloslaskelmaosan, investointiosan ja rahoitusosan. Lisäksi on esitetty konserniyhteisöjen tavoitteet sekä vesihuoltolaitos -taseyksikön erillislaskelmat sekä kunnan strategisten riskien arviointi. Erillisenä liitteenä on investointiohjelma vuosille 2025–2035.
Talousarvioesityksen mukainen tulos vuodelle 2025 on 116 000 euroa ylijäämäinen.
Vuonna 2024 tuloveroprosentti on ollut 8,3 prosenttia. Kunnallis- ja kiinteistöveroihin ei esitetä muutoksia. Vuodelle 2025 ja taloussuunnitelmavuosille kunnallisvero on laskettu 8,30 tuloveroprosentin mukaan. Vuoden 2025 kunnallisveron tuotoksi arvioidaan 44,8 miljoonaa euroa. Hollolan kunnan yhteisöveron tuotoksi vuonna 2025 on arvioitu 2,5 miljoonaa euroa ja kiinteistöveron tuottoarvioksi 6,9 miljoonaa euroa. Verotulojen arvioinnissa on käytetty kuntaliiton veroennustekehikkoa.
Valtionosuuksien määränä on käytetty valtiovarainministeriön ja kuntaliiton ennakkolaskelmia vuoden 2025 valtionosuuksista. Hollolan kunnan vuoden 2025 valtionosuuksiksi on arvioitu 18,5 miljoonaa euroa. Lopulliset laskelmat ja päätökset saadaan vasta vuoden 2024 lopussa. Valtionosuudet sisältävät vuosina 2025-2027 sote-uudistukseen liittyvät takautuvasti perittävät valtionosuudet ja valtionosuutta lisäävänä Te-palveluiden järjestämiseen kohdennetun valtionosuuden. Tulevien vuosien valtionosuuksiin vaikuttaa vahvasti ikärakenteessa tapahtuvat muutokset, sote uudistuksen takaisinperinnät sekä valmisteilla oleva valtionosuusuusuudistus, oka ei tuo kunnille lisää rahaa vaan tulee jakamaan rahat uudella tavalla.
Hollolan kunnan toimintakulut vuonna 2025 ovat yhteensä 107,7 miljoonaa euroa, jossa kasvua on noin 12,6 miljoonaa euroa. Henkilöstökulut kasvavat noin 10,5 prosenttia eli noin 4,2 miljoonaa euroa. Kulujen kasvua selittää ensisijaisesti 1.1.2025 aloittava Päijät-Hämeen työllisyysalue, jossa Hollolan kunta toimii vastuukuntana yhdeksälle kunnalle.
Toimintatulojen arvioidaan olevan vuonna 2025 noin 43,8 miljoonaa euroa, missä kasvua on 24,5 prosenttia, eli noin 8,6 miljoonaa euroa. Tuottojen kasvu selittyy pääasiassa työllisyysalueen sopimuskuntien maksuosuuksista,
Toimintakatteen muutos on 4,6 prosenttia.
Talousarviovuoden bruttoinvestoinnit ovat yhteensä 18,7 miljoonaa euroa, josta vesihuoltolaitoksen investointien osuus on 2,9 miljoonaa euroa, kiinteistöinvestointien osuus 8,7 miljoonaa euroa, josta uimahallin peruskorjaus 7,0 miljoonaa euroa ja kuntatekniikan investointien osuus 5,3 milj. euroa. Maa-alueiden hankintaan varaudutaan 1,1 miljoonan euron määrärahalla. Irtaimen omaisuuden investointeihin on lisäksi varattu 0,7 miljoonaa euroa.
Vuoden 2025 talousarvion vuosikate kattaa suunnitelman mukaisista poistoista 94 prosenttia. Nettoinvestoinneista vuosikate kattaa noin 42,4 prosenttia.
Kunnan vahva rahoitustilanne tukee poikkeuksellisen korkeaa investointitasoa, mutta investointien rahoituksen osalta joudutaan vuonna 2025 nostamaan vierasta pääomaa 10 miljoonaa euroa. Vuonna 2025 lainoja lyhennetään 2,7 miljoonaa euroa.
Valtuuston 17.2.2020 päätöksen §6 mukaisesti, talousarvio sisältää Tiilikankaan koulun toiminnan päättymisen 1.8.2025 alkaen. Oppilaat siirtyvät Heinsuon ja/tai Salpakankaan kouluihin. Tiilikankaan koulutilat ovat taloteknisesti päätepisteessä. Koulun jatkaminen nykyisissä tiloissa edes väliaikaisesti ei ole mahdollista ilman mittavaa peruskorjausta.
Yksi kunnan keskeisistä strategista hankkeista on ollut keskustakortteleiden toteutus. Virastotoimintojen sijoittaminen osaksi keskuskorttelihanketta perustui laajemman kokonaisuuden kiinnostuksen synnyttämiseen (veturi-toiminta). Kumppanuus kilpailutettiin, kilpailutuksessa ainoa kiinnostunut taho oli WasaGroup Oy, jonka kanssa solmittiin kumppanuussopimus. Hollola-talon suunnitelmat ovat loppusuoralla. Yrityksistä huolimatta suunnittelun edetessä on selvinnyt, että taloudellista yhtälöä ei saada toimimaan (virasto, tapahtuma-areena, ravintola,vuokra-asunnot) kokonaishankkeen osalta. Tästä syystä kumppanuushankkeesta WasaGroup Oy:n kanssa luovuttaneen. Kunta irtautuu keskustakorttelit/Hollola-talo hankkeesta Wasa Group Oy:n kanssa ja pohtii vaihtoehtoista etenemistä. Kunnan hajallaan oleville viranomais- ja tukipalveluille, arkistotilalle, kuntalaisille suunnatulle monitoimi ja tapahtumatilalle etsitään ratkaisuja uudella konseptilla niin, että rakentamisen käynnistäminen vuonna 2026 on mahdollista. Tätä muutosta koskevat tavoitekirjaukset on täsmennetty elinvoimavaliokunnan käsittelyn jälkeen.
Liitteenä talousarvioesitys vuodelle 2025 ja taloussuunnitelma vuosille 2026–2028 sekä investointiohjelma.
Ehdotus
Esittelijä
-
Päivi Rahkonen, kunnanjohtaja, paivi.rahkonen@hollola.fi
Kunnanhallitus aloittaa vuoden 2025 talousarvion ja vuosien 2026-2028 taloussuunnitelman käsittelyn valmistellun esityksen pohjalta. Talousarviokäsittelyä jatketaan kokouksessa 4.11.2024.
Päätös
Kunnanhallitus aloitti vuoden 2025 talousarvion ja vuosien 2026-2028 taloussuunnitelman käsittelyn valmistellun esityksen pohjalta. Talousarviokäsittelyä jatketaan kokouksessa 4.11.2024.
Merk. Asiantuntijakuultavana sivistys- ja hyvinvointijohtaja Strömmer, elinvoimajohtaja Randell, henkilöstöpäällikkö Marttila.