Elinvoimavaliokunta, kokous 8.10.2024

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 99 Lahden seudun joukkoliikenteen seudullinen strategia 2024

HOLDno-2024-774

Valmistelija

  • Seppo Tiainen, koordinaattori, seppo.tiainen@hollola.fi

Perustelut

Lahden seudun joukkoliikennelautakunta on merkannut kokouksessaan 10.9.2024 § 35 kevään ja kesän aikana valmistuneen Lahden seudun liikenteen joukkoliikennestrategian (luonnos) tiedokseen. Joukkoliikennelautakunta pyytää jäsenkunnilta, Päijät-Hämeen hyvinvointialueelta, Päijät-Hämeen liitolta, toimialueen kuntien vanhus-, nuoriso- ja vammaisneuvostolta, sekä kumppanuuspöydiltä lausuntoa strategialuonnoksesta lautakunnalle osoitettuna viimeistään 31.10.2024. Strategialuonnos on liitteenä.

Työn keskeisenä tavoitteena on ollut laatia Lahden Seudun Liikenteen (LSL) joukkoliikenteen alueellinen strategia vuosille 2025–2035. Strategialla on merkitystä, koska joukkoliikenne on keskeinen kuntien asukkaille tarjoama palvelu yli kuntarajojen. Se tukee seudun elinvoimaisuutta, mahdollistaa kuntien palveluverkoston ja kaupallisten palveluiden saavutettavuuden ja edistää mm. työvoiman saatavuutta. Lahden Seudun Liikenne on tieliikenteen toimivaltainen viranomainen koko Päijät-Hämeen maakunnan alueella.

Lahden seudun liikenteelle ei ole aiemmin ollut omaa strategiaa, vaan joukkoliikenteen strategisessa kehittämisessä on tukeuduttu alueen kuntien omiin strategioihin sekä esimerkiksi maankäytön, asumisen ja liikenteen MAL-sopimukseen ja käytettävissä oleviin resursseihin. Nyt valmistellussa strategiassa on huomioitu seudun kuntien strategiat.

Seudullisen strategian keskeinen tehtävä on ohjata Lahden seudun liikenteen strategista kehittämistä joukkoliikenteen ja toiminnan kehittämisessä edelleen. Hyväksyttäessä strategiaa seudun kunnat sitoutuvat kehittämään joukkoliikennettä strategiassa määritellyin tavoittein ja toimenpitein, käytettävissä olevien resurssien puitteissa. Strategiassa on asetettu kolme tavoitetta:

1.    Matkustajamäärät ja lipputulot kasvavat vähintään 50 % vuoteen 2035 mennessä. Tavoitteen saavuttaminen edellyttää riittävää rahoitusta.

2.    Maankäyttöä ja joukkoliikennettä kehitetään yhteistyössä. Valtaosa uusista työpaikoista, palveluista ja asutuksesta sijoittuu runkolinjojen reittien varrelle.

3.    Joukkoliikenne mahdollistaa autottoman arjen helposti, esteettömästi ja vähäpäästöisesti tiheämmin asutuilla alueilla.

Jokaisen strategian tavoitteen saavuttamiseksi on esitetty toimenpiteitä tavoitteeseen pääsemiseksi. Toimenpiteen yhteydessä on esitetty vastuutaho/sidosryhmä, mittari, aikataulu toimenpiteen toteuttamiselle sekä kustannusarvio. Toimenpiteiden toteutusaikataulu ei ole sitova. Toimenpiteiden toteuttamistavoista ja aikatauluttamisesta vastaa joukkoliikenneyksikkö, joka luo strategian pohjalta toimenpidesuunnitelman strategian voimassaoloajalle. Keskeisiä toimenpiteitä tavoitekohdittain ovat:

1.    Lippuhintojen pitäminen kilpailukykyisenä, markkinoinnin kohdentaminen ja asiakastuntemuksen parantaminen, Trion vaihtopysäkkialueen toteuttaminen sekä sidosryhmäyhteistyön kehittäminen.

2.    Maankäytön kehittäminen vahvan joukkoliikenteen alueilla esimerkiksi tiheimmin liikennöityjen linjojen reittien varrelle ja asemaseuduille sekä runkolinjaston perustaminen.

3.    Lippu- ja maksujärjestelmän kehittäminen houkuttelevammaksi ja selkeämmäksi, joukkoliikenneinfran kehittäminen joukkoliikenteen nopeuttamiseksi ja sujuvoittamiseksi sekä luotettavuuden ja houkuttelevuuden kehittäminen.

Strategian tavoitteisiin pääsyn edellytyksenä on esitettyjen toimenpiteiden toteutus. Tavoitteiden toteutuminen edellyttää hyvää sidosryhmäyhteistyötä, ja erityisesti tavoite 2 ei ole yksin joukkoliikenneyksikön toteutettavissa.

Tavoitteiden toteutumiseen vaikuttaa oleellisesti myös joukkoliikenteen rahoituksen turvaaminen. Kaikkien esitettyjen toimenpiteiden toteutuessa arvioidaan bruttokustannusten nousevan vuositasolla noin 7,5M€ ja lipputulojen noin 6,15M€. Kuntien kesken jaettava nettokustannus kasvaisi noin 1,2–1,3M€, josta Lahden kaupungin osuus on arviolta noin 1,1M€. Valtaosa palvelutason parannuksista kohdistuu Lahden kaupungin sisäiseen liikenteeseen. Esitetyt kustannusvaikutukset eivät sisällä esimerkiksi mahdollisten kasvusopimusten mukanaan tuomia joukkoliikennetarpeita eikä niissä ole huomioitu kustannusindeksien vaikutuksia esimerkiksi liikennöintikustannuksiin. Strategiassa yhtenä toimenpiteenä on kuitenkin määritelty lippuhinnoittelusta ja sen sitomisesta kustannusvaihteluun, joilla pyritään minimoimaan indeksien heilahteluiden vaikutus nettokustannuksiin. Matkustajamäärä- ja lipputulotavoitteisiin pääsy edellyttää molempien tavoitteiden osalta noin 3,5 % vuosittaista kasvua, kun lähtötasona käytetään vuoden 2023 lukuja.

Hollolan osuus vuonna 2035 strategian toimenpiteillä olisi joukkoliikenteen osalta noin 100 000 € suurempi kuin nyt. Tavoitteiden ja talouden seurantaa suoritetaan vuosittain, jonka pohjalta erikseen tehtävää toimenpidesuunnitelmaa voidaan muokata tarpeen vaatiessa.

Raportissa on erikseen määritelty vaikutukset eri toimenpiteiden osalta. Matkustajamäärätavoitteeseen pääsyn kannalta tärkeimmät toimenpiteet ovat palvelutason parantaminen, runkolinjaston perustaminen/ylläpito ja joukkoliikennettä tukeva maankäyttö. Näiden toimenpiteiden vaikutus on arviolta noin puolet matkustajamäärätavoitteen toteutumisen kannalta. Palvelun käytön helppous ja luotettavuus ovat myös tärkeitä tekijöitä. Samoin esiin nousee hyvä viranomaisyhteistyö eri toimijoiden välillä.

Seudullisesti valmisteilla olleessa joukkoliikennestrategiassa korostuu tavoitteena matkustusmäärien voimakas lisäys, mutta tämän tavoitteen tulee olla linjassa tulevaisuuden matkustuskysynnän ja -tarjonnan kesken suhteessa taloudelliseen liikkumavaraan. Linjaston vuosittaisia kehittämistarpeita ja/tai mahdollisia lakkautuksia arvioidaan vähintään kerran vuodessa talousarvio- ja taloussuunnitelmavalmistelun yhteydessä seudullisten liikennöintisopimusten mahdollistamissa rajoissa. Kunnan järjestämissä koululaiskuljetuksissa pyritään entistä enemmän linjaliikenteen käyttöön tilausajoliikenteen sijaan.

Ehdotus

Esittelijä

  • Heli Randell, elinvoimajohtaja, heli.randell@hollola.fi

Elinvoimavaliokunta merkitsee Lahden seudun joukkoliikenteen seudullisen strategialuonnoksen 2024 tiedokseen ja esittää kunnanhallitukselle lausuttavaksi seuraavaa:

Elinvoimavaliokunta pitää tärkeänä tehtyä valmistelua ja lausuntopyynnön takana olevaa strategialuonnosta Lahden seudun liikenteen kehittämiseksi.

Valiokunta pitää keskeisiä esitettyjä joukkoliikenteen strategiatavoitteita ja toimenpiteitä niiden saavuttamiseksi hyväksyttävinä. Hollolan osuus vuonna 2035 strategian toimenpiteillä olisi joukkoliikenteen osalta noin 100 000 € suurempi kuin nyt. Esitetyt kustannusvaikutukset eivät sisällä esimerkiksi mahdollisten kasvusopimusten mukanaan tuomia joukkoliikennetarpeita eikä niissä ole huomioitu kustannusindeksien vaikutuksia esimerkiksi liikennöintikustannuksiin.   

Hollolan vanhus- ja vammaisneuvostolla sekä nuorisovaltuustolla on mahdollisuus antaa asiassa omat lausuntonsa joko kunnanhallitukselle tai suoraan Lahden seudun joukkoliikennelautakunnalle.

Päätös

Elinvoimavaliokunta merkitsi Lahden seudun joukkoliikenteen seudullisen strategialuonnoksen 2024 tiedokseen ja lähettää kunnanhallitukselle lausuttavaksi.

Tiedoksi

Kunnanhallitus, Hollolan vanhus- ja vammaisneuvosto, nuorisovaltuusto, kh:n käsittelyn jälkeen Lahden seudun joukkoliikennelautakunta

Muutoksenhaku

Oikaisuvaatimusta tai kunnallisvalitusta ei saa tehdä päätöksestä, joka koskee:

  • vain valmistelua tai täytäntöönpanoa (KuntaL 136 §)
  • virka- tai työehtosopimuksen tulkintaa tai soveltamista ja viranhaltija on jäsenenä viranhaltijayhdistyksessä, jolla on oikeus panna asia vireille työtuomioistuimessa (KVhl 50 § 2 mom.)
  • etuosto-oikeuden käyttämättä jättämistä (EtuostoL 22 §)
  • oppilaan arviointia (Perusopetuslaki 22 ja 42 c §).

Riita-asia käsitellään käräjäoikeudessa.