Elinvoimavaliokunnan valvontajaosto, kokous 30.10.2024

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 84 Vapautushakemus vesihuoltolaitoksen verkostoon liittämisvelvollisuudesta /98-439-6-54

HOLDno-2024-361

Valmistelija

  • Tuulia Vennola, ympäristötarkastaja, tuulia.vennola@hollola.fi

Perustelut

Kiinteistön 98-439-6-54 omistaja hakee vapautusta velvollisuudesta liittyä Hollolan kunnan vesihuoltolaitoksen vesijohto- ja jätevesiverkostoon. Vapautusta haetaan olemassa olevalle ja vakituisessa käytössä olevalle asuinrakennukselle, jossa asuu kaksi (2) henkilöä. Kiinteistön käyttövesi otetaan omalla kiinteistöllä olevasta porakaivosta. Hakija on toimittanut kaivovesinäytetulokset, joiden mukaan kaivovesi täyttää talousveden laatuvaatimukset ja -suositukset. Jäteveteen vaikuttavat varusteet ovat yksi (1) suihku, kaksi (2) vesikäymälää, sauna sekä muita vesikalusteita Vesikäymälän jätevedet johdetaan muoviseen 6m3 umpisäiliöön, joka on asennettu vuonna 1999. Pesuvedet johdetaan kolmen (3) betonisen saostuskaivon kautta maaperään. Umpisäiliö tyhjennetään kahdeksan (8) kertaa vuodessa ja saostuskaivot kaksi (2) kertaa vuodessa.
 
Kiinteistö sijaitsee vesihuoltolaitoksen vahvistetulla toiminta-alueella ja taajamassa, jolloin sillä on lähtökohtaisesti velvollisuus liittyä vesijohto- ja viemäriverkostoon. Lisäksi kiinteistö sijaitsee luokitellulla pohjavesialueella, pohjaveden muodostumisalueella.

Perusteluina vapautushakemukselle esitetään: 
-kiinteistön vesihuoltolaitteisto on rakennettu ennen vesihuoltolaitoksen toiminta-alueen hyväksymistä 
-vesihuoltolaitoksen palvelujen vähäinen tarve
-kiinteistöllä on käytettävissä riittävästi laatuvaatimukset täyttävää talousvettä sekä kiinteistön jätevesiä käsitellään asianmukaisella laitteistolla, jota myös huolletaan ohjeiden mukaisesti
-liittämisestä aiheutuvat kohtuuttomat kustannukset. Kokonaiskustannusten on arvioitu olevan vähintään 30000 € 
-muu vastaava erityinen syy; alueen huoltovarmuuden lisääminen

Asian käsittely:
Hakemus on tullut vireille 25.4.2024. Hakija on toimittanut lisätietoja hakemukseen 30.5.2024 Vapautushakemuksesta on pyydetty ja saatu lausunnot terveydensuojeluviranomaiselta ja Hollolan vesihuoltolaitokselta. Hakijalle on varattu mahdollisuus lausua mielipiteensä lausunnosta 15.9.2024 mennessä. Hakija on toimittanut vastineen 13.9.2024. Vastine, lisäselvitykset sekä lausunnot ovat hakemuksen oheismateriaaleina. Asian käsittelyssä on teknisenä korjauksena vaihdettu kiinteistönumero täsmäämään oikeaa kiinteistöä.

Lainsäädäntö
Vesihuoltolain (119/2001) 10 § mukaan vesihuoltolaitoksen toiminta- alueella oleva kiinteistö on liitettävä laitoksen vesijohtoon ja jätevesiviemäriin.
Lain 11 §:n mukaan kunnan ympäristönsuojeluviranomainen myöntää hakemuksesta toistaiseksi voimassa olevan tai määräaikaisen vapautuksen lain 10 §:ssä tarkoitetusta kiinteistön liittämisvelvollisuudesta lain 11 §:ssä säädetyin perustein. Ennen vapautuksen myöntämistä vesihuoltolaitokselle ja kiinteistön omistajalle tai haltijalle on varattava tilaisuus tulla kuulluiksi. Lisäksi kunnan ympäristönsuojeluviranomaisen on pyydettävä vapauttamisesta kunnan terveydensuojeluviranomaisen lausunto.

Vapautus liittämisvelvollisuudesta on myönnettävä, jos:
1) liittäminen verkostoon muodostuisi kiinteistön omistajalle tai haltijalle kohtuuttomaksi, kun otetaan huomioon kiinteistön vesihuoltolaitteiston rakentamisesta aiheutuneet kustannukset, liittämisestä aiheutuvat kustannukset, vesihuoltolaitoksen palvelujen vähäinen tarve tai muu vastaava erityinen syy; ja
2) vapauttaminen ei vaaranna vesihuollon taloudellista ja asianmukaista hoitamista vesihuoltolaitoksen toiminta-alueella.
Edellä 11 §:n 2 momentissa säädetyn lisäksi edellytyksenä vesijohtoon liittämisvelvollisuudesta vapauttamiselle on, että kiinteistöllä on käytettävissä riittävästi vaatimukset täyttävää talousvettä. Edellytyksenä jätevesiviemäriin liittämisvelvollisuudesta vapauttamiselle on 2 momentissa säädetyn lisäksi, että kiinteistön jätevesien johtaminen ja käsittely voidaan järjestää ympäristönsuojelulaissa säädettyjen vaatimusten mukaisesti.

Päätösehdotuksen perustelut:
Vesihuoltolain mukaan vapautus on myönnettävä, jos liittäminen verkostoon muodostuisi kiinteistön omistajalle tai haltijalle kohtuuttomaksi. Vapauttamisen ei saa myöskään vaarantaa vesihuollon taloudellista ja asianmukaista hoitamista vesihuoltolaitoksen toiminta-alueella.

Hakemuksen mukaan liittymiskustannuksia (sis. liittymismaksu ja liittymän rakentaminen) tulisi vähintään 30 000 €. Hakijan arvioima liittämiskustannus on korkeahko, mutta ei poikkea merkittävästi muista Hollolan vesihuoltolaitoksen toiminta-alueella olevien kiinteistöjen liittämiskustannuksista. Verkostoon liittymiskohta sijaitsee välittömästi kiinteistön läheisyydessä ja kiinteistöllä ei käytettävissä olevien tietojen perustella ole sellaisia erityispiirteitä, jotka aiheuttaisivat normaalista poikkeavia liittämiskustannuksia. Kunnan karttapalvelusta mitattuna rakennuksen ja liittymiskohdan välinen etäisyys on noin 29 metriä. Myös vesihuoltolaitoksen lausunnon mukaan liittymiskustannusten arvioidaan olevan samalla vaihteluvälillä, mitä muillakin liittyneillä kiinteistöillä toiminta-alueella on ollut.

Kiinteistön vesikäymälän jätevedet johdetaan muoviseen umpisäiliöön ja pesuvedet johdetaan kolmen (3) betonisen saostuskaivon kautta maaperään. Pohjavesialueella ei Hollolan kunnan ympäristönsuojelumääräysten mukaan saa imeyttää maaperään kuin puhdistettuja harmaita vesiä. Kiinteistön jätevesijärjestelmä ei siten täytä ympäristönsuojelulain vaatimuksia pohjavesialueella ja jätevesijärjestelmä saattaa aiheuttaa ympäristön pilaantumisen vaaraa. Näin ollen vapauttamisen edellytykset eivät täyty jätevesien käsittelyn osalta. Kiinteistön jätevesijärjestelmä on otettu käyttöön vuonna 1999 ja on ollut käytössä noin 25 vuotta. Kiinteistön omalle jätevesi- investoinnille tulee siten myös kohtuullinen kuoletusaika.
 
Hakijan toimittamassa vastineessa todetaan, että hakijoiden kiinteistö on vesihuollon toiminta-alueella, joka on hyväksytty vuonna 2021 ja liittymismahdollisuus on rakennettu vuonna 2007. Hakijoiden kiinteistön vesihuoltojärjestelmä on rakennettu ennen tätä ja se täyttää kaikki lain asettamat edellytykset.  Tähän valvontajaosto toteaa, että vesihuoltolaki 10 §:n mukaan vesihuoltolaitoksen toiminta-alueella oleva kiinteistö on liitettävä laitoksen vesijohtoon ja jätevesiviemäriin. Mahdollinen poikkeaminen liittymisvelvollisuudesta koskee vain taajaman ulkopuolella sijaitsevia kiinteistöjä tiettyjen ehtojen täyttyessä. Koska kiinteistö sijaitsee vesihuoltolaitoksen vahvistetulla toiminta-alueella ja tilastollisessa taajamassa, on kiinteistö liittymisvelvollinen riippumatta siitä koska sen vesihuoltojärjestelmä on rakennettu.

Hakijat katsovat, että heidän kiinteistönsä vesihuoltojärjestelmä ja sen tilanne vastaa hyvin pitkälti kiinteistöä, jolle on aikaisemmin myönnetty toistaiseksi voimassa oleva vapautus liittymisvelvollisuudesta vesihuoltoverkostoon. Tähän valvontajaosto toteaa, että kyseiselle kiinteistölle ei ole myönnetty toistaiseksi voimassa olevaa vapautusta, vaan 5 vuoden määräaikainen vapautus, joka on sidottu kiinteistön nykyiseen omistajaan ja varustelutasoon. Määräaikainen vapautus on perustunut muihin erityisiin syihin, joiden vuoksi liittäminen katsottiin kohtuuttomaksi. Lisäksi valvontajaosto toteaa, että kiinteistöt eivät ole olosuhteiltaan vastaavia, sillä hakemuksen kohteena oleva kiinteistö sijaitsee pohjaveden muodostumisalueella, kun vastineessa mainittu määräaikaisen vapautuksen saanut kiinteistö sijaitsee pohjavesialueiden ulkopuolella. 

Kohtuuttomuuden edellytys täyttyy kiinteistöillä, joiden vedenkäyttö on vähäistä. Tällaisia ovat tyypillisesti kantovesikiinteistöt ja ne, joiden varustelutaso vastaa kantovesikiinteistöä. Kyseinen kiinteistö on kuitenkin ympärivuotisessa asuinkäytössä, eikä kiinteistön vesikalusteiden varustelutasoa voida verrata kantovesikiinteistöön. Näin ollen vapauttamisen edellytys veden vähäiseen käyttöön perustuen ei toteudu ja siten vesihuoltolaitoksen palvelujen vähäinen tarve ei täyty.

Kiinteistöllä on terveydensuojeluviranomaisen lausunnon mukaan käytössä riittävästi laatuvaatimukset täyttävää talousvettä. Asian ratkaisun suhteen sillä ei kuitenkaan ole merkittävää vaikutusta, koska muut vapauttamisen edellytykset eivät täyty liittymiskustannusten, jätevesien käsittelyn tai veden vähäisen käytön osalta. 

Koska kaikki vesihuoltolain 11 §:ssä mainitut vapautuksen edellytykset eivät täyty, ei haettua vapautusta vesijohto- ja jätevesiverkostoon voida myöntää. Kiinteistön on näin ollen liityttävä vesilaitoksen vesijohto- ja jätevesiverkostoon.

Ehdotus

Esittelijä

  • Sameli Männistö, ympäristösihteeri, sameli.mannisto@hollola.fi

Kiinteistölle 98-439-6-54 ei myönnetä vapautusta vesihuoltolaitoksen vesijohto- ja jätevesiverkostoon liittymisestä. Hollolan kunnan valvontajaosto vesihuoltolain valvontaviranomaisena kehottaa kiinteistöä liittymään Hollolan vesihuoltolaitoksen vesijohto- ja jätevesiverkostoon viimeistään 31.10.2025 mennessä.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Tiedoksi

Asianosainen, Tiedoksi: Hollolan vesihuoltolaitos, Lahti Aqua Oy, Terveydensuojeluviranomainen / Päijät-Hämeen ympäristöterveys, Etelä-Savon ELY-keskus

Muutoksenhaku

Tähän päätökseen haetaan muutosta hallintovalituksella.

Valitusoikeus

Tähän päätökseen saa hakea muutosta se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa ja se, jonka valitusoikeudesta laissa erikseen säädetään. Viranomainen saa hakea muutosta valittamalla myös, jos valittaminen on tarpeen viranomaisen valvottavana olevan yleisen edun vuoksi. Riita-asia käsitellään käräjäoikeudessa.

Valitusaika

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Päätöksen katsotaan tulleen viranomaisen tietoon kirjeen saapumispäivänä. Käytettäessä tavallista sähköistä tiedoksiantoa asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmantena päivänä viestin lähettämisestä.

Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jona päätös on luovutettu asianosaiselle tai hänen lailliselle edustajalleen. Postitse saantitodistusta vastaan lähetetystä asiakirjasta katsotaan asianomaisen saaneen tiedon saantitodistuksen osoittamana aikana. Käytettäessä todisteellista sähköistä tiedoksiantoa päätös katsotaan annetun tiedoksi, kun asiakirja on noudettu viranomaisen osoittamalta palvelimelta, tietokannasta tai muusta tiedostosta.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen 

Valitus tehdään Hämeenlinnan hallinto-oikeudelle.                                  

Postiosoite: Raatihuoneenkatu 1, 13100 HÄMEENLINNA
Käyntiosoite: Arvi Kariston katu 5, Hämeenlinna
Sähköposti: hameenlinna.hao(at)oikeus.fi
Faksinumero: 029 564 2269
Puhelinnumero: 029 564 2210
Kirjaamon aukioloaika: maanantai-perjantai klo 8.00-16.15.

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet/#/

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa on ilmoitettava:

  • päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös)
  • miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset)
  • vaatimusten perustelut
  • mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan. 

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat. 

Valitukseen on liitettävä:

  • valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen
  • selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta 
  • asiakirjat, joihin valittaja vetoaa, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Oikeudenkäyntimaksu 

Muutoksenhakuasian vireille panijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Ajantasainen tieto oikeudenkäyntimaksuista löytyy Tuomioistuinlaitoksen sivustolta https://oikeus.fi/tuomioistuimet/fi/index/asiointijajulkisuus/maksut/oikeudenkayntimaksuthallinto-oikeudessa.html

Tuomioistuinmaksulakiin linkki https://finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2015/20151455

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjanotteita ja liitteitä voi pyytää Hollolan kunnan kirjaamosta.
Postiosoite: PL 66, 15871 HOLLOLA
Käyntiosoite: Tiilijärventie 7 F, Hollola
Sähköposti: kirjaamo(at)hollola.fi
Puhelinnumero: 044 780 1427
Kirjaamon aukioloajat: maanantai-perjantai klo 9.00-15.00