Perustelut
Kiinteistön 98-436-7-2 omistaja hakee vapautusta velvollisuudesta liittyä Hollolan kunnan vesihuoltolaitoksen vesijohto- ja jätevesiverkostoon. Vapautusta haetaan olemassa olevalle vakituisessa käytössä olevalle asuinrakennukselle, jossa asuu 2 henkilöä. Kiinteistön talousvesi saadaan omalla tontilla olevasta porakaivosta. Jäteveteen vaikuttavat varusteet ovat muun muassa vesikäymälä, suihku, lämminvesivaraaja sekä muita vesikalusteita. Kiinteistöllä on kaksoisviemäröinti (puhelinkeskustelu käyty asukkaan kanssa 12.1.2024). Kiinteistön pesuvedet johdetaan kahden (2) betonisen saostuskaivon kautta imeytyskaivoon, joka on asennettu vuonna 1989. Vesikäymälän vedet johdetaan umpisäiliöön.
Kiinteistö sijaitsee vesihuoltolaitoksen vahvistetulla toiminta-alueella ja taajamassa, jolloin sillä on lähtökohtaisesti velvollisuus liittyä vesijohto- ja viemäriverkostoon.
Perusteluina vapautushakemukselle esitetään:
- liittämisestä aiheutuvat kohtuuttomat kustannukset
- vesihuollon palvelujen vähäinen tarve
- kiinteistöllä on käytettävissä riittävästi laatuvaatimukset täyttävää talousvettä sekä kiinteistön jätevesiä käsitellään asianmukaisella tavalla
- muu vastaava erityinen syy.
Asian käsittely:
Hakemus on tullut vireille 21.9.2021. Vapautushakemuksesta on pyydetty ja saatu lausunnot terveydensuojeluviranomaiselta ja Hollolan vesihuoltolaitokselta. Hakijalle on varattu mahdollisuus lausua mielipiteensä lausunnosta 23.2.2024 mennessä. Hakija on täydentänyt hakemusta kaivoveden tutkimustodistuksella, jotka ovat päivätty 15.2.2024.Tutkimustodistuksesta on pyydetty uusi lausunto terveydensuojeluviranomaiselta. Hakijalle varattiin mahdollisuus lausua mielipiteensä terveydensuojeluviranomaisen toisesta lausunnosta 27.9.2024 mennessä. Hakijalta ei saatu vastinetta. Lausunnot ovat hakemuksen oheismateriaaleina.
Lainsäädäntö
Vesihuoltolain (119/2001) 10 § mukaan vesihuoltolaitoksen toiminta-alueella oleva kiinteistö on liitettävä laitoksen vesijohtoon ja jätevesiviemäriin.
Lain 11 §:n mukaan kunnan ympäristönsuojeluviranomainen myöntää hakemuksesta toistaiseksi voimassa olevan tai määräaikaisen vapautuksen lain 10 §:ssä tarkoitetusta kiinteistön liittämisvelvollisuudesta lain 11 §:ssä säädetyin perustein. Ennen vapautuksen myöntämistä vesihuoltolaitokselle ja kiinteistön omistajalle tai haltijalle on varattava tilaisuus tulla kuulluiksi. Lisäksi kunnan ympäristönsuojeluviranomaisen on pyydettävä vapauttamisesta kunnan terveydensuojeluviranomaisen lausunto.
Vapautus liittämisvelvollisuudesta on myönnettävä, jos:
1) liittäminen verkostoon muodostuisi kiinteistön omistajalle tai haltijalle kohtuuttomaksi, kun otetaan huomioon kiinteistön vesihuoltolaitteiston rakentamisesta aiheutuneet kustannukset, liittämisestä aiheutuvat kustannukset, vesihuoltolaitoksen palvelujen vähäinen tarve tai muu vastaava erityinen syy; ja
2) vapauttaminen ei vaaranna vesihuollon taloudellista ja asianmukaista hoitamista vesihuoltolaitoksen toiminta- alueella.
Edellä 11 §:n 2 momentissa säädetyn lisäksi edellytyksenä vesijohtoon liittämisvelvollisuudesta vapauttamiselle on, että kiinteistöllä on käytettävissä riittävästi vaatimukset täyttävää talousvettä. Edellytyksenä jätevesiviemäriin liittämisvelvollisuudesta vapauttamiselle on 2 momentissa säädetyn lisäksi, että kiinteistön jätevesien johtaminen ja käsittely voidaan järjestää ympäristönsuojelulaissa säädettyjen vaatimusten mukaisesti.
Päätösehdotuksen perustelut:
Vesihuoltolain mukaan vapautus on myönnettävä, jos liittäminen verkostoon muodostuisi kiinteistön omistajalle tai haltijalle kohtuuttomaksi. Vapauttamisen ei saa myöskään vaarantaa vesihuollon taloudellista ja asianmukaista hoitamista vesihuoltolaitoksen toiminta-alueella. Kustannusarviota ei hakemuksessa esitetty, jonka mukaan kohtuuttomuutta voitaisiin arvioida. Alueen vesihuollon toiminta-alue on hyväksytty vuonna 2021 ja alueelle on rakennettu vesihuoltoverkostot vuonna 2019. Vesihuoltolaitoksen lausunnon mukaan kiinteistölle rakennettaan vesi- ja viemäriliittymä tontin rajalle jos/kun kiinteistö tekee liittymishakemuksen. Liittämiskohdan voidaan todeta tällöin olevan kiinteistön välittömässä läheisyydessä. Liittymiskustannusten arvioidaan olevan samalla vaihteluvälillä, mitä muillakin liittyneillä kiinteistöillä on toiminta-alueella ollut. Kohtuuttomuuden edellytys liittymiskustannusten osalta ei siten täyty.
Kohtuuttomuuden edellytys täyttyy kiinteistöillä, joiden vedenkäyttö on vähäistä. Tällaisia ovat tyypillisesti kantovesikiinteistöt ja ne, joiden varustelutaso vastaa kantovesikiinteistöä. Kyseessä on vakituisessa asuinkäytössä oleva omakotitalo, jonka vesikalusteiden varustelutaso on hyvä. Näin ollen voidaan katsoa, että vesihuoltolaitoksen palvelujen tarve ei ole vesihuoltolaissa tarkoitetulla tavalla vähäinen. Näin ollen kohtuuttomuuden edellytys vesihuoltolaitoksen palvelujen vähäisen tarpeen osalta ei täyty.
Edellytyksenä vesijohtoon liittämisvelvollisuudesta vapauttamiselle on, että kiinteistöllä on käytettävissä riittävästi vaatimukset täyttävää talousvettä. Hakemuksen liitteenä on toimitettu kaivoveden tutkimustodistus, joka ei terveydensuojeluviranomaisen lausunnon mukaan täyttänyt talousvedelle asetettuja terveysperusteisia laatukriteerejä. Näin ollen terveydensuojeluviranomainen ei ole lausunnossaan puoltanut vapautuksen myöntämistä velvollisuudesta liittyä talousvesiverkostoon. Hakija ei ole täydentänyt hakemusta uudella kaivovesitutkimustodistuksella terveydensuojeluviranomaisen antaman toisen lausunnon jälkeen.
Kiinteistön pesuvedet ohjataan kahden betonisten saostuskaivon kautta imeytyskaivoon. Vesikäymälän vedet johdetaan umpisäiliöön. Jätevesijärjestelmä on yli 30 vuotta vanha, joten sen voidaan arvioida olevan käyttöikänsä loppupäässä. Kiinteistön jätevesijärjestelmä ei täytä ympäristönsuojelulain vaatimuksia ja vanha jätevesijärjestelmä saattaa aiheuttaa ympäristön pilaantumisen vaaraa. Näin ollen vapauttamisen edellytykset eivät täyty jätevesien käsittelyn osalta.
Koska kaikki vesihuoltolain 11 §:ssä mainitut vapautuksen edellytykset eivät täyty, ei haettua vapautusta vesijohto- ja jätevesiverkostoon voida myöntää. Kiinteistön on näin ollen liityttävä vesihuoltolaitoksen vesijohto- ja jätevesiverkostoon. Liittymisen määräaikaa arvioitaessa on huomioitu hakijan kokonaistilannetta ja hakemuksessa esille tuotuja muita erityisiä syitä. Liittymiselle on siten annettu normaalia pidempi liittymisaika.
Ehdotus
Esittelijä
-
Sameli Männistö, ympäristösihteeri, sameli.mannisto@hollola.fi
Kiinteistölle 98-436-7-2 ei myönnetä vapautusta vesihuoltolaitoksen vesijohto- ja jätevesiverkostoon liittymisestä. Hollolan kunnan valvontajaosto vesihuoltolain valvontaviranomaisena kehottaa kiinteistöä liittymään Hollolan vesihuoltolaitoksen vesijohto- ja jätevesiverkostoon viimeistään 31.10.2027 mennessä.
Päätös
Päätösehdotus hyväksyttiin.