Kunnanhallitus, kokous 19.6.2023

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 162 Lausunto hallinto-oikeudelle: Mustamaan talousmetsäsuunnitelma

HOLDno-2021-652

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Seppo Tiainen, koordinaattori, seppo.tiainen@hollola.fi

Perustelut

Hollolan elinvoimavaliokunta käsitteli ja hyväksyi kokouksessaan 22.11.2022 § 93 esityksen talousmetsäsuunnitelman hyväksymiseksi Mustamaan alueella. Päätöksestä on jätetty kuntaan Matti Peltosen ja Hollolan ympäristöyhdistyksen tekemä oikaisuvaatimus 12.12.2022. Oikaisuvaatimus liitteineen on liitteenä 1.

Päätös vaaditaan oikaistavaksi seuraavasti: 1) Vuonna 2011 suoritetussa tarkastelussa METSO-suojeluohjelman kriteerit täyttäneet Mustamaan alueet on haettava METSO-ohjelmaan ELY-keskuksen kanssa tehtävin uusin rajauksin. 2) Kaikki Mustamaan alueen uudistuskypsät metsäkuviot jätetään toistaiseksi hakkaamatta, kunnes niiden arvo luonnon monimuotoisuudelle ja edellä mainittujen METSO-kelpoisten alueiden kytkeytyneisyydelle on selvitetty. 3) Muilla Mustamaan alueen metsäkuvioilla lähdetään toteuttamaan metsän käyttöä jatkuvapeitteisen metsänkäsittelyn mallin mukaisesti, jolloin kunta välttyy avohakkuun aiheuttamilta uudistus- ja hoitokustannuksilta. Oikaisuvaatimuksen perustelut käyvät ilmi liitteestä.

Vastineena oikaisuvaatimukseen todetaan, että
1.) Mustamaan suunnitelmaa laadittaessa suunnittelijoilla ei ollut käytettävissä 2011 vuoden METSO-kartoitusraporttia, joka toteutettiin ympäristöministeriön tukemana Hollolan, Lahden ja Nastolan kuntiin. Tämä oikaisuvaatimus sisältää kohteita METSO-suojelurajauksiin.
Marraskuussa hyväksytyn suunnitelman ja sen liitteen mukaisia metsätoimenpiteitä ei kohdisteta näille kuvioille tässä vaiheessa ennen kuin kokonaisnäkemys Mustamaan alueen mahdollisista Metso-kuvioista on selvillä ja tarkkaan määritelty. Liitteenä on karttaliite, jossa raportista poimitut Metso- ja/tai muut kohteet on kuvattu, mutta toistaiseksi vielä epätarkoin rajauksin. Lisäksi liitteinä ovat hakkuutulot ja hoitokulut selvitysalueelta sekä jäljelle jäävästä alueesta.

 2.-3.) Metsäsuunnitelma ja siinä esitetyt hakkuut Mustamaan alueella on laadittu metsäammattilaisten toimesta niin, että toimenpiteet ovat nyt suunnitellun kaltaisia ja luonnon monimuotoisuus ei heikkene. Monimuotoisuuden turvaaminen Mustamaan metsissä sinällään ei edellytä vanhojen kuusikoiden hakemista Metso-ohjelmaan. Talousmetsissä metsänhoidon ja käytön tulee olla ekologisesti, sosiaalisesti ja taloudellisesti kestävää ja nämä kaikki arvot pystytään täyttämään perinteiselläkin metsänhoidolla. Mustamaan alue on suuri ja yhtenäinen metsäalue, jossa taloudellisesti tuottavaan metsänhoitoon on kaikki edellytykset hyvällä metsänhoidolla ja oikea-aikaisilla hakkuilla.

Mustamaan alueelle on suunnitelmassa kuvioita, jotka jätetään kokonaan käsittelyjen ulkopuolelle turvaamaan monimuotoisuutta. Kunnan taajamametsissä pääpainona on sosiaalinen ja ekologinen näkökulma, joten olisi perusteltua myös hyödyntää talousmetsiä talousmetsinä. Metso-ohjelmaan hakeutuessa taloudelliset tuotot pienenevät kyseisiltä alueilta noin 50 % alkuperäisestä tuottoarvosta, mutta metsänhoitokustannuksilta vältytään. On huomattava, että myös perinteisessä metsänhoidossa pystytään turvaamaan ja kehittämään luonnon monimuotoisuutta.

Tutkimuksen mukaan metsien jatkuva kasvatus ei ole monimuotoisuuden tai talouden kannalta ainakaan parempi kuin jaksollinen kasvatus. Molemmissa menetelmissä pitää samalla tavalla huomioida monimuotoisuus. Talouden osalta jatkuvan kasvatuksen lopputulos on kolmanneksen huonompi kuin jaksollisen kasvatuksen. Varsinkin rehevillä hämäläisillä kasvupohjilla tuo ero jaksollisen kasvatuksen eduksi korostuu.

Siirtyminen koko metsänhoitomenetelmien paletista vain yhteen, hyvin epävarmaan menetelmään vähentää luonnon monimuotoisuutta. Suurin osa Mustamaan metsistä on täysin jatkuvaan kasvatukseen soveltumatonta maapohjan ja puuston rakenteen osalta. Jatkuvaan kasvatukseen siirtyminen on monien kymmenien vuosien prosessi. Se myös sisältää riskejä metsän terveyden, monimuotoisuuden ja kasvun kannalta.

Partiolaisten mökin välittömässä ympäristössä on runsaasti käytön jälkiä. Suurin käyttö partiolaisten osalta on juuri mökin välittömässä läheisyydessä, johon (k.3207) ei ole suunniteltuna mitään toimenpiteitä, vaan tarkoituksena on säilyttää vanha ja järeä kuusikko koskemattomana partiolaisten leikkeihin. Viereisiin kuvioihin on suunniteltuna pääasiassa harvennuksia, jolloin metsä pysyy peitteisenä. Partiolaisten toimintaedellytyksen eivät siis muutu.

Liitteenä 2 on kartta ja laskelma METSO-kohteiksi esitettyjen kuvioiden hakkuuesityksistä. Alueita lopullisessa METSO-päätöksessä rajattaneen toisin, mutta liitteet ovat suuntaa antavia. Jos Metso-kohteet toteutettaisiin raportin mukaan esitetyssä täydessä laajuudessa, olisi hakkuuolettaman arvon lasku noin 250.000 euroa, josta valtio korvannee kertakorvauksena puolet.

Ehdotus

Esittelijä

Heli Randell, elinvoimajohtaja, heli.randell@hollola.fi

Elinvoimavaliokunta päättää, että 22.11.2022 § 93 hyväksyttyä Mustamaan metsäsuunnitelmaa ei ole tarpeen tässä vaiheessa muuttaa. Hyväksyttyjä metsätoimenpiteitä ei toteuteta tässä vaiheessa vuonna 2011 rajatuilta Metso-kuvioilta (liite) ennen kuin ajantasainen tilannetieto asiasta ja Metso-potentiaalista saadaan. Metsäsuunnitelmaa tarkastellaan tarvittaessa siinä vaiheessa uudestaan niiltä osin kuin kohteet rajautuvat toimenpiteiden ulkopuolelle.

Muilta osin metsänhoitosuunnitelman toimenpiteet käynnistetään.

Merk. kokouksessa kuultiin asiantuntijana Aapo Palosta Viisipuu Oy:stä.

Päätös

Keskustelun kuluessa Kristiina Vanhala-Selin esitti että oikaisuvaatimus hyväksytään kokonaisuudessaan. Esitys raukesi kannattamattomana.

Keskustelun kuluessa Paavo Takala esitti ja Seija Aakala, Tatu Söyrilä sekä Pasi Jalonen kannattivat että 22.11.2022 § 93 hyväksyttyä Mustamaan metsäsuunnitelmaa ei ole tarpeen muuttaa ja että metsäsuunnitelman mukaiset toimenpiteet käynnistetään. Puheenjohtaja totesi, että on tehty pohjaehdotuksesta poikkeava kannatettu esitys, joten asiasta on äänestettävä. Puheenjohtaja teki seuraavan äänestysesityksen. Ne, jotka kannattavat pohjaehdotusta, äänestävät JAA. Ne, jotka kannattavat Paavo Takalan tekemää esitystä, äänestävät EI. Menettelytapa hyväksyttiin.

Suoritetussa äänestyksessä annettiin 4 jaa-ääntä ja 7 ei-ääntä. Puheenjohtaja totesi Paavo Takalan muutosesityksen voittaneen.

Kristiina Vanhala-Selin jätti eriävän mielipiteen.

Elinvoimavaliokunta hyväksyi muutosehdotuksen.

 

 

                     

 

Valmistelija

Heli Randell, elinvoimajohtaja, heli.randell@hollola.fi

Perustelut

Hämeenlinnan hallinto-oikeudesta on tullut uudistettu lausuntopyyntö koskien elinvoimavaliokunnan päätöstä 31.1.2023 § 9/Mustamaan alueen oikaisuvaatimus. Hallinto-oikeuden pyyntö liitteenä. Lausunto ja asiakirjat on toimitettava hallinto-oikeudelle viimeistään 30.6.2023.

Elinvoimavaliokunta on käsitellyt asiaa kokouksessaan 31.1.2023. Esittelyteksti ja asian käsittely on kuvattu alla.

Esittelyteksti

Hollolan elinvoimavaliokunta käsitteli ja hyväksyi kokouksessaan 22.11.2022 § 93 esityksen talousmetsäsuunnitelman hyväksymiseksi Mustamaan alueella. Päätöksestä on jätetty kuntaan Matti Peltosen ja Hollolan ympäristöyhdistyksen tekemä oikaisuvaatimus 12.12.2022. 

Päätös vaaditaan oikaistavaksi seuraavasti: 1) Vuonna 2011 suoritetussa tarkastelussa METSO-suojeluohjelman kriteerit täyttäneet Mustamaan alueet on haettava METSO-ohjelmaan ELY-keskuksen kanssa tehtävin uusin rajauksin. 2) Kaikki Mustamaan alueen uudistuskypsät metsäkuviot jätetään toistaiseksi hakkaamatta, kunnes niiden arvo luonnon monimuotoisuudelle ja edellä mainittujen METSO-kelpoisten alueiden kytkeytyneisyydelle on selvitetty. 3) Muilla Mustamaan alueen metsäkuvioilla lähdetään toteuttamaan metsän käyttöä jatkuvapeitteisen metsänkäsittelyn mallin mukaisesti, jolloin kunta välttyy avohakkuun aiheuttamilta uudistus- ja hoitokustannuksilta. Oikaisuvaatimuksen perustelut käyvät ilmi liitteestä.

Vastineena oikaisuvaatimukseen todetaan, että
1.) Mustamaan suunnitelmaa laadittaessa suunnittelijoilla ei ollut käytettävissä 2011 vuoden METSO-kartoitusraporttia, joka toteutettiin ympäristöministeriön tukemana Hollolan, Lahden ja Nastolan kuntiin. Tämä oikaisuvaatimus sisältää kohteita METSO-suojelurajauksiin.
Marraskuussa hyväksytyn suunnitelman ja sen liitteen mukaisia metsätoimenpiteitä ei kohdisteta näille kuvioille tässä vaiheessa ennen kuin kokonaisnäkemys Mustamaan alueen mahdollisista Metso-kuvioista on selvillä ja tarkkaan määritelty. Liitteenä on karttaliite, jossa raportista poimitut Metso- ja/tai muut kohteet on kuvattu, mutta toistaiseksi vielä epätarkoin rajauksin. Lisäksi liitteinä ovat hakkuutulot ja hoitokulut selvitysalueelta sekä jäljelle jäävästä alueesta.

 2.-3.) Metsäsuunnitelma ja siinä esitetyt hakkuut Mustamaan alueella on laadittu metsäammattilaisten toimesta niin, että toimenpiteet ovat nyt suunnitellun kaltaisia ja luonnon monimuotoisuus ei heikkene. Monimuotoisuuden turvaaminen Mustamaan metsissä sinällään ei edellytä vanhojen kuusikoiden hakemista Metso-ohjelmaan. Talousmetsissä metsänhoidon ja käytön tulee olla ekologisesti, sosiaalisesti ja taloudellisesti kestävää ja nämä kaikki arvot pystytään täyttämään perinteiselläkin metsänhoidolla. Mustamaan alue on suuri ja yhtenäinen metsäalue, jossa taloudellisesti tuottavaan metsänhoitoon on kaikki edellytykset hyvällä metsänhoidolla ja oikea-aikaisilla hakkuilla.

Mustamaan alueelle on suunnitelmassa kuvioita, jotka jätetään kokonaan käsittelyjen ulkopuolelle turvaamaan monimuotoisuutta. Kunnan taajamametsissä pääpainona on sosiaalinen ja ekologinen näkökulma, joten olisi perusteltua myös hyödyntää talousmetsiä talousmetsinä. Metso-ohjelmaan hakeutuessa taloudelliset tuotot pienenevät kyseisiltä alueilta noin 50 % alkuperäisestä tuottoarvosta, mutta metsänhoitokustannuksilta vältytään. On huomattava, että myös perinteisessä metsänhoidossa pystytään turvaamaan ja kehittämään luonnon monimuotoisuutta.

Tutkimuksen mukaan metsien jatkuva kasvatus ei ole monimuotoisuuden tai talouden kannalta ainakaan parempi kuin jaksollinen kasvatus. Molemmissa menetelmissä pitää samalla tavalla huomioida monimuotoisuus. Talouden osalta jatkuvan kasvatuksen lopputulos on kolmanneksen huonompi kuin jaksollisen kasvatuksen. Varsinkin rehevillä hämäläisillä kasvupohjilla tuo ero jaksollisen kasvatuksen eduksi korostuu.

Siirtyminen koko metsänhoitomenetelmien paletista vain yhteen, hyvin epävarmaan menetelmään vähentää luonnon monimuotoisuutta. Suurin osa Mustamaan metsistä on täysin jatkuvaan kasvatukseen soveltumatonta maapohjan ja puuston rakenteen osalta. Jatkuvaan kasvatukseen siirtyminen on monien kymmenien vuosien prosessi. Se myös sisältää riskejä metsän terveyden, monimuotoisuuden ja kasvun kannalta.

Partiolaisten mökin välittömässä ympäristössä on runsaasti käytön jälkiä. Suurin käyttö partiolaisten osalta on juuri mökin välittömässä läheisyydessä, johon (k.3207) ei ole suunniteltuna mitään toimenpiteitä, vaan tarkoituksena on säilyttää vanha ja järeä kuusikko koskemattomana partiolaisten leikkeihin. Viereisiin kuvioihin on suunniteltuna pääasiassa harvennuksia, jolloin metsä pysyy peitteisenä. Partiolaisten toimintaedellytyksen eivät siis muutu.

Liitteenä 2 on kartta ja laskelma METSO-kohteiksi esitettyjen kuvioiden hakkuuesityksistä. Alueita lopullisessa METSO-päätöksessä rajattaneen toisin, mutta liitteet ovat suuntaa antavia. Jos Metso-kohteet toteutettaisiin raportin mukaan esitetyssä täydessä laajuudessa, olisi hakkuuolettaman arvon lasku noin 250.000 euroa, josta valtio korvannee kertakorvauksena puolet.

Esittelijän ehdotus

Elinvoimavaliokunta päättää, että 22.11.2022 § 93 hyväksyttyä Mustamaan metsäsuunnitelmaa ei ole tarpeen tässä vaiheessa muuttaa. Hyväksyttyjä metsätoimenpiteitä ei toteuteta tässä vaiheessa vuonna 2011 rajatuilta Metso-kuvioilta (liite) ennen kuin ajantasainen tilannetieto asiasta ja Metso-potentiaalista saadaan. Metsäsuunnitelmaa tarkastellaan tarvittaessa siinä vaiheessa uudestaan niiltä osin kuin kohteet rajautuvat toimenpiteiden ulkopuolelle. Muilta osin metsänhoitosuunnitelman toimenpiteet käynnistetään.

Kokouksessa kuultiin asiantuntijana Aapo Palosta Viisipuu Oy:stä.

Päätöksenteko

Keskustelun kuluessa Kristiina Vanhala-Selin esitti että oikaisuvaatimus hyväksytään kokonaisuudessaan. Esitys raukesi kannattamattomana.

Keskustelun kuluessa Paavo Takala esitti ja Seija Aakala, Tatu Söyrilä sekä Pasi Jalonen kannattivat että 22.11.2022 § 93 hyväksyttyä Mustamaan metsäsuunnitelmaa ei ole tarpeen muuttaa ja että metsäsuunnitelman mukaiset toimenpiteet käynnistetään. Puheenjohtaja totesi, että on tehty pohjaehdotuksesta poikkeava kannatettu esitys, joten asiasta on äänestettävä. Puheenjohtaja teki seuraavan äänestysesityksen. Ne, jotka kannattavat pohjaehdotusta, äänestävät JAA. Ne, jotka kannattavat Paavo Takalan tekemää esitystä, äänestävät EI. Menettelytapa hyväksyttiin.

Suoritetussa äänestyksessä annettiin 4 jaa-ääntä ja 7 ei-ääntä. Puheenjohtaja totesi Paavo Takalan muutosesityksen voittaneen.

Kristiina Vanhala-Selin jätti eriävän mielipiteen.

Elinvoimavaliokunta hyväksyi muutosehdotuksen.

Ehdotus

Esittelijä

Heli Randell, elinvoimajohtaja, heli.randell@hollola.fi

Elinvoimavaliokunta esittää, että kunnanhallitus antaa Hämeenlinnan hallinto-oikeudelle seuraavan lausunnon: Mustamaan metsänhoitotöistä pidättäydytään toistaiseksi. Elinvoimavaliokunta käsittelee alkuperäisen päätöksen uudelleen kokouksessaan 20.6.2023.

 

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Valmistelija

  • Heli Randell, elinvoimajohtaja, heli.randell@hollola.fi

Perustelut

Hämeenlinnan hallinto-​oikeudesta on tullut uudistettu lausuntopyyntö koskien elinvoimavaliokunnan päätöstä 31.1.2023 § 9/Mustamaan alueen oikaisuvaatimus. Hallinto-oikeus pyytää: Hämeenlinnan hallinto-oikeus pyytää Hollolan kunnanhallitusta oheisen valituksen johdosta 1. hankkimaan elinvoimavaliokunnan lausunnon, 2. liittämään asiakirjoihin jäljennökset valituksenalaisen päätöksen perusteena olevista asiakirjoista ja samalla kunnanhallitukselle varataan tilaisuus antaa tarvittaessa oma lausuntonsa asiasta. Lausunnossa tulee antaa selostus asiasta, vastata oikeudenkäynnin osapuolen esittämiin vaatimuksiin ja niiden perusteluihin sekä lausua esitetystä selvityksestä. Lausunto ja asiakirjat on toimitettava hallinto-oikeudelle viimeistään 30.6.2023

Muutoksenhakija (Hollolan ympäristöyhdistys ry) vaatii hallinto-oikeudelta, että Hämeenlinnan hallinto-oikeus kumoaa Hollolan elinvoimavaliokunnan päätöksen tekemästämme oikaisuvaatimuksesta lainvastaisena, koska luonnonsuojelulain 6 §:n mukainen Elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksen tehtävä edistää ja valvoa luonnon- ja maisemansuojelua alueellaan ja kunnan velvoite edistää luonnon- ja maisemansuojelua alueellaan ei ole päätöksen yhteydessä toteutunut. Hollolan kunnan tulee selvittää yhdessä ELY-keskuksen kanssa kyseessä olevan alueen arvokkaiden metsäalueiden luontoarvot ja pysyvään luonnonsuojeluun saattamisen potentiaali.

Elinvoimavaliokunta käsitteli lasuntopyntöä kokouksessaan 31.5.2023 § 69 lisäpykälänä. Asiaan liittyvä kuvaus löytyy valiokunnan kokouskäsittelystä. Valiokunta päätti kokouksessaan antaa kunnahallitukselle asiasta omalta osaltaan seuraavan lausunnon: Elinvoimavaliokunta päättää, että kunnanhallitus antaa Hämeenlinnan hallinto-oikeudelle seuraavan lausunnon: Mustamaan metsänhoitotöistä pidättäydytään toistaiseksi. Elinvoimavaliokunta käsittelee alkuperäisen päätöksen uudelleen kokouksessaan 20.6.2023.

Asiakokonaisuuteen liittyvän päätöksenteon lainmukaisuuden varmistamiseksi, Elinvoimavaliokunta katsoi siis tarpeelliseksi ottaa 31.1.2023 §9 päätöksensä uudelleen tarkasteltavaksi siten, että hallinto-oikeudelle jätetyssä muutoksenhaussa esille nostetut asiat tulevat huomioiduksi uudessa päätöksessä.

Hallinto-oikeudelle osoitetussa muutoksenhaussa, Hollolan ympäristöyhdistys ry vaatii, että oikeudenkäyntimaksu korvataan valittajalle, koska valitusperusteena on Hollolan elinvoimavaliokunnan lainvastainen päätös. Koska esille on tullut asioita joiden pohjalta asia tullaan käsittelemään uudelleen, kunnanhallituksen tulisi päättää oikeudenkäyntimaksun korvaamisesta. Oikeudenkäyntimaksua 270 euroa ei peritä, mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, eli hyväksyy valittajan vaatimukset.

Ehdotus

Esittelijä

  • Päivi Rahkonen, kunnanjohtaja, paivi.rahkonen@hollola.fi

Kunnanhallitus antaa Hämeenlinnan hallinto-​oikeudelle seuraavan lausunnon: Mustamaan metsänhoitotöistä pidättäydytään toistaiseksi. Elinvoimavaliokunta käsittelee alkuperäisen päätöksen uudelleen kokouksessaan 20.6.2023, siten että muutoksenhaussa esille nostetut asiat tulevat huomioiduksi.

Lisäksi kunnanhallitus päättää, että Hollolan kunta korvaa muutoksenhakijalle mahdollisesti määrättävän Hallinto-oikeuden hinnaston mukaisen oikeudenkäyntimaksun täysimääräisesti.

Päätös

Hyväksyttiin päätösehdotuksen mukaisesti.

Tiedoksi

Ote: Hämeenlinnan hallinto-oikeus, tiedoksi: koordinaattori, elinvoimajohtaja

Muutoksenhaku

Oikaisuvaatimusta tai kunnallisvalitusta ei saa tehdä päätöksestä, joka koskee:

  • vain valmistelua tai täytäntöönpanoa (KuntaL 136 §)
  • virka- tai työehtosopimuksen tulkintaa tai soveltamista ja viranhaltija on jäsenenä viranhaltijayhdistyksessä, jolla on oikeus panna asia vireille työtuomioistuimessa (KVhl 50 § 2 mom.)
  • etuosto-oikeuden käyttämättä jättämistä (EtuostoL 22 §)
  • oppilaan arviointia (Perusopetuslaki 22 ja 42 c §).

Riita-asia käsitellään käräjäoikeudessa.