Valtuusto, kokous 16.6.2025

§ 46 Selvitys valtuutettujen tekemistä aloitteista 2025

HOLDno-2025-576

Valmistelija

  • Katri Kattainen, hallintopäällikkö, katri.kattainen@hollola.fi

Perustelut

Hallintosäännön 116 §:n mukaan kunnanhallituksen on vuosittain huhtikuun loppuun mennessä esitettävä valtuustolle luettelo valtuutettujen tekemistä ja kunnanhallitukselle lähetetyistä aloitteista, joita valtuusto ei edellisen vuoden loppuun mennessä ole lopullisesti käsitellyt. Samalla on ilmoitettava, mihin toimenpiteisiin niiden johdosta on ryhdytty. Valtuusto voi todeta mitkä aloitteista on käsitelty loppuun.
Kunnan johtoryhmä on päättänyt, että valtuustoaloitteet viedään valtuustolle tiedoksi kaksi kertaa vuodessa, syksyllä ja keväällä.

Seuraavassa on luettelo niistä aloitteista, joita ei ole vielä valtuustossa lopullisesti käsitelty ja selostus siitä, mitä niiden osalta on toimivaltaisen viranomaisen käsittelyssä päätetty taikka missä vaiheessa asian valmistelu on.

Valtuuston kokouksessa 11.12.2023 jätetty HOLDno-2023-950 Valtuustoaloite - Riihelän pyörätie.

Valtuustolle on tehty valtuustoaloite kulkuyhteydestä Salpakankaan Riihelän alueella Hollolasta Lahden puoleiselle viheralueelle. Elinvoimavaliokunta käsitteli aloitetta kokouksessaan 5.11.2024 § 110. Yhteystarve on huomioitu virkistysyhteystarpeena Hollolan strateginen yleiskaava 2020:ssa. Sama kulkuyhteystarve on huomioitu myös kohdealueen nykyisessä asemakaavassa Hollolan puolella. Aloite on kaavoituksen näkökulmasta perusteltu ja osuvasti ehdotettu. Paikalla nyt oleva epävirallinen polku todistaa kulkuyhteyden tarpeesta. Lahden kaupungin kaavoitus on ottanut aloitteeseen kantaa 17.4.2024 virkamiessähköpostilla. Lahden kaupungin kaavoitus suhtautuu polkuyhteyteen periaatteessa myönteisesti, mutta sanoo yhteyden varsinaisen tarpeen olevan Hollolan puolella. Lahden kaupunki ei käynnistä kaavoitustoimia eikä aio osoittaa rahoitusta aloitteessa ehdotetulle yhdyskevytväylälle omalla puolellaan. Lahden kaupunki ehdottaa, että polkuyhteys linjattaisiin Tallkullantien päästä suoraan itään yksityisen kiinteistön 98-435-3-1 läpi metsäalueelle Lahden kaupungin puolelle. Kiinteistössä on voimassa oleva asemakaava, eikä sen pihapiiri ulotu ehdotetulle polkulinjaukselle. Vaikka ehdotettuun kohtaan olisi mahdollista tehdä asemakaavamuutos kevytväylälle, Hollolan kaavoitus ei näe kaavamuutoksen käynnistämiselle edellytyksiä, koska Lahden kaupunki ei aio rakentaa kevytväylää omalle osuudelleen. Elinvoimavaliokunta päätti, että kulkuyhteyden toteutus ratkaistaan myöhemmin erikseen sovittavassa aikataulussa. Elinvoimavaliokunta esitti kunnanhallitukselle, että valtuustoaloite on loppuun käsitelty.
Kunnanhallitus 2.12.2024 merkitsi aloitteen vastauksen tiedoksi. Vastaus aloitteeseen viedään valtuustolle tiedoksi, osana valtuustolle annettavaa aloitekoostetta.

Valtuuston kokouksessa 22.4.2024 jätettiin HOLDno-2024-392, Valtuustoaloite - Pyöräedun käyttöön ottaminen Hollolan kunnan työntekijöille - käsittelyssä konsernipalvelujen palvelualueella.

Valtuuston kokouksessa 10.6.2024 jätettiin kolme aloitetta.

HOLDno-2024-546 Valtuustoaloite - Kirjaston kahvilatoiminnan hyödyntäminen äänestyspäivinä

Kirjaston kahvilatoiminnan hyödyntämisestä äänestyspäivinä on tehty valtuustoaloite 10.6.2024. Aloitteessa esitetään, että kunta selvittää mahdollisuudet järjestää kirjastoon kahvilatoiminta äänestyspäivinä muutamien tuntien ajaksi. 
Ennakkoäänestys on järjestetty kirjastolla viime vaaleissa keskiviikosta-tiistaihin. Ennakkoäänestyksen aikaan kirjastokahvilassa on huomioitu vaalit. Kirjaston kahvilan palvelut ovat käytettävissä kahvilan aukioloaikojen puitteissa.
Vaalipäivä on sunnuntai. Käytännössä kahvilatoiminnan toteuttaminen kunnan omana toimintona ei nykyisellä resurssilla ole mahdollista. Kirjaston kahvilaa järjestetään kunnan koto- ja työllisyyspalveluiden pyörittämällä nuorten työpaja Osumalla ja heidän työkokeilijoilla, oppisopimuslaisilla ja palkkatukityöllistetyillä, joista viimeisimpien käyttö on hallituksen linjausten vuoksi loppumassa käytännössä kokonaan. 
Seuraavia vaaleja varten selvitetään mahdollisuutta saada paikallinen yhdistys toteuttamaan vaalikahvilaa pääkirjastolla. Siinäkin tapauksessa paikalla tulisi olla vähintään yksi kunnan henkilökuntaa oleva työntekijä, sillä yhdistyksille ei voida vastuuttaa koko kirjastosalin seurantaa.
Kunnanhallitus 26.5.2025 § 148 merkitsi aloitteen vastauksen tiedoksi. Vastaus aloitteeseen viedään valtuustolle tiedoksi,​ osana valtuustolle annettavaa aloitekoostetta.

HOLDno-2024-547 Valtuustoaloite - Kirjaston käyttö äänestyspäivinä    

Kirjaston käytöstä äänestyspäivänä on tehty valtuustoaloite 10.6.2024. Aloitteessa esitetään, että kunta selvittää mahdollisuudet pitää kirjasto avoimena äänestyspäivinä muutamien tuntien ajan. Pääkirjaston äänestyspaikkana on ollut kirjaston tapahtumatori. Kunta on selvittänyt mahdollisuutta, että äänestypaikalle kulku tapahtuisi kirjaston tapahtumatorin ulko-ovesta, mutta kulku tapahtumatorin ulko-ovesta ei ole esteetön. Vaalien aikaan omatoimikirjaston käyttö on mahdollista vaalien äänestysaikojen ulkopuolella. Vaalitoimitsijat eivät pysty valvomaan omatoimikirjaston käyttöä äänestyksen aikana. Vaalijärjestelyistä johtuen kirjaston toiminta vaatisi sen, että kirjaston henkilökunta olisi paikalla äänestyksen aikana. Pääkirjasto on mahdollista pitää auki äänestyksen aikaan, jos henkilöstöresurssit ovat riittävät ja tätä koskeva rahoitus varataan talousarvioon.
Kunnanhallitus 26.5.2025 § 149 merkitsi aloitteen vastauksen tiedoksi. Vastaus aloitteeseen viedään valtuustolle tiedoksi,​ osana valtuustolle annettavaa aloitekoostetta.

HOLDno-2024-781 Valtuustoaloite - Valtuustoaloite - Uimahallin kuljetusten järjestelyistä 

Hollolan kuntaan on jätetty valtuustoaloite, jossa toivotaan selvitettävän kuntalaisten uimahallikuljetusten lisäämistä alueen muihin uimahalleihin. Hollolan kunnan vapaa-aikapalvelut aloitti alkuvuodesta 2024 valmistelemaan Hollolan uimahallin remontin ajalle korvaavia uimahallikuljetuksia. Aloite kuljetusten järjestämiseen on tullut Hollolan vanhus- ja vammaisneuvostolta alkuvuodesta 2024. Kerran viikossa toteutettava kuntalaisille maksuton kyyditys on järjestetty 4.9.2024 alkaen. Kuljetustoimintaa on tarkoitus jatkaa toukokuun 2025 loppuun saakka. Mahdollisesta jatkosta vuoden 2025 loppuun päätetään keväällä 2025. Kuljetus toteutetaan koululaiskuljetuskalustolla, jonka käyttö on kustannustehokasta, kun kuljetusaikataulu totetutetaan niin, että kuljetuskalusto ei ole oppilaskuljetuskäytössä. Käytännössä tämä tarkoitta arkipäivisin noin klo 09.30 - 12.30 välistä ajanjaksoa. Kuljetus on mukaan ilmoittautuneille kuntalaisille maksutonta.
8.11.2024 mennessä uimahallikuljetuksia on järjestetty yhdeksän (9) kertaa. Uimahallikyyditykseen on osalistunut yhteensä 394 asiakasta. Keskimäärin viikottain kuljetukseen on osallistunut 44 henkilöä. Yksittäisen edestakaisen uimahallimatkan hinta on 350 €. Nykyisellä kerran viikossa järjestetyllä kuljetuksella syksyn 2024 kokonaiskustannus tulee olemaan  5250 € (sis. 15 edestakaista matkaa) ja kustannus keväälle 2025 tulee olemaan 6650 € (sis. 19 matkaa). Kokonaiskustannus toimitakaudella 2024-2025 tulee yhdellä uimahallikuljetuksella viikossa olemaan n. 11 900 €. Vuoden 2025 talousarviossa ei ole varattu määrärahoja kuljetuskertojen lisäämiseen. 
Palvelu on ollut toivottu ja saavuttanut syksyn aikana merkittävän suosion. Yhdellä viikottaisella kuljetuksella on pystytty kuljettamaan ilmoittautuneet asiakkaat toisen kunnan uimahallille. Huomioitavaa on myös, että tarvitsemme ympäröivien kuntien uimahalli-kapasiteettiä meidän koululaisten uimaopetukseen. Kustannusten kaksinkertaistumista ei pystytä enää kattamaan nykyisestä vapaa-aikapalveluiden talousarviosta.
Hollolan uimahallin remontin aikaiseen uimahallikuljetusten tarpeeseen on pystytty vastamaan yhdellä viikottaisella kuljetuksella, joten kuljetuksia ei ole syytä lisätä. Mahdollisesta viikottaisten kuljetusten jatkosta vuoden 2025 loppuun päätetään sivistys- ja hyvinvointivaliokunnassa keväällä 2025.
Sivistys- ja hyvinvointivaliokunta 20.11.2024 § 137 hyväksyy yllä esitetyn vastauksen valtuustoaloitteeseen ja toteaa aloitteen loppuun käsitellyksi. Vastaus toimitetaan edelleen kunnanhallitukselle tiedoksi.

Valtuustossa 9.12.2024 jätettiin neljä valtuustoaloitetta.

HOLDno-2024-993, Valtuustoaloite - Hollolan keskustan ja keskeisten kouluunmenoreittien paremmasta talvikunnossapidosta

Vihreiden valtuustoaloitte Hollolan keskustan ja keskeisten kouluunmenoreittien paremmasta talvikunnossapidosta. Asia selviää tarkemmin liitteenä olevasta aloitteesta. Asiaa on käsitelty elinvoimavaliokunnassa 18.2.2025 § 29.

Talvikaudelle 2024-2025 jo tehdyt toimenpiteet:
Kävelyn ja pyöräilyn edistämisohjelman (KÄPY) mukaisia toimenpiteitä on suoritettu talvikaudelle 2024-2025. Hollolanraitti, Kuntoilijankuja, Ystävyyskuntaraitti sekä Terveystien jalankulku- ja pyöräilyväylät välillä Kansankatu ja Tiilijärventie, hoitoluokkaa on nostettu luokasta B luokkaan A. Tavoitteena parantaa keskeisten jalankulun- ja pyöräilyväylien olosuhteita talvikaudella. 
Seuraava mahdollinen aurausten hoitoluokan nosto voisi olla esim. Terveystie kokonaisuudessaan ja Tiilijärventie välillä Terveystie-Hämeenlinnantie.

Aurausten toimenpiderajat:
B-hoitoluokassa toimenpiderajana on 4cm ja toimenpideaikana 6 tuntia. A-hoitoluokassa toimenpideraja 2 cm ja toimenpideaika 3 tuntia. Nykyisten hoitoluokkien käyttäminen on urakanlaajuusmuutosten ja hintavaikutusten arvioinnin osalta perusteltua. Alkutalven mukaisten erityisten lumisateiden voidaan katsoa olevan poikkeuksellisia lumimyrskyjä, jolloin toimenpideajat ovat pidempiä.
Hoitoluokkien muutostarpeet tarkastellaan seuraavalle hoitokaudelle 2025-2026 (1.10.2025 alkaen).
Kunnanhallitus 3.3.2025 § 55  merkitsi aloitteen vastauksen tiedoksi. Vastaus aloitteeseen viedään valtuustolle tiedoksi,​ osana valtuustolle annettavaa aloitekoostetta.

HOLDno-2024-994, Valtuustoaloite - Miekkiön alueen kehittäminen

Miekkiön alueen kehittämisestä on tehty valtuustoaloite 9.12. 2024. 
Aiemmat kehittämisselvitykset Miekkiön alueesta
Miekkiön alueen kehittämistä on tutkittu strategisen yleiskaavan 2017 suunnittelun yhteydessä rakennemallien vertailun yhteydessä. Miekkiö oli mukana rakennemallivaihtoehdossa, joka sisälsi myös muita kyläalueita. Rakennemalleista tehtiin kaavataloudelliset vertailut (Ramboll 2016). Strategisessa yleiskaavassa 2017 Miekkiön aluetta ei nähty kehittämisen painopistealueena suurien kynnyskustannusten vuoksi.
Miekkiön kehittäminen nousi esiin strategisen yleiskaavan 2020 yhteydessä ja alueen toteuttamisen kustannuksia selvitettiin tarkemmin Miekkiön alueen kaavataloudellisella arvioinnilla (Ramboll, 2020). Selvityksen lähtökohtana on ollut sijoittaa alueelle noin 15 hehtaarin yritysalue, jolla on rakennusoikeutta noin 70 000 kerrosneliömetriä. Selvitys ei huomioi asutuksen toteuttamista alueelle. Yritysalueen toteuttamisen kustannuksiksi on arvioitu laajuudesta riippuen n. 4, 4- 20 miljoonaa euroa.
"Alueen toteuttamisen kynnyskustannukset on todettu suuriksi, mutta alueelle ei ole laadittu tarkempaa selvitystä asumisen ja yritystoiminnan kehittämisen kustannuksista sekä mahdollisista riskitekijöistä. Mahdollisen kaavatyön taustaksi tulisi selvittää tarkemmin alueen kehittämisen tavoitteita asumisen ja yritystoiminnan osalta sekä laatia alustavaa kokonaistaloudellista arviota tukemaan päätöksentekoa."
Miekkiön alueella on Hollolan kunnan puitteissa hyvin merkittävä kehittämispotentiaali VT4 suurten liikennemäärien ja yritysrakentamiseen kelpaavien pinnanmuotojen ansiosta. Alueella on toistaiseksi melko vähän kunnan maanomistusta.

Miekkiön alueen huomiointi nykyisissä maakunta- ja yleiskaavoissa
Päijät- Hämeen maakuntakaavan päivitystyö on käynnissä vuonna 2025. Maakuntakaavatyön yhteydessä Hollolan kunnasta on esitetty selvitettäväksi osana maakuntakaavatyötä Miekkiön alueen liikenneverkon kehittämismahdollisuudet tutkimalla uuden eritasoliittymän sijoittamista valtatie 4:lle, Miekkiön kohdalla.
Hollolan strategisessa yleiskaava 2020:ssa VT4 varressa tien länsipuolella Miekkiössä on kaavamerkintä TPY: Työpaikat ja palvelut, joille ympäristö asettaa erityisiä vaatimuksia.  Merkintää vastaava kaavamääräys on: Aluetta kehitetään teollisuuden, työpaikkojen, palvelujen ja muiden sellaisten toimintojen alueena, joille ympäristön asutus tai ympäristöarvot aiheuttavat rajoituksia. Erityistä huomiota tulee kiinnittää asumisen ja työpaikka- alueiden häiriöttömään yhteen sovittamiseen. Alueen rakentaminen edellyttää asemakaavaa.
Lisäksi Miekkiön alueelle on strategisessa yleiskaava 2020:ssa osoitettu asutuksen ja työpaikkojen selvitysalue (punainen katkoviivarajaus). Siten asian lisäselvittäminen on voimassa olevan strategisen yleiskaavan mukaan perusteltua.
Vastaus on käsitelty elinvoimavaliokunnassa 18.2.2025 § 28.​​​​​​ Strategisen yleiskaavan toteaman selvitystarpeen perusteella käynnistetään v 2025 aikana kokonaistaloudellinen selvitystyö Miekkiön alueen kehittämisen mahdollisuuksista yritysalueeksi rakentamiseen. Selvitystä tullaan käyttämään myöhemmän päätöksenteon perusteena.
Kunnanhallitus 3.3.2025 § 54 merkitsi aloitteen vastauksen tiedoksi. Vastaus aloitteeseen viedään valtuustolle tiedoksi,​ osana valtuustolle annettavaa aloitekoostetta.


HOLDno-2024-995, Valtuustoaloite - Aikkalan suljetun kaatopaikan suotovesien viemäröinti​​​​​​​

Hollolan Vihreiden valtuustoryhmä on 9.12.2024 jättänyt valtuustoaloitteen koskien Aikkalan suljetun kaatopaikan viemäröintiä. Aloite ja asiaan liittyvät taustatiedot käyvät tarkemmin ilmi elinvoimavaliokunnan kokoustekstistä.
Elinvoimavaliokunta on käsitellyt 18.2.2025 § 30 valtuustoaloitteen Aikkalan suljetun kaatopaikan suotovesien viemäröinnistä ja hyväksynyt annettavan vastauksen valtuustoaloitteeseen:
Aikkalan suljetun kaatopaikan viemäröintiä ei nähdä juuri tällä hetkellä välttämättömänä, sillä kaatopaikan suotovesien käsittelyjärjestelmällä (maasuodattamo) päästään voimassa olevan ympäristöluvan asettamiin puhdistusvaatimuksiin. Suotovesien viemäröinti tulisi ajankohtaiseksi viimeistään siinä vaiheessa, jos tarkkailutulosten perusteella havaittaisiin maasuodattamon puhdistustehon heikkenemistä, eikä maasuodattamolla enää saavuta ympäristöluvassa edellytettyjä puhdistusvaatimuksia. Viemäröinti olisi tarpeen myös silloin, mikäli maanvastaanottoalueella edetään täyttöalueelle 4, mikä edellyttäisi maasuodattimen käytöstä poistamista ja suotovesien viemäröintiä.
Hämeen ELY-keskus on lausunnossaan todennut, että suljetun kaatopaikan päästötarkkailua olisi hyvä laajentaa sisältämään vaaralliseksi ja haitalliseksi yksilöityjä aineita, kuten metalleja ja PFAS-yhdisteitä, jotta suljetun kaatopaikan vaikutuksista vesistöön saadaan enemmän tietoa. Ympäristövalvonnan näkemyksen mukaan tarkkailun laajentamista voidaan pitää kannattavana. Vaihtoehtoisesti voidaan harkita myös kertaluonteisten täydennysnäytteiden ottamista. Toimivalta asiassa kuuluu kuitenkin luvan valvontaviranomaisena toimivalle Hämeen ELY-keskukselle, joka päättää mahdollisista tarkkailun muutoksista. Maankaatopaikkatoimintaa sekä nykyisen lajitteluaseman toimintaa valvoo kunnan ympäristönsuojeluviranomainen.
Asian käsittely mahdollisen tarkkailun muuttamiseksi sekä viemäröinnin selvittämisen osalta tulee jatkumaan valvontaviranomaisten; Hämeen ELY-keskuksen ja kunnan ympäristönsuojeluviranomaisen toimesta.

Kunnanhallitus 3.3.2025 § 56 merkitsi aloitteen vastauksen tiedoksi. Vastaus aloitteeseen viedään valtuustolle tiedoksi,​ osana valtuustolle annettavaa aloitekoostetta.

HOLDno-2024-996, Valtuustoaloite - Koivusillanjoen ennallistaminen

Koivusillanjoen ennallistamisesta on tehty valtuustoaloite 9.12.2024. Koivusillanjoen ekologisesta tilasta on tehty kunnan ympäristövalvonnan tilaama selvitys (Koivusillanjoen vesistötutkimukset 2022- 2023, Kyvy ry 30.10. 2023). Selvityksessä tuli esiin, että jokiuomaa olisi joskus ruopattu, eikä uoma enää ole täysin luonnontilainen. Näin ollen Koivusillanjoen ennallistamisen tutkimiselle löytyy perusteltuja syitä.
Koivusillanjoen ympäristö on yksityisessä maanomistuksessa. Joen alueella on vuonna 2025 vireillä kaksi osayleiskaavahanketta, Nostava- Tikkakallion osayleiskaava ja Kierrätysalueen osayleiskaava. Hollolan kunnan kaavoituksen olisi mahdollista tiedustella Koivusillanjoen ympäristön yksityisten maanomistajien mielipiteitä ennallistamisesta osana vuonna 2025 vireillä olevien osayleiskaavahankkeiden vuorovaikutusprosessia. Aloitteen edistämiseksi olisi tarpeen keskustella joen ennallistamiskustannusten jakamisesta.
Elinvoimavaliokunta on kokouksessaan 18.2.2025 § 27 päättänyt valtuustoaloitteen osalta seuraavaa: Hollolan kunnan kaavoitus tiedustelee Koivusillanjoen ympäristön maanomistajien mielipiteitä Koivusillanjoen uoman ennallistamisesta vuoden 2023 selvitysraportin suositusten suuntaisesti osana vuonna 2025 vireillä olevien osayleiskaavahankkeiden yhteydessä tapahtuvaa vuorovaikutusprosessia. Jatkotoimista päätetään tulosten perusteella maanomistajien kuulemisen jälkeen.
Kunnanhallitus merkitsi aloitteen vastauksen tiedoksi. Vastaus aloitteeseen viedään valtuustolle tiedoksi,​ osana valtuustolle annettavaa aloitekoostetta.

Valtuustossa 24.3.2025 jätettiin kolme aloitetta.
​​​​​​​HOLDno-2025-312, Valtuustoaloite - Koulutuutorien tehtävän vakinaistaminen - valmistelussa sivistyksen ja hyvinvoinnin palvelualueella
HOLDno-2025-313, Valtuustoaloite - Urheilussa menestyneiden huomioiminen - valmistelussa konsernipalvelujen palvelualueella
HOLDno-2025-314, Valtuustoaloite - Kunnanhallituksen ja valtuuston seminaarien alkoholitarjoilusta - valmistelussa konsernipalvelujen palvelualueella

Valtuustossa 19.5.2025 jätettiin kolme aloitetta.
HOLDno-2025-510, Valtuustoaloite - Liikuteltava tukiasema - valmistelussa konsernipalvelujen palvelualueella
HOLDno-2025-511, Valtuustoaloite - IOT kiinteistöseurannassa - valmistelussa elinvoiman palvelualueella
HOLDno-2025-512, Valtuustoaloite - Kunnan houkuttelevuus työnantajana - valmistelussa konsernipalvelujen palvelualueella

 

Päätösehdotus

Valtuusto merkitsee selvityksen valtuutettujen tekemistä aloitteista tiedoksi. Ne aloitteet, joita ei ole vielä loppuun käsitelty, tuodaan käsittelyn jälkeen valtuustolle tiedoksi.

Tiedoksi

-