Perustelut
Kuntalain 126 §:n mukaan kunnan hoitaessa 7 §:ssä tarkoitettua tehtävää kilpailutilanteessa markkinoilla sen on annettava tehtävä osakeyhtiön, osuuskunnan, yhdistyksen tai säätiön hoidettavaksi (yhtiöittämisvelvollisuus).
Sosiaali- ja terveydenhuoltoa ja pelastustoimea koskevan uudistuksen toimeenpanosta ja sitä koskevan lainsäädännön voimaanpanosta annetun lain (616/2021) (jäljempänä myös ”sotevoimaanpanolaki”) hallituksen esityksen (HE 241/2020) vuokrasopimuksia koskevan 22 §:n perusteluissa todetaan: "Siirtymäkauden ajaksi hyvinvointialueen ja kunnan välillä solmittava vuokrasopimus perustuisi lain säännökseen, jolla kunta velvoitettaisiin vuokraamaan omistamansa toimitilat hyvinvointialueelle. Siirtymäkauden aikana kunta ei siis toimisi kuntalain 15 luvun tarkoittamalla tavalla markkinoilla. Siirtymäkauden jälkeen tilanne kuitenkin muuttuisi. Siirtymäkauden jälkeen kunnalla olisi mahdollisuus vuokrata omistamiaan tiloja edelleen esimerkiksi hyvinvointialueelle. Tässä tilanteessa kunnan todennäköisesti katsottaisiin toimivan kilpailutilanteessa markkinoilla. Tällöin toiminta olisi kuntalain 126 §:n mukaan pääsääntöisesti yhtiöitettävä." Siirtymäaika loppuu vuoden 2025 lopussa, jonka jälkeen toiminta olisi em. yhtiöitettävä. Käytännössä yhtiöittäminen tulee suorittaa vuoden 2025 loppuun mennessä.
Kuntalain 127 §:n yhtiöittämispoikkeussäännöksen perusteella kunta voi myydä yhtiöitetylle toiminnalle tukipalveluja sekä vähäisiä palveluja. Tukipalveluja ovat mm. kirjanpito, palkkahallinto, tietojärjestelmät ja niiden ylläpito, siivous ja kiinteistönhuolto. Vähäisiä palveluja ovat satunnaiset tai markkinavaikutuksiltaan pienet myynnit. Yhtiölle myytävät palvelut tulee kuitenkin hinnoitella markkinaehtoisesti ja myynti tulee kirjanpidollisesti eriyttää.
Kiinteistön kaupassa kauppahinta voi jäädä joko kokonaan tai osittain velaksi, jolloin yhtiö maksaa siitä korkoa kunnalle. Varainsiirtoverovelvollisuutta sote- ja pelastuspalvelukiinteistöjen yhtiöittämisen yhteydessä ei ole (Laki varainsiirtoverolain muuttamisesta ja väliaikaisesta muuttamisesta 43 a §).
Mikäli perustettavassa yhtiössä on ainoastaan sote- ja pela-kiinteistöjä sekä muuta markkinoilla tapahtuvaa toimintaa, ei yhtiö ole hankintayksikkö.
Kiinteistöt ja asunnot tulee osakeyhtiölain ja valtiontukisäännösten mukaisesti siirtää yhtiölle käypään ja markkinaehtoiseen arvoon. Yhtiön on suoritettava tuloveroa vuokraustoiminnan tuloksesta ja siksi yhtiöittäminen on perustelua tästä syystä toteuttaa vasta, kun sote- ja pela-kiinteistöjen yhtiöittämisvelvollisuus muodostuu. Kuntalain 130 §:n mukaisesti kunnan myydessä kiinteistön kilpailuille markkinoille toimivalla yhtiölle, puolueettoman arvioijan on arvioitava kiinteistön markkina-arvo taikka kiinteistön on myytävä avoimella tarjouskilpailulla. Kuntalain 130 §:n vaatimus koskee myös tilanteita, jossa kiinteistö myydään kunnan omistamalle tytäryhtiölle.
Kiinteistön tontin omistusta pohdittaessa on huomioitava, tonttivuokrien tulouttamisen yhtiöstä olevan verotehokas tapa suorittaa omistajatuloutusta, vuokra on vähennyskelpoista yhtiön verotuksessa ja kunnalle verovapaata. Vuokraus ei estä tonitn myöhempää myyntiä, mikäli kiinteistökokonaisuudesta halutaan luopua.
Kunnan omistuksessa on 11/2021 valmistunut sote-keskus ja tilat on pääosaltaan vuokrattu Päijät-Hämeen Hyvinvointialueelle pitkäaikaisella vuokrasopimuksella (pieni tila Fimlab Oylle). Kiinteistö on myös HVAn Tilaohjelmassa ns pidettäviä kiinteistö.
Kiinteistöyhtiön perustaminen ei edellytä yhtiölle omaa pääomaa ja omaisuusjärjestelyt voidaan tehdä kirjanpidollisilla vastuilla. Osakeyhtiömuodossa yhtiö tekee päätökset itsenäisesti osakeyhtiölain mukaisesti. Yhtiön 100 prosenttisena omistajana, kunta nimeää hallituksen jäsenet ja päättää yhtiökokoukselle kuuluvista asioista. Kunta ohjaa yhtiön toimintaa omistajaohjauksen keinoin. Koska yhtiön omistus kunnalla on lainsäädäntöön perustuva ja tekninen eriyttäminen, sen toimielinjäsenet on luonteva nimittää kunnan organisaatiosta.
Esityslistan liitteenä laaditut luonnokset perustamissopimuksesta ja yhtiöjärjestyksestä. Omaisuuden siirto ratkaistaan halllintosäännön toimivallalla, kuluvan kalenterivuoden aikana.
Päätösehdotus
Esittelijä
-
Päivi Rahkonen, kunnanjohtaja, paivi.rahkonen@hollola.fi
Ehdotus valtuustolle:
Valtuusto päätää perustaa Kiinteistö Oy Terveystie 2 nimisen kiinteistöosakeyhtiön.
Valtuusto hyväksyy yhtiötä perustaessaan yhtiöjärjestyksen ja perustamissopimusluonnoksen liitteiden mukaisesti.
Valtuusto valtuuttaa kunnanjohtajan tekemään perustamisasiakirjoihin tarvittavat teknisluonteiset korjaukset ja täydennykset.
Yhtiön perustamiskokous järjestetään välittömästi valtuuston päätöksen saatua lainvoiman.
Valtuusto valtuuttaa kunnanjohtajan sekä hallinto- ja talousjohtajan allekirjoittamaan yhtiön perustamissopimuksen.