Valtuusto, kokous 24.3.2025

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 5 Hallintosääntö lisäys: Elinkeinopoliittinen jaosto

HOLDno-2024-387

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Turkka Rantanen, hallinto- ja talousjohtaja, turkka.rantanen@hollola.fi

Perustelut

Valtuusto on kokouksessaan 23.9.2024 ja 11.11.2024 hyväksynyt Hollolan kunnan hallintosäännön ja sen toimivaltaliitteen päivityksen. Samassa yhteydessä tiedostettiin joulukuuna aikana tehtävät päivitykset TE24- ja KOTO24-uudistukseen sekä Maankäyttö- ja rakennuslain uudistukseen liittyen.

Valmistelun yhteydessä on tullut esille Kuntaliiton tulkinta viranomaisena toimivien toimielinten päätösvallan delegoinnista. Tulkinnan mukaisesti lautakunta, joka toimii lain määrittämänä viiranomaisena, vastaa lain mukaisen toiminnan delegoinnista alaisilleen viranhaltijoille. Viranomaisen toimivia toimielimiä Hollolassa ovat Valvontajaosto, Ympäristöterveyslautakunta ja Työllisyyslautakunta. Linjauksen perusteella Hallintosäännön §1 kirjaukseen on sisällytetty em. toimielinten delegointioikeus alaisessaan toiminnassa. Muutoksen johdosta, Hallintosäännön toimivaltaa koskeva liite on jaettu neljään erilliseen liitteeseen.

1.      Liite 1: Yleinen toimivallan siirto, Valtuuston päätösvaltaa

2.      Liite 2: Valvontajaosto

3.      Liite 3. Ympäristöterveyslautakunta

4.      Liite 4: Työllisyyslautakunta

Toimivallan siirtopäätöksistä on ilmoitettava kirjaamoon, missä pidetään ajan tasalla olevaa toimivaltaluetteloa. Toimielimen toimivalan siirtoa koskeva päätös tulee saattaa Valtuuston tiedoksi.

Uusi rakentamislaki tulee voimaan 1.1.2025 alkaen. Nykyinen maankäyttö- ja rakennuslaki jakautuu jatkossa erillisiin rakentamislakiin sekä alueidenkäyttölakiin. Hallintosääntöön on päivitetty em. lakimuutoksista aiheutuvat muutostarpeet. Kaavoitukseen ja maankäyttöön liittyvissä tehtävissä sisältö on säilynyt ennallaan, mutta hallintosääntöön kirjattuihin lakiviittauksiin on päivitetty alueidenkäyttölain nimi. Rakennusvalvonnan tehtävissä sisältö ja lakiviittaukset on päivitetty uuden rakentamislain mukaisiksi. Osa toimivallasta vastaa sisällöltään aiempaa MRL:n mukaista tilannetta, mutta osassa asiatyyppien nimet ja sisällöt muuttuvat. Toimivallan jakoa ei toimielinten tai viranhaltijoiden osalta ole näissä asioissa muutettu, vaan uuden lain mukaiset asiatkin on sovitettu hallintosäännössä aiemmin säädetyn toimivallan mukaisesti. Päätöksentekotaulukossa kaikki rakennusvalvontaan liittyvät kohdat on merkitty muuttuneiksi, koska kohtien järjestystä taulukossa on muutettu uuden rakentamislain pykälänumeroinnin mukaiseen järjestykseen.

TE-palvelut siirtyvät kuntien vastuulle ja rahoitusmalli työllisyyden hoidossa muuttuu vuoden 2025 alusta alkaen. Samaan aikaan kotoutumislain muutokset astuvat voimaan. Kotoutumislain muutoksessa myös kotoutumispalveluiden rahoitus muuttuu ja kunnan vastuu kotoutumisesta lisääntyy. Muutoksien myötä kuntaan muodostuu työllisyys- ja kotoutumispalveluiden yksikkö, jossa kunnan maahanmuuttopalveluiden sekä omien työllisyyspalveluiden toiminta ja toiminnan painopisteet muuttuvat 1.1.2025 alkaen.

1.1.2025 aloittava työllisyys- ja kotoutumispalveluiden yksikkö vastaa kotoutumisesta ja ei-lakisääteisten, työllisyyttä edistävien palveluiden toteuttamisesta. Hallintosääntöön on  tältä osin päivitetty kunnan ei-lakisääteisten työllisyyspalveluiden sekä kotoutumislain mukaisten palveluiden lakimuutosten osalta aiheutuvat muutostarpeet.​​​​​​

Ehdotus

Ehdotus valtuustolle: Valtuusto hyväksyy esityksen mukaisen hallintosäännön ja sen toimivaltaa täsmentävät liitteet. Uudistettu hallintosääntö astuu voimaan 1.2.2025 alkaen.

Päätös

Hyväksyttiin päätösehdotuksen mukaisesti.

Valmistelija

Pekka Laitinen, kehityspäällikkö, pekka.laitinen@hollola.fi

Perustelut

Kunnanvaltuusto on päätöksellään 9.12.2024, § 76 päättänyt uudistetun hallintosäännön ja sen liitteiden hyväksymisestä. Valmistelun yhteydessä on tullut esille Kuntaliiton tulkinta viranomaisena toimivien toimielinten päätösvallan delegoinnista. Tulkinnan mukaisesti toimielin, joka toimii lain määrittämänä viranomaisena, vastaa lain mukaisen toimivallan delegoinnista alaisilleen viranhaltijoille. Linjauksen perusteella Hallintosäännön § 1 kirjaukseen on sisällytetty em. toimielinten delegointioikeus alaisessaan toiminnassa. Muutoksen johdosta hallintosäännön päätöksentekotaulukko on jaettu neljään erilliseen liitteeseen:

  1. Liite 1: Yleinen toimivallan siirto, Valtuuston päätösvaltaa
  2. Liite 2: Valvontajaosto
  3. Liite 3. Ympäristöterveyslautakunta
  4. Liite 4: Työllisyyslautakunta

Toimivallan siirtopäätöksistä on ilmoitettava kirjaamoon, missä pidetään ajan tasalla olevaa toimivaltaluetteloa. Toimielimen toimivalan siirtoa koskeva päätös tulee saattaa Valtuuston tiedoksi.

Hallintosäännön 29 § mukaisesti valvontajaosto toimii lainsäädännössä tarkoitettuna kunnan rakennusvalvontaviranomaisena sekä kunnan ympäristönsuojeluviranomaisena, joten sen tulee itse päättää näiden viranomaistehtävien osalta mahdolliset toimivaltansa siirrot viranhaltijoille.

Päätöksentekotaulukossa esitettyjen tehtävien lisäksi lainsäädännössä esiintyy muitakin kunnan rakennusvalvontaviranomaisen ja ympäristönsuojeluviranomaisen tehtäviä. Niiden osalta toimivaltaa ei ole esitetty siirrettäväksi viranhaltijoille, joten laissa mainittu viranomaisen toimivalta on kyseisissä asioissa viranomaistoimielimenä valvontajaostolla.

Rakennusvalvonnan ja ympäristönsuojelun tehtäviä koskevassa lainsäädännössä on myös kunnalle tai suoraan kunnan viranhaltijalle osoitettua toimivaltaa. Näiden osalta kyse ei ole tietylle viranomaistoimielimelle osoitetusta toimivallasta, vaan toimivallasta, jonka siirtämisestä ja määrittämisestä päättää kunnanvaltuusto. Tältä osin asiat sisältyvät valtuuston hyväksymään hallintosäännön liitteeseen 1: päätöksentekotaulukko valtuusto.

Uudistamisen yhteydessä rakennusvalvonnan tai ympäristönsuojelun tehtävissä ei ole muutettu periaatteiltaan toimielimen ja viranhaltijoiden välistä toimivallan jakoa. Hallintosääntöön on päivitetty maankäyttö- ja rakennuslain kumoutumisesta ja uusien korvaavien lakien voimaantulosta aiheutuvat muutostarpeet. Pääosa toimivallasta vastaa aiempaa MRL:n mukaista tilannetta, mutta asiatyyppien nimet, sisällöt ja lakiviittaukset on päivitetty. Joiltain osin lainsäädännössäkin on tapahtunut muutoksia, miten toimivaltaa on eri asioissa osoitettu kunnalle, kunnan viranomaiselle tai suoraan viranhaltijalle.

Ehdotus

Esittelijä

Pekka Laitinen, kehityspäällikkö, pekka.laitinen@hollola.fi

Valvontajaosto merkitsee tiedoksi valtuuston päätöksellä 9.12.2024, § 76 hyväksytyn uudistetun, 1.2.2025 voimaan tulevan hallintosäännön.

Sen perusteella valvontajaosto päättää kunnan rakennusvalvontaviranomaisena ja kunnan ympäristönsuojeluviranomaisena toimivaltansa siirtämisestä 1.2.2025 alkaen viranhaltijoille hallintosäännön liitteen 2 mukaisesti: Päätöksentekotaulukko Valvontajaosto

Valvontajaosto lähettää valtuustolle tiedoksi tämän päätöksen toimivaltansa siirtämisestä.

Päätös

Hyväksyttiin päätösehdotuksen mukaisesti.

Valmistelija

Silja Mäkelä, ympäristöterveysjohtaja, silja.makela@hollola.fi

Perustelut

Hollolan kunnan hallintosäännön valmistelun yhteydessä on käynyt ilmi Kuntaliiton tulkinta viranomaisena toimivien toimielinten päätösvallan delegoinnista. Tulkinnan mukaisesti lautakunta, joka toimii lain määrittämänä viiranomaisena, vastaa lain mukaisen toiminnan delegoinnista alaisilleen viranhaltijoille. Linjauksen perusteella Hollolan kunnanvaltuusto on kokouksessaan 9.12.2024, § 76 hyväksynyt hallintosäännön sisältörakenteen muutoksen, jossa ympäristöterveyslautakunnan viranomaistoimivallan delegointi on hallintosäännön liitteellä 3. Lisäksi hallintosäännön 1 §:n kirjaukseen on sisällytetty toimielimille oikeus päätösvallan delegoimisen alaiselleen viranhaltijalle.

Hallintosäännön 31 § mukaisesti ympäristöterveyslautakunta toimii lainsäädännössä tarkoitettuna terveydensuojelulain, elintarvikelain, lääkelain, tupakkalain, eläinlääkintähuoltolain ja eläintautilain mukaisena kunnan viranomaisena, joten sen tulee itse päättää näiden viranomaistehtävien osalta mahdolliset toimivaltansa siirrot viranhaltijoille.

Kunnanvaltuuston päätöksen mukaan toimivallan siirtopäätöksistä on ilmoitettava kirjaamoon, missä pidetään ajan tasalla olevaa toimivaltaluetteloa. Toimielimen toimivallan siirtoa koskeva päätös tulee saattaa valtuuston tiedoksi.

Ehdotus

Esittelijä

Silja Mäkelä, ympäristöterveysjohtaja, silja.makela@hollola.fi

Ympäristöterveyslautakunta merkitsee tiedoksi valtuuston päätöksellä 9.12.2024, § 76 hyväksytyn uudistetun, 1.2.2025 voimaan tulevan hallintosäännön.

Sen perusteella ympäristöterveyslautakunta päättää toimivaltansa siirtämisestä 1.2.2025 alkaen viranhaltijoille hallintosäännön liitteen 3 mukaisesti: Toimivallan kohdennus - Ympäristöterveyslautakunta.

Päätös

Merkittiin tiedoksi.

Valmistelija

Anne Tapaila, työllisyysaluejohtaja, anne.tapaila@hollola.fi

Perustelut

Valtuusto on kokouksessaan 23.9.2024 ja 11.11.2024 hyväksynyt Hollolan kunnan hallintosäännön ja sen toimivaltaliitteen päivityksen. Samassa yhteydessä tiedostettiin joulukuuna aikana tehtävät päivitykset TE24- ja KOTO24-uudistukseen sekä Maankäyttö- ja rakennuslain uudistukseen liittyen.

Valmistelun yhteydessä on tullut esille Kuntaliiton tulkinta viranomaisena toimivien toimielinten päätösvallan delegoinnista. Tulkinnan mukaisesti lautakunta, joka toimii lain määrittämänä viiranomaisena, vastaa lain mukaisen toiminnan delegoinnista alaisilleen viranhaltijoille. Viranomaisen toimivia toimielimiä Hollolassa ovat Valvontajaosto, Ympäristöterveyslautakunta ja Työllisyyslautakunta. Linjauksen perusteella Hallintosäännön §1 kirjaukseen on sisällytetty em. toimielinten delegointioikeus alaisessaan toiminnassa. Muutoksen johdosta, Hallintosäännön toimivaltaa koskeva liite on jaettu neljään erilliseen liitteeseen.

1.      Liite 1: Yleinen toimivallan siirto, Valtuuston päätösvaltaa

2.      Liite 2: Valvontajaosto

3.      Liite 3. Ympäristöterveyslautakunta

4.      Liite 4: Työllisyyslautakunta

Toimivallan siirtopäätöksistä on ilmoitettava kirjaamoon, missä pidetään ajan tasalla olevaa toimivaltaluetteloa. Toimielimen toimivalan siirtoa koskeva päätös tulee saattaa Valtuuston tiedoksi.

Uusi rakentamislaki tulee voimaan 1.1.2025 alkaen. Nykyinen maankäyttö- ja rakennuslaki jakautuu jatkossa erillisiin rakentamislakiin sekä alueidenkäyttölakiin. Hallintosääntöön on päivitetty em. lakimuutoksista aiheutuvat muutostarpeet. Kaavoitukseen ja maankäyttöön liittyvissä tehtävissä sisältö on säilynyt ennallaan, mutta hallintosääntöön kirjattuihin lakiviittauksiin on päivitetty alueidenkäyttölain nimi. Rakennusvalvonnan tehtävissä sisältö ja lakiviittaukset on päivitetty uuden rakentamislain mukaisiksi. Osa toimivallasta vastaa sisällöltään aiempaa MRL:n mukaista tilannetta, mutta osassa asiatyyppien nimet ja sisällöt muuttuvat. Toimivallan jakoa ei toimielinten tai viranhaltijoiden osalta ole näissä asioissa muutettu, vaan uuden lain mukaiset asiatkin on sovitettu hallintosäännössä aiemmin säädetyn toimivallan mukaisesti. Päätöksentekotaulukossa kaikki rakennusvalvontaan liittyvät kohdat on merkitty muuttuneiksi, koska kohtien järjestystä taulukossa on muutettu uuden rakentamislain pykälänumeroinnin mukaiseen järjestykseen.

TE-palvelut siirtyvät kuntien vastuulle ja rahoitusmalli työllisyyden hoidossa muuttuu vuoden 2025 alusta alkaen. Samaan aikaan kotoutumislain muutokset astuvat voimaan. Kotoutumislain muutoksessa myös kotoutumispalveluiden rahoitus muuttuu ja kunnan vastuu kotoutumisesta lisääntyy. Muutoksien myötä kuntaan muodostuu työllisyys- ja kotoutumispalveluiden yksikkö, jossa kunnan maahanmuuttopalveluiden sekä omien työllisyyspalveluiden toiminta ja toiminnan painopisteet muuttuvat 1.1.2025 alkaen.

1.1.2025 aloittava työllisyys- ja kotoutumispalveluiden yksikkö vastaa kotoutumisesta ja ei-lakisääteisten, työllisyyttä edistävien palveluiden toteuttamisesta. Hallintosääntöön on  tältä osin päivitetty kunnan ei-lakisääteisten työllisyyspalveluiden sekä kotoutumislain mukaisten palveluiden lakimuutosten osalta aiheutuvat muutostarpeet.​​​​​​

Valtuusto päätti hyväksyä  9.12.2024 esityksen mukaisen hallintosäännön ja sen toimivaltaa täsmentävät liitteet. Uudistettu hallintosääntö astuu voimaan 1.2.2025 alkaen.

Ehdotus

Esittelijä

Anne Tapaila, työllisyysaluejohtaja, anne.tapaila@hollola.fi

Työllisyysalautakunta merkitsee tiedokseen valtuuston päätöksen 9.12.2024.

Päätös

Merkittiin tiedoksi.

Valmistelija

Silja Mäkelä, ympäristöterveysjohtaja, silja.makela@hollola.fi

Perustelut

Hollolan kunnanvaltuusto on kokouksessaan 9.12.2024, § 76 hyväksynyt hallintosäännön sisältörakenteen muutoksen, jossa ympäristöterveyslautakunnan viranomaistoimivallan siirtäminen on hallintosäännön liitteellä 3. Lisäksi hallintosäännön 1 §:n kirjaukseen on sisällytetty toimielimille oikeus päätösvallan delegoimisen alaiselleen viranhaltijalle.

Ympäristöterveyslautakunta on kokouksessaan 15.1.2025 § 8 päättänyt toimivaltansa siirtämisestä viranhaltijoille 1.2.2025 alkaen hallintosäännön liitteen 3 mukaisesti: Toimivallan kohdennus - Ympäristöterveyslautakunta.

Valtuuston päätöksen mukaan toimivallan siirtopäätöksistä on ilmoitettava kirjaamoon, missä pidetään ajan tasalla olevaa toimivaltaluetteloa. Toimielimen toimivallan siirtoa koskeva päätös tulee saattaa valtuuston tiedoksi.

Ehdotus

Esittelijä

Päivi Rahkonen, kunnanjohtaja, paivi.rahkonen@hollola.fi

Ehdotus valtuustolle: Valtuusto merkitsee Ympäristöterveyslautakunnan 15.1.2025 § 8 päätöksen tiedoksi.

Päätös

Hyväksyttiin päätösesityksen mukaisesti.

Valmistelija

Turkka Rantanen, hallinto- ja talousjohtaja, turkka.rantanen@hollola.fi
Päivi Rahkonen, kunnanjohtaja, paivi.rahkonen@hollola.fi

Perustelut

Kunnanhallituksen alaisuuteen on perustettu nk. elinvoimanyrkki elokuussa 19.8.2024 § 183

 ”Kunnanhallituksen alaisuuteen perustetaan yritysten sijoittumisen ja yritysympäristön edistämisen työryhmä (”elinvoimanyrkki”), johon nimetään kunnanjohtaja ja elinkeinopäällikkö sekä kunnanvaltuuston puheenjohtaja ja kunnanhallituksen puheenjohtaja. Ryhmän varajäseninä toimivat viranhaltijoiden osalta elinvoimajohtaja ja luottamushenkilöiden osalta varapuheenjohtajat. Työryhmän rooli on valmisteleva. Työryhmällä on mandaatti käydä keskusteluja mahdollisten yrityssijoittujien kanssa sekä hakea ryhmään tarvittavaa asiantuntijuutta.”

Nk. elinvoimanyrkin toimivalta on perustunut hallintosäännön seuraaviin kirjauksiin:

26 § Kunnanhallituksen erityiset tehtävät ja toimivalta  (kohta 13): ”maankäytön, asumisen, liikenteen ja palvelujen pitkän aikavälin toteutuksen ajoituksen sekä investointien koordinoinnin ja strategisesti merkittävien elinkeino- ja työllisyyspolitiikan linjauksien ohjauksesta”.

Hallintosäännön liite 1, kohta 4.2.1: ”kunnanhallitus vastaa maanhankinnasta”.

Elinvoimanyrkin reilun puolen vuoden kokemus on osoittanut, että kunnassa on tarve pysyvämmälle ryhmälle, joka kykenee antamaan myös poliittisia sitoumuksia luottamushenkilökäsittelyä edellyttävien asioiden jatkovalmistelulle ja tätä kautta ns. selkänojaa sellaisille elinkeinopoliittisille toimenpiteille, joiden osalta on muodostettava kannanottoja mm. yritysten sijoittumisratkaisutilanteissa sekä näiden tavoitteiden edistämisessä. Yritysten sijoittumiset ovat pääsääntöisesti pitkiä prosesseja. Kiinnostuksen herättäminen ja avoin vuorovaikutus ovat tärkeitä elementtejä yritystoiminnan edistämisessä. Samalla tuetaan kunnan työllisyydenhoidon edistämistä. 

Edellä esitettyyn perustuen on tarkoituksenmukaista perustaa ainakin seuraavaa valtuustokauden työskentelyä varten nk. elinvoimanyrkin sijaan pysyvämpi ja virallisemman aseman omaava elinkeinopoliittinen jaosto, jolle vastaavat tehtävät delegoidaan suoraan hallintosäännössä. Tämä tarkoittaa, että hallintosäännön 10 § Jaostot - kohtaan lisätään valvontajaoston ja sivistys- ja hyvinvointivaliokunnan oppilasjaoston lisäksi kolmanneksi: "elinkeinopoliittinen jaosto".

"Jaoston tehtävänä on vastata maanhankinnan ja elinkeinopoliittisten kehittämistoimien poliittisista linjauksista ja ohjauksesta valmistelun osalta. Jaoston tehtävänä on edistää sellaisen yritysten toimintaympäristön luomista, joka mahdollistaa yritysten syntymistä, toimintaa, kasvua, kilpailukykyä ja työllisyyttä.

Jaoston jäseniä on kolme ja heillä on henkilökohtaiset varajäsenet. Jaoston jäsenet ja -varajäsenet valitaan asemavaltuutuksen perustella siten, että  jäseninä ovat valtuuston-, kunnanhallituksen- ja elinvoimavaliokunnan puheenjohtaja ja vastaavien toimielinten varapuheenjohtajat varajäseninä. Läsnäolo- ja puheoikeus on elinkeinopäälliköllä ja kehityspäälliköllä sekä elinvoimajohtajalla. Jaoston toimikausi vastaa kunnanhallituksen toimikautta. Jaoston esittelijänä toimii kunnanjohtaja. Valmistelusta vastaa elinvoiman palvelualue."

Hallintosäännön kirjausta 28 § kohta 21 elinvoimavaliokunnan tehtävistä yritys- ja elinkeinotoiminnan osalta on samalla perusteltua täsmentää:

 ”Yritys- ja elinkeinotoiminnan toimintaedellytysten, kilpailukyvyn ja vetovoiman kehittämistoimenpiteistä ja tätä tehtävää tukevien kumppanuuksien kehittämisestä, elinkeinopoliittisen jaoston linjausten mukaisesti ”

Hallintosäännön §28 kirjauksia Elinvoimavaliokunnan erityistehtävistä on täsmennetty vastaamaan nyt esitettyä lisäystä.

Kunnan yritystontteja ostettiin/vuokrattiin vuoden 2024 aikana 5 kpl ja varattiin 2 kpl.

Joulukuussa 2024 hyväksytyn hallintosäännön mukaisesti Valvontajaosto, Ympäristöterveyslautakunta ja Työllisyyslautakunta vastaavat alaisensa toiminnan toimivallan kohdentamisesta. Toimielimet ovat käsitteleet ja osaltaan vahvistaneet jouluun päätöksen mukaiset toimivaltaliitteet. 

Ehdotus

Esittelijä

Päivi Rahkonen, kunnanjohtaja, paivi.rahkonen@hollola.fi

Ehdotus valtuustolle: Valtuusto hyväksyy liitteen mukaiset muutokset kunnan hallintosääntöön. Muutokset astuvat voimaan 1.6.2025. Lisäksi valtuusto merkitsee tiedoksi hallintosäännön liitteitä koskevat käsittelyt Valvontajaostossa 18.12.2024 §104, Ympäristöterveyslautakunnassa 15.1.2025 §8 ja Työllisyyslautakunnassa 21.1.2025 §8.

Päätös

Hyväksyttiin päätösesityksen mukaisesti, sillä täsmennyksellä että Elinkeinopolitiisen jaoston puheenjohtajana toimii kunnanhallituksen puheenjohtaja.

Valmistelija

  • Turkka Rantanen, hallinto- ja talousjohtaja, turkka.rantanen@hollola.fi
  • Päivi Rahkonen, kunnanjohtaja, paivi.rahkonen@hollola.fi

Perustelut

Kunnanhallituksen alaisuuteen on perustettu nk. elinvoimanyrkki elokuussa 19.8.2024 § 183

 ”Kunnanhallituksen alaisuuteen perustetaan yritysten sijoittumisen ja yritysympäristön edistämisen työryhmä (”elinvoimanyrkki”), johon nimetään kunnanjohtaja ja elinkeinopäällikkö sekä kunnanvaltuuston puheenjohtaja ja kunnanhallituksen puheenjohtaja. Ryhmän varajäseninä toimivat viranhaltijoiden osalta elinvoimajohtaja ja luottamushenkilöiden osalta varapuheenjohtajat. Työryhmän rooli on valmisteleva. Työryhmällä on mandaatti käydä keskusteluja mahdollisten yrityssijoittujien kanssa sekä hakea ryhmään tarvittavaa asiantuntijuutta.”

Nk. elinvoimanyrkin toimivalta on perustunut hallintosäännön seuraaviin kirjauksiin:

26 § Kunnanhallituksen erityiset tehtävät ja toimivalta  (kohta 13): ”maankäytön, asumisen, liikenteen ja palvelujen pitkän aikavälin toteutuksen ajoituksen sekä investointien koordinoinnin ja strategisesti merkittävien elinkeino- ja työllisyyspolitiikan linjauksien ohjauksesta”.

Hallintosäännön liite 1, kohta 4.2.1: ”kunnanhallitus vastaa maanhankinnasta”.

Elinvoimanyrkin reilun puolen vuoden kokemus on osoittanut, että kunnassa on tarve pysyvämmälle ryhmälle, joka kykenee antamaan myös poliittisia sitoumuksia luottamushenkilökäsittelyä edellyttävien asioiden jatkovalmistelulle ja tätä kautta ns. selkänojaa sellaisille elinkeinopoliittisille toimenpiteille, joiden osalta on muodostettava kannanottoja mm. yritysten sijoittumisratkaisutilanteissa sekä näiden tavoitteiden edistämisessä. Yritysten sijoittumiset ovat pääsääntöisesti pitkiä prosesseja. Kiinnostuksen herättäminen ja avoin vuorovaikutus ovat tärkeitä elementtejä yritystoiminnan edistämisessä. Samalla tuetaan kunnan työllisyydenhoidon edistämistä. 

Edellä esitettyyn perustuen on tarkoituksenmukaista perustaa ainakin seuraavaa valtuustokauden työskentelyä varten nk. elinvoimanyrkin sijaan pysyvämpi ja virallisemman aseman omaava elinkeinopoliittinen jaosto, jolle vastaavat tehtävät delegoidaan suoraan hallintosäännössä. Tämä tarkoittaa, että hallintosäännön 10 § Jaostot - kohtaan lisätään valvontajaoston ja sivistys- ja hyvinvointivaliokunnan oppilasjaoston lisäksi kolmanneksi: "elinkeinopoliittinen jaosto".

"Jaoston tehtävänä on vastata maanhankinnan ja elinkeinopoliittisten kehittämistoimien poliittisista linjauksista ja ohjauksesta valmistelun osalta. Jaoston tehtävänä on edistää sellaisen yritysten toimintaympäristön luomista, joka mahdollistaa yritysten syntymistä, toimintaa, kasvua, kilpailukykyä ja työllisyyttä.

Jaoston jäseniä on kolme ja heillä on henkilökohtaiset varajäsenet. Jaoston jäsenet ja -varajäsenet valitaan asemavaltuutuksen perustella siten, että  jäseninä ovat valtuuston-, kunnanhallituksen- ja elinvoimavaliokunnan puheenjohtaja ja vastaavien toimielinten varapuheenjohtajat varajäseninä. Läsnäolo- ja puheoikeus on elinkeinopäälliköllä ja kehityspäälliköllä sekä elinvoimajohtajalla. Jaoston toimikausi vastaa kunnanhallituksen toimikautta. Jaoston esittelijänä toimii kunnanjohtaja. Valmistelusta vastaa elinvoiman palvelualue."

Hallintosäännön kirjausta 28 § kohta 21 elinvoimavaliokunnan tehtävistä yritys- ja elinkeinotoiminnan osalta on samalla perusteltua täsmentää:

 ”Yritys- ja elinkeinotoiminnan toimintaedellytysten, kilpailukyvyn ja vetovoiman kehittämistoimenpiteistä ja tätä tehtävää tukevien kumppanuuksien kehittämisestä, elinkeinopoliittisen jaoston linjausten mukaisesti ”

Hallintosäännön §28 kirjauksia Elinvoimavaliokunnan erityistehtävistä on täsmennetty vastaamaan nyt esitettyä lisäystä.

Kunnan yritystontteja ostettiin/vuokrattiin vuoden 2024 aikana 5 kpl ja varattiin 2 kpl.

Joulukuussa 2024 hyväksytyn hallintosäännön mukaisesti Valvontajaosto, Ympäristöterveyslautakunta ja Työllisyyslautakunta vastaavat alaisensa toiminnan toimivallan kohdentamisesta. Toimielimet ovat käsitteleet ja osaltaan vahvistaneet jouluun päätöksen mukaiset toimivaltaliitteet. 

Ehdotus

Ehdotus valtuustolle: Valtuusto hyväksyy liitteen mukaiset muutokset kunnan hallintosääntöön. Muutokset astuvat voimaan 1.6.2025.

Lisäksi valtuusto merkitsee tiedoksi hallintosäännön liitteitä koskevat käsittelyt: Valvontajaostossa 18.12.2024 §104, Ympäristöterveyslautakunnassa 15.1.2025 §8 ja Työllisyyslautakunnassa 21.1.2025 §8.

Päätös

Hyväksyttiin ja merkittiin tiedoksi päätösehdotuksen mukaisesti.

Tiedoksi

- elinvoiman palvelualue, elinvoimavaliokunta

Muutoksenhaku

Valitusosoitus

Tähän päätökseen haetaan muutosta kunnallisvalituksella.

Valitusoikeus

Päätökseen saa hakea muutosta se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen), sekä kunnan jäsen. Riita-asiat käsitellään käräjäoikeudessa. 

Valitusaika

Kunnallisvalitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Käytettäessä tavallista sähköistä tiedoksiantoa asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmantena päivänä viestin lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa. Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusperusteet

Kunnallisvalituksen saa tehdä sillä perusteella, että

  • päätös on syntynyt virheellisessä järjestyksessä,
  • päätöksen tehnyt viranomainen on ylittänyt toimivaltansa tai
  • päätös on muuten lainvastainen.

Valittajan tulee esittää valituksen perusteet valitusviranomaiselle ennen valitusajan päättymistä.

Valitusviranomainen

Kunnallisvalitus tehdään Hämeenlinnan hallinto-oikeudelle.

Hämeenlinnan hallinto-oikeus
Postiosoite: Raatihuoneenkatu 1, 13100 Hämeenlinna
Käyntiosoite: Arvi Karistonkatu 5, Hämeenlinna
Sähköpostiosoite: hameenlinna.hao(at)oikeus.fi
Faksinumero: 029 564 2269
Puhelinnumero: 029 564 2210
Aukioloaika: maanantai-perjantai klo 8.00-16.15.

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet/#/

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa on ilmoitettava:

  • päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös)
  • miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset)
  • vaatimusten perusteet
  • mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan. 

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat. 

Valitukseen on liitettävä:

  • valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen
  • selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta 
  • asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle

Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireille panijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Ajantasainen tieto oikeudenkäyntimaksuista löytyy Tuomioistuinlaitoksen sivustolta https://oikeus.fi/tuomioistuimet/fi/index/asiointijajulkisuus/maksut/oikeudenkayntimaksuthallinto-oikeudessa.html

Tuomioistuinmaksulakiin linkki https://finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2015/20151455

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä voi pyytää Hollolan kunnan kirjaamosta.
Postiosoite: PL 66, 15871 Hollola
Käyntiosoite: Tiilijärventie 7 F, Hollola
Sähköposti: kirjaamo(at)hollola.fi
Puhelinnumero: 044 780 1427
Kirjaamon aukioloajat: maanantai-perjantai klo 9.00-15.00