Ympäristöterveyslautakunta, kokous 11.2.2025

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 15 Laatumittarien toteutuminen vuonna 2024

HOLDno-2023-895

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Silja Mäkelä, ympäristöterveysjohtaja, silja.makela@hollola.fi

Perustelut

Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksen viraallisesta valvonnasta (EU) 2017/625 artikla 5 edellyttää toimivaltaisilta elintarvikeviranomaisilta menettelyitä, jonka avulla varmistetaan virallisen valvonnan toimien vaikuttavuus, asianmukaisuus, puolueettomuus, laatu, johdonmukaisuus ja tehokkuus. Toimivaltaisella viranomaisella on lisäksi oltava käytössään riittävästi pätevää henkilöstöä, asianmukaiset tilat ja laitteet sekä riittävä laboratoriokapasiteetti, jotta valvonta on tehokasta ja vaikuttavaa. Päijät-Hämeen ympäristöterveyden laatujärjestelmä koostuu laatukäsikirjan lisäksi organisaation keskeisistä prosessikuvauksista sekä toiminnassa käytettävistä kirjallisista dokumenteista. Laatujärjestelmä kattaa koko ympäristöterveydenhuollon toiminnan. 

Päijät-Hämeen ympäristöterveys on sitoutunut Hollolan kunnan toiminnan arvoihin ja visioihin ja soveltaa niitä yhdenvertaisesti koko yhdeksän kuntaa käsittävällä toimialueellaan. Toiminnassa korostetaan ennaltaehkäisevää, uhkiin ja hallitsemattomiin muutoksiin varautuvaa näkökulmaa toimialan valtakunnallisen painopisteen mukaisesti. Terveydensuojelun henkilöstö on toiminnassaan tulevaisuustaitoinen, työ on ennakoivaa ja ennaltaehkäisevää ja tulevaisuuden uhkiin varautuvaa,samoin myös muutoksiin yhteiskunnassa ja työelämässä. Viranomaistoiminnassa halutaan olla esimerkillisiä, rohkeita ja avoimia uusille, erilaisille asioille. Henkilökunta haluaa oppia työyhteisön muilta jäseniltä sekä muilta valvontayksiköiltä. Pyritään toimimaan niin, että työyhteisö olisi haluttu työpaikka. Toiminnassa tähdätään jatkuvaan parantamiseen.

Laatukäsikirjan tavoitteena on varmistaa toiminnan laatu ja yhteneväiset toimintatavat. Näin toimien varmistetaan asiakkaiden ja valvontakohteiden tasapuolinen kohtelu ja palvelun laatu mukaan lukien valvonnan ja näytteenoton tasalaatuisuus riippumatta työntekijästä. Laatukäsikirjassa on kuvattu ympäristöterveydenhuollon toimintaympäristö ja johtaminen, toiminnan suunnittelu, resurssien hallinta, ympäristöterveydenhuollon prosessit ja toimintaohjeet sekä toiminnan laadunhallinta ja kehittäminen. Laatukäsikirja toimii käytännön työkaluna, esimerkiksi uuden työntekijän perehdyttämisessä. Laatukäsikirjaa päivitetään säännöllisesti. Hollolan kunnan ympäristöterveyslautakunta hyväksyy Päijät-Hämeen ympäristöterveyden laatukäsikirjan sekä siihen tehtävät merkittävät muutokset ja päivitykset.

 

Ehdotus

Esittelijä

Silja Mäkelä, ympäristöterveysjohtaja, silja.makela@hollola.fi

Ympäristöterveyslautakunta hyväksyy Päijät-Hämeen ympäristöterveyden laatukäsikirjan liitteen mukaisena.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Valmistelija

  • Silja Mäkelä, ympäristöterveysjohtaja, silja.makela@hollola.fi

Perustelut

Ympäristöterveyslautakunta on kokouksessaan 13.12.2023 § 54 hyväksynyt Päijät-Hämeen ympäristöterveyden laatukäsikirjan. Laatukäsikirjan tavoitteena on varmistaa toiminnan laatu ja yhteneväiset toimintatavat. Laadukkaalla toiminnalla varmistetaan asiakkaiden ja valvontakohteiden tasapuolinen kohtelu ja palvelun laatu mukaan lukien valvonnan ja näytteenoton tasalaatuisuus riippumatta työntekijästä. Laatukäsikirja sisältää myös laatujärjestelmän toteutumisen seurantaan käytettävät mittarit.

Päijät-Hämeen ympäristöterveyden viranhaltijoista koostuva laaturyhmä vastaa laadunhallinnan seurannasta ja kehittämisestä. Ympäristöterveyslautakunta seuraa laatujärjestelmän toteutumista vuosittain laadittavan toteumaraportin avulla.

Haasteellisimmaksi laatumittariksi vuonna 2024 osoittautui tarkastuskertomusten lähettäminen 10 vrk kuluessa tarkastuksesta. Vuonna 2024 tämä tavoite ei toteutunut. Elintarvikevalvonnassa ylityksiä oli 17 %:ssa tarkastuskertomuksista ja terveydensuojelulain valvonnassa 34 %:ssa tarkastuskertomuksista. Tarkastukseen kuuluu olennaisena osana myös tarkastuskertomuksen laatiminen, joka ei saa tarpeettomasti pitkittyä.

Ilmoitusten käsittely ympäristöterveydenhuollossa on ripeää, vaikka varsinaista tavoiteaikaa ei laatumittarille ole asetettu. Ilmoitusten johdosta tehtävät ensimmäiset tarkastukset saatiin terveydensuojelulain valvonnan osalta tehtyä määräajassa, mutta elintarvikelain valvonnan osalta laatutavoite ei täyttynyt.

Valvonnan vaikuttavuuden kannalta on tärkeää, että aloitetut hallinnolliset prosessit etenevät annettujen määräaikojen puitteissa eivätkä ne jää roikkumaan tarpeettomasti. Seurannan perusteella prosessit saatettiin loppuun kaikilla lakialoilla määräaikojen puitteissa.

Valvontasuunnitelman toteutumista seurattiin kokonaisuutena ja se toteutui vuonna 2024 hyvin. Kohdetyyppikohtaisista toteumista on kuitenkin pääteltävissä, että henkilökohtaisten suunnitelmien toteutumisessa esiintyy vaihtelua. Jatkossa viranhaltijatason seurantaa tulee tarkentaa.

Seudullisen ympäristöterveydenhuollon viestintä toteutui suunnitellusti. Päijät-Hämeen ympäristöterveyden some-kanavat otettiin käyttöön keväällä 2024 ja niillä on viestitty aktiivisesti (yhteensä 57 julkaisua).

Virantoimitusmatkoista kertyviä ajokilometrejä seurataan terveydensuojelun vastuualueella. Tavoitteena on toiminnan tehostaminen ja toisaalta tämä on myös talousarviossa ympäristöterveydenhuollon ilmastotavoitteena. Vuonna 2024 ajettiin virantoimitusmatkoja 5 000 km enemmän kuin vuonna 2023. Kun tarkastellaan ajokilometrejä suhteutettuna toteutuneisiin suoritteisiin, vuonna 2024  ajettiin 0,67 km enemmän suoritetta kohti kuin vuonna 2024.

Ehdotus

Esittelijä

  • Silja Mäkelä, ympäristöterveysjohtaja, silja.makela@hollola.fi

Ympäristöterveyslautakunta merkitsee tiedoksi laatumittareiden toteumaraportin vuodelta 2024.

Päätös

Merkittiin tiedoksi.

Tiedoksi

Elinvoimajohtaja

Muutoksenhaku

Oikaisuvaatimusta tai kunnallisvalitusta ei saa tehdä päätöksestä, joka koskee:

  • vain valmistelua tai täytäntöönpanoa (KuntaL 136 §)
  • virka- tai työehtosopimuksen tulkintaa tai soveltamista ja viranhaltija on jäsenenä viranhaltijayhdistyksessä, jolla on oikeus panna asia vireille työtuomioistuimessa (KVhl 50 § 2 mom.)
  • etuosto-oikeuden käyttämättä jättämistä (EtuostoL 22 §)
  • oppilaan arviointia (Perusopetuslaki 22 ja 42 c §).

Riita-asia käsitellään käräjäoikeudessa.