Perustelut
Hollolan kunnan ympäristöterveyslautakunnalle on jätetty aloite, jossa esitetään, että Päijät-Hämeen ympäristöterveyden elintarvikevalvonnan yhteydessä otetaan käyttöön oikaisuvaatimus viranomaisen päätöksestä. Aloitteessa ehdotetaan, että oikaisuvaatimuslomaketta tarjotaan paperisena valvontakäynnin yhteydessä, sovittaessa muutoin sähköpostivastauksen yhteydessä liitteenä.
Elintarvikelain (297/2021) mukaisten päätösten käsittelyssä ja toimijan kuulemisessa noudatetaan hallintolakia. Kunnan toimielimen tai viranhaltijan tekemän elintarvikelain mukaisen pakkokeinopäätöksen liitteenä toimitetaan aina hallintopäätöksen kohteena olevalle elintarvikealan toimijalle kirjallinen valitusosoitus tai oikaisuvaatimusohje. Toimijaa myös kuullaan kirjallisesti ennen pakkokeinopäätöksen tekemistä. Sen sijaan elintarvikevalvonnan tarkastuskäynnit ja niistä laadittavat tarkastuskertomukset eivät ole varsinaisia hallinnollisia pakkokeinoja, vaikka tarkastuskertomukset voivat sisältää huomautuksia ja toimijaa velvoittavia kehotuksia määräaikoineen. Tarkastuskertomuksessa elintarvikealan toimijalle annetut huomautukset ja kehotukset laiminlyönnin tai epäkohdan korjaamiseksi eivät edellytä viranomaiselta oikaisuvaatimusohjeen tai valitusosoituksen antamista.
Rekisteröityihin ja hyväksyttyihin elintarvikehuoneistoihin tehdään säännöllisiä valvontasuunnitelman mukaisia tarkastuksia. Tarkastuksista laaditaan kaksiosainen kirjallinen raportti, joka koostuu tarkastuskertomuksesta ja Oiva-raportista. Kirjallinen raportti lähetetään toimijalle Ruokaviraston ylläpitämän valvontatietojärjestelmä Vatin kautta 10 työpäivän kuluessa tarkastuksesta. Tarkastuskertomus on virallinen tarkastuspöytäkirja, jossa kaikki tarkastetut asiat, tehdyt havainnot sekä toimijalta edellytettävät toimenpiteet käydään yksityiskohtaisesti läpi. Oiva-raportti muodostuu Vatiin kirjatuista valvontakohdetiedoista ja tarkastuksen yhteenvedosta. Oiva-raportti julkaistaan automaattisesti Oivahymy.fi-sivulla 10 vuorokauden päästä siitä, kun tarkastaja on lähettänyt sen toimijalle.
Tarkastuskertomuksessa ja Oiva-raportissa esitettävä arviointi perustuu elintarvikelainsäädännön vaatimuksiin ja se tehdää Ruokaviraston Oiva-arviointiohjeiden mukaan. Tarkastuksen aikana tarkastaja tekee havaintoja kohteessa ja muodostaa arvosanan tarkastushavaintojen, Oiva-arviointiohjeiden ja lainsäädännön pohjalta. Arviot A (oivallinen) ja B (hyvä) eivät johda seurantatarkastukseen tai hallinnollisten pakkokeinojen käynnistämiseen. Arvion C (korjattavaa) johdosta tarkastaja tekee seurantatarkastuksen 10 työpäivän kuluessa tarkastuskertomuksessa annetun määräajan umpeuduttua. Jos epäkohtaa ei edelleenkään ole korjattu, aloittaa tarkastaja hallinnollisten pakkokeinojen valmistelun. Arvion D (huono) johdosta tarkastaja aloittaa suoraan hallinnollisten pakkokeinojen valmistelun.
Viranomainen turvautuu pääsääntöisesti asteittain hallinnollisiin pakkokeinoihin saadakseen toimijan noudattamaan voimassa olevia elintarvikemääräyksiä, jos huomautukset ja kehotukset osoittautuvat riittämättömiksi. Jos elintarvikkeesta, elintarvikehuoneistosta tai toiminnasta voi aiheutua terveysvaaraa tai elintarvike ja siitä annettavat tiedot ovat totuudenvastaisia tai harhaanjohtavia, tulee viranomaisten ryhtyä suoraan ilman edeltäviä asteittaisia toimenpiteitä riittäviin elintarvikelain mukaisiin hallinnollisiin pakkokeinoihin.
Tarkastaja laatii tarkastuskertomuksen virkavastuulla ja siinä esitettyihin johtopäätöksiin ei voi hakea oikaisua.Elintarvikevalvonnan tarkastuskäynti ja tarkastuksesta laadittava kirjallinen raportti eivät sido toimijaa oikeudellisesti siten kuin elintarvikelain 9 luvun mukaiset hallinnolliset pakkokeinot. Tarkastuskäynti ja tarkastuskertomus eivät siten edellytä kuulemista sen enempää kuin oikaisuvaatimusohjeen tai valitusosoituksen antamista.
Mikäli elintarvikealan toimija havaitsee tarkastuskertomuksessa seikkoja, jotka edellyttävät korjaamista, hän voi olla yhteydessä tarkastuksen suorittajaan 10 vuorokauden kuluessa siitä, kun hän on vastaanottanut tarkastuskertomuksen. Jos yhteydenoton perusteella osoittautuu, että tarkastuksessa on jätetty huomioimatta tärkeitä Oiva-arviointiin vaikuttavia seikkoja tai tarkastusraportissa on selkeä virhe, voi tarkastuksen suorittaja harkintansa perusteella korjata tarkastusraportin ja lähettää sen uudelleen toimijalle ennen kuin Oiva-raportti on ehditty julkaista Oivahymy.fi-sivulla. Tämä mahdollisuus ei todennäköisesti ole kaikilla toimijoilla tiedossa. Aloitteen johdosta tarkastuskertomuksiin lisätään jatkossa teksti, jossa ohjeistetaan toimijoita menettelystä tarkastuskertomuksessa havaittujen virheiden korjaamiseksi.
MIkäli toimija epäilee tarkastuksessa virheellistä menettelyä tai laiminlyöntiä, hänellä on mahdollisuus tehdä asiasta kantelu Aluehallintovirastoon. Tässäkin tapauksessa asiasta tulisi ensin keskustella valvontaa suorittaneen viranhaltijan ja/tai hänen esihenkilönsä kanssa.
Ehdotus
Esittelijä
-
Silja Mäkelä, ympäristöterveysjohtaja, silja.makela@hollola.fi
Ympäristöterveyslautakunta hyväksyy yllä esitetyn vastauksen aloitteeseen.
Päätös
Hyväksyttiin päätösehdotuksen mukaisesti.