Ympäristöterveyslautakunta, kokous 11.12.2024

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 63 Ympäristöterveyslautakunnan kokoukset keväällä 2025

HOLDno-2022-369

Aikaisempi käsittely

Perustelut

Hallintosäännön X luvun § 111 mukaan pöytäkirja tarkastetaan toimielimen päättämällä tavalla.

Pöytäkirjan pitämisestä ja sisällöstä vastaa toimielimen puheenjohtaja. Jos puheenjohtaja ja pöytäkirjanpitäjä ovat eri mieltä kokouksen kulusta, pöytäkirja laaditaan puheenjohtajan näkemyksen mukaan.
Pöytäkirjan allekirjoittaa puheenjohtaja ja varmentaa pöytäkirjanpitäjä.
Pöytäkirja voidaan allekirjoittaa ja tarkastaa sähköisesti. Pöytäkirja tarkastetaan heti kokouksen päätyttyä, jos mahdollista.

Ehdotus

Esittelijä

Heli Randell, elinvoimajohtaja, heli.randell@hollola.fi

Ympäristöterveyslautakunta päättää, että ympäristöterveyslautakunnan pöytäkirja tarkastetaan siten, että sen tarkastaa kaksi kullakin kerralla sitä varten valittua jäsentä.

Ympäristöterveyslautakunta valitsee kaksi pöytäkirjantarkastajaa.

Päätös

Ympäristöterveyslautakunta päätti, että  ympäristöterveyslautakunnan pöytäkirja tarkastetaan siten, että sen tarkastaa kaksi kullakin kerralla sitä varten valittua jäsentä.

Ympäristöterveyslautakunta valitsi pöytäkirjantarkastajiksi Tommi Hykkyrän ja Kari Hyytiän.

Valmistelija

Heli Randell, elinvoimajohtaja, heli.randell@hollola.fi

Perustelut

Hallintosäännön X luvussa säädetään kokousmenettelystä: ”Toimielin päättää kokoustensa ajan ja paikan. Kokous pidetään myös, milloin puheen­johtaja katsoo kokouk­sen tarpeelli­seksi tai enemmis­tö toimielimen jäsenistä tekee puheen­johtajal­le esityksen kokouksen pitämisestä ilmoittamansa asian käsittelyä varten. Tällöin puheenjohtaja määrää kokousajan.”

Hallintosäännön mukaan kokouskutsun antaa pu­heenjoh­taja tai hänen estyneenä ollessaan varapuheenjoh­taja. Kokouskutsussa on ilmoitet­tava kokouksen aika ja paikka sekä käsiteltävät asiat. Kokouskutsussa on mainittava, mitä toimielimen päätöksentekotapaa noudatetaan kunkin asian kohdalla.

Kuntalain 98 §:n mukaan asioista voidaan päättää varsinaisessa kokouksessa, sähköisessä toimintaympäristössä tapahtuvassa kokouksessa (sähköinen kokous) tai sähköisesti ennen kokousta (sähköinen päätöksentekomenettely).

Jos asia käsitellään sähköisessä päätöksentekomenettelyssä, tulee kutsussa ilmaista, mihin mennessä asia on käsiteltävä sähköisesti. Sähköistä päätöksentekomenettelyä voidaan käyttää kaikkiin toimielimen päätösvaltaan kuuluviin asioihin.

Tiedonhallintajärjestelmä CaseM:ssa on mahdollisuus ottaa käyttöön sähköinen päätöksentekomenettely.

Esityslista lähetetään kokouskutsun yhteydessä, jolleivät erityiset syyt ole esteenä. Kokouskutsu lähetetään jäsenille ja muille, joilla on läsnäolo-oikeus tai -velvolli­suus, toimielimen päättämällä tavalla. Esityslista julkaistaan kunnan verkkosivuilla.

Toimielimen jäsenen on kutsuttava varajäsen sijaansa, mikäli hän ei pääse kokoukseen. Kun jäsen on esteellinen jossakin kokousasiassa tai esteen vuoksi ei voi osallistua jonkin asian käsittelyyn, hän voi kutsua varajäsenen yksittäisen asian käsittelyyn. Myös puheenjohtaja, esittelijä tai toimielimen sihteeri voivat toimittaa kutsun varajäsenelle.

Toimielin voi päättää asiantuntijan kuulemisesta yksittäisessä asiassa. Asiantuntija voi olla läsnä kokouksessa asiasta käytävän keskustelun päättymiseen asti.

Hallintosäännön mukaan ympäristöterveyssuojelulautakunnan pöytäkirja siihen liitettyine oikaisuvaatimusohjeineen tai valitusosoituksineen pidetään tarkastamisen jälkeen nähtävänä kunnan verkkosivuilla siten kuin kuntalain 140 §:ssä tarkemmin säädetään.

Keväästä 2020 lähtien kokoukset on järjestetty ns. hybridikokouksina, jolloin fyysisesti paikan päällä valtuustosalissa (= Hollola-Sali) ovat olleet: toimielimen puheenjohtaja, esittelijä, pöytäkirjanpitäjä sekä ne toimielimen jäsenet, jotka ovat halunneet olla paikalla fyysisesti. Lisäksi paikalla on ollut kokousteknisistä järjestelyistä huolehtivat sihteerit ja it-asiantuntija. Hybridikokouksissa paikan päällä ovat myös pöytäkirjantarkastajat. Hybridikokoukset vievät merkittävästi resursseja hallintopalvelujen osalta. Tästä näkökulmasta fyysiset kokoukset, kun ne turvallisuusnäkökohdat huomioon ottaen ovat mahdollisia, olisivat toivottuja, myös päätöksenteon vuorovaikutuksen näkökulmasta.

Hallintosäännön 88 §:n mukaan sähköiseen kokoukseen voi osallistua vain sellaisesta paikasta, jossa salassa pidettävät tiedot ja kokouksessa käydyt keskustelut eivät ole ulkopuolisen kuultavissa tai nähtävissä.

Ehdotus

Esittelijä

Heli Randell, elinvoimajohtaja, heli.randell@hollola.fi

Ympäristöterveyslautakunta päättää:

  • Ympäristöterveyslautakunta kokoontuu varsinaisiin kokouk­siinsa pääsääntöisesti Hollolan kunnan virastota­lon kokoushuoneessa tiistaipäivinä alkaen kello 17.00.
  • Kutsu sekä esityslista ympäristöterveyslautakunnan kokoukseen jaetaan CaseM-tiedonhallintajärjestelmä jä­senille ja varajäsenille sekä niille, joilla on läsnäolo- ja puheoikeus kokouksessa, viimeis­tään kolme päivää ennen kokousta, kun kokouspäivää ei lasketa. Ympäristöterveyslautakunnan esityslistat liitteineen julkaistaan myös Hollolan kunnan kotisivuilla internetissä lukuun ottamatta ei-julkisia ja salassa pidettäviä asioita.
  • Ympärisöterveyslautakunnan asiat käsitellään toistaiseksi kaikki varsinaisessa kokouksessa paikan päällä tai sähköisenä kokouksena. Sähköisen päätöksentekomenettelyn käyttöönotosta päätetään tarvittaessa erikseen.
  • Ympäristöterveyslautakunnan pöytäkirja pidetään näh­tävänä tarkastamisen jälkeen kunnan verkkosivuilla siten kuin kuntalain 140 §:ssä tarkemmin säädetään.
  • Ympäristöterveyslautakunnan kokousaikaa ja pöytäkirjan nähtävänä pitoa koskeva ilmoitus julkaistaan kunnan kotisivuilla internetissä.
  • Ympäristöterveyslautakunnan syksyn 2022 kokouspäivät ovat 13.9., 19.10. ja 13.12.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Perustelut

Todetaan, että valtuusto on kokouksessaan 20.6.2022 valinnut Hollolan ympäristöterveyslautakuntaan seuraavat jäsenet ja heille henkilökohtaiset varajäsenet sekä valinnut puheenjohtajan ja varapuheenjohtajan toimikaudeksi 1.9.2022 - 31.5.2025:

Varsinainen jäsen

Henkilökohtainen varajäsen

Hollola

Satu Segersven, puheenjohtaja

Hannu Siljander

Pentti Lampi

Minna Halme

Kari Hyytiä

Lasse Peltonen

Heinola

Seija Kasurinen, varapuheenjohtaja

Juha-Matti Salo

Henri Saari

Sari Volanen

Orimattila

Tommi Hykkyrä

Riitta Lonka

Mirva Illi-Lampio

Torsti Hokkanen

Asikkala

Tarja Tornio

Leena Santamäki

Iitti

Heli Kiviaho

Päivi Matilainen

Padasjoki ja Kärkölä

Padasjoki: Rauno Hännikäinen

Kärkölä:  Juha-Matti Laiho

Sysmä ja Hartola

Sysmä: Veikko Kotolahti

Hartola: Tero Mäyrä

Hallintosäännön mukaan kokouskutsun antaa puheenjohtaja tai hänen estyneenä ollessaan varapuheenjohtaja. Kuntalain 103 §:n mukaan  toimielin on päätösvaltainen, kun enemmän kuin puolet jäsenistä on läsnä.

Hallintosäännön mukaan ympäristöterveyslautakunnan esittelijänä toimii ympäristöterveysjohtaja. On sovittu, että esittelijänä lautakunnassa 1.9.2022-31.12.2022 toimii elinvoimajohtaja, koska ympäristöterveysjohtaja ei ole vielä Hollolan kunnan virassa.  

Pöytäkirjan pitäjänä toimii lautakunnan nimeämä henkilö tai hänen sijaisekseen määrätty.

Ehdotus

Esittelijä

Heli Randell, elinvoimajohtaja, heli.randell@hollola.fi

Ympäristöterveyslautakunta toteaa kokouksen laillisesti koolle kutsutuksi ja päätösvaltaiseksi.

Ympäristöterveyslautakunta nimeää hallintosihteeri Iina Tuukkalan ympäristöterveyslautakunnan pöytäkirjan pitäjäksi.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Todettiin, että tämän kokouksen pöytäkirjan pitäjänä toimii hallintosihteeri Marjut Nisula, koska pöytäkirjan pitäjä Iina Tuukkala on poissa.

Merk.

Puheenjohtajana Satu Segersvenin ollessa poissa puheenjohtajana toimii varapuheenjohtaja Seija Kasurinen.

Valmistelija

Heli Randell, elinvoimajohtaja, heli.randell@hollola.fi

Perustelut

Valmistelija 
Silja Mäkelä, ympäristöterveyskeskuksen toimialajohtaja/Päijät-Hämeen hyvinvointikuntayhtymä, silja.makela@phhyky.fi

Hallintosäännön X luvussa säädetään kokousmenettelystä: ”Toimielin päättää kokoustensa ajan ja paikan. Kokous pidetään myös, milloin puheen­johtaja katsoo kokouk­sen tarpeelli­seksi tai enemmis­tö toimielimen jäsenistä tekee puheen­johtajal­le esityksen kokouksen pitämisestä ilmoittamansa asian käsittelyä varten. Tällöin puheenjohtaja määrää kokousajan.”

Hallintosäännön mukaan kokouskutsun antaa pu­heenjoh­taja tai hänen estyneenä ollessaan varapuheenjoh­taja. Kokouskutsussa on ilmoitet­tava kokouksen aika ja paikka sekä käsiteltävät asiat. Kokouskutsussa on mainittava, mitä toimielimen päätöksentekotapaa noudatetaan kunkin asian kohdalla.

Kuntalain 98 §:n mukaan asioista voidaan päättää varsinaisessa kokouksessa, sähköisessä toimintaympäristössä tapahtuvassa kokouksessa (sähköinen kokous) tai sähköisesti ennen kokousta (sähköinen päätöksentekomenettely).

Jos asia käsitellään sähköisessä päätöksentekomenettelyssä, tulee kutsussa ilmaista, mihin mennessä asia on käsiteltävä sähköisesti. Sähköistä päätöksentekomenettelyä voidaan käyttää kaikkiin toimielimen päätösvaltaan kuuluviin asioihin.

Tiedonhallintajärjestelmä CaseM:ssa on mahdollisuus ottaa käyttöön sähköinen päätöksentekomenettely.

Esityslista lähetetään kokouskutsun yhteydessä, jolleivät erityiset syyt ole esteenä. Kokouskutsu lähetetään jäsenille ja muille, joilla on läsnäolo-oikeus tai -velvolli­suus, toimielimen päättämällä tavalla. Esityslista julkaistaan kunnan verkkosivuilla.

Toimielimen jäsenen on kutsuttava varajäsen sijaansa, mikäli hän ei pääse kokoukseen. Kun jäsen on esteellinen jossakin kokousasiassa tai esteen vuoksi ei voi osallistua jonkin asian käsittelyyn, hän voi kutsua varajäsenen yksittäisen asian käsittelyyn. Myös puheenjohtaja, esittelijä tai toimielimen sihteeri voivat toimittaa kutsun varajäsenelle.
Toimielin voi päättää asiantuntijan kuulemisesta yksittäisessä asiassa. Asiantuntija voi olla läsnä kokouksessa asiasta käytävän keskustelun päättymiseen asti.

Hallintosäännön mukaan ympäristöterveyssuojelulautakunnan pöytäkirja siihen liitettyine oikaisuvaatimusohjeineen tai valitusosoituksineen pidetään tarkastamisen jälkeen nähtävänä kunnan verkkosivuilla siten kuin kuntalain 140 §:ssä tarkemmin säädetään.

Keväästä 2020 lähtien kokoukset on järjestetty ns. hybridikokouksina, jolloin fyysisesti paikan päällä valtuustosalissa (= Hollola-Sali) ovat olleet: toimielimen puheenjohtaja, esittelijä, pöytäkirjanpitäjä sekä ne toimielimen jäsenet, jotka ovat halunneet olla paikalla fyysisesti. Lisäksi paikalla on ollut kokousteknisistä järjestelyistä huolehtivat sihteerit ja it-asiantuntija. Hybridikokouksissa paikan päällä ovat myös pöytäkirjantarkastajat. Hybridikokoukset vievät merkittävästi resursseja hallintopalvelujen osalta. Tästä näkökulmasta fyysiset kokoukset, kun ne turvallisuusnäkökohdat huomioon ottaen ovat mahdollisia, olisivat toivottuja, myös päätöksenteon vuorovaikutuksen näkökulmasta.

Hallintosäännön 88 §:n mukaan sähköiseen kokoukseen voi osallistua vain sellaisesta paikasta, jossa salassa pidettävät tiedot ja kokouksessa käydyt keskustelut eivät ole ulkopuolisen kuultavissa tai nähtävissä.

Ehdotus

Esittelijä

Heli Randell, elinvoimajohtaja, heli.randell@hollola.fi

Ympäristöterveyslautakunta päättää:

  • ympäristöterveyslautakunta kokoontuu varsinaisiin kokouk­siinsa pääsääntöisesti Hollolan kirjaston kokoushuoneessa tiistaisin alkaen kello 17.00,
  • kutsu sekä esityslista ympäristöterveyslautakunnan kokoukseen jaetaan CaseM-tiedonhallintajärjestelmästä jä­senille ja varajäsenille sekä niille, joilla on läsnäolo- ja puheoikeus kokouksessa, viimeis­tään kolme päivää ennenkokousta, kun kokouspäivää ei lasketa. Ympäristöterveyslautakunnan esityslistat liitteineen julkaistaan myös Hollolan kunnan kotisivuilla internetissä lukuun ottamatta ei-julkisia ja salassa pidettäviä asioita,
  • ympäristöterveyslautakunnan asiat käsitellään toistaiseksi kaikki varsinaisessa kokouksessa paikan päällä tai sähköisenä kokouksena. Sähköisen päätöksentekomenettelyn käyttöönotosta päätetään tarvittaessa erikseen,
  • ympäristöterveyslautakunnan pöytäkirja pidetään näh­tävänä tarkastamisen jälkeen kunnan verkkosivuilla siten kuin kuntalain 140 §:ssä tarkemmin säädetään,
  • ympäristöterveyslautakunnan kokousaikaa ja pöytäkirjan nähtävänä pitoa koskeva ilmoitus julkaistaan kunnan kotisivuilla internetissä,
  • ympäristöterveyslautakunnan kevään 2023 kokouspäivät ovat 24.1., 7.3., 18.4. ja 30.5.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Perustelut

Hallintosäännön mukaan ympäristöterveyslautakunnan esittelijänä toimii ympäristöterveysjohtaja.

Pöytäkirjan pitäjänä toimii lautakunnan nimeämä henkilö tai hänen sijaisekseen määrätty.

Ehdotus

Esittelijä

Silja Mäkelä, ympäristöterveysjohtaja, silja.makela@hollola.fi

Ympäristöterveyslautakunta toteaa kokouksen laillisesti koolle kutsutuksi ja päätösvaltaiseksi. 

Ympäristöterveyslautakunta nimeää hallintosihteeri Iina Tuukkalan ympäristöterveyslautakunnan pöytäkirjan pitäjäksi.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Valmistelija

Silja Mäkelä, ympäristöterveysjohtaja, silja.makela@hollola.fi

Perustelut

Ympäristöterveyslautakunta on kokouksessaan 13.12.2022 § 26 päättänyt vuotta 2023 koskevista kokousmenettelyistä sekä vahvistanut kokousten ajankohdat keväälle 2023. Syksyn 2023 osalta kokousajankohtia ei ole päätetty. Kokousten ajankohdissa huomioidaan talousarvioprosessin eteneminen Hollolan kunnassa.

Ehdotus

Esittelijä

Silja Mäkelä, ympäristöterveysjohtaja, silja.makela@hollola.fi

Ympäristöterveyslautakunta päättää, että ympäristöterveyslautakunnan syksyn 2023 kokousjat ovat 22.8., 13.9., 17.10., 14.11. ja 13.12.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Valmistelija

Silja Mäkelä, ympäristöterveysjohtaja, silja.makela@hollola.fi

Perustelut

Hallintosäännön X luvussa säädetään kokousmenettelystä: ”Toimielin päättää kokoustensa ajan ja paikan. Kokous pidetään myös, milloin puheen­johtaja katsoo kokouk­sen tarpeelli­seksi tai enemmis­tö toimielimen jäsenistä tekee puheen­johtajal­le esityksen kokouksen pitämisestä ilmoittamansa asian käsittelyä varten. Tällöin puheenjohtaja määrää kokousajan.”

Hallintosäännön mukaan kokouskutsun antaa pu­heenjoh­taja tai hänen estyneenä ollessaan varapuheenjoh­taja. Kokouskutsussa on ilmoitet­tava kokouksen aika ja paikka sekä käsiteltävät asiat. Kokouskutsussa on mainittava, mitä toimielimen päätöksentekotapaa noudatetaan kunkin asian kohdalla.

Kuntalain 98 §:n mukaan asioista voidaan päättää varsinaisessa kokouksessa, sähköisessä toimintaympäristössä tapahtuvassa kokouksessa (sähköinen kokous) tai sähköisesti ennen kokousta (sähköinen päätöksentekomenettely).

Jos asia käsitellään sähköisessä päätöksentekomenettelyssä, tulee kutsussa ilmaista, mihin mennessä asia on käsiteltävä sähköisesti. Sähköistä päätöksentekomenettelyä voidaan käyttää kaikkiin toimielimen päätösvaltaan kuuluviin asioihin.

Tiedonhallintajärjestelmä CaseM:ssa on mahdollisuus ottaa käyttöön sähköinen päätöksentekomenettely.

Esityslista lähetetään kokouskutsun yhteydessä, jolleivät erityiset syyt ole esteenä. Kokouskutsu lähetetään jäsenille ja muille, joilla on läsnäolo-oikeus tai -velvolli­suus, toimielimen päättämällä tavalla. Esityslista julkaistaan kunnan verkkosivuilla.

Toimielimen jäsenen on kutsuttava varajäsen sijaansa, mikäli hän ei pääse kokoukseen. Kun jäsen on esteellinen jossakin kokousasiassa tai esteen vuoksi ei voi osallistua jonkin asian käsittelyyn, hän voi kutsua varajäsenen yksittäisen asian käsittelyyn. Myös puheenjohtaja, esittelijä tai toimielimen sihteeri voivat toimittaa kutsun varajäsenelle.
Toimielin voi päättää asiantuntijan kuulemisesta yksittäisessä asiassa. Asiantuntija voi olla läsnä kokouksessa asiasta käytävän keskustelun päättymiseen asti.

Hallintosäännön mukaan ympäristöterveyslautakunnan pöytäkirja siihen liitettyine oikaisuvaatimusohjeineen tai valitusosoituksineen pidetään tarkastamisen jälkeen nähtävänä kunnan verkkosivuilla siten kuin kuntalain 140 §:ssä tarkemmin säädetään.

Keväästä 2020 lähtien kokoukset Hollolan kunnassa on järjestetty ns. hybridikokouksina, jolloin fyysisesti paikan päällä ovat olleet: toimielimen puheenjohtaja, esittelijä, pöytäkirjanpitäjä sekä ne toimielimen jäsenet, jotka ovat halunneet olla paikalla fyysisesti. Lisäksi paikalla on ollut kokousteknisistä järjestelyistä huolehtivat sihteerit ja it-asiantuntija. Hybridikokouksissa paikan päällä ovat myös pöytäkirjantarkastajat. Hybridikokoukset vievät merkittävästi resursseja hallintopalvelujen osalta. Tästä näkökulmasta fyysiset kokoukset, kun ne turvallisuusnäkökohdat huomioon ottaen ovat mahdollisia, olisivat toivottuja, myös päätöksenteon vuorovaikutuksen näkökulmasta.

Hallintosäännön 88 §:n mukaan sähköiseen kokoukseen voi osallistua vain sellaisesta paikasta, jossa salassa pidettävät tiedot ja kokouksessa käydyt keskustelut eivät ole ulkopuolisen kuultavissa tai nähtävissä.

Ehdotus

Esittelijä

Silja Mäkelä, ympäristöterveysjohtaja, silja.makela@hollola.fi

Ympäristöterveyslautakunta päättää:

  • ympäristöterveyslautakunta kokoontuu varsinaisiin kokouk­siinsa pääsääntöisesti Heinsuon koulun kabinetissa keskiviikkoisin alkaen kello 17.00,
  • kutsu sekä esityslista ympäristöterveyslautakunnan kokoukseen jaetaan CaseM-tiedonhallintajärjestelmästä jä­senille ja varajäsenille sekä niille, joilla on läsnäolo- ja puheoikeus kokouksessa, viimeis­tään kolme päivää ennen kokousta, kun kokouspäivää ei lasketa. Ympäristöterveyslautakunnan esityslistat liitteineen julkaistaan myös Hollolan kunnan kotisivuilla internetissä lukuun ottamatta ei-julkisia ja salassa pidettäviä asioita,
  • ympäristöterveyslautakunnan asiat käsitellään pääsääntöisesti läsnäolokokouksena tai sähköisenä kokouksena. Sähköisen päätöksentekomenettelyn käyttöönotosta päätetään tarvittaessa erikseen. Kokoukseen on mahdollista osallistua myös etäyhteydellä.
  • ympäristöterveyslautakunnan pöytäkirja pidetään näh­tävänä tarkastamisen jälkeen kunnan verkkosivuilla siten kuin kuntalain 140 §:ssä tarkemmin säädetään,
  • ympäristöterveyslautakunnan kokousaikaa ja pöytäkirjan nähtävänä pitoa koskeva ilmoitus julkaistaan kunnan kotisivuilla internetissä,
  • ympäristöterveyslautakunnan kokouspäivät vuonna 2024 ovat 17.1., 14.2., 13.3., 10.4., 8.5., 29.5., 21.8., 11.9., 16.10., 13.11. ja 11.12.

Päätös

Päätösehdotukseen lisättiin että kokoukseen voi osallistua etäyhteydellä.

Päätösehdotus hyväksyttiin yksimielisesti edellä mainitulla lisäyksellä.

 

Valmistelija

Silja Mäkelä, ympäristöterveysjohtaja, silja.makela@hollola.fi

Perustelut

Kuntalain 98 §:n mukaan asioista voidaan päättää varsinaisessa kokouksessa, sähköisessä toimintaympäristössä tapahtuvassa kokouksessa (sähköinen kokous) tai sähköisesti ennen kokousta (sähköinen päätöksentekomenettely).

Hallintosäännön 19. luvussa säädetään kokousmenettelystä Hollolan kunnassa. Hallintosäännön 119 §:n mukaan toimielimen kokous voi olla joko varsinainen kokous, jossa kokouksen osallistujat ovat läsnä kokouspaikalla taikka sähköinen kokous. Toimielin voi tehdä päätöksiä suljetussa sähköisessä päätöksentekomenettelyssä ennen kokousta (sähköinen päätöksentekomenettely).

Hallintosäännön 120 §:n mukaan suljettuun sähköiseen kokoukseen voi osallistua vain sellaisesta paikasta, jossa salassa pidettävät tiedot ja kokouksessa käydyt keskustelut eivät ole ulkopuolisen kuultavissa tai nähtävissä.

Tiedonhallintajärjestelmä CaseM:ssa on mahdollisuus ottaa käyttöön sähköinen päätöksentekomenettely.

Ympäristöterveyslautakunta on päättänyt vuoden 2024 kokouksista 13.12.2023 § 56. Kokouksiin osallistumisesta on päätetty, että ympäristöterveyslautakunnan asiat käsitellään pääsääntöisesti läsnäolokokouksena tai sähköisenä kokouksena. Sähköisen päätöksentekomenettelyn käyttöönotosta päätetään tarvittaessa erikseen. Kokoukseen on mahdollista osallistua myös etäyhteydellä.

Keväästä 2020 lähtien kokoukset Hollolan kunnassa on järjestetty ns. hybridikokouksina, jolloin fyysisesti paikan päällä ovat olleet: toimielimen puheenjohtaja, esittelijä, pöytäkirjanpitäjä sekä ne toimielimen jäsenet, jotka ovat halunneet olla paikalla fyysisesti. Lisäksi paikalla on ollut kokousteknisistä järjestelyistä huolehtivat sihteerit ja it-asiantuntija. Hybridikokouksissa paikan päällä ovat myös pöytäkirjantarkastajat. Hybridikokoukset vievät merkittävästi resursseja hallintopalvelujen osalta. Tästä näkökulmasta fyysiset kokoukset, kun ne turvallisuusnäkökohdat huomioon ottaen ovat mahdollisia, olisivat toivottuja, myös päätöksenteon vuorovaikutuksen näkökulmasta. Tähän perustuen ympäristöterveyslautakunnan vuoden 2024 jäljellä olisi tarkoituksenmukaista järjestetää läsnäolokokouksina.

Toimielimen jäsenen on kutsuttava varajäsen sijaansa, mikäli hän ei pääse kokoukseen. Kun jäsen on esteellinen jossakin kokousasiassa tai esteen vuoksi ei voi osallistua jonkin asian käsittelyyn, hän voi kutsua varajäsenen yksittäisen asian käsittelyyn. Myös puheenjohtaja, esittelijä, toimielimen sihteeri ja kirjaamo voivat toimittaa kutsun varajäsenelle.
 

Ehdotus

Esittelijä

Silja Mäkelä, ympäristöterveysjohtaja, silja.makela@hollola.fi

Ympäristöterveyslautakunta päättää vuoden 2024 jäljellä oleviin kokousten järjestämisestä seuraavaa:

  • ympäristöterveyslautakunnan asiat käsitellään pääsääntöisesti läsnäolokokouksena tai sähköisenä kokouksena. Sähköisen päätöksentekomenettelyn käyttöönotosta päätetään tarvittaessa erikseen. 

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin. 

Valmistelija

  • Silja Mäkelä, ympäristöterveysjohtaja, silja.makela@hollola.fi

Perustelut

Kuntalain 98 §:n mukaan asioista voidaan päättää varsinaisessa kokouksessa, sähköisessä toimintaympäristössä tapahtuvassa kokouksessa (sähköinen kokous) tai sähköisesti ennen kokousta (sähköinen päätöksentekomenettely).

Hallintosäännön 19. luvussa säädetään kokousmenettelystä Hollolan kunnassa. Hallintosäännön 119 §:n mukaan toimielimen kokous voi olla joko varsinainen kokous, jossa kokouksen osallistujat ovat läsnä kokouspaikalla taikka sähköinen kokous. Toimielin voi tehdä päätöksiä suljetussa sähköisessä päätöksentekomenettelyssä ennen kokousta (sähköinen päätöksentekomenettely).

Hallintosäännön 120 §:n mukaan suljettuun sähköiseen kokoukseen voi osallistua vain sellaisesta paikasta, jossa salassa pidettävät tiedot ja kokouksessa käydyt keskustelut eivät ole ulkopuolisen kuultavissa tai nähtävissä.

Tiedonhallintajärjestelmä CaseM:ssa on mahdollisuus ottaa käyttöön sähköinen päätöksentekomenettely.

Keväästä 2020 lähtien kokoukset Hollolan kunnassa on järjestetty ns. hybridikokouksina, jolloin fyysisesti paikan päällä ovat olleet: toimielimen puheenjohtaja, esittelijä, pöytäkirjanpitäjä sekä ne toimielimen jäsenet, jotka ovat halunneet olla paikalla fyysisesti. Lisäksi paikalla on ollut kokousteknisistä järjestelyistä huolehtivat sihteerit ja it-asiantuntija. Hybridikokouksissa paikan päällä ovat myös pöytäkirjantarkastajat. Hybridikokoukset vievät merkittävästi resursseja hallintopalvelujen osalta. Tästä näkökulmasta fyysiset kokoukset, kun ne turvallisuusnäkökohdat huomioon ottaen ovat mahdollisia, olisivat toivottuja, myös päätöksenteon vuorovaikutuksen näkökulmasta. Tähän perustuen ympäristöterveyslautakunnan kevään 2025 kokoukset on tarkoituksenmukaista järjestetää läsnäolokokouksina.

Toimielimen jäsenen on kutsuttava varajäsen sijaansa, mikäli hän ei pääse kokoukseen. Kun jäsen on esteellinen jossakin kokousasiassa tai esteen vuoksi ei voi osallistua jonkin asian käsittelyyn, hän voi kutsua varajäsenen yksittäisen asian käsittelyyn. Myös puheenjohtaja, esittelijä, toimielimen sihteeri ja kirjaamo voivat toimittaa kutsun varajäsenelle.
 

Ehdotus

Esittelijä

  • Silja Mäkelä, ympäristöterveysjohtaja, silja.makela@hollola.fi

Ympäristöterveyslautakunta päättää:

  • ympäristöterveyslautakunta kokoontuu varsinaisiin kokouk­siinsa pääsääntöisesti Heinsuon koulun kabinetissa keskiviikkoisin alkaen kello 17.00,
  • kutsu sekä esityslista ympäristöterveyslautakunnan kokoukseen jaetaan CaseM-tiedonhallintajärjestelmästä jä­senille ja varajäsenille sekä niille, joilla on läsnäolo- ja puheoikeus kokouksessa, viimeis­tään kolme päivää ennen kokousta, kun kokouspäivää ei lasketa. Ympäristöterveyslautakunnan esityslistat liitteineen julkaistaan myös Hollolan kunnan kotisivuilla internetissä lukuun ottamatta ei-julkisia ja salassa pidettäviä asioita,
  • ympäristöterveyslautakunnan asiat käsitellään pääsääntöisesti läsnäolokokouksena tai sähköisenä kokouksena. Sähköisen päätöksentekomenettelyn käyttöönotosta päätetään tarvittaessa erikseen.
  • ympäristöterveyslautakunnan pöytäkirja pidetään näh­tävänä tarkastamisen jälkeen kunnan verkkosivuilla siten kuin kuntalain 140 §:ssä tarkemmin säädetään,
  • ympäristöterveyslautakunnan kokousaikaa ja pöytäkirjan nähtävänä pitoa koskeva ilmoitus julkaistaan kunnan kotisivuilla internetissä,
  • ympäristöterveyslautakunnan kokouspäivät keväällä 2025 ovat 15.1., 11.2., 13.3., 9.4., 7.5. ja 27.5.

Päätös

Esittelijä muutti päätösehdotustaan seuraavasti, kokouspäivä 7.5. muutetaan 5.5.klo 18 alkavaksi. 

Ympäristöterveyslautakunta hyväksyi päätösehdotuksen muilta osin esityksen mukaisesti.

Tiedoksi

Tiedoksi:jäsenkunnat, kirjaamo@hollola.fi, talouspalvelut@hollola.fi, terveysvalvonta@hollola.fi, Piipahlus

Muutoksenhaku

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen. Riita-asia käsitellään käräjäoikeudessa.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen), sekä kunnan jäsen.

Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimus on toimitettava Hollolan kunnan kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Käytettäessä tavallista sähköistä tiedoksiantoa asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmantena päivänä viestin lähettämisestä.

Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Hollolan kunta.

Hollolan kunta / Kirjaamo
Postiosoite: PL 66, 15871 Hollola
Käyntiosoite: Tiilijärventie 7 F, 15870 Hollola
Sähköposti: kirjaamo(at)hollola.fi
Puhelinnumero: 044 780 1427

Kirjaamon aukioloajat: maanantai-perjantai klo 9.00-15.00

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava:

  • päätös, johon haetaan oikaisua
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella oikaisua vaaditaan.

Oikaisuvaatimuksessa on lisäksi ilmoitettava tekijän nimi, kotikunta, postiosoite, puhelinnumero ja muut asian hoitamiseksi tarvittavat yhteystiedot. Jos oikaisuvaatimuspäätös voidaan antaa tiedoksi sähköisenä viestinä, yhteystietona pyydetään ilmoittamaan myös sähköpostiosoite.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä voi pyytää Hollolan kunnan kirjaamosta.