Perustelut
Päijät-Hämeen ympäristöterveys kartoitti asiakaskyselyllä elintarvikevalvonnan kohteiden kokemuksia asioinnista elintarvikevalvonnan kanssa. Kysely lähetettiin yhteensä noin 800 valvontakohteelle. Vastauksia saatiin 50.
Kysely toteutettiin webpropol-kyselynä lokakuun aikana. Kooste vastauksista on päätösehdotuksen litteenä. Parhaat arviot saatiin luottamuksen toteutumisesta palveluissa. Myös henkilöstön osaamiseen ja ammattitaitoon oltiin erittäin tyytyväisiä.
Yleisarvosanaksi asteikolla 1 - 5 muodostui 4,3, joka täyttää etukäteen asetetun tavoitteen, että 90% vastaajista on tyytyväisiä tai erittäin tyytyväisiä palveluun. Lähes puolet (46 %) vastaajista piti elintarvikevalvonnan palvelua erittäin hyvänä. Pieni osa vastaajista (2,3 %) koki palvelun erittäin huonona ja n. 9 % vastaajista ei osannut arvioida palvelun kokonaislaatua.
Tärkeänä tekijänä vastaajat pitivät valvojien tarkastuksilla antamaa neuvontaa ja ohjausta.
Jatkossa asiakaskyselyitä on tarkoitus tehdä vuosittain. Vuonna 2025 kysely kohdistetaan terveydensuojelulain mukaisille valvontakohteille.
Ehdotus
Esittelijä
-
Silja Mäkelä, ympäristöterveysjohtaja, silja.makela@hollola.fi
Ympäristöterveyslautakunta merkitsee asiakaskyselyn tulokset tiedoksi.