Valtuusto, kokous 11.11.2024

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 59 Vuoden 2025 talousarvio ja vuosien 2026-2028 taloussuunnitelma

HOLDno-2023-909

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Anne Tapaila, työllisyysaluejohtaja, anne.tapaila@hollola.fi

Perustelut

Hollolan kunnanhallitus on antanut ohjeen vuoden 2025 talousarvion ja vuosien 2026-2028 talousuunnitelman laadintaan.

Talousarvion laadintaohjeen mukaisesti talousarvioesitys sisältää laskelmien lisäksi, toiminnan kuvauksen, palvelujen laajuutta kuvaavat tunnusluvut ja palvelusuunnitelman vuodelle 2025 sekä suunnitelmavuosille. Toiminnalliset tavoitteet perustuvat Hollolan kunnan strategisiin tavoitteisiin. 

Päijät-Hämeen työllisyysalueen taseyksikön talousarvioluvut (käyttötalous) sekä strategiset ja toiminnalliset tavoitteet ja toiminnan riskit on esitetty liitteenä olevassa talousarviossa 2025 ja taloussuunnitelmassa 2026-2028. Päijät-Hämeen työllisyysalueen tilikauden tulos on 0 €. Investointeja ei esitetä vuodelle 2025 eikä suunnitelmavuosille. Kustannustaso alittaa raamin johtuen valtionosuuksien pienenemisestä. Kuntakohtaiset ennakoidut maksuosuudet on esitetty talousarviossa. 

Työllisyyslautakunnan alaiset vastuualueet ovat: työllisyysaluepalvelut sekä työllisyysalueen hallinto ja lautakunta. Päijät-Hämeen työllisyysalueen järjestämisestä laaditun yhteistoimintasopimuksen mukaisesti talousarviossa on esitetty erikseen työllisyysaluepalvelut ja hallinto ja lautakunta. Hallinnon menot on vyörytetty toimintakulujen suhteessa työllisyysaluepalveluihin. Työllisyysaluepalveluiden alla ovat toimintoina lakisääteiset henkilöasiakkaiden palvelut, työllistymistä tukevat palvelut ja koulutuspalvelut, palkkatuki ja starttiraha sekä työnantaja-asiakkaiden palvelut.

Yhteistoimintasopimuksen kohdan kahdeksan mukaan työllisyyslautakunta tekee sopimuskuntia kuultuaan Hollolan kunnanhallitukselle toimintaansa koskevan talousarvio -ja taloussuunnitelmaesityksen. Ennen kunnanhallitukselle tehtävää esitystä, sopimuskunnille varataan mahdollisuus määräajassa antaa kommentinsa työllisyysalueen talousarvioehdotuksesta.

Ehdotus

Esittelijä

Anne Tapaila, työllisyysaluejohtaja, anne.tapaila@hollola.fi

Työllisyyslautakunta lähettää liitteenä olevan työllisysalueen taseyksikön talousarvioehdotuksen vuodelle 2025 ja taloussuunnitelman 2026-2028 sopimuskuntiin lausunnolle. Työllisyysaluelautakunta käsittelee talousarvion lokakuun 2024 kokouksessaan ja esittää sen hyväksyttäväksi Hollolan kunnanhallitukselle. Talousarvioehdotuksessa on esitetty arviot kuntien maksuosuuksista vuonna 2025 ja suunnitelmavuosina. Kuntien kannanotot talousarvioehdotukseen pyydetään toimittamaan 15.10.2024 mennessä Hollolan kunnan kirjaamoon.

Päätös

Merk.Kokouksessa asiantuntijana taloussuunnittelija Marika Marila.

Merkittiin tiedoksi liitteenä olevan työllisysalueen taseyksikön talousarvioehdotus vuodelle 2025 ja taloussuunnitelma 2026-2028 joka lähetetään sopimuskuntiin lausunnolle.

Valmistelija

Maarit Kuivala-Ruiz, talouspäällikkö, maarit.kuivala-ruiz@hollola.fi

Perustelut

Kunnanhallitus on antanut ohjeen vuoden 2025 talousarvion ja vuosien 2026-2028 taloussuunnitelman laadintaan.

Talousarvion laadintaohjeen mukaan talousarvioesitys sisältää laskelmien lisäksi palvelukuvauksen, palvelusuunnitelman vuodelle 2025 sekä suunnitelmavuosille 2026-2028, toiminnalliset tavoitteet, toimintaan liittyvät riskit sekä toimintaa kuvaavat tunnusluvut.

Tarkastuslautakunnalle on valmisteltu liitteenä oleva esitys talousarvioksi vuodelle 2025 ja taloussuunnitelmaksi vuosille 2026-2028.

Lautakunta käsittelee ja täydentää pohjaesitystä kokouksen yhteydessä.

Ehdotus

Esittelijä

Erkki Arvila, tarkastuslautakunnan puheenjohtaja, Erkki.Arvila@hollola.fi

Tarkastuslautakunta päättää hyväksyä omalta osaltaan talousarvioesityksen vuodelle 2025 ja taloussuunnitelmaksi vuosille 2026-2028 ja valtuuttaa talouspäällikön tekemään tarvittavat muutokset talousarvioesitykseen, mikäli muutostarvetta esiintyy ennen ehdotuksen käsittelyä valtuustossa. Muutoksista tulee tiedottaa tarkastuslautakunnalle.
 

Päätös

Hyväksyttiin talousarvioesitys vuodelle 2025 ja taloussuunnitelma vuosille 2026-2028 tarkastuslautakunnan osalta.

Valmistelija

Heli Randell, elinvoimajohtaja, heli.randell@hollola.fi

Perustelut

Kunnanhallitus on antanut ohjeen vuoden 2025 talousarvion ja vuosien 2026-2028 taloussuunnitelman laadintaan.

Talousarvion laadintaohjeen mukaan talousarvioesitys sisältää laskelmien lisäksi palvelukuvauksen, palvelusuunnitelman vuodelle 2025 sekä suunnitelmavuosille 2026-2028, toiminnalliset tavoitteet, toimintaan liittyvät riskit sekä toimintaa kuvaavat tunnusluvut.

Talousarvioesityksen mukainen toimintakate elinvoiman palvelualueen osalta vuonna 2025 on -4 988 000 euroa. Vesihuoltolaitoksen tilikauden yli/alijäämä on 0 €.

Elinvoiman palvelualueen talousarvioesitys sekä investoinnit on esitetty liitteissä.  

Ehdotus

Esittelijä

Heli Randell, elinvoimajohtaja, heli.randell@hollola.fi

Elinvoimavaliokunta

1.       Hyväksyy omalta osaltaan palvelualueen talousarvioesityksen vuodelle 2025 sekä vuosien 2026-2028 taloussuunnitelman.

2.       Päättää esittää kunnanhallituksen ja valtuuston hyväksyttäväksi palvelualueensa talousarvioesityksen vuodelle 2025 sekä vuosien 2026-2028 taloussuunnitelman.

3.       Valtuuttaa palvelualuejohtajan tekemään tarvittavat muutokset talousarvioesitykseen, mikäli muutostarvetta esiintyy ennen ehdotuksen käsittelyä valtuustossa. Muutoksista tiedotetaan valiokunnalle.

Päätös

Keskustelun kuluessa Minna Kauhanen esitti ja Pasi Jalonen sekä Seija Aakala kannattivat, että päätösehdotuksesta poistetaan kohta 3: Valtuuttaa palvelualuejohtajan tekemään tarvittavat muutokset talousarvioesitykseen, mikäli muutostarvetta esiintyy ennen ehdotuksen käsittelyä valtuustossa. Muutoksista tiedotetaan valiokunnalle.

Päätösehdotuksen kohta 3 muutetaan seuraavaksi: Mikäli muutostarvetta esiintyy ennen ehdotuksen käsittelyä valtuustossa, tulee elinvoimavaliokunta kutsua koolle ylimääräiseen kokoukseen päättämään talousarviomuutoksesta.

Puheenjohtaja totesi, että on tehty pohjaehdotuksesta poikkeava kannatettu esitys, joten asiasta on äänestettävä. Puheenjohtaja teki seuraavan äänestysesityksen. Ne, jotka kannattavat pohjaehdotusta, äänestävät JAA. Ne, jotka kannattavat Minna Kauhasen tekemää muutosesitystä, äänestävät EI. Menettelytapa hyväksyttiin.

Suoritetussa äänestyksessä annettiin 3 JAA-ääntä ja 8  EI-ääntä Puheenjohtaja totesi muutosesityksen voittaneen.

Elinvoimavaliokunta hyväksyi päätösehdotuksen kuitenkin siten, että kohta 3 muutosehdotuksen mukaisesti.

Merk. kokouksessa asiantuntijana taloussuunnittelija Leila Tupasela.

Esittelijä Heli Randell ja puheenjohtaja Miikka Lönnqvist jättivät eriävän mielipiteen.

Valmistelija

Taru Lehtoranta, taloussuunnittelija, taru.lehtoranta@hollola.fi
Kim Strömmer, sivistys- ja hyvinvointijohtaja, kim.strommer@hollola.fi

Perustelut

Kunnanhallitus on antanut ohjeen vuoden 2025 talousarvion ja vuosien 2026-2028 taloussuunnitelman laadintaan.

Talousarvion laadintaohjeen mukaan talousarvioesitys sisältää laskelmien lisäksi palvelukuvauksen, palvelusuunnitelman vuodelle 2025 sekä suunnitelmavuosille 2026-2028, toiminnalliset tavoitteet, toimintaan liittyvät riskit sekä toimintaa kuvaavat tunnusluvut.

Talousarvioesityksen mukainen toimintakate sivistyksen- ja hyvinvoinnin palvelualueen osalta vuonna 2025 on -54 415 000 euroa.

Sivistyksen- ja hyvinvoinnin palvelualueen talousarvioesitys liitteissä.  

Ehdotus

Esittelijä

Kim Strömmer, sivistys- ja hyvinvointijohtaja, kim.strommer@hollola.fi

Sivistys- ja hyvinvointivaliokunta

  1. hyväksyy omalta osaltaan palvelualueen talousarvioesityksen vuodelle 2025 sekä vuosien 2026-2028 taloussuunnitelman. 
  2. päättää esittää kunnanhallituksen ja valtuuston hyväksyttäväksi palvelualueensa talousarvioesityksen vuodelle 2025 sekä vuosien 2026-2028 taloussuunnitelman.
  3. valtuuttaa palvelualuejohtajan tekemään tarvittavat muutokset talousarvioesitykseen, mikäli muutostarvetta esiintyy ennen ehdotuksen käsittelyä valtuustossa. Muutoksista tiedotetaan valiokunnalle.

Päätös

Sivistys- ja hyvinvointivaliokunta 

  • hyväksyy omalta osaltaan palvelualueen talousarvioesityksen vuodelle 2025 sekä vuosien 2026-2028 taloussuunnitelman seuraavalla muutoksella, joka liittyy Tiilikankaan koulun lakkauttamiseen 1.8.2025. Talousarviosta s. 22,  kohdasta  Vastuualueen palvelusuunnitelma vuodelle 2025, poistetaan kaksi ensimmäistä lausetta: " Valtuuston päätöksen mukaan Tiilikankaan koulu lopettaa toiminnan lukukauden 2024-2025 päätteeksi. Tämä palveluverkkomuutos aiheuttaa oppilaaksiottoalueiden muutoksen 1.8.2025 lähtien."
  • päättää esittää kunnanhallituksen hyväksyttäväksi palvelualueensa muutetun talousarvioesityksen vuodelle 2025 sekä vuosien 2026-2028 taloussuunnitelman.
  • valtuuttaa palvelualuejohtajan tekemään tarvittavat muutokset talousarvioesitykseen, mikäli muutostarvetta esiintyy ennen ehdotuksen käsittelyä valtuustossa. Muutoksista tiedotetaan valiokunnalle. 

 

Merk. Keskustelun kuluessa Heidi Hakanen ehdotti Toni Vehmolan ensin kannattamana seuraavaa:
Esitän muutosta sivistys- ja hyvinvointivaliokunnan talousarvioon koskien Tiilikankaan koulun lakkauttamista 2025. Ehdotuksena Talousarviosta s. 22,  kohdasta  Vastuualueen palvelusuunnitelma vuodelle 2025, poistetaan kaksi ensimmäistä lausetta: " Valtuuston päätöksen mukaan Tiilikankaan koulu lopettaa toiminnan lukukauden 2024-2025 päätteeksi. Tämä palveluverkkomuutos aiheuttaa oppilaaksiottoalueiden muutoksen 1.8.2025 lähtien."

Puheenjohtaja totesi, että koska asiassa on tehty kannatettu muutosehdotus, on asiasta äänestettävä. Puheenjohtaja esitti, että suoritetaan sähköinen äänestys.

Ne, jotka kannattavat sivistys- ja hyvinvointijohtajan pohjaehdotusta, äänestävät "JAA".
Ne, jotka kannattavat Heidi Hakasen ehdotusta, äänestävät "EI".

Äänestysesitys hyväksyttiin.

Suoritetussa äänestyksessä annettiin 8 ääntä: 2 jaa-ääntä ja 6 ei-ääntä.

Puheenjohtaja totesi, että sivistys- ja hyvinvointivaliokunta päätti hyväksyä Heidi Hakasen muutosehdotuksen.

Nuorisovaltuuston edustaja Samu Hyytiä poistui klo 19.45.

Valmistelija

Silja Mäkelä, ympäristöterveysjohtaja, silja.makela@hollola.fi

Perustelut

Ympäristöterveydenhuollon järjestämisestä laaditun yhteistoimintasopimuksen mukaan ympäristöterveyslautakunta tekee sopimuskuntia kuultuaan Hollolan kunnanhallitukselle toimintaansa koskevan talousarvio- ja taloussuunnitelmaesityksen. 

Ympäristöterveyslautakunta on käsitellyt 11.9.2024 seudullisen ympäristöterveydenhuollon taseyksikön talousarvioesityksen vuodelle 2025 ja taloussuunnitelman 2026-2028 ja lähettänyt sen lausunnolle sopimuskuntiin.

Lausunto esityksestä saatiin 7.10. määräaikaan mennessä ainoastaan Kärkölän kunnasta, lisäksi Hartolan kunta on ilmoittanut ettei se ehdi antamaan lausuntoa määräajassa. Asikkalan kunnanhallitus on käsitellyt asiaa kokouksessaan 7.10. Sopimuskuntien lausunnoissa ei tuotu esille muutostarpeita lausunnolla olleeseen talousarvio- ja taloussuunnitelmaesitykseen. Määräaikaan mennessä tullut sopimuskunnan lausunto on liitteenä.

Ympäristöterveydenhuollon nettokustannukset eläinlääkintähuollosta ja terveydensuojelusta jaetaan sopijapuolille palveluhinnaston mukaisten palvelujen käytön suhteessa. Palveluhinnaston ja kuntakohtaisten suorite-ennusteiden perusteella on laskettu ennusteet kuntien maksuosuuksiksi.

Ehdotus

Esittelijä

Silja Mäkelä, ympäristöterveysjohtaja, silja.makela@hollola.fi

Ympäristöterveyslautakunta

  1. hyväksyy osaltaan ympäristöterveydenhuollon taseyksikön talousarvioesityksen vuodelle 2025 ja vuosien 2026-2028 taloussuunnitelman.
  2. päättää esittää Hollolan kunnanhallitukselle hyväksyttäväksi ympäristöterveydenhuollon taseyksikön talousarvioesityksen vuodelle 2025 sekä vuosien 2026-2028 taloussuunnitelman.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Valmistelija

Turkka Rantanen, hallinto- ja talousjohtaja, turkka.rantanen@hollola.fi

Perustelut

Talousarvion laadintaohjeen mukaan talousarvioesitys sisältää laskelmien lisäksi palvelukuvauksen, palvelusuunnitelman vuodelle 2025 sekä suunnitelmavuosille 2026-2028, toiminnalliset tavoitteet, toimintaan liityvät riskit sekä toimintaa kuvaavat tunnusluvut.

Kunnanhallitus toimii päättävänä toimielimenä kunnanhallituksen alaisten yksiköiden osalta, jonka johdosta on valmisteltu talousarvioesitys kunnanhallituksen alaisten yksiköiden osalta. 

Kunnanhallituksen alaisiin yksiköihin kuuluvat konsernipalvelut, strategian toteuttamiseen varattu erillinen määräraha, Hollolan kunnan maksuosuus ympäristöterveydenhuollon sekä työllisyysalueen kustannuksista sekä varaus käyttöomaisuuden myyntivoittoihin ja -tappioihin. Lisäksi tarkastustoimen talousarvio on sisällytetty em. määrärahakokonaisuuteen. 

Talousarvioesityksen mukainen toimintakate kunnanhallituksen alaisten yksiköiden osalta vuonna 2025 on  -6 329 000 euroa.

Investointiosaan on kunnanhallituksen alaisten yksiköiden osalta varattu irtaimen omaisuuden investointeihin tietojärjestelmähankkeisiin 472 000 euroa ja muuhun irtaimeen 30 000 euroa. 

Esitys Kunnanhallituksen alaisten yksiköiden talousarvioksi vuodelle 2025 on liitteenä.

Ehdotus

Esittelijä

Päivi Rahkonen, kunnanjohtaja, paivi.rahkonen@hollola.fi

Kunnanhallitus merkitsee kunnanhallituksen alaisten yksiköiden talousarvioesityksen ja toiminnalliset tavoitteet vuodelle 2025 sekä taloussuunnitelman vuosille 2026-2028 tiedoksi.

Päätös

Merkittiin tiedoksi.

Valmistelija

Turkka Rantanen, hallinto- ja talousjohtaja, turkka.rantanen@hollola.fi

Perustelut

Kuntalain 110 § mukaan ”Valtuuston on vuoden loppuun mennessä hyväksyttävä kunnalle seuraavaksi kalenterivuodeksi talousarvio ottaen huomioon kuntakonsernin talouden vastuut ja velvoitteet. Talousarvion hyväksymisen yhteydessä valtuuston on hyväksyttävä myös taloussuunnitelma kolmeksi tai useammaksi vuodeksi (suunnitelmakausi). Talousarviovuosi on taloussuunnitelman ensimmäinen vuosi.”

Talousarviossa ja –suunnitelmassa hyväksytään kunnan ja kuntakonsernin toiminnalliset ja taloudelliset tavoitteet. Talousarvio ja –suunnitelma on laadittava siten, että ne toteuttavat kuntastrategiaa ja edellytykset kunnan tehtävien hoitamiseen turvataan.

Kuntalaissa on säädetty myös alijäämän käsittelystä. Jos kunnan taseessa on kertynyttä alijäämää, tulee talousarviossa ja –suunnitelmassa tai niiden hyväksymisen yhteydessä päättää yksilöidyistä toimenpiteistä, joilla taseen osoittama alijäämä katetaan enintään neljän vuoden kuluessa tilinpäätöksen vahvistamista seuraavan vuoden alusta lukien. Taloussuunnitelman on oltava tasapainossa tai ylijäämäinen. Taloussuunnitelman tasapainoa arvioitaessa otetaan huomioon taseeseen kertyneet ylijäämät.                

Talousarvioon otetaan tehtävien ja toiminnan edellyttämät määrärahat ja tuloarviot sekä siinä osoitetaan, miten rahoitustarve katetaan. Määräraha ja tuloarvio voidaan ottaa brutto- tai nettomääräisenä. Talousarviossa on käyttötalous- ja tuloslaskelmaosa sekä investointi- ja rahoitusosa.  Kunnan toiminnassa ja taloudenhoidossa on noudatettava talousarviota.    

Talousarvion käyttötalousosassa on palvelualueittain esitetty valtuuston päätettäväksi määrärahat ja tuloarviot sekä toiminnalliset tavoitteet. Talousarvio sisältää myös tuloslaskelmaosan, investointiosan ja rahoitusosan. Lisäksi on esitetty konserniyhteisöjen tavoitteet sekä vesihuoltolaitos -taseyksikön erillislaskelmat sekä kunnan strategisten riskien arviointi. Erillisenä liitteenä on investointiohjelma vuosille 2025–2035.                       

Talousarvioesityksen mukainen tulos vuodelle 2025 on 116 000 euroa ylijäämäinen.

Vuonna 2024 tuloveroprosentti on ollut 8,3 prosenttia. Kunnallis- ja kiinteistöveroihin ei esitetä muutoksia. Vuodelle 2025 ja taloussuunnitelmavuosille kunnallisvero on laskettu 8,30 tuloveroprosentin mukaan. Vuoden 2025 kunnallisveron tuotoksi arvioidaan 44,8 miljoonaa euroa. Hollolan kunnan yhteisöveron tuotoksi vuonna 2025 on arvioitu  2,5 miljoonaa euroa ja kiinteistöveron tuottoarvioksi 6,9 miljoonaa euroa. Verotulojen arvioinnissa on käytetty kuntaliiton veroennustekehikkoa.

Valtionosuuksien määränä on käytetty valtiovarainministeriön ja kuntaliiton ennakkolaskelmia vuoden 2025 valtionosuuksista. Hollolan kunnan vuoden 2025 valtionosuuksiksi on arvioitu 18,5 miljoonaa euroa.  Lopulliset laskelmat ja päätökset saadaan vasta vuoden 2024 lopussa. Valtionosuudet sisältävät vuosina 2025-2027 sote-uudistukseen liittyvät takautuvasti perittävät valtionosuudet ja valtionosuutta lisäävänä Te-palveluiden järjestämiseen kohdennetun valtionosuuden. Tulevien vuosien valtionosuuksiin vaikuttaa vahvasti ikärakenteessa tapahtuvat muutokset, sote uudistuksen takaisinperinnät sekä valmisteilla oleva valtionosuusuusuudistus, oka ei tuo kunnille lisää rahaa vaan tulee jakamaan rahat uudella tavalla.

Hollolan kunnan toimintakulut vuonna 2025 ovat yhteensä 107,7 miljoonaa euroa, jossa kasvua on noin 12,6 miljoonaa euroa. Henkilöstökulut kasvavat noin 10,5 prosenttia eli noin 4,2 miljoonaa euroa. Kulujen kasvua selittää ensisijaisesti  1.1.2025 aloittava Päijät-Hämeen työllisyysalue, jossa Hollolan kunta toimii vastuukuntana yhdeksälle kunnalle.

Toimintatulojen arvioidaan olevan vuonna 2025 noin 43,8 miljoonaa euroa, missä kasvua on 24,5 prosenttia, eli noin 8,6 miljoonaa euroa. Tuottojen kasvu selittyy pääasiassa työllisyysalueen sopimuskuntien maksuosuuksista,

Toimintakatteen muutos on 4,6 prosenttia.

Talousarviovuoden bruttoinvestoinnit ovat yhteensä 18,7 miljoonaa euroa, josta vesihuoltolaitoksen investointien osuus on 2,9 miljoonaa euroa, kiinteistöinvestointien osuus 8,7 miljoonaa euroa, josta uimahallin peruskorjaus 7,0 miljoonaa euroa  ja kuntatekniikan investointien osuus 5,3 milj. euroa. Maa-alueiden hankintaan varaudutaan 1,1 miljoonan euron määrärahalla. Irtaimen omaisuuden investointeihin on lisäksi varattu 0,7 miljoonaa euroa.

Vuoden 2025 talousarvion vuosikate kattaa suunnitelman mukaisista poistoista 94 prosenttia. Nettoinvestoinneista vuosikate kattaa noin 42,4 prosenttia.

Kunnan vahva rahoitustilanne tukee poikkeuksellisen korkeaa investointitasoa, mutta investointien rahoituksen osalta joudutaan vuonna 2025 nostamaan vierasta pääomaa 10 miljoonaa euroa. Vuonna 2025 lainoja lyhennetään 2,7 miljoonaa euroa.

Valtuuston 17.2.2020 päätöksen §6 mukaisesti, talousarvio sisältää Tiilikankaan koulun toiminnan päättymisen 1.8.2025 alkaen. Oppilaat siirtyvät Heinsuon ja/tai Salpakankaan kouluihin. Tiilikankaan koulutilat ovat taloteknisesti päätepisteessä. Koulun jatkaminen nykyisissä tiloissa edes väliaikaisesti ei ole mahdollista ilman mittavaa peruskorjausta.

Yksi kunnan keskeisistä strategista hankkeista on ollut keskustakortteleiden toteutus. Virastotoimintojen sijoittaminen osaksi keskuskorttelihanketta perustui laajemman kokonaisuuden kiinnostuksen synnyttämiseen (veturi-toiminta). Kumppanuus kilpailutettiin, kilpailutuksessa ainoa kiinnostunut taho oli WasaGroup Oy, jonka kanssa solmittiin kumppanuussopimus. Hollola-talon suunnitelmat ovat loppusuoralla. Yrityksistä huolimatta suunnittelun edetessä on selvinnyt, että taloudellista yhtälöä ei saada toimimaan (virasto, tapahtuma-areena, ravintola,vuokra-asunnot) kokonaishankkeen osalta. Tästä syystä kumppanuushankkeesta WasaGroup Oy:n kanssa luovuttaneen. Kunta irtautuu keskustakorttelit/Hollola-talo hankkeesta Wasa Group Oy:n kanssa  ja pohtii vaihtoehtoista etenemistä. Kunnan hajallaan oleville viranomais- ja tukipalveluille, arkistotilalle, kuntalaisille suunnatulle monitoimi ja tapahtumatilalle etsitään ratkaisuja uudella konseptilla niin, että rakentamisen käynnistäminen vuonna 2026 on mahdollista. Tätä muutosta koskevat tavoitekirjaukset on täsmennetty elinvoimavaliokunnan käsittelyn jälkeen.

Liitteenä talousarvioesitys vuodelle 2025 ja taloussuunnitelma vuosille 2026–2028 sekä investointiohjelma. 

Ehdotus

Esittelijä

Päivi Rahkonen, kunnanjohtaja, paivi.rahkonen@hollola.fi

Kunnanhallitus aloittaa vuoden 2025 talousarvion ja vuosien 2026-2028 taloussuunnitelman käsittelyn valmistellun esityksen pohjalta. Talousarviokäsittelyä jatketaan kokouksessa 4.11.2024.

Päätös

Kunnanhallitus aloitti vuoden 2025 talousarvion ja vuosien 2026-2028 taloussuunnitelman käsittelyn valmistellun esityksen pohjalta. Talousarviokäsittelyä jatketaan kokouksessa 4.11.2024.

Merk. Asiantuntijakuultavana sivistys- ja hyvinvointijohtaja Strömmer, elinvoimajohtaja Randell, henkilöstöpäällikkö Marttila.

Valmistelija

Anne Tapaila, työllisyysaluejohtaja, anne.tapaila@hollola.fi

Perustelut

Päijät-Hämeen työllisyysalueen muodostamisesta sekä lakisääteisten palveluiden järjestämisestä ja tuottamisesta laaditun yhteistoimintasopimuksen mukaan työllisyyslautakunta tekee sopimuskuntia kuultuaan Hollolan kunnanhallitukselle toimintaansa koskevan talousarvio- ja taloussuunnitelmaesityksen. 

Työllisyyslautakunta on käsitellyt 17.9.2024 Päijät-Hämeen työllisyysalueen taseyksikön talousarvioesityksen vuodelle 2025 ja taloussuunnitelman 2026-2028 ja lähettänyt sen lausunnolle sopimuskuntiin.

Lausunto esityksestä saatiin 15.10. määräaikaan mennessä Padasjoen, Asikkalan, Hartola ja Sysmän kunnasta sekä Orimattilan kaupungilta. Sopimuskuntien lausunnoissa ei tuotu esille muutostarpeita lausunnolla olleeseen talousarvio- ja taloussuunnitelmaesitykseen. Määräaikaan mennessä tulleet sopimuskuntien lausunnot on liitteenä.

Työllisyysalueen nettokustannukset jaetaan sopimusosapuolille vuosittain seuraavien perusteiden mukaisesti: kustannuksista 75 % jaetaan kunnittain työttömien ja palvelujen piirissä olevien suhteessa (laaja työttömyys), kustannuksista 20 % jaetaan kuntien 18-64 vuotiaiden asukasmäärän suhteessa sekä kustannuksista 5 % jaetaan kunnittain vieraskielisten lukumäärän suhteessa. Laajan työttömyyden kohdalla lukuna käytetään 12 kuukauden keskiarvoa (1.1.-31.12.) ja kahden viimeisen jakotavan kohdalla lukuina käytetään kyseisten määritelmien tilastokeskuksen viimeisintä arviota (31.12.) Näiden jakoperusteiden mukaisesti on laskettu myös ennusteet kuntien maksuosuuksiksi.

Ehdotus

Esittelijä

Anne Tapaila, työllisyysaluejohtaja, anne.tapaila@hollola.fi

Työllisyyslautakunta

  1. hyväksyy osaltaan työllisyysalueen taseyksikön talousarvioesityksen vuodelle 2025 ja vuosien 2026-2028 taloussuunnitelman.
  2. päättää esittää Hollolan kunnanhallitukselle hyväksyttäväksi työllisyysalueen taseyksikön talousarvioesityksen vuodelle 2025 sekä vuosien 2026-2028 taloussuunnitelman.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Valmistelija

Turkka Rantanen, hallinto- ja talousjohtaja, turkka.rantanen@hollola.fi

Perustelut

Kunnassa on valmisteltu esitys talousarviosta vuodelle 2025 ja kunnanhalllitus on suorittanut ensimmäisen käsittelyn 21.10.2024. Kunnanhalllitus käsittelee talousarvioesitystä kokouksessaan 4.11.2024 ja valtuusto 11.11.2024.

Kokousmateriaalin liitteenä kunnanjohtajan talousarvioesitys, jonka käsittely kunnahallituksessa on vielä kesken. Hallinto- ja talousjohtaja antaa Yhteistyötoimikunnalle katsauksen talousarvion valmistelusta. 

Ehdotus

Esittelijä

Armi Marttila, henkilöstöpäällikkö, armi.marttila@hollola.fi

Yhteistyötoimikunta merkitsee talousarviokatsauksen tiedoksi.

Päätös

Yhteistyötoimikunta merkitsi talousarviokatsauksen tiedoksi.

Valmistelija

Turkka Rantanen, hallinto- ja talousjohtaja, turkka.rantanen@hollola.fi

Perustelut

Kunnanhallitus on käsitellyt kokouksessaan 21.10.2024 Hollolan kunnan talousarvioesitystä vuodelle 2025 ja taloussuunnitelmaa 2026-2028. Käsittelyn jälkeen esitykseen on tehty seuraavia muutoksia: 

  • Päivitetyt tiedot Hollola-talon muuttuneen tilanteen osalta
  • Investointiohjelmaa on tehty seuraavat muutokset:
    • Elinkeinopoliittisiin investointeihin on palautettu vuoden 2024 talousarvion investointiohjelmassa ollut Pukkomäentien rakentaminen vuodelle 2025 1,5 miljoonaa euroa (valtuuston 10.6.2024 hyväksymä tilinpäätös/kirjattu varaus investoinnille)
    • Vuoden 2025 Keskuskorttelit investoinneista on vähennetty 0,5 miljoonaa euroa

Liitteenä päivitetty investointiohjelma

  • Kunnan rahoituslaskelma korjattu investointisuunnitelmaan tehtyjen muutosten osalta
  • Korjattu investointien euromäärät talousarviokirjan tekstiosiin sekä investoinnit kaavioon

Ehdotus

Esittelijä

Päivi Rahkonen, kunnanjohtaja, paivi.rahkonen@hollola.fi

Ehdotus valtuustolle:  

  1. hyväksytään liitteen mukainen käsittelyjärjestys valtuustossa
  2. hyväksytään vuoden 2025 talousarvioehdotukseen sisältyvä talousarviorakenne ja sitovuudet 
  3. hyväksytään liitteen mukainen ehdotus Hollolan kunnan vuoden 2025 talousarvioksi ja vuosien 2026-2028 taloussuunnitelmaksi sekä talousarvion liitteenä oleva investointiohjelma
  4. edelytetään, että vuoden aikana tehtävien talousarviomuutosten kate haetaan ensisijaisesti palvelualueiden talousarvioiden tai laajemmin kunnan talousarvion sisältä palvelualueiden välisillä sisäisillä siirroilla.

Lisäksi kunnanhallitus päättää oikeuttaa hallinto- ja talousjohtajan tekemään asiakirjoihin vähäisiä teknisluonteisia tarkistuksia.

Päätös

Hyväksyttiin päätösesityksen mukaisesti.

Valmistelija

  • Turkka Rantanen, hallinto- ja talousjohtaja, turkka.rantanen@hollola.fi

Perustelut

Kunnanhallitus on käsitellyt kokouksessaan 21.10.2024 Hollolan kunnan talousarvioesitystä vuodelle 2025 ja taloussuunnitelmaa 2026-2028. Käsittelyn jälkeen esitykseen on tehty seuraavia muutoksia: 

  • Päivitetyt tiedot Hollola-talon muuttuneen tilanteen osalta
  • Investointiohjelmaa on tehty seuraavat muutokset:
    • Elinkeinopoliittisiin investointeihin on palautettu vuoden 2024 talousarvion investointiohjelmassa ollut Pukkomäentien rakentaminen vuodelle 2025 1,5 miljoonaa euroa (valtuuston 10.6.2024 hyväksymä tilinpäätös/kirjattu varaus investoinnille)
    • Vuoden 2025 Keskuskorttelit investoinneista on vähennetty 0,5 miljoonaa euroa

Liitteenä päivitetty investointiohjelma

  • Kunnan rahoituslaskelma korjattu investointisuunnitelmaan tehtyjen muutosten osalta
  • Korjattu investointien euromäärät talousarviokirjan tekstiosiin sekä investoinnit kaavioon

Ehdotus

Esittelijä

  • Päivi Rahkonen, kunnanjohtaja, paivi.rahkonen@hollola.fi

Ehdotus valtuustolle:  

  1. hyväksytään liitteen mukainen käsittelyjärjestys valtuustossa
  2. hyväksytään vuoden 2025 talousarvioehdotukseen sisältyvä talousarviorakenne ja sitovuudet 
  3. hyväksytään liitteen mukainen ehdotus Hollolan kunnan vuoden 2025 talousarvioksi ja vuosien 2026-2028 taloussuunnitelmaksi sekä talousarvion liitteenä oleva investointiohjelma
  4. edellytetään, että vuoden aikana tehtävien talousarviomuutosten kate haetaan ensisijaisesti palvelualueiden talousarvioiden tai laajemmin kunnan talousarvion sisältä palvelualueiden välisillä sisäisillä siirroilla.

Päätös

Hyväksyttiin päätösehdotuksen mukaisesti.

Merk. 

Keskustelun kuluessa Heidi Hakanen esitti Erkki Arvilan ensin kannattamana, että Tiilikankaan koulun toiminnan lopettamista lykätään ja koulun toimintaa jatketaan yhden lukuvuoden ajan 2025-2026 niin, että tuon lukuvuoden aikana asia valmistellaan kaikilta osin perusteellisesti, kaikki asianosaiset siihen osallistaen. Esitän myös, että muutos huomioidaan talousarvion käyttötalous- ja investointiosiossa. Esitys koskee kaikkia talousarvion kohtia, joihin muutos vaikuttaa. Tarkempia euromääräisiä summia ei tässä yhteydessä pystytä esittämään koska niitä ei ole talousarviossa eritelty. 

Puheenjohtaja keskeytti kokouksen klo 19.12. Kokousta jatkettiin klo 19.32.

Keskustelun kuluessa Pasi Jalonen esitti Helena Maattolan ensin kannattamana, että koko talousarvio palautetaan, jotta saadaan perusteellinen selvitys Tiilikankaan koulun kunnosta ja siitä onko siellä mahdollista opettaa terveysturvallisesti.

Puheenjohtaja totesi, että pidetään tauko kokouksessa klo 20.42-21.00.

Jalonen täydensi palautusesitystä. Palautusesitys koskee vain Tiilikankaan koulun tilannetta.
Helena Maattola kannatti Jalosen täydennysesitystä.

Puheenjohtaja totesi, että koska asiassa on tehty jatkovalmisteluun lähettämisestä kannatettu ehdotus, keskustelu tulee rajoittaa vain jatkovalmisteluun lähettämistä koskevaksi.
Puheenjohtaja totesi, että koska asiassa on tehty jatkovalmisteluun lähettämisestä kannatettu ehdotus, on asiasta äänestettävä. Puheenjohtaja esitti, että suoritetaan sähköinen äänestys.

Ne, jotka kannattaa talousarvion käsittelyn jatkamista kokonaisuutena JAA
Valtuutettu Jalosen esitys EI

Äänestysesitys hyväksyttiin.
Suoritetussa äänestyksessä annettiin 21 jaa-ääntä (Hannu Heikkilä, Kari Aaltonen, Kati Pölönen, Kristian Saarnio, Sakari Marttila, Sanni-Maria Tiihonen, Tatu Söyrilä, Petri Palo, Pia Salo, Mika Halme, Jari Ronkainen, Kristiina Joensuu, Ilpo Markkola, Ville Mikkola, Aki Markkola, Marko Mikkola, Mika Lampola, Minna Kauhanen, Pasi Pälsi, Teemu Laine, Riku Korpela) ja 21 ei-ääntä (Kristiina Vanhala-Selin, Harri Vinnamo, Miikka Lönnqvist, Markku Pulkkanen, Pasi Jalonen, Kari Hyytiä, Anne Suomäki, Teemu Kinnari, Tapani Ihalainen, Erkki Arvila, Toini Louekoski-Huttunen, Pentti Lampi, Minna Nieminen, Minna Halme, Heidi Hakanen, Jenna Parviainen, Jarkko Niemi, Helena Maattola, Sofia Rossi, Mikko Niipala, Matti Laurila).

Puheenjohtaja totesi, että puheenjohtajan ääni ratkaisee eli asian käsittelyä jatketaan. Puheenjohtaja totesi, että valtuusto päätti hyväksyä asian käsittelyn jatkamisen.

Puheenjohtaja avasi keskustelun uudelleen.

Keskustelun kuluessa Heidi Hakanen täydensi esitystään siten, että Tiilikankaan koulun toiminnan lopettamista lykätään ja koulun toimintaa jatketaan yhden lukuvuoden ajan 2025-2026 niin, että tuon lukuvuoden aikana asia valmistellaan kaikilta osin perusteellisesti, kaikki asianosaiset siihen osallistaen. Esitän myös, että muutos huomioidaan talousarvion käyttötalous- ja investointiosiossa. Esitys koskee kaikkia talousarvion kohtia, joihin muutos vaikuttaa. Tarkempia euromääräisiä summia ei tässä yhteydessä pystytä esittämään koska niitä ei ole talousarviossa eritelty.
Esitän, että talousarviosta poistetaan Tiilikankaan koulun lakkautuksesta aiheutuva säästö. Tältä osin talousarvion 116 000 euron ylijäämä muuttuu 132 000 euron alijäämäksi. Se miltä osin lakkautuksen lykkääminen vähentää elinvoiman palvelualueen menoja vuonna 2025 tulee selvittää tarkemmin ja sen selvittyä valtuustolle tulee antaa lisätalousarvioesitys vuoden 2025 alussa.
Erkki Arvila kannatti Hakasen täydennettyä esitystä.

Puheenjohtaja totesi, että koska asiassa on tehty kunnanhallituksen pohjaehdotuksesta poikkeava kannatettu ehdotus, on asiasta äänestettävä. Puheenjohtaja esitti, että suoritetaan sähköinen äänestys.

Ne, jotka kannattavat kunnanhallituksen pohjaehdotusta, äänestävät ”JAA”.
Ne, jotka kannattavat Heidi Hakasen muutosehdotusta, äänestävät ”EI”.

Äänestysesitys hyväksyttiin.
Suoritetussa äänestyksessä annettiin 25 jaa-ääntä (Teemu Laine, Hannu Heikkilä, Kari Aaltonen, Mika Lampola, Markku Pulkkanen, Kristian Saarnio, Sanni-Maria Tiihonen, Minna Halme, Pasi Jalonen, Pia Salo, Kati Pölönen, Pentti Lampi, Aki Markkola, Ilpo Markkola, Pasi Pälsi, Marko Mikkola, Tatu Söyrilä, Ville Mikkola, Petri Palo, Kristiina Joensuu, Jari Ronkainen, Helena Maattola, Sakari Marttila, Riku Korpela, Mika Halme) ja 17 ei-ääntä (Harri Vinnamo, Miikka Lönnqvist, Jarkko Niemi, Teemu Kinnari, Toini Louekoski-Huttunen, Heidi Hakanen, Anne Suomäki, Tapani Ihalainen, Sofia Rossi, Kari Hyytiä, Erkki Arvila, Matti Laurila, Minna Kauhanen, Kristiina Vanhala-Selin, Mikko Niipala, Jenna Parviainen, Minna Nieminen).

Puheenjohtaja totesi, että valtuusto hyväksyi kunnanhallituksen ehdotuksen.

Erkki Arvila, Heidi Hakanen ja Minna Kauhanen jättivät eriävän mielipiteen.

Eriävä mielipide

  • Erkki Arvila, Heidi Hakanen, Minna Kauhanen

Äänestystulokset

  • Kyllä 21 kpl 50%

    Hannu Heikkilä, Kari Aaltonen, Kati Pölönen, Kristian Saarnio, Sakari Marttila, Sanni-Maria Tiihonen, Tatu Söyrilä, Petri Palo, Pia Salo, Mika Halme, Jari Ronkainen, Kristiina Joensuu, Ilpo Markkola, Ville Mikkola, Aki Markkola, Marko Mikkola, Mika Lampola, Minna Kauhanen, Pasi Pälsi, Teemu Laine, Riku Korpela

  • Ei 21 kpl 50%

    Kristiina Vanhala-Selin, Harri Vinnamo, Miikka Lönnqvist, Markku Pulkkanen, Pasi Jalonen, Kari Hyytiä, Anne Suomäki, Teemu Kinnari, Tapani Ihalainen, Erkki Arvila, Toini Louekoski-Huttunen, Pentti Lampi, Minna Nieminen, Minna Halme, Heidi Hakanen, Jenna Parviainen, Jarkko Niemi, Helena Maattola, Sofia Rossi, Mikko Niipala, Matti Laurila

  • Kyllä 25 kpl 60%

    Teemu Laine, Hannu Heikkilä, Kari Aaltonen, Mika Lampola, Markku Pulkkanen, Kristian Saarnio, Sanni-Maria Tiihonen, Minna Halme, Pasi Jalonen, Pia Salo, Kati Pölönen, Pentti Lampi, Aki Markkola, Ilpo Markkola, Pasi Pälsi, Marko Mikkola, Tatu Söyrilä, Ville Mikkola, Petri Palo, Kristiina Joensuu, Jari Ronkainen, Helena Maattola, Sakari Marttila, Riku Korpela, Mika Halme

  • Ei 17 kpl 40%

    Harri Vinnamo, Miikka Lönnqvist, Jarkko Niemi, Teemu Kinnari, Toini Louekoski-Huttunen, Heidi Hakanen, Anne Suomäki, Tapani Ihalainen, Sofia Rossi, Kari Hyytiä, Erkki Arvila, Matti Laurila, Minna Kauhanen, Kristiina Vanhala-Selin, Mikko Niipala, Jenna Parviainen, Minna Nieminen

Tiedoksi

kunnanjohtaja, palvelualuejohtajat, talouspäällikkö

Muutoksenhaku

Valitusosoitus

Tähän päätökseen haetaan muutosta kunnallisvalituksella.

Valitusoikeus

Päätökseen saa hakea muutosta se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen), sekä kunnan jäsen. Riita-asiat käsitellään käräjäoikeudessa. 

Valitusaika

Kunnallisvalitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Käytettäessä tavallista sähköistä tiedoksiantoa asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmantena päivänä viestin lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa. Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusperusteet

Kunnallisvalituksen saa tehdä sillä perusteella, että

  • päätös on syntynyt virheellisessä järjestyksessä,
  • päätöksen tehnyt viranomainen on ylittänyt toimivaltansa tai
  • päätös on muuten lainvastainen.

Valittajan tulee esittää valituksen perusteet valitusviranomaiselle ennen valitusajan päättymistä.

Valitusviranomainen

Kunnallisvalitus tehdään Hämeenlinnan hallinto-oikeudelle.

Hämeenlinnan hallinto-oikeus
Postiosoite: Raatihuoneenkatu 1, 13100 Hämeenlinna
Käyntiosoite: Arvi Karistonkatu 5, Hämeenlinna
Sähköpostiosoite: hameenlinna.hao(at)oikeus.fi
Faksinumero: 029 564 2269
Puhelinnumero: 029 564 2210
Aukioloaika: maanantai-perjantai klo 8.00-16.15.

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet/#/

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa on ilmoitettava:

  • päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös)
  • miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset)
  • vaatimusten perusteet
  • mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan. 

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat. 

Valitukseen on liitettävä:

  • valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen
  • selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta 
  • asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle

Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireille panijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Ajantasainen tieto oikeudenkäyntimaksuista löytyy Tuomioistuinlaitoksen sivustolta https://oikeus.fi/tuomioistuimet/fi/index/asiointijajulkisuus/maksut/oikeudenkayntimaksuthallinto-oikeudessa.html

Tuomioistuinmaksulakiin linkki https://finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2015/20151455

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä voi pyytää Hollolan kunnan kirjaamosta.
Postiosoite: PL 66, 15871 Hollola
Käyntiosoite: Tiilijärventie 7 F, Hollola
Sähköposti: kirjaamo(at)hollola.fi
Puhelinnumero: 044 780 1427
Kirjaamon aukioloajat: maanantai-perjantai klo 9.00-15.00