Perustelut
Sivistys- ja hyvinvointivaliokunta päätti kokouksessaan 24.4.2024 yksimielisesti palauttaa asian valmisteluun. Valiokunta edellytti, että asiasta tehdään ennakkovaikutuksen arviointi. Päätöstä varten on valmisteltu ennakkovaikutusten arviointi, jossa vertaillaan nykyistä mallia sekä vaihtoehtoisesti viiden ja yhden oppilaaksiottoalueen ratkaisua. Vaihtoehdot on pisteytetty sivistys- ja hyvinvointijohtajan, aluerehtoreiden ja perusopetuksen suunnittelijan työryhmänä.
Lähikoulujen määräytymisessä korostuvat oppilaan kodin ja koulun välinen etäisyys sekä liikenneyhteydet kouluihin. Oppilaiden ohjaamisessa huomioidaan myös muodostuvien opetusryhmien koot. Lähikouluksi voidaan määritellä myös kauempana oleva koulu, jossa oppilaan tuen tarpeet pystytään huomioimaan parhaiten. Näin voidaan tehdä esim. erityisen tuen päätöksen yhteydessä tai vaikka tilanteessa, jossa tarvitaan esteetön ympäristö.
Yhden oppilaaksiottoalueen mallissa suurimmalle osalle oppilaista lähikoulu määräytyy kuten ennenkin. Merkitystä muutoksella on esimerkiksi tilanteissa, joissa oppilas asuu kahden entisen lähikoulualueen rajalla. Oppilas voidaan ohjata siihen kouluun, johon kotoa on luonteva kulkusuunta ja johon koulukuljetuksen järjestäminen onnistuu tarkoituksenmukaisemmin.
Hollolassa toteutetaan joustavaa esi- ja alkuopetusta, jossa eskarit, ykkös- ja kakkosluokkalaiset toimivat yhdessä. Yhden oppilaaksiottoalueen malli mahdollistaa myös sen, että eskarista kouluun siirtyessään oppilas voi jatkaa samassa ryhmässä huoltajan niin toivoessa.
Ehdotus
Esittelijä
-
Kim Strömmer, sivistys- ja hyvinvointijohtaja, kim.strommer@hollola.fi
Sivistys- ja hyvinvointivaliokunta päättää, että Hollolan kunta muodostaa yhden oppilaaksiottoalueen 1.11.2024 alkaen. Oppilaalle osoitetaan lähikoulu pääsääntöisesti seuraavissa tilanteissa;
- Oppilas aloittaa 1. vuosiluokalla oppivelvollisuuden alkaessa.
- Oppilaan koulussa ei ole seuraavaa luokka-astetta seuraavana lukuvuonna.
- Oppilas muuttaa Hollolaan tai kunnan sisällä.
- Oppilas otetaan erityisen tuen pienluokalle.
- Oppilas otetaan painotettuun opetukseen.
- Oppilas luopuu painotetun opetuksen opiskelupaikasta.
Päätös
Sivistys- ja hyvinvointivaliokunta päättää muodostaa kuusi (6) oppilaaksiottoaluetta 1.11.2024 alkaen.
Vesikansa (Kalliola ja Paimela), Pyhäniemi-Kirkonkylä, Hämeenkoski, Etelä-Hollola (Nostava ja Herrala) ja Salpakangas (Heinsuo, Salpakankaan koulu, Tiilikangas, Hälvälä). Tilanteissa, joissa oppilas asuu kahden entisen lähikoulualueen rajalla, oppilas voidaan ohjata siihen kouluun, johon kotoa on luonteva kulkusuunta ja johon koulukuljetuksen järjestäminen onnistuu tarkoituksenmukaisemmin. Näiden viiden alueen lisäksi muodostetaan koko Hollolan kattava erityisopetus.
Lähikoulujen määräytymisessä korostuvat oppilaan kodin ja koulun välinen etäisyys sekä liikenneyhteydet kouluihin. Oppilaiden ohjaamisessa huomioidaan myös muodostuvien opetusryhmien koot sekä valtuuston päätösten mukainen olemassa olevan palveluverkon koulujen säilyminen. Lähikouluksi voidaan määritellä myös kauempana oleva koulu, jossa oppilaan tuen tarpeet pystytään huomioimaan parhaiten. Näin voidaan tehdä esim. erityisen tuen päätöksen yhteydessä tai vaikka tilanteessa, jossa tarvitaan esteetön ympäristö.
Oppilaalle osoitetaan lähikoulu pääsääntöisesti seuraavissa tilanteissa;
- Oppilas aloittaa 1. vuosiluokalla oppivelvollisuuden alkaessa.
- Oppilaan koulussa ei ole seuraavaa luokka-astetta seuraavana lukuvuonna.
- Oppilas muuttaa Hollolaan tai kunnan sisällä.
- Oppilas otetaan erityisen tuen pienluokalle.
- Oppilas otetaan painotettuun opetukseen.
- Oppilas luopuu painotetun opetuksen opiskelupaikasta.
Merk. Keskustelun kuluessa Pia Salo ehdotti Minna Niemisen ensin kannattamana seuraavaa:
Sivistys- ja hyvinvointivaliokunta päättää muodostaa kuusi (6) oppilaaksiottoaluetta.
Vesikansa (Kalliola ja Paimela), Pyhäniemi-Kirkonkylä, Hämeenkoski, Etelä-Hollola (Nostava ja Herrala) ja Salpakangas (Heinsuo, Salpakankaan koulu, Tiilikangas, Hälvälä). Tilanteissa, joissa oppilas asuu kahden entisen lähikoulualueen rajalla, oppilas voidaan ohjata siihen kouluun, johon kotoa on luonteva kulkusuunta ja johon koulukuljetuksen järjestäminen onnistuu tarkoituksenmukaisemmin. Näiden viiden alueen lisäksi muodostetaan koko Hollolan kattava erityisopetus.
Lähikoulujen määräytymisessä korostuvat oppilaan kodin ja koulun välinen etäisyys sekä liikenneyhteydet kouluihin. Oppilaiden ohjaamisessa huomioidaan myös muodostuvien opetusryhmien koot sekä valtuuston päätösten mukainen olemassa olevan palveluverkon koulujen säilyminen. Lähikouluksi voidaan määritellä myös kauempana oleva koulu, jossa oppilaan tuen tarpeet pystytään huomioimaan parhaiten. Näin voidaan tehdä esim. erityisen tuen päätöksen yhteydessä tai vaikka tilanteessa, jossa tarvitaan esteetön ympäristö.
Oppilaalle osoitetaan lähikoulu pääsääntöisesti seuraavissa tilanteissa;
- Oppilas aloittaa 1. vuosiluokalla oppivelvollisuuden alkaessa.
- Oppilaan koulussa ei ole seuraavaa luokka-astetta seuraavana lukuvuonna.
- Oppilas muuttaa Hollolaan tai kunnan sisällä.
- Oppilas otetaan erityisen tuen pienluokalle.
- Oppilas otetaan painotettuun opetukseen.
- Oppilas luopuu painotetun opetuksen opiskelupaikasta.
Puheenjohtaja totesi, että koska asiassa on tehty kannatettu muutosehdotus, on asiasta äänestettävä. Puheenjohtaja esitti, että suoritetaan sähköinen äänestys.
Ne, jotka kannattavat sivistys- ja hyvinvointijohtajan pohjaehdotusta, äänestävät "JAA".
Ne, jotka kannattavat Pia Salon ehdotusta, äänestävät "EI".
Äänestysesitys hyväksyttiin.
Suoritetussa äänestyksessä annettiin 8 ääntä: 1 jaa-ääntä ja 7 ei-ääntä.
Puheenjohtaja totesi, että sivistys- ja hyvinvointivaliokunta päätti hyväksyä Pia Salon muutosehdotuksen.