Kunnanhallitus, kokous 7.10.2024

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 239 Kunnan työllisyyttä edistävät palvelut v.2025

HOLDno-2024-672

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Pauliina Polvinen, työllisyyspäällikkö, pauliina.polvinen@hollola.fi

Perustelut

Päijät-Hämeen työllisyysalue aloittaa toimivaltaisena viranomaisena toimintansa vuoden 2025 alusta. TE24-uudistuksen ja KOTO24-uudistuksen myötä muuttuu myös kuntien rahoitus. Palvelurakenneuudistuksen myötä on havaittu tarve uudistaa ja uudelleen tarkastella myös Hollolan kunnan työllisyyteen liittyviä toimintoja ja palveluita. Tässä toiminnan muutoksessa isoimpina muutoksina ovat työvoimaviranomaisen tehtävien jääminen pois omavalmentajien työtehtävistä ja palkkatuetun työllistämisen loppuminen. Tämä tarkoittaa, että kuntakokeilulain mukaisten toimintojen ja palveluiden tarjoaminen lakkaa kunnan työllisyyspalveluiden osalta.

Rahoitusmallin uudistuksen myötä palkkatuettu työllistäminen loppuu ja työllisyyspalveluiden aiemmin olennainen työkalu työllisyyden edistämisessä lakkaa. Hollolan kunnan työllisyyspalveluiden toiminnassa korostuu jatkossa etenkin työelämään suuntaavat palvelut, valmennuksellisuus, elinkeinopalveluita vahvistavat palvelut ja työkykypalvelut. Nämä rakennetaan tukemaan työvoimaviranomaisen tehtäväkenttää ja täydentämään osaltaan henkilö- ja työnantaja-asiakkaiden palveluita.

Työllisyyspalveluissa toimii myös työpaja Kunnontiimi, jonka tavoitteena on valmentaa ja tarjota tukea haastavassa työmarkkina-asemassa olevien henkilöiden työelämään pääsyn tukemiseksi. Kunnontiimi on työpainotteinen työpajatoiminto, jossa eri tukimuodoilla, mm. työkyvyn kartoituksilla, on pyritty vaikuttamaan positiivisesti niin työllisyyden edistämiseen kuin kuntalaisten hyvinvointiin passiivisen työttömyyden ehkäisyssä. Kunnontiimin kautta työelämään suuntaa pitkäaikaistyöttömiä palkkatuettujen työsuhteiden kautta. Tämä toiminto muuttuu olennaisesti vuoden 2025 alusta alkaen, kun palkkatuettu työllistäminen loppuu ja työkyvyn palvelut vahvistuvat.

KOTO 24 –uudistus tuo kotoutumispalvelut sävyltään yhä lähemmäs työllisyyttä. KOTO24-uudistuksen myötä muuttuu myös laki kotoutumisesta, ja muutokset ovat liitoksissa myös TE24-uudistukseen. Ennen vuotta 2025 on kunnille annettu jo suurempaa vastuuta kotoutumisen kokonaiskoordinaatiosta ja vuoden 2025 alusta alkaen uudistus vahvistaa kuntien vastuuta kotoutumisesta ja sen kohderyhmän asiakkaiden palvelusta sekä mm. omakielisen yhteiskuntaorientaation tarjoamisesta. Myös KOTO24-uudistuksessa rahoitukseen tullee muutoksia, joiden rakenne tarkentuu edelleen syksyn 2024 aikana.

Kotoutumislain ja muiden muutosten myötä kuntien koordinointivastuu kasvaa, kotoutujien osalta vastuut ja asiakasmäärät kasvavat, kohderyhmä laajenee monien kuntien kotopalveluissa. Hollolan kunnan maahanmuuttopalvelut ovat käsittäneet pakolaisten vastaanoton. Kunta vastaanottaa pakolaisia vuositasolla noin 15 henkilöä. Jatkossa kunnan koordinaatio- ja palveluvastuulla ovat kaikki kotoutujat. Hollolan kunnan alueella on ulkomaan kansalaisia 430 henkilöä, vieraskielisiä on kunnan alueella 732 (Tilastokeskus 2023). Näistä kaikki eivät kuitenkaan kuulu tai tarvitse palvelua kotoutumispalveluista.

Kunnan nuorisopalveluilla on AVI:n osittain rahoittamana toimintana myös nuorten työllisyyttä edistävää toimintaa, jota on toteuttanut Osuma. Osuman henkilöstö on ollut mukana työllisyysaluevalmistelussa Ohjaamo-toiminnan osalta. Ohjaamo on monialainen alle 30-vuotiaiden nuorten palvelupiste, joka kokoaa eri alojen ammattilaisia (kuten työvoimaviranomainen) yhteiseen palvelupisteeseen.

Vuoden 2025 alusta alkaen työllisyys- ja kotoutumispalveluiden sekä nuorten palveluiden osalta Osuman toimintaan tulee muutoksia palveluun. Toiminta keskittyy vahvemmin kunnan elinvoiman tukemiseen. Tämän vuoksi on katsottu, että muutoksen valmistelussa on syytä tarkastella myös kunnan elinkeinopalveluita. Kunnan palveluiden yhteisenä tavoitteena on rakentaa ja tarjota entistä saumattomampia palveluita niin henkilö- kuin yritysasiakkaille. Tässä myös ennakointi ja vaikuttavuus on tärkeinä tekijöinä kuntatalouden yhä kiristyessä ja rahoitusmallin muuttuessa. Niin TE24-uudistuksen kuin kunnan palveluiden uudistamisen tavoitteena on mm. vahvistaa kunnan elinvoimaa ja kilpailukykyä hyödyntämällä kuntaekosysteemin mahdollisuuksia.

Kunnan palveluiden valmistelua johtaa työllisyyspäällikkö ja palveluiden tulevaisuuden kartoituksessa on huomioitu toiminnallisuus ja kunnan eri toimintojen rakentuminen tulokselliseksi. Kunnan palveluiden uudelleen muotoilua on kartoitettu ja luonnosehdotukset on esitelty laajasti eri foorumeissa niille, joita muutos koskettaa. Ehdotettujen muutosten tavoitteena on sujuvoittaa yhteistyötä, välttää päällekkäistä työtä ja sitoa toimintoja lähemmäs toisiaan. Luonnosehdotukset ja valmisteluun vaikuttavat seikat, LIITE 1.

Asiantuntijoina kuultavana työllisyyspäällikkö Pauliina Polvinen ja elinvoimajohtaja Heli Randell.

Ehdotus

Esittelijä

Armi Marttila, henkilöstöpäällikkö, armi.marttila@hollola.fi

Yhteistyötoimikunta päättää, että kunta käynnistää esiteltyyn muutokseen liittyen yhteistoimintamenettelyn.

 

Päätös

Yhteistyötoimikunta päätti käynnistää esiteltyyn muutokseen liittyen yhteistoimintamenettelyn.

Valmistelija

Pauliina Polvinen, työllisyyspäällikkö, pauliina.polvinen@hollola.fi

Perustelut

TE24- ja KOTO24 -uudistuksien myötä on havaittu tarve uudistaa ja uudelleen tarkastella Hollolan kunnan työllisyyteen liittyviä toimintoja ja palveluita. Päijät-Hämeen työllisyysalue aloittaa toimivaltaisena viranomaisena toimintansa vuoden 2025 alusta, jonka myötä muuttuu kuntien rahoitusmalli. Uudistus muuttaa kunnan omarahoitteisten palveluiden toimintaa merkittävästi.

Valmistelutyötä kunnan palveluiden osalta on tehty kesän 2024 aikana ja valmistelutyön tuloksena syntyi neljä vaihtehtoista mallia toiminnan toteuttamiseksi. Kunnan johtoryhmä on käsitellyt vaihtoehtoisia toimintamalleja ensimmäisen kerran 5.8.2024. Asiaan liittyen on pidetty henkilöstöinfo 20.8.2024 ja asiaa on käsitelty yhteistyöryhmässä 22.8.2024. Hollolan kunnan yhteistyötoimikunnan kokouksessa 29.8.2024 on päätetty yhteistoimintamenettelyn käynnistämisestä koskien Hollolan kunnan työllisyyttä edistäviä palveluita, joita on kahdella eri palvelualueella (elinvoiman palvelualue sekä sivistyksen- ja hyvinvoinnin palvelualue).

Työllisyyspalvelut

Hollolan kunnassa työllisyyspalveluiden osalta isoimpina muutoksina ovat työvoimaviranomaisen tehtävien jääminen pois omavalmentajien työtehtävistä ja palkkatuetun työllistämisen loppuminen. Kuntakokeilulain mukaiset työvoimaviranomaisen tehtävät ja palveluiden tarjoaminen lakkaa kunnan työllisyyspalveluiden osalta. Tämän lisäksi rahoitusmallin uudistuksen myötä palkkatuettu työllistäminen loppuu ja työllisyyspalveluiden aiemmin olennainen työkalu työllisyyden edistämisessä lakkaa. Hollolan kunnan työllisyyspalveluiden toiminnassa korostuu jatkossa etenkin työelämään suuntaavat palvelut, valmennuksellisuus, elinkeinopalveluita vahvistavat palvelut ja työkykypalvelut. Nämä rakennetaan tukemaan työvoimaviranomaisen tehtäväkenttää ja täydentämään osaltaan henkilö- ja työnantaja-asiakkaiden palveluita.

Työllisyyspalveluissa toimii myös Kunnontiimi, jonka tavoitteena on valmentaa ja tarjota tukea haastavassa työmarkkina-asemassa olevien henkilöiden työelämään pääsyn tukemiseksi. Kunnontiimi on työpainotteinen työpajatoiminto, jossa eri palvelutoiminnoilla, mm. työkyvyn kartoituksilla, on pyritty vaikuttamaan positiivisesti niin työllisyyden edistämiseen kuin kuntalaisten hyvinvointiin passiivisen työttömyyden ehkäisyssä. Kunnontiimin kautta työelämään suuntaa pitkäaikais- ja rakennetyöttömiä pääosin palkkatuettujen työsuhteiden kautta. Tämä toiminto muuttuu olennaisesti vuoden 2025 alusta alkaen, kun palkkatuettu työllistäminen loppuu ja työkyvyn palvelut vahvistuvat. Vuoden 2025 alusta alkaen Kunnontiimin osalta on havaittu tarve painottaa työkykypalveluiden lisäksi osaamisen kehittämisen polkuihin.

Elinkeinopalvelut

Rahoitusmallin ja toiminnan muuttuessa kunnan työllisyyttä edistävät painopisteet muuttuvat. Kuntapalvelut nivoutuvat entistä vahvemmin elinvoiman vahvistamiseen uudenlaisin työkaluin ja palvelupoluin. Tämän vuoksi kuntapalveluiden valmistelussa on huomioitu ja kartoitettu elinkeinopalveluiden nivoutumista kokonaisuuteen. Työnantajayhteistyössä on yhteisiä tavoitteita ja kasvua tukevia palveluita, joilla on työllisyyttä ja elinvoimaa tukevia vaikutuksia.

Osuma, nuorten työllisyyttä edistävä toiminta

Sivistyksen- ja hyvinvoinnin palvelualueella, nuorisopalveluiden vastuualueella, on AVI:n osittain rahoittamana toimintana nuorten työllisyyttä edistävää toimintaa, jota on toteuttanut seinätön työpaja Osuma. Osuma on edistänyt Hollolassa vuodesta 2019 alkaen nuorten osaamisen kehittämisen väyliä ja työkykyyn liittyviä toimintoja, päätavoitteenaan nuorten työllisyyden edistäminen. 

Yhteisvalmistelussa havaittiin, että toimintojen sujuvoittamiseksi ja yhdenmukaistamiseksi työllisyyttä edistävien toimintojen osittainen yhdistäminen luo positiivisia vaikutuksia kuntalaisille niin kuin organisaation sisäisesti ja ketteröittää toimintaa. Yhteisissä keskusteluissa on havaittu, että toiminnan tavoitteet ovat yhdenmukaiset Osuman ja työllisyyspalveluiden suhteen. Pyrkimyksenä on sujuvoittaa nuorten kuntalaisten palveluita ja varmistaa vahvempi toiminnallisuus, johon olennaisina liittyy nuorten osalta myös kesätyösetelit ja kesätyöllistäminen, jotka ovat työllisyyspalveluiden vastuulla. 

Osuman henkilöstöä on lisäksi ollut mukana työllisyysaluevalmistelussa mm. Ohjaamo-toiminnan osalta. Ohjaamo on monialainen alle 30-vuotiaiden nuorten palvelupiste, joka kokoaa eri alojen ammattilaisia (kuten työvoimaviranomainen) yhteiseen palvelupisteeseen.

KOTO-palvelut

KOTO 24 –uudistus tuo kotoutumispalvelut sävyltään yhä lähemmäs työllisyyttä. KOTO24-uudistuksen myötä muuttuu myös laki kotoutumisesta, ja muutokset ovat liitoksissa myös TE24-uudistukseen. Ennen vuotta 2025 on kunnille annettu jo suurempaa vastuuta kotoutumisen kokonaiskoordinaatiosta ja vuoden 2025 alusta alkaen uudistus vahvistaa kuntien vastuuta kotoutumisesta ja sen kohderyhmän asiakkaiden palvelusta sekä mm. omakielisen yhteiskuntaorientaation tarjoamisesta. Myös KOTO24-uudistuksessa rahoitukseen tullee muutoksia, joiden rakenne tarkentuu edelleen syksyn 2024 aikana. Kotoutumislain ja muiden muutosten myötä kuntien koordinointivastuu kasvaa kotoutujien osalta vastuut ja asiakasmäärät kasvavat, kohderyhmä laajenee monien kuntien kotopalveluissa. 

Hollolan kunnan maahanmuuttopalvelut ovat käsittäneet pakolaisten vastaanoton, ja kunta vastaanottaa pakolaisia vuositasolla noin 15 henkilöä. Jatkossa kunnan koordinaatio- ja palveluvastuulla ovat kaikki kotoutujat. Hollolan kunnan alueella on viimeisimmän Tilastokeskuksen tiedon mukaan ulkomaan kansalaisia 430 henkilöä, vieraskielisiä on kunnan alueella 732. Kaikki eivät kuitenkaan kuulu kotoutumislain mukaisesti palvelun piiriin tai tarvitse palvelua kotoutumispalveluista. 

Yhteisvalmistelussa on havaittu, että kuntaorganisaatiotasolla toimintaa on hyvä tarkastella uudestaan. Kotoutumispalveluiden osalta on ehdotettu perustettavan kotoutumisen edistämisen yhteistyöryhmä, joka kokoaa niin kunnan eri palvelualueiden vastuuhenkilöitä sekä olennaisia yhteistyökumppaneita asiakaspalvelun laadun takaamiseksi ja palvelun sujuvoittamiseksi. Kotoutujaperheiden työllistymistä, koulutusta ja työelämään suuntaavia palveluita tulee edelleen kehittää, jotta kaikki osaajat saadaan avoimille työmarkkinoille yhä kiristyvässä työvoimapulassa.

Yhteenveto

Vuoden 2025 alusta alkaen työllisyys-, elinkeino- ja kotoutumispalveluiden sekä nuorten palveluiden osalta Osuman toimintaan tulee muutoksia. Toiminta keskittyy vahvemmin kunnan elinvoiman tukemiseen. Kunnan palveluiden yhteisenä tavoitteena on rakentaa ja tarjota entistä saumattomampia palveluita niin henkilö- kuin yritysasiakkaille. Tässä myös ennakointi ja vaikuttavuus on tärkeinä tekijöinä kuntatalouden yhä kiristyessä ja rahoitusmallin muuttuessa. Niin TE24- ja KOTO24 -uudistuksien kuin kunnan palveluiden uudistamisen tavoitteena on mm. vahvistaa kunnan elinvoimaa ja kilpailukykyä hyödyntämällä kuntaekosysteemin mahdollisuuksia. 

Kunnan palveluiden valmistelua johtaa työllisyyspäällikkö ja palveluiden tulevaisuuden kartoituksessa on huomioitu toiminnallisuus ja vaikuttavuus sekä kunnan eri toimintojen rakentuminen tulokselliseksi. Kunnan palveluiden uudelleen muotoilua on kartoitettu ja luonnosehdotukset on esitelty laajasti eri foorumeissa niille, joita muutos koskettaa. Muutosten tavoitteena on sujuvoittaa yhteistyötä, välttää päällekkäistä työtä ja sitoa toimintoja lähemmäs toisiaan. Luonnosehdotukset ja valmisteluun vaikuttavat seikat, LIITE 1.

Kunnan johtoryhmä on päättänyt kokouksessaan 2.9.2024, että valmistelutyötä jatketaan vaihtoehdon 2 mukaisesti. Seuraavaksi työ etenee mm. palvelusuunnitelman ja tehtävänkuvien valmistelulla. Yhteistyötoiminta jatkuu suunnitellusti.

Elinvoimavaliokunnan kokouksen jälkeen muutosta käsitellään sivistys- ja hyvinvointivaliokunnassa ja kunnanhallituksessa. 

Ehdotus

Esittelijä

Heli Randell, elinvoimajohtaja, heli.randell@hollola.fi

Elinvoimavaliokunta hyväksyy esitetyn muutosehdotuksen omalta osaltaan ja lähettää organisaatiomuutoksen kunnanhallituksen hyväksyttäväksi. Muutoksessa kotoutumispalvelut ja Osuman eli nuorten työllisyyttä edistävä toiminta siirretään osittain osaksi elinvoiman palvelualueen työllisyyspalveluita. Muutos huomioidaan sivistys- ja hyvinvoinnin sekä elinvoiman palvelualueen talousarviossa 2025.

Päätös

Merk. Kokouksessa asiantuntijana kuultavana työllisyyspäällikkö Pauliina Polvinen.

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Valmistelija

Pauliina Polvinen, työllisyyspäällikkö, pauliina.polvinen@hollola.fi

Perustelut

TE24- ja KOTO24 -uudistuksien myötä on havaittu tarve uudistaa ja uudelleen tarkastella Hollolan kunnan työllisyyteen liittyviä toimintoja ja palveluita. Päijät-Hämeen työllisyysalue aloittaa toimivaltaisena viranomaisena toimintansa vuoden 2025 alusta, jonka myötä muuttuu kuntien rahoitusmalli. Uudistus muuttaa kunnan omarahoitteisten palveluiden toimintaa merkittävästi.

Valmistelutyötä kunnan palveluiden osalta on tehty kesän 2024 aikana ja valmistelutyön tuloksena syntyi neljä vaihtoehtoista mallia toiminnan toteuttamiseksi. Kunnan johtoryhmä on käsitellyt vaihtoehtoisia toimintamalleja ensimmäisen kerran 5.8.2024. Asiaan liittyen on pidetty henkilöstöinfo 20.8.2024 ja asiaa on käsitelty yhteistyöryhmässä 22.8.2024. Hollolan kunnan yhteistyötoimikunnan kokouksessa 29.8.2024 on päätetty yhteistoimintamenettelyn käynnistämisestä koskien Hollolan kunnan työllisyyttä edistäviä palveluita, joita on kahdella eri palvelualueella (elinvoiman palvelualue sekä sivistyksen- ja hyvinvoinnin palvelualue).

Työllisyyspalvelut

Hollolan kunnassa työllisyyspalveluiden osalta isoimpina muutoksina ovat työvoimaviranomaisen tehtävien jääminen pois omavalmentajien työtehtävistä ja palkkatuetun työllistämisen loppuminen. Kuntakokeilulain mukaiset työvoimaviranomaisen tehtävät ja palveluiden tarjoaminen lakkaa kunnan työllisyyspalveluiden osalta. Tämän lisäksi rahoitusmallin uudistuksen myötä palkkatuettu työllistäminen loppuu ja työllisyyspalveluiden aiemmin olennainen työkalu työllisyyden edistämisessä lakkaa. Hollolan kunnan työllisyyspalveluiden toiminnassa korostuu jatkossa etenkin työelämään suuntaavat palvelut, valmennuksellisuus, elinkeinopalveluita vahvistavat palvelut ja työkykypalvelut. Nämä rakennetaan tukemaan työvoimaviranomaisen tehtäväkenttää ja täydentämään osaltaan henkilö- ja työnantaja-asiakkaiden palveluita.

Työllisyyspalveluissa toimii myös Kunnontiimi, jonka tavoitteena on valmentaa ja tarjota tukea haastavassa työmarkkina-asemassa olevien henkilöiden työelämään pääsyn tukemiseksi. Kunnontiimi on työpainotteinen työpajatoiminto, jossa eri palvelutoiminnoilla, mm. työkyvyn kartoituksilla, on pyritty vaikuttamaan positiivisesti niin työllisyyden edistämiseen kuin kuntalaisten hyvinvointiin passiivisen työttömyyden ehkäisyssä. Kunnontiimin kautta työelämään suuntaa pitkäaikais- ja rakennetyöttömiä pääosin palkkatuettujen työsuhteiden kautta. Tämä toiminto muuttuu olennaisesti vuoden 2025 alusta alkaen, kun palkkatuettu työllistäminen loppuu ja työkyvyn palvelut vahvistuvat. Vuoden 2025 alusta alkaen Kunnontiimin osalta on havaittu tarve painottaa työkykypalveluiden lisäksi osaamisen kehittämisen polkuihin.

Elinkeinopalvelut

Rahoitusmallin ja toiminnan muuttuessa kunnan työllisyyttä edistävät painopisteet muuttuvat. Kuntapalvelut nivoutuvat entistä vahvemmin elinvoiman vahvistamiseen uudenlaisin työkaluin ja palvelupoluin. Tämän vuoksi kuntapalveluiden valmistelussa on huomioitu ja kartoitettu elinkeinopalveluiden nivoutumista kokonaisuuteen. Työnantajayhteistyössä on yhteisiä tavoitteita ja kasvua tukevia palveluita, joilla on työllisyyttä ja elinvoimaa tukevia vaikutuksia.

Osuma, nuorten työllisyyttä edistävä toiminta

Sivistyksen- ja hyvinvoinnin palvelualueella, nuorisopalveluiden vastuualueella, on AVI:n osittain rahoittamana toimintana nuorten työllisyyttä edistävää toimintaa, jota on toteuttanut seinätön työpaja Osuma. Osuma on edistänyt Hollolassa vuodesta 2019 alkaen nuorten osaamisen kehittämisen väyliä ja työkykyyn liittyviä toimintoja, päätavoitteenaan nuorten työllisyyden edistäminen. 

Yhteisvalmistelussa havaittiin, että toimintojen sujuvoittamiseksi ja yhdenmukaistamiseksi työllisyyttä edistävien toimintojen osittainen yhdistäminen luo positiivisia vaikutuksia kuntalaisille niin kuin organisaation sisäisesti ja ketteröittää toimintaa. Yhteisissä keskusteluissa on havaittu, että toiminnan tavoitteet ovat yhdenmukaiset Osuman ja työllisyyspalveluiden suhteen. Pyrkimyksenä on sujuvoittaa nuorten kuntalaisten palveluita ja varmistaa vahvempi toiminnallisuus, johon olennaisina liittyy nuorten osalta myös kesätyösetelit ja kesätyöllistäminen, jotka ovat työllisyyspalveluiden vastuulla. 

Osuman henkilöstöä on lisäksi ollut mukana työllisyysaluevalmistelussa mm. Ohjaamo-toiminnan osalta. Ohjaamo on monialainen alle 30-vuotiaiden nuorten palvelupiste, joka kokoaa eri alojen ammattilaisia (kuten työvoimaviranomainen) yhteiseen palvelupisteeseen.

KOTO-palvelut

KOTO 24 –uudistus tuo kotoutumispalvelut sävyltään yhä lähemmäs työllisyyttä. KOTO24-uudistuksen myötä muuttuu myös laki kotoutumisesta, ja muutokset ovat liitoksissa myös TE24-uudistukseen. Ennen vuotta 2025 on kunnille annettu jo suurempaa vastuuta kotoutumisen kokonaiskoordinaatiosta ja vuoden 2025 alusta alkaen uudistus vahvistaa kuntien vastuuta kotoutumisesta ja sen kohderyhmän asiakkaiden palvelusta sekä mm. omakielisen yhteiskuntaorientaation tarjoamisesta. Myös KOTO24-uudistuksessa rahoitukseen tullee muutoksia, joiden rakenne tarkentuu edelleen syksyn 2024 aikana. Kotoutumislain ja muiden muutosten myötä kuntien koordinointivastuu kasvaa kotoutujien osalta vastuut ja asiakasmäärät kasvavat, kohderyhmä laajenee monien kuntien kotopalveluissa. 

Hollolan kunnan maahanmuuttopalvelut ovat käsittäneet pakolaisten vastaanoton, ja kunta vastaanottaa pakolaisia vuositasolla noin 15 henkilöä. Jatkossa kunnan koordinaatio- ja palveluvastuulla ovat kaikki kotoutujat. Hollolan kunnan alueella on viimeisimmän Tilastokeskuksen tiedon mukaan ulkomaan kansalaisia 430 henkilöä, vieraskielisiä on kunnan alueella 732. Kaikki eivät kuitenkaan kuulu kotoutumislain mukaisesti palvelun piiriin tai tarvitse palvelua kotoutumispalveluista. 

Yhteisvalmistelussa on havaittu, että kuntaorganisaatiotasolla toimintaa on hyvä tarkastella uudestaan. Kotoutumispalveluiden osalta on ehdotettu perustettavan kotoutumisen edistämisen yhteistyöryhmä, joka kokoaa niin kunnan eri palvelualueiden vastuuhenkilöitä sekä olennaisia yhteistyökumppaneita asiakaspalvelun laadun takaamiseksi ja palvelun sujuvoittamiseksi. Kotoutujaperheiden työllistymistä, koulutusta ja työelämään suuntaavia palveluita tulee edelleen kehittää, jotta kaikki osaajat saadaan avoimille työmarkkinoille yhä kiristyvässä työvoimapulassa.

Yhteenveto

Vuoden 2025 alusta alkaen työllisyys-, elinkeino- ja kotoutumispalveluiden sekä nuorten palveluiden osalta Osuman toimintaan tulee muutoksia. Toiminta keskittyy vahvemmin kunnan elinvoiman tukemiseen. Kunnan palveluiden yhteisenä tavoitteena on rakentaa ja tarjota entistä saumattomampia palveluita niin henkilö- kuin yritysasiakkaille. Tässä myös ennakointi ja vaikuttavuus on tärkeinä tekijöinä kuntatalouden yhä kiristyessä ja rahoitusmallin muuttuessa. Niin TE24- ja KOTO24 -uudistuksien kuin kunnan palveluiden uudistamisen tavoitteena on mm. vahvistaa kunnan elinvoimaa ja kilpailukykyä hyödyntämällä kuntaekosysteemin mahdollisuuksia. 

Kunnan palveluiden valmistelua johtaa työllisyyspäällikkö ja palveluiden tulevaisuuden kartoituksessa on huomioitu toiminnallisuus ja vaikuttavuus sekä kunnan eri toimintojen rakentuminen tulokselliseksi. Kunnan palveluiden uudelleen muotoilua on kartoitettu ja luonnosehdotukset on esitelty laajasti eri foorumeissa niille, joita muutos koskettaa. Muutosten tavoitteena on sujuvoittaa yhteistyötä, välttää päällekkäistä työtä ja sitoa toimintoja lähemmäs toisiaan. Luonnosehdotukset ja valmisteluun vaikuttavat seikat, LIITE 1.

Kunnan johtoryhmä on päättänyt kokouksessaan 2.9.2024, että valmistelutyötä jatketaan vaihtoehdon 2 mukaisesti. Seuraavaksi työ etenee mm. palvelusuunnitelman ja tehtävänkuvien valmistelulla. Yhteistyötoiminta jatkuu suunnitellusti.

Elinvoimavaliokunta käsitteli asian 10.9.2024 pidetyssä kokouksessaan ja hyväksyi omalta osaltaan päätösehdotuksen. Sivistys- ja hyvinvointivaliokunnan jälkeen muutosta käsitellään kunnanhallituksessa. 

Ehdotus

Esittelijä

Kim Strömmer, sivistys- ja hyvinvointijohtaja, kim.strommer@hollola.fi

Sivistys- ja hyvinvointivaliokunta hyväksyy esitetyn muutosehdotuksen omalta osaltaan ja lähettää organisaatiomuutoksen kunnanhallituksen hyväksyttäväksi. Muutoksessa kotoutumispalvelut ja Osuman, eli nuorten työllisyyttä edistävä toiminta, siirretään osittain osaksi elinvoiman palvelualueen työllisyyspalveluita. Muutos huomioidaan sivistyksen- ja hyvinvoinnin sekä elinvoiman palvelualueiden talousarviossa 2025.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Merk. Asiantuntijana kuultavana oli työllisyyspäällikkö ja vapaa-aikapäällikkö.

Valmistelija

  • Pauliina Polvinen, työllisyyspäällikkö, pauliina.polvinen@hollola.fi

Perustelut

Kunnan työllisyys-, koto- ja elinkeinopalveluita sekä Osuma-toimintaa (nuorisopalvelut) -kokonaisuutta koskeva kartoitus on valmistunut elokuussa 2024 ja valmistelutyö palveluiden toteuttamismallista vuoden 2025 alusta alkaen on edennyt hyvin. Valmistelu on edennyt valitun organisoitumismallin mukaisesti palvelualueiden hyvässä yhteistyössä. Kunnan palveluiden valmistelussa erityistä huomiota henkilöstöasioiden lisäksi on saanut palveluiden rakentuminen toiminnallisesti tehokkaaksi kokonaisuudeksi, jossa yhdistyy niin osaamisen jakaminen, taloudellinen tehokkuus kuin toimintavarmuus.

Kunnan palveluiden uudelleen rakentumista ja sen painopisteitä on esitelty laajasti eri foorumeissa niin päätöksenteon puolelle kuin niille, joita muutos koskettaa. Henkilöstölle on tarjottu koulutusta ja työpajoja ja heille tarjotaan tukea muutostilanteessa. Henkilöstön hyvinvointia ja muutosvaiheen resilienssiä on pyritty tukemaan niin elinvoiman kuin sivistys- ja hyvinvoinnin palvelualueen esihenkilötasolta.

Kunnan johtoryhmä on kokouksessaan 5.8.2024 päättänyt organisoitumismalliluonnoksen, jota on sen jälkeen valmisteltu eteenpäin. Valitussa luonnosvaihtoehdossa nykyiset palvelut muokkautuvat siten, että työllisyyspalveluiden rinnalle siirtyy sivistyksen ja hyvinvoinnin palvelualueelta maahanmuuttopalvelut sekä osittain työllisyyttä edistävät nuorten palvelut. Yhteistyötoimikunta on päättänyt kokouksessaan 29.8.2024 käynnistää yhteistoiminnan kunnan työllisyys-, koto- ja elinkeinopalveluita sekä Osuma-toimintaa (nuorisopalvelut) -kokonaisuutta koskevaa muutosta koskien. Yhteistyötoimikunta on kokouksessaan 3.10. todennut yhteistoiminnan käydyksi ja todennut sen päättyneeksi.
Muutokseen liittyvät henkilökohtaiset kuulemiset käynnistyvät päätöselinkäsittelyn jälkeen. Kuuleminen ei koske elinkeinopäällikköä, koska tehtävä ei muutu.

Asiaa on käsitelty elinvoimavaliokunnassa 10.9.2024 sekä sivistys- ja hyvinvointivaliokunnassa 25.9.2024.

Maahanmuuttopalvelut palvelevat jatkossa kaikkia kotoutujia, joten kohderyhmän ja palvelun laajentuessa niistä muodostuu kotoutumispalvelut. Tämä on tulossa olevien lakimuutosten myötä luonteva muutos.

Nuorisopalveluiden työllisyyttä edistävät nuorten palvelut, eli Osuma, siirretään osittain työllisyyspalveluiden rinnalle. Tämä toteutetaan jakamalla henkilöstöresurssia kahden palvelualueen välillä. Tällä pyritään vahvistamaan nuorten palveluiden vaikuttavuutta ja luomaan rakenteita niin sujuvaan palveluohjaukseen, tiedonkulkuun, ennakointiin sekä käytössä olevien palveluiden (mm. kesätyösetelit, osaamisen kehittäminen) sujuvaan yhteiskäyttöön.

Toimintakentän ja rahoitusmallin muutoksessa kunnan työllisyyttä edistävien toimintojen tehtävät ja painopisteet muuttuvat. Tämän vuoksi myös henkilöstöllä kaikkien muiden paitsi elinkeinopäällikön tehtäväkuvaan tulee muutosta ja osalla työntekijöistä muuttuu myös tehtävänimike. Muutokseen liittyviä työntekijöitä on vakituisessa virkasuhteessa (5), määräaikaisessa virkasuhteessa (1), määräaikaisessa viransijaisuudessa (1), vakituisessa työsuhteessa (6) ja määräaikaisessa työsuhteessa (6).

Virkasuhteisten työntekijöiden kohdalla arvioidaan myös julkisen vallan käyttöä. Tämän hetken arvion mukaan virkasuhteisia työntekijöitä vuoden 2025 alusta on neljä (4), muut virkasuhteet muutetaan työsopimussuhteiseksi.

Tehtäväkuvamuutosten yhteydessä tehdään tehtävänvaativuuden arviointi, jolla voi olla vaikutuksia palkkatasoon. Mahdolliset palkkausta koskevat muutokset toteutetaan lainsäädännön ja työehtosopimusten mukaisesti. Muutoksilla ei ole vaikutusta toistaiseksi voimassa olevassa palvelusuhteessa olevan henkilöstön muihin kuin edellä mainittuihin palvelussuhteen ehtoihin (hyväksi luettu työkokemus, lomaoikeus, palvelussuhde jatkuu keskeytymättömänä). Palvelualueiden yhteisten henkilöstöresurssien osalta katsotaan tarkoituksenmukaisin hallinnollinen sijoittumispaikka.

Toimintamalliin on lisäksi suunnitteilla kaksi (2) tehtäväkuvaa, jotka ovat luonteeltaan uusia. Nämä tehtävät liittyvät kotoutumispalveluihin sekä työnantajapalveluiden vahvistamiseen.

Toiminnalliset ja tehtäviä koskevat muutokset astuvat voimaan 1.1.2025 alkaen. Liitteenä esitys kunnan työllisyyttä edistävät palvelut vuonna 2025.

Elinvoiman palvelualueen talousarviossa työllisyyspalveluiden menot ovat 3 356 000 euroa. Siirtyvien toimintojen(Osuma) netto on noin 100 000 euroa. Tarkka tieto päivitetään valtuuston talousarviokäsittelyä varten.

Hallintosäännön §26 mukaisesti, kunnanhallitus vastaa kunnan toiminnan yhteensovittamisesta.

Ehdotus

Esittelijä

  • Päivi Rahkonen, kunnanjohtaja, paivi.rahkonen@hollola.fi

Kunnanhallitus päättää, että 1.1.2025 alkaen kunnassa toimii elinvoiman palvelualueella työllisyys- ja kotoutumispalvelut. Työllistämistä edistävien nuorten palvelut (Osuma) toteutetaan kahden palvelualueen välisenä yhteistyönä kuntavalmistelun ehdotuksen mukaisesti. Elinkeinopalvelut toimivat saumattomassa yhteistyössä työllisyys- ja kotoutumispalveluiden kanssa.

Vaikutus toimintakatteeseen on noin 100 000 euroa ja talousvaikutukset päivitetään sekä sivistyksen- ja hyvinvoinnin palvelualueen että elinvoiman palvelualueen talousarvioon vuodelle 2025.

Elinkeinopalvelut toimivat saumattomassa yhteistyössä työllisyys- ja kotoutumispalveluiden kanssa.

Kotoutumispalveluiden sujuvoittamiseksi kuntaan perustetaan kuntaorganisaation sisäinen, eri palvelualueiden yksiköistä koostuva yhteistyöryhmä, joka varmistaa kotoutujien sujuvan palveluohjauksen.

Päätös

Hyväksyttiin päätösesityksen mukaisesti.

Tiedoksi

valiokunnat, johtoryhmä, palvelussuhdeasiat@hollola.fi, talouspalvelut@hollola.fi, talouspäällikkö

Muutoksenhaku

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen. Riita-asia käsitellään käräjäoikeudessa.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen), sekä kunnan jäsen.

Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimus on toimitettava Hollolan kunnan kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Käytettäessä tavallista sähköistä tiedoksiantoa asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmantena päivänä viestin lähettämisestä.

Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Hollolan kunta.

Hollolan kunta / Kirjaamo
Postiosoite: PL 66, 15871 Hollola
Käyntiosoite: Tiilijärventie 7 F, 15870 Hollola
Sähköposti: kirjaamo(at)hollola.fi
Puhelinnumero: 044 780 1427

Kirjaamon aukioloajat: maanantai-perjantai klo 9.00-15.00

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava:

  • päätös, johon haetaan oikaisua
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella oikaisua vaaditaan.

Oikaisuvaatimuksessa on lisäksi ilmoitettava tekijän nimi, kotikunta, postiosoite, puhelinnumero ja muut asian hoitamiseksi tarvittavat yhteystiedot. Jos oikaisuvaatimuspäätös voidaan antaa tiedoksi sähköisenä viestinä, yhteystietona pyydetään ilmoittamaan myös sähköpostiosoite.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä voi pyytää Hollolan kunnan kirjaamosta.