Perustelut
Uudenmaan elinkeino- liikenne- ja ympäristökeskus (ELY-keskus) on laatinut liikennejärjestelmästä ja maanteistä annetun lain LjMTL, 503/2005) mukaisen tiesuunnitelman Valtatien 24 parantaminen Kalliolan liittymässä sekä välillä Paimelantie (mt 14119) – Rajaharjuntie, Hollola. Hankkeen rakennuskustannukset on arvioitu olevan noin 8,1 M€. Tiesuunnitelman on laatinut Ramboll Oy.
ELY-keskus pyytää, että Hollolan kunta antaa lausunnon tiesuunnitelmasta ja perustellut vastineet saatuihin muistutuksiin. ELY-keskus pyytää kuntaa ilmoittamaan tai ottamaan kantaa lausunnossaan lausuntopyynnössään mainittuihin asioihin. Uudenmaan ELY-keskus pyytää kuntaa toimittamaan lausunto, vastineet muistutuksiin ja muu lausuntoon liitettävä aineisto ensisijaisesti sähköisesti ja mahdollisuuksien mukaan PDF-A -formaatissa, Uudenmaan ELY-keskukselle 30.9.2024 mennessä, kirjaamo.uusimaa@ely-keskus.fi. Lausunnon viitteeksi lausuntopyynnössä ilmoitettu asianumero (UUDELY/4401/2022).
Hollolan kunnan lausunto tiesuunnitelmasta ”Valtatien 24 parantaminen Kalliolan liittymässä sekä välillä Paimelantie (mt 14119) – Rajaharjuntie, Hollola”
Kunta pitää tiesuunnitelman mukaista rakentamista erittäin tärkeänä. Suunnitelmassa esitetyt ratkaisut parantavat merkittävästi liikenneturvallisuutta VT24:lla ja kevyen liikenteen turvallisuutta. Hanke tukee osaltaan kestävän liikkumisen edistämistä. Väyläosuus on myös osa Päijät-Hämeen pääpyörätieverkon pää-/runkoreittiä.
Hankkeesta pidettiin yleisötilaisuus 21.9.2022 Kalliolan koululla. Tiesuunnitelma on ollut yleisesti nähtävillä 12.4.-13.5.2024. Nähtävillä olosta on ilmoitettu Hollolan Sanomissa ja Etelä-Suomen Sanomissa.
Tiesuunnitelma ei ole ristiriidassa olemassa olevien kaavojen kanssa. Kaavaotteet alueelle hyväksytyistä oikeusvaikutteisista kaavoista toimitetaan ELY-keskukselle lausuntopyynnön mukaisesti. Yleis- ja asemakaavat ovat yhdenmukaisia tiesuunnitelman kanssa eikä kaavoitustilanteessa ole tapahtunut muutoksia nähtävillä olevaan tiesuunnitelmaan nähden.
Kunnalla ei ole huomauttamista suunnitelmaan sisältyvistä silloista, meluesteistä eikä esitetystä ladon purkamisesta.
Kunta osallistuu maantien rakentamiskustannuksiin kustannusjakoehdotuksen mukaisesti (kunnan osuus 21,4%, 1 636 176 euroa). Kunnossapitokustannuksista ei ole sovittu.
Kunta luovuttaa maantien tekemiseen tarvittavan omistamansa maa-alueen korvauksetta tietarkoituksiin.
Kunnalla ei ole huomauttamista maanteiden hallinnollisen luokan muutoksiin tai lakkaamisiin.
Kunta sitoutuu siihen, että ELY-keskus toimii hankkeen urakkasopimuksen mukaisena rakennuttajana myös välttämättömien katujärjestelyiden osalta.
Kunta toteuttaa K12J katujärjestelyt samanaikaisesti tietöiden kanssa ja vastaa K12J osalta valaistuksen käyttö- ja kunnossapitokustannuksista sekä sallii Oivantien käytön toteutuksen aikana.
Kunta suostuu vastaamaan Paimelantien (M4) syrjään jäävän yksityistieksi muuttuvan jalankulku- ja pyöräilyväylän (Y14J) tienpidosta sekä Paimelantien valaistuksen käyttö- ja kunnossapitokustannuksista.
Muista maanteihin liittyvistä kunnossapito- /käyttökustannuksista kunta ei vastaa.
Tiesuunnitelmaa vastaan jätettiin kolme muistutusta:
Muistutus 1:
Muistutuksessa todetaan, etteivät ilmoittajat tule hyväksymään uutta Paimelantien linjausta ja tonttinsa alueen lunastusta tai sille tulevaa rasitetta. Vaatimuksena, että tielinjausta siirretään idemmäksi niin, että heidän tontin nykyiselle alueelle ei tule tie- eikä suoja-aluetta. Muistutuksen laatijat toteavat myös, että on kohtuutonta tuoda tie yksityiselle omakotitontille aivan lähelle rakennuksia, kun tien toisella puolella on runsaasti rakentamatonta maata, jolle tie hyvin mahtuu pilaamatta kyseisen maa-alueen tulevaa käyttöä. Tontin rakennukset on sijoitettu aikanaan tontin itäreunaan, koska tontin länsirajalle on ollut jo pitkään suunnitteilla tie. Tuollekin tielle olisi vähemmän asutusta haittaava linjaus
Vastine:
Uusi Paimelantien ja Ilmotuntien porrastus on tehty Väyläviraston ohjeiden mukaan, kuten myös määritetty Paimelantien nopeusrajoitus ja tien geometria. Uusi jalankulku ja pyöräilyväylä on suunniteltu nykyisen Oivantien kohdallle ja ajorata sijoittuu kauemmaksi tontista. Tontin puolelle lisätyllä salaojalla rakenteen vaatima tila saadaan pienemmäksi.
Muistutus 2:
Muistutuksessa on tuotu esille seuraavat asiat
- Kiinteistö on melko lähellä Oivantietä, joten miten on huomioitu meille syntyvät pöly-, melu-, tärinä- turvallisuus- ja viihtyisyysongelmat liikenteen kasvaessa Oivantiellä. (Raskasliikenne, työmatkaliikenne)? Oletus on, että joutuisimme edellä mainituista ”kärsimään”.
Meidän tontin puoleiselta Oivantien reunalta tulee varmasti puusto poistumaan, jolloin haitat korostuvat entisestään.
- Nykyisen aidan tilalle meidän on saatava korvaava aita, mikäli nykyinen aita joudutaan poistamaan.
- Onko tarkoitus lohkaista taloyhtiömme tontista maata? Jos, niin kuinka paljon ja koska neuvottelut aloitetaan meidän kanssa?
- Kuinka paljon tie levenee meidän tontille päin?
- Suunnitelmassa huomioitava meidän hulevesien ohjaus Oivan- ja Paimelantien ojaan.
- Huomioitava Oivantie rummut – nykyisin ne ovat aina tukossa.
- Tuleeko uudelle Oivantien osuudelle bussipysäkkejä Paimelan liikenteelle? Nykyiset bussipysäkit kun poistuvat Paimelantie 10 kiinteistön edestä.
- Hankkeen arvioitu ajankohta?
Vastine:
Tontin kohdalla on kalliota, joten tärinävaikutuksia ei synny. Sorapintaisen Oivantien muuttuessa kiinteistön kohdalla asfaltoiduksi tieksi pölyhaitta nykytilanteeseen nähden tämän osalta vähenee. Liikennemäärä siirtyy tontin itäpuolelta pohjoispuolelle, liikennemäärä ei olennaisesti muutu. Uusi ajorata on suunniteltu rakennettavaksi nykyisestä tienreunasta länteen päin, jolloin vaikutukset tontille ovat mahdollisimman vähäiset. Lunastukset käsitellään tietoimituksen yhteydessä, mutta rakentaminen rajoittuu nykyiseen ojan reunaan eikä näin ollen vaikuta puustoon.
Hulevesien kuivatusjärjestelyt hieman muuttuvat (rummut uusitaan), joten kuivatustilanne paranee.
Uudet bussipysäkit ovat tulossa lähes samaan kohtaan kuin nykyiset.
Hankkeen toteutusajankohdasta ei vielä ole tietoa.
Muistutus 3:
Nyt tiedoksi saadun suunnitelman mukaan noin kolmannes tontistamme jäisi tulevan tien alle (1203 neliötä). Talomme on rakennettu 1924 ja tonttimme kaavoitukselle on suositeltu merkintää /s (alue, jolla ympäristö säilytetään (Rakennusinventointi Kalliolan-Paimelan OYK).
- Lunastettava kiinteistön osan koko ja tilusvaihto:
Mielestämme olisi erittäin tärkeää, että piha-alue säilyisi mahdollisimman muuttumattomana. Vaadimme siis, että kevyen liikenteen väylän ja autotien väliin jäisi mahdollisimman vähän tilaa kiinteistömme kohdalla. Näin tontista ei tarvitsisi ottaa niin suurta osaa tulevaan tiealueeseen. Ehdotamme tilusvaihtoa vaihtoehtona tontin lunastukselle. Kiinteistöämme ympäröi Hollolan kunnan omistuksessa oleva maa-alue, johon voisimme olla valmiita vaihtamaan maata lunastusarvoa vastaavasta arvosta, ainakin osittain. Toivoisimme että saisimme mahdollisuuden valita tilusvaihdon ja lunastuksen väliltä tai että voisimme sopia jonkinlaisesta niiden yhdistelmästä.
- Tontin ja tiealueen välinen kasvillisuus:
Tällä hetkellä tonttimme ja tien välissä on syreeniaita. Toivomme, että aita voitaisiin siirtää tulevan jalkakäytävän ja tonttimme väliselle rajalle tai että kyseiseen väliin istutettaisiin kasvillisuutta niin, että se tarjoaisi näköestettä piha-alueelle etenkin kesäisin. Lisäksi toivoisimme, että vanha tammi, joka kuvien mukaan näyttää olevan tiealueen rajalla, saisi jäädä paikoilleen eikä sitä tarvitsisi kaataa. Liitteenä karttakuva, johon on merkitty tammen sijainti.
Vastine:
Vanha tammi pyritään säilyttämään, ojan luiska ei tule tammen lähelle. Jalankulku- ja pyöräilyväylän linjauksen jatkuvuuden ja kuivatusjärjestelyjen takia väylää ei voida tuoda lähemmäs ajorataa. Lunastukset käsitellään tietoimituksen yhteydessä.
Tilusvaihtoa ei voida käyttää, koska kyseessä on valtion yleisen maantien rakentaminen ja valtio vastaa hankkeen tarvitsemasta maanhankinnasta.