Elinvoimavaliokunta, kokous 10.9.2024

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 85 Nostavan-Tikkakallion osayleiskaavan osallistumis- ja arviointisuunnitelman nähtäville laittaminen

HOLDno-2023-932

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Pentti Klemetti, kaavoitusarkkitehti, pentti.klemetti@hollola.fi

Perustelut

Nostavan-Tikkakallion osayleiskaavan tavoitteet

Hollolan kunnanvaltuusto on päättänyt Nostavan-Tikkakallion osayleiskaavan vireilletulosta hyväksyessään Hollolan kunnan kaavoitusohjelman 2024. Osayleiskaavan alue rajautuu Nostavan kylällä kaakossa Lahti-Kerava rataan, koillisessa VT12:een, lännessä Koivusillanjokeen ja lounaassa Koskimyllyntiehen. Alue on nykyisin osin yksityisten omistamaa maa- ja metsätalousaluetta, jossa on asuintaloja. Alueen eteläosassa on kunnan omistusta ja siellä on vuonna 2008 vahvistunut logistiikkayritysalueen asemakaava. Yritysalue ei ole vielä rakentunut eikä sinne vielä ole tieyhteyttä.

Alueen kaavoitustyötä ohjaavat maakuntakaava, MAL-sopimukseen perustuva hyväksytty  kaupunkiseutusuunnitelma ja vahvistunut Hollolan strateginen yleiskaava 2020. Alue on Salpakankaan taajamalle päätetty laajentumissuunta. Suunnittelutavoitteet määrittyvät osin ylempien kaavatasojen suunnittelumääräyksistä ja MAL-yhteistyösopimuksista. Kaavatyössä tutkitaan mahdollisuutta sijoittaa alueelle henkilöjunaseisake, tiivis asemataajama, Lahden kaupunkiseutusuunnitelman mukainen tavararatapiha ja TEN-T asetuksen edellyttämä Lahden kaupunkiseudun ns. multimodaaliterminaali (raide-rekkaterminaali).

Hankkeessa tavoitellaan yritysalueille yritystoimintaa mahdollistavaa kaavaratkaisua. Koska tulevasta raide-rekkaterminaalin operaattorista ei toistaiseksi ole sopimusta, ei voida edetä kumppanuuskaavoituksena. Kaavoitustyössä teetetään konsulttiselvitykset tavaralogistiikkaterminaalin  liiketoimintaedellytyksistä. Selvityksissä käsitellään sekä konttilogistiikan että säiliö- ja irtotavaralogistiikan tarpeita. Niissä selvitetään alan yritystoimijan kanssa tavaralogistiikan taloudellisia edellytyksiä ja niiden heijastumista kaava-alueen maankäyttöön. Myös mahdollisten muiden kohdealueesta kiinnostuneiden merkittävien toimijoiden kanssa neuvotellaan yritystoimintaa mahdollistavasta kaavaratkaisusta.

Strategisen yleiskaavan ja Nostavan alueen maankäyttöselvityksen 2021 osoittamia suunnittelutavoitteita kohdealueella ovat tiiviisti henkilöjunaseisakkeeseen tukeutuen rakentuva noin 7000 asukkaan asemataajama, kestävä liikkuminen, riittävät siniviheryhteydet ja virkistysalueet sekä asukkaille riittävät kaupalliset palvelut. Kumipyöräliikenne alueelle  ohjataan nykyisen Nostavan eritasoliittymän kautta. Varautuminen suuronnettomuuksiin edellyttää myös vaihtoehtoisen reitin selvittämistä.. Nostavan maankäyttöselvityksen 2021 tavoitteita käytetään yleiskaavatyön tavoitteina soveltuvin osin.

Toimintojen vaikutusten arviointi suoritetaan kaavatyössä MRL:n ja MRA:n edellyttämillä tavoilla ja laajuudessa. Ympäristöhaittaselvitykset ja suoja-alueiden tarpeen määrittäminen kuuluvat kaavoitustyöhön ja niillä pohjustetaan vaikutusten arviointia ja tulevia kaavamääräyksiä. Ympäristöselvityksissä huomioidaan myös alueen perustamisen aikaiset maa- ja kiviainesten otto- ja täyttötyöt noin 15 vuoden aikana. Lisäksi selvitetään onnettomuusriskejä. Selvityksissä tutkitaan myös alueelle sallittavan toiminnan mahdollista vaikutusta lähistön nykyisiin asuinalueisiin.

Osayleiskaavahankkeen alustava etenemisaikataulu on 2,5 vuotta 2024-2026. Osayleiskaavatyöhön osallistuu Nostavan osayleiskaavahankkeiden yhteinen luottamushenkilöistä ja viranhaltijoista koottu ohjausryhmä, joka on perustettu kunnanhallituksen päätöksellä 11§ 22.1. 2024. Kuntalaisia, maanomistajia ja muita osallisia osallistetaan MRL säädösten mukaisesti kaavahankkeen aikana ja lisäksi järjestetään yleisölle suunnattuja vuorovaikutteisia tilaisuuksia. Alueelle tullaan laatimaan myöhemmin myös asemakaava.

Ehdotus

Esittelijä

Heli Randell, elinvoimajohtaja, heli.randell@hollola.fi

Elinvoimavaliokunta päättää esittää kunnanhallitukselle ja edelleen kunnanvaltuustolle Nostavan-Tikkakallion osayleiskaavan suunnittelutavoitteiden hyväksymistä v. 2024 kaavoitusohjelman ja asian esittelyn mukaisina.

Päätös

Keskustelun kuluessa Minna Kauhanen esitti ja Seija Aakala kannatti, että asia palautetaan uudelleen valmisteluun. Puheenjohtaja totesi, että on tehty kannatettu esitys asian palauttamisesta uudelleen valmisteluun, joten asiasta on äänestettävä. Puheenjohtaja teki seuraavan äänestysesityksen. Ne, jotka kannattavat asian käsittelyn jatkamista, äänestävät JAA. Ne, jotka kannattavat asian palauttamista uudelleen valmisteluun, äänestävät EI. Menettelytapa hyväksyttiin.

Äänetyksen tuloksena 7 JAA-ääntä, 4 EI-ääntä. Puheenjohtaja totesi että asian käsittelyä jatketaan.

Minna Kauhanen jätti eriävän mielipiteen.

Elinvoimavaliokunta hyväksyy päätösehdotuksen ja valiokunta suosittaa että jatkovalmistelussa otetaan huomioon Kauhasen esittämät huomiot.

 

 

Valmistelija

Pentti Klemetti, kaavoitusarkkitehti, pentti.klemetti@hollola.fi

Perustelut

Nostavan-Tikkakallion osayleiskaavan tavoitteet

Hollolan kunnanvaltuusto on päättänyt Nostavan-Tikkakallion osayleiskaavan vireilletulosta hyväksyessään Hollolan kunnan kaavoitusohjelman 2024. Osayleiskaavan alue rajautuu Nostavan kylällä kaakossa Lahti-Kerava rataan, koillisessa VT12:een, lännessä Koivusillanjokeen ja lounaassa Koskimyllyntiehen. Alue on nykyisin osin yksityisten omistamaa maa- ja metsätalousaluetta, jossa on asuintaloja. Alueen eteläosassa on kunnan omistusta ja siellä on vuonna 2008 vahvistunut logistiikkayritysalueen asemakaava. Yritysalue ei ole vielä rakentunut eikä sinne vielä ole tieyhteyttä.

Alueen kaavoitustyötä ohjaavat maakuntakaava, MAL-sopimukseen perustuva hyväksytty  kaupunkiseutusuunnitelma ja vahvistunut Hollolan strateginen yleiskaava 2020. Alue on Salpakankaan taajamalle päätetty laajentumissuunta. Suunnittelutavoitteet määrittyvät osin ylempien kaavatasojen suunnittelumääräyksistä ja MAL-yhteistyösopimuksista. Kaavatyössä tutkitaan mahdollisuutta sijoittaa alueelle henkilöjunaseisake, tiivis asemataajama, Lahden kaupunkiseutusuunnitelman mukainen tavararatapiha ja TEN-T asetuksen edellyttämä Lahden kaupunkiseudun ns. multimodaaliterminaali (raide-rekkaterminaali).

Hankkeessa tavoitellaan yritysalueille yritystoimintaa mahdollistavaa kaavaratkaisua. Koska tulevasta raide-rekkaterminaalin operaattorista ei toistaiseksi ole sopimusta, ei voida edetä kumppanuuskaavoituksena. Kaavoitustyössä teetetään konsulttiselvitykset tavaralogistiikkaterminaalin  liiketoimintaedellytyksistä. Selvityksissä käsitellään sekä konttilogistiikan että säiliö- ja irtotavaralogistiikan tarpeita. Niissä selvitetään alan yritystoimijan kanssa tavaralogistiikan taloudellisia edellytyksiä ja niiden heijastumista kaava-alueen maankäyttöön. Myös mahdollisten muiden kohdealueesta kiinnostuneiden merkittävien toimijoiden kanssa neuvotellaan yritystoimintaa mahdollistavasta kaavaratkaisusta.

Strategisen yleiskaavan ja Nostavan alueen maankäyttöselvityksen 2021 osoittamia suunnittelutavoitteita kohdealueella ovat tiiviisti henkilöjunaseisakkeeseen tukeutuen rakentuva noin 7000 asukkaan asemataajama, kestävä liikkuminen, riittävät siniviheryhteydet ja virkistysalueet sekä asukkaille riittävät kaupalliset palvelut. Kumipyöräliikenne alueelle  ohjataan nykyisen Nostavan eritasoliittymän kautta. Varautuminen suuronnettomuuksiin edellyttää myös vaihtoehtoisen reitin selvittämistä.. Nostavan maankäyttöselvityksen 2021 tavoitteita käytetään yleiskaavatyön tavoitteina soveltuvin osin.

Toimintojen vaikutusten arviointi suoritetaan kaavatyössä MRL:n ja MRA:n edellyttämillä tavoilla ja laajuudessa. Ympäristöhaittaselvitykset ja suoja-alueiden tarpeen määrittäminen kuuluvat kaavoitustyöhön ja niillä pohjustetaan vaikutusten arviointia ja tulevia kaavamääräyksiä. Ympäristöselvityksissä huomioidaan myös alueen perustamisen aikaiset maa- ja kiviainesten otto- ja täyttötyöt noin 15 vuoden aikana. Lisäksi selvitetään onnettomuusriskejä. Selvityksissä tutkitaan myös alueelle sallittavan toiminnan mahdollista vaikutusta lähistön nykyisiin asuinalueisiin.

Osayleiskaavahankkeen alustava etenemisaikataulu on 2,5 vuotta 2024-2026. Osayleiskaavatyöhön osallistuu Nostavan osayleiskaavahankkeiden yhteinen luottamushenkilöistä ja viranhaltijoista koottu ohjausryhmä, joka on perustettu kunnanhallituksen päätöksellä 11§ 22.1. 2024. Kuntalaisia, maanomistajia ja muita osallisia osallistetaan MRL säädösten mukaisesti kaavahankkeen aikana ja lisäksi järjestetään yleisölle suunnattuja vuorovaikutteisia tilaisuuksia. Alueelle tullaan laatimaan myöhemmin myös asemakaava.

Kaavoitusarkkitehti esittelee osayleiskaavan suunnittelutavoitteet kunnanhallitukselle.

Ehdotus

Esittelijä

Päivi Rahkonen, kunnanjohtaja, paivi.rahkonen@hollola.fi

 Kunnanhallitus päättää esittää kunnanvaltuustolle Nostavan-Tikkakallion osayleiskaavan suunnittelutavoitteiden hyväksymistä v. 2024 kaavoitusohjelman ja asian esittelyn mukaisina.

Päätös

Hyväksyttiin päätösesityksen mukaisesti.

Merk. Asiantuntijakuultavana olivat elinvoimajohtaja Heli Randell, kaavoitus- ja maankäyttöpäällikkö Ilkka Korhonen, sekä kaavoitusarkkitehti Pentti Klemetti.

Valmistelija

Pentti Klemetti, kaavoitusarkkitehti, pentti.klemetti@hollola.fi

Perustelut

Nostavan-Tikkakallion osayleiskaavan tavoitteet

Hollolan kunnanvaltuusto on päättänyt Nostavan-Tikkakallion osayleiskaavan vireilletulosta hyväksyessään Hollolan kunnan kaavoitusohjelman 2024. Osayleiskaavan alue rajautuu Nostavan kylällä kaakossa Lahti-Kerava rataan, koillisessa VT12:een, lännessä Koivusillanjokeen ja lounaassa Koskimyllyntiehen. Alue on nykyisin osin yksityisten omistamaa maa- ja metsätalousaluetta, jossa on asuintaloja. Alueen eteläosassa on kunnan omistusta ja siellä on vuonna 2008 vahvistunut logistiikkayritysalueen asemakaava. Yritysalue ei ole vielä rakentunut eikä sinne vielä ole tieyhteyttä.

Alueen kaavoitustyötä ohjaavat maakuntakaava, MAL-sopimukseen perustuva hyväksytty  kaupunkiseutusuunnitelma ja vahvistunut Hollolan strateginen yleiskaava 2020. Alue on Salpakankaan taajamalle päätetty laajentumissuunta. Suunnittelutavoitteet määrittyvät osin ylempien kaavatasojen suunnittelumääräyksistä ja MAL-yhteistyösopimuksista. Kaavatyössä tutkitaan mahdollisuutta sijoittaa alueelle henkilöjunaseisake, tiivis asemataajama, Lahden kaupunkiseutusuunnitelman mukainen tavararatapiha ja TEN-T asetuksen edellyttämä Lahden kaupunkiseudun ns. multimodaaliterminaali (raide-rekkaterminaali).

Hankkeessa tavoitellaan yritysalueille yritystoimintaa mahdollistavaa kaavaratkaisua. Koska tulevasta raide-rekkaterminaalin operaattorista ei toistaiseksi ole sopimusta, ei voida edetä kumppanuuskaavoituksena. Kaavoitustyössä teetetään konsulttiselvitykset tavaralogistiikkaterminaalin  liiketoimintaedellytyksistä. Selvityksissä käsitellään sekä konttilogistiikan että säiliö- ja irtotavaralogistiikan tarpeita. Niissä selvitetään alan yritystoimijan kanssa tavaralogistiikan taloudellisia edellytyksiä ja niiden heijastumista kaava-alueen maankäyttöön. Myös mahdollisten muiden kohdealueesta kiinnostuneiden merkittävien toimijoiden kanssa neuvotellaan yritystoimintaa mahdollistavasta kaavaratkaisusta.

Strategisen yleiskaavan ja Nostavan alueen maankäyttöselvityksen 2021 osoittamia suunnittelutavoitteita kohdealueella ovat tiiviisti henkilöjunaseisakkeeseen tukeutuen rakentuva noin 7000 asukkaan asemataajama, kestävä liikkuminen, riittävät siniviheryhteydet ja virkistysalueet sekä asukkaille riittävät kaupalliset palvelut. Kumipyöräliikenne alueelle  ohjataan nykyisen Nostavan eritasoliittymän kautta. Varautuminen suuronnettomuuksiin edellyttää myös vaihtoehtoisen reitin selvittämistä. Nostavan maankäyttöselvityksen 2021 tavoitteita käytetään yleiskaavatyön tavoitteina soveltuvin osin.

Toimintojen vaikutusten arviointi suoritetaan kaavatyössä MRL:n ja MRA:n edellyttämillä tavoilla ja laajuudessa. Ympäristöhaittaselvitykset ja suoja-alueiden tarpeen määrittäminen kuuluvat kaavoitustyöhön ja niillä pohjustetaan vaikutusten arviointia ja tulevia kaavamääräyksiä. Ympäristöselvityksissä huomioidaan myös alueen perustamisen aikaiset maa- ja kiviainesten otto- ja täyttötyöt noin 15 vuoden aikana. Lisäksi selvitetään onnettomuusriskejä. Selvityksissä tutkitaan myös alueelle sallittavan toiminnan mahdollista vaikutusta lähistön nykyisiin asuinalueisiin.

Osayleiskaavahankkeen alustava etenemisaikataulu on 2,5 vuotta 2024-2026. Osayleiskaavatyöhön osallistuu Nostavan osayleiskaavahankkeiden yhteinen luottamushenkilöistä ja viranhaltijoista koottu ohjausryhmä, joka on perustettu kunnanhallituksen päätöksellä 11§ 22.1. 2024. Kuntalaisia, maanomistajia ja muita osallisia osallistetaan MRL ja MRA säädösten mukaisesti kaavahankkeen aikana ja lisäksi järjestetään yleisölle suunnattuja vuorovaikutteisia tilaisuuksia. Alueelle tullaan laatimaan myöhemmin myös asemakaava.

Kaavoitusarkkitehti esittelee osayleiskaavan suunnittelutavoitteet valtuustolle.

Ehdotus

Kunnanvaltuusto päättää hyväksyä Nostavan-Tikkakallion osayleiskaavan suunnittelutavoitteet v. 2024 kaavoitusohjelman ja asian esittelyn mukaisina.

Päätös

Hyväksyttiin päätösesityksen mukaisesti.

 

Merk. Minna Kauhanen ilmaisi esteellisyytensä pykälän osalta (Kuntalaki 97.1 §) ja poistui kokouksesta asian käsittelyn ja päätöksen ajaksi. Pykälässä paikalla Kauhasen varavaltuutettu Pekka Markkanen. Teemu Kinnari ilmaisi esteellisyytensä pykälän osalta (Kuntalaki 97.1 §) ja poistui kokouksesta pykälän esittelyn ja päätöksenteon ajaksi. Kokouksessa asiaa esitteli kaava-arkkitehti Pentti Klemetti.

Esteellisyys

Minna Kauhanen (KuntaL 97.1 §), Teemu Kinnari (KuntaL 97.1 §)

Valmistelija

Pentti Klemetti, kaavoitusarkkitehti, pentti.klemetti@hollola.fi

Perustelut

Nostavan-Tikkakallion osayleiskaavan tavoitteet

Kunnanhallitus on päättänyt kokouksessaan 20.5.2024 § 126 palauttaa valtuuston 22.4.2024 päätöksen § 4 Nostavan-Tikkakallion osayleiskaavan tavoitteet menettelyvirheen perusteella uudelleen valmisteltavaksi elinvoimavaliokunnalle. Samalla kunnanhallitus antoi ohjeeksi, että erityisesti laajavaikutteisten kaavojen yhteydessä, ennen kaava-asian käsittelyn avaamista, tulee käydä erikseen keskustelu kokoukseen osallistuvien esteellisyydestä kuntalain ja hallintolain edellyttämän esteettömyyden varmistamiseksi.

Hollolan valtuusto on päättänyt Nostavan-Tikkakallion osayleiskaavan vireilletulosta hyväksyessään Hollolan kunnan kaavoitusohjelman 2024. Osayleiskaavan alue rajautuu Nostavan kylällä kaakossa Lahti-Kerava rataan, koillisessa VT12:een, lännessä Koivusillanjokeen ja lounaassa Koskimyllyntiehen. Alue on nykyisin osin yksityisten omistamaa maa- ja metsätalousaluetta, jossa on asuintaloja. Alueen eteläosassa on kunnan omistusta ja siellä on vuonna 2008 vahvistunut logistiikkayritysalueen asemakaava. Yritysalue ei ole vielä rakentunut eikä sinne vielä ole tieyhteyttä.

Alueen kaavoitustyötä ohjaavat maakuntakaava, MAL-sopimukseen perustuva hyväksytty kaupunkiseutusuunnitelma ja vahvistunut Hollolan strateginen yleiskaava 2020. Alue on Salpakankaan taajamalle päätetty laajentumissuunta. Suunnittelutavoitteet määrittyvät osin ylempien kaavatasojen suunnittelumääräyksistä ja MAL-yhteistyösopimuksista. Kaavatyössä tutkitaan mahdollisuutta sijoittaa alueelle henkilöjunaliikennepaikka, tiivis asemataajama, Lahden kaupunkiseutusuunnitelman mukainen tavararatapiha ja TEN-T -asetuksen edellyttämä Lahden kaupunkiseudun ns. multimodaaliterminaali (raide-rekkaterminaali).

Hankkeessa tavoitellaan yritysalueille yritystoimintaa mahdollistavaa kaavaratkaisua. Koska tulevasta raide-rekkaterminaalin operaattorista ei toistaiseksi ole sopimusta, ei voida edetä kumppanuuskaavoituksena. Kaavoitustyössä teetetään konsulttiselvitykset tavaralogistiikkaterminaalin liiketoimintaedellytyksistä. Selvityksissä käsitellään sekä konttilogistiikan että säiliö- ja irtotavaralogistiikan tarpeita. Niissä selvitetään alan yritystoimijan kanssa tavaralogistiikan taloudellisia edellytyksiä ja niiden heijastumista kaava-alueen maankäyttöön. Myös mahdollisten muiden kohdealueesta kiinnostuneiden merkittävien toimijoiden kanssa neuvotellaan yritystoimintaa mahdollistavasta kaavaratkaisusta.

Strategisen yleiskaavan ja Nostavan alueen maankäyttöselvityksen 2021 osoittamia suunnittelutavoitteita kohdealueella ovat tiiviisti henkilöjunaseisakkeeseen tukeutuen rakentuva noin 7000 asukkaan asemataajama, kestävä liikkuminen, riittävät siniviheryhteydet ja virkistysalueet sekä asukkaille riittävät kaupalliset palvelut. Kumipyöräliikenne alueelle ohjataan nykyisen Nostavan eritasoliittymän kautta. Varautuminen suuronnettomuuksiin edellyttää myös vaihtoehtoisen reitin selvittämistä. Nostavan maankäyttöselvityksen 2021 tavoitteita käytetään yleiskaavatyön tavoitteina soveltuvin osin.

Toimintojen vaikutusten arviointi suoritetaan kaavatyössä MRL:n ja MRA:n edellyttämillä tavoilla ja laajuudessa. Ympäristöhaittaselvitykset ja suoja-alueiden tarpeen määrittäminen kuuluvat kaavoitustyöhön ja niillä pohjustetaan vaikutusten arviointia ja tulevia kaavamääräyksiä. Ympäristöselvityksissä huomioidaan myös alueen perustamisen aikaiset maa- ja kiviainesten otto- ja täyttötyöt noin 15 vuoden aikana. Lisäksi selvitetään onnettomuusriskejä. Selvityksissä tutkitaan myös alueelle sallittavan toiminnan mahdollista vaikutusta lähistön nykyisiin asuinalueisiin.

Osayleiskaavahankkeen alustava etenemisaikataulu on 2,5 vuotta 2024- 2026. Osayleiskaavatyöhön osallistuu Nostavan osayleiskaavahankkeiden yhteinen luottamushenkilöistä ja viranhaltijoista koottu ohjausryhmä, joka on perustettu kunnanhallituksen päätöksellä 11 § 22.1.2024. Kuntalaisia, maanomistajia ja muita osallisia osallistetaan MRL säädösten mukaisesti kaavahankkeen aikana ja lisäksi järjestetään yleisölle suunnattuja vuorovaikutteisia tilaisuuksia. Alueelle tullaan laatimaan myöhemmin myös asemakaava. 

Ehdotus

Esittelijä

Heli Randell, elinvoimajohtaja, heli.randell@hollola.fi

Elinvoimavaliokunta päättää esittää kunnanhallitukselle ja edelleen kunnanvaltuustolle Nostavan-Tikkakallion osayleiskaavan suunnittelutavoitteiden hyväksymistä vuoden 2024 kaavoitusohjelman ja asian esittelyn mukaisina.

Päätös

Keskustelun kuluessa Paavo Takala esitti ja Tatu Söyrilä, Seija Aakala kannattivat, että kuvaustekstin kuudennen kappaleen viimeiseksi lauseeksi lisätään: Lisäksi selvitetään ja mahdollistetaan toimivien maatilojen elinkelpoisuus.

Puheenjohtaja totesi, että on tehty pohjaehdotuksesta poikkeava kannatettu esitys, joten asiasta on äänestettävä. Puheenjohtaja teki seuraavan äänestysesityksen. Ne, jotka kannattavat pohjaehdotusta, äänestävät JAA. Ne, jotka kannattavat Paavo Takalan tekemää muutosesitystä, äänestävät EI. Menettelytapa hyväksyttiin.

Suoritetussa äänestyksessä annettiin 4 JAA-ääntä ja 7 EI-ääntä. Puheenjohtaja totesi muutosesityksen tulleen elinvoimavaliokunnan kannaksi.

Esittelijä jätti eriävän mielipiteen.

Merk. Minna Kauhanen ilmaisi esteellisyytensä (asianosaisuusjäävi, maanomistaja) ja poistui kokouksesta asian käsittelyn ajaksi. Varajäsen Hanna Rapatti osallistui kokoukseen tämän asian käsittelyn ja päätöksenteon ajaksi.

Esteellisyys

Minna Kauhanen

Valmistelija

Pentti Klemetti, kaavoitusarkkitehti, pentti.klemetti@hollola.fi
Heli Randell, elinvoimajohtaja, heli.randell@hollola.fi
Ilkka Korhonen, kaavoitus- ja maankäyttöpäällikkö, ilkka.korhonen@hollola.fi
Päivi Rahkonen, kunnanjohtaja, paivi.rahkonen@hollola.fi

Perustelut

Asian uudelleenkäsittely ja elinvoimavaliokunnan esitys

Kunnanhallitus on päättänyt kokouksessaan 20.5.2024 § 126 menettelyvirheen perusteella palauttaa valtuuston 22.4.2024 päätöksen § 4 Nostavan-Tikkakallion osayleiskaavan tavoitteet uudelleen valmisteltavaksi elinvoimavaliokunnalle. Samalla kunnanhallitus antoi ohjeeksi, että erityisesti laajavaikutteisten kaavojen yhteydessä, ennen kaava-asian käsittelyn avaamista, tulee käydä erikseen keskustelu kokoukseen osallistuvien esteellisyydestä kuntalain ja hallintolain edellyttämän esteettömyyden varmistamiseksi.

Käsittelyn aikana elinvoimavaliokunnassa 28.5. tehtiin lisäysehdotus esittelytekstiin. Äänin 7-4 elinvoimavaliokunta päätyi kannattamaan seuraavaa tekstin  lisäystä: ”Lisäksi selvitetään ja mahdollistetaan toimivien maatilojen elinkelpoisuus.”

Kunnanhallituksen esitys valtuustolle

Kunnanhallituksen esitys valtuustolle ei sisällä elinvoimavaliokunnan tekemää muutosehdotusta, alla kuvatuin perustein.

Hollolan kunnanvaltuuston hyväksymä strateginen yleiskaava 2020 on vahva tahdonilmaus Hollolan tulevista laajentumissuunnista. Henkilöjunaliikennepaikkaan perustuva Nostavan asemataajama on Salpakankaan taajamalle päätetty kunnan tärkein laajentumissuunta. Nostavan-Tikkakallion osayleiskaava osaltaan toteuttaa Hollolan kunnan pitkän tähtäimen kehittämistavoitteita.

Kehitettäväksi osoitettavalla alueella tullaan tarvitsemaan kaukaisessa tulevaisuudessa maankäytön muutoksia strategisen yleiskaavan osoittamaan suuntaan. Kaikkia alueen nykyisiä elinkeinomahdollisuuksia pyritään kaavatyössä tutkimaan ja huomioimaan suhteessa tavoitteisiin. Yleiskaava on pitkälle tulevaisuuteen kunnan kehitystä suuntaava kaava. Kunnan strategisen suunnittelun määräävänä tekijänä toimii yleinen etu, jota ei voida alistaa yksittäisen kuntalaisen edulle. Tärkeä ja keskeinen periaate on pyrkiä yhteensovittamaan erilaisia intressejä osana kaavaprosessia. 

Nostavan-Tikkakallion osayleiskaavan tavoitteet

Hollolan valtuusto on päättänyt Nostavan-Tikkakallion osayleiskaavan vireilletulosta hyväksyessään Hollolan kunnan kaavoitusohjelman 2024. Osayleiskaavan alue rajautuu Nostavan kylällä kaakossa Lahti-Kerava rataan, koillisessa VT12:een, lännessä Koivusillanjokeen ja lounaassa Koskimyllyntiehen. Alue on nykyisin osin yksityisten omistamaa maa- ja metsätalousaluetta, jossa on asuintaloja. Alueen eteläosassa on kunnan omistusta ja siellä on vuonna 2008 vahvistunut logistiikkayritysalueen asemakaava. Yritysalue ei ole vielä rakentunut eikä sinne vielä ole tieyhteyttä.

Alueen kaavoitustyötä ohjaavat maakuntakaava, MAL-sopimukseen perustuva hyväksytty kaupunkiseutusuunnitelma ja vahvistunut Hollolan strateginen yleiskaava 2020. Alue on Salpakankaan taajamalle päätetty laajentumissuunta. Suunnittelutavoitteet määrittyvät osin ylempien kaavatasojen suunnittelumääräyksistä ja MAL-yhteistyösopimuksista. Kaavatyössä tutkitaan mahdollisuutta sijoittaa alueelle henkilöjunaliikennepaikka, tiivis asemataajama, Lahden kaupunkiseutusuunnitelman mukainen tavararatapiha ja TEN-T -asetuksen edellyttämä Lahden kaupunkiseudun ns. multimodaaliterminaali (raide-rekkaterminaali).

Hankkeessa tavoitellaan yritysalueille yritystoimintaa mahdollistavaa kaavaratkaisua. Koska tulevasta raide-rekkaterminaalin operaattorista ei toistaiseksi ole sopimusta, ei voida edetä kumppanuuskaavoituksena. Kaavoitustyössä teetetään konsulttiselvitykset tavaralogistiikkaterminaalin liiketoimintaedellytyksistä. Selvityksissä käsitellään sekä konttilogistiikan että säiliö- ja irtotavaralogistiikan tarpeita. Niissä selvitetään alan yritystoimijan kanssa tavaralogistiikan taloudellisia edellytyksiä ja niiden heijastumista kaava-alueen maankäyttöön. Myös mahdollisten muiden kohdealueesta kiinnostuneiden merkittävien toimijoiden kanssa neuvotellaan yritystoimintaa mahdollistavasta kaavaratkaisusta.

Strategisen yleiskaavan ja Nostavan alueen maankäyttöselvityksen 2021 osoittamia suunnittelutavoitteita kohdealueella ovat tiiviisti henkilöjunaseisakkeeseen tukeutuen rakentuva noin 7000 asukkaan asemataajama, kestävä liikkuminen, riittävät siniviheryhteydet ja virkistysalueet sekä asukkaille riittävät kaupalliset palvelut. Kumipyöräliikenne alueelle ohjataan nykyisen Nostavan eritasoliittymän kautta. Varautuminen suuronnettomuuksiin edellyttää myös vaihtoehtoisen reitin selvittämistä. Nostavan maankäyttöselvityksen 2021 tavoitteita käytetään yleiskaavatyön tavoitteina soveltuvin osin.

Toimintojen vaikutusten arviointi suoritetaan kaavatyössä MRL:n ja MRA:n edellyttämillä tavoilla ja laajuudessa. Ympäristöhaittaselvitykset ja suoja-alueiden tarpeen määrittäminen kuuluvat kaavoitustyöhön ja niillä pohjustetaan vaikutusten arviointia ja tulevia kaavamääräyksiä. Ympäristöselvityksissä huomioidaan myös alueen perustamisen aikaiset maa- ja kiviainesten otto- ja täyttötyöt noin 15 vuoden aikana. Lisäksi selvitetään onnettomuusriskejä. Selvityksissä tutkitaan myös alueelle sallittavan toiminnan mahdollista vaikutusta lähistön nykyisiin asuinalueisiin.

Osayleiskaavahankkeen alustava etenemisaikataulu on 2,5 vuotta 2024- 2026. Osayleiskaavatyöhön osallistuu Nostavan osayleiskaavahankkeiden yhteinen luottamushenkilöistä ja viranhaltijoista koottu ohjausryhmä, joka on perustettu kunnanhallituksen päätöksellä 11 § 22.1.2024. Kuntalaisia, maanomistajia ja muita osallisia osallistetaan MRL säädösten mukaisesti kaavahankkeen aikana ja lisäksi järjestetään yleisölle suunnattuja vuorovaikutteisia tilaisuuksia. Alueelle tullaan laatimaan myöhemmin myös asemakaava. 

Ehdotus

Esittelijä

Päivi Rahkonen, kunnanjohtaja, paivi.rahkonen@hollola.fi

Kunnanhallitus toteaa mahdolliset esteellisyydet asian käsittelyyn osallistuvien osalta. Esteellisten henkilöiden tulee poistua kokouksesta ennen asian käsittelyn avaamista.

Kunnanhallitus päättää esittää kunnanvaltuustolle Nostavan-Tikkakallion osayleiskaavan suunnittelutavoitteiden hyväksymistä esittelykohdan "Nostavan-Tikkakallion osayleiskaavan tavoitteet" kirjauksen mukaisina.

Päätös

Hyväksyttiin päätösesityksen mukaisesti.

Perustelut

Asian uudelleenkäsittely ja elinvoimavaliokunnan esitys

Kunnanhallitus on päättänyt kokouksessaan 20.5.2024 § 126 menettelyvirheen perusteella palauttaa valtuuston 22.4.2024 päätöksen § 4 Nostavan-Tikkakallion osayleiskaavan tavoitteet uudelleen valmisteltavaksi elinvoimavaliokunnalle. Samalla kunnanhallitus antoi ohjeeksi, että erityisesti laajavaikutteisten kaavojen yhteydessä, ennen kaava-asian käsittelyn avaamista, tulee käydä erikseen keskustelu kokoukseen osallistuvien esteellisyydestä kuntalain ja hallintolain edellyttämän esteettömyyden varmistamiseksi.

Käsittelyn aikana elinvoimavaliokunnassa 28.5. tehtiin lisäysehdotus esittelytekstiin. Äänin 7-4 elinvoimavaliokunta päätyi kannattamaan seuraavaa tekstin  lisäystä: ”Lisäksi selvitetään ja mahdollistetaan toimivien maatilojen elinkelpoisuus.”

Kunnanhallituksen esitys valtuustolle

Kunnanhallituksen esitys valtuustolle ei sisällä elinvoimavaliokunnan tekemää muutosehdotustaalla kuvatuin perustein.

Hollolan kunnanvaltuuston hyväksymä strateginen yleiskaava 2020 on vahva tahdonilmaus Hollolan tulevista laajentumissuunnista. Henkilöjunaliikennepaikkaan perustuva Nostavan asemataajama on Salpakankaan taajamalle päätetty kunnan tärkein laajentumissuunta. Nostavan-Tikkakallion osayleiskaava osaltaan toteuttaa Hollolan kunnan pitkän tähtäimen kehittämistavoitteita.

Kehitettäväksi osoitettavalla alueella tullaan tarvitsemaan kaukaisessa tulevaisuudessa maankäytön muutoksia strategisen yleiskaavan osoittamaan suuntaan. Kaikkia alueen nykyisiä elinkeinomahdollisuuksia pyritään kaavatyössä tutkimaan ja huomioimaan suhteessa tavoitteisiin. Yleiskaava on pitkälle tulevaisuuteen kunnan kehitystä suuntaava kaava. Kunnan strategisen suunnittelun määräävänä tekijänä toimii yleinen etu, jota ei voida alistaa yksittäisen kuntalaisen edulle. Tärkeä ja keskeinen periaate on pyrkiä yhteensovittamaan erilaisia intressejä osana kaavaprosessia. 

Nostavan-Tikkakallion osayleiskaavan tavoitteet

Hollolan valtuusto on päättänyt Nostavan-Tikkakallion osayleiskaavan vireilletulosta hyväksyessään Hollolan kunnan kaavoitusohjelman 2024. Osayleiskaavan alue rajautuu Nostavan kylällä kaakossa Lahti-Kerava rataan, koillisessa VT12:een, lännessä Koivusillanjokeen ja lounaassa Koskimyllyntiehen. Alue on nykyisin osin yksityisten omistamaa maa- ja metsätalousaluetta, jossa on asuintaloja. Alueen eteläosassa on kunnan omistusta ja siellä on vuonna 2008 vahvistunut logistiikkayritysalueen asemakaava. Yritysalue ei ole vielä rakentunut eikä sinne vielä ole tieyhteyttä.

Alueen kaavoitustyötä ohjaavat maakuntakaava, MAL-sopimukseen perustuva hyväksytty kaupunkiseutusuunnitelma ja vahvistunut Hollolan strateginen yleiskaava 2020. Alue on Salpakankaan taajamalle päätetty laajentumissuunta. Suunnittelutavoitteet määrittyvät osin ylempien kaavatasojen suunnittelumääräyksistä ja MAL-yhteistyösopimuksista. Kaavatyössä tutkitaan mahdollisuutta sijoittaa alueelle henkilöjunaliikennepaikka, tiivis asemataajama, Lahden kaupunkiseutusuunnitelman mukainen tavararatapiha ja TEN-T -asetuksen edellyttämä Lahden kaupunkiseudun ns. multimodaaliterminaali (raide-rekkaterminaali).

Hankkeessa tavoitellaan yritysalueille yritystoimintaa mahdollistavaa kaavaratkaisua. Koska tulevasta raide-rekkaterminaalin operaattorista ei toistaiseksi ole sopimusta, ei voida edetä kumppanuuskaavoituksena. Kaavoitustyössä teetetään konsulttiselvitykset tavaralogistiikkaterminaalin liiketoimintaedellytyksistä. Selvityksissä käsitellään sekä konttilogistiikan että säiliö- ja irtotavaralogistiikan tarpeita. Niissä selvitetään alan yritystoimijan kanssa tavaralogistiikan taloudellisia edellytyksiä ja niiden heijastumista kaava-alueen maankäyttöön. Myös mahdollisten muiden kohdealueesta kiinnostuneiden merkittävien toimijoiden kanssa neuvotellaan yritystoimintaa mahdollistavasta kaavaratkaisusta.

Strategisen yleiskaavan ja Nostavan alueen maankäyttöselvityksen 2021 osoittamia suunnittelutavoitteita kohdealueella ovat tiiviisti henkilöjunaseisakkeeseen tukeutuen rakentuva noin 7000 asukkaan asemataajama, kestävä liikkuminen, riittävät siniviheryhteydet ja virkistysalueet sekä asukkaille riittävät kaupalliset palvelut. Kumipyöräliikenne alueelle ohjataan nykyisen Nostavan eritasoliittymän kautta. Varautuminen suuronnettomuuksiin edellyttää myös vaihtoehtoisen reitin selvittämistä. Nostavan maankäyttöselvityksen 2021 tavoitteita käytetään yleiskaavatyön tavoitteina soveltuvin osin.

Toimintojen vaikutusten arviointi suoritetaan kaavatyössä MRL:n ja MRA:n edellyttämillä tavoilla ja laajuudessa. Ympäristöhaittaselvitykset ja suoja-alueiden tarpeen määrittäminen kuuluvat kaavoitustyöhön ja niillä pohjustetaan vaikutusten arviointia ja tulevia kaavamääräyksiä. Ympäristöselvityksissä huomioidaan myös alueen perustamisen aikaiset maa- ja kiviainesten otto- ja täyttötyöt noin 15 vuoden aikana. Lisäksi selvitetään onnettomuusriskejä. Selvityksissä tutkitaan myös alueelle sallittavan toiminnan mahdollista vaikutusta lähistön nykyisiin asuinalueisiin.

Osayleiskaavahankkeen alustava etenemisaikataulu on 2,5 vuotta 2024- 2026. Osayleiskaavatyöhön osallistuu Nostavan osayleiskaavahankkeiden yhteinen luottamushenkilöistä ja viranhaltijoista koottu ohjausryhmä, joka on perustettu kunnanhallituksen päätöksellä 11 § 22.1.2024. Kuntalaisia, maanomistajia ja muita osallisia osallistetaan MRL säädösten mukaisesti kaavahankkeen aikana ja lisäksi järjestetään yleisölle suunnattuja vuorovaikutteisia tilaisuuksia. Alueelle tullaan laatimaan myöhemmin myös asemakaava. 

Ehdotus

Valtuusto hyväksyy Nostavan-Tikkakallion osayleiskaavan suunnittelutavoitteet, esittelykohdan "Nostavan-Tikkakallion osayleiskaavan tavoitteet" kirjauksen mukaisina.

Päätös

Hyväksyttiin päätösehdotuksen mukaisesti.

Merk. Minna Kauhanen ilmaisi esteellisyytensä pykälän osalta (Kuntalaki 97.1 §) ja poistui kokouksesta asian käsittelyn ja päätöksen ajaksi. Pykälässä paikalla Kauhasen tilalla varavaltuutettu Päivi Pasanen. 

Keskustelun kuluessa Minna Nieminen esitti Paavo Takalan ensin kannattamana että, lisätään viimeiseen kappaleeseen jatkoksi kohtaan Kunnan strategisen suunnittelun määräävänä tekijänä toimii yleinen etu, jota ei voida alistaa yksittäisen kuntalaisen edulle. Tärkeä ja keskeinen periaate on pyrkiä yhteensovittamaan erilaisia intressejä osana kaavaprosessia, lisäksi selvitetään ja mahdollistetaan toimivien maatilojen elinkelpoisuus. Mikäli tämän kaava-alueella sijaitsevien maatilojen toimintaa ei pystytä selvityksistä huolimatta mahdollistamaan, tulee kunta yritystoiminnan alasajosta korvausvelvolliseksi. 

Puheenjohtaja totesi, että koska asiassa on tehty kunnanhallituksen ehdotuksesta poikkeava kannatettu ehdotus, on asiasta äänestettävä. Puheenjohtaja esitti, että suoritetaan sähköinen äänestys.

Ne, jotka kannattavat kunnanhallituksen ehdotusta, äänestävät ”JAA”.

Ne, jotka kannattavat Minna Niemisen ehdotusta, äänestävät ”EI”.

Äänestysesitys hyväksyttiin.

Suoritetussa äänestyksessä annettiin 25 JAA-ääntä (Aki Markkola, Anne Suomäki, Hannu Heikkilä, Hannu Siljander, Heidi Hakanen, Helena Maattola, Jari Ronkainen, Jarkko Niemi, Kari Aaltonen, Kari Hyytiä, Kati Pölönen, Kristian Saarnio, Kristiina Joensuu, Kristiina Vanhala-Selin, Markku Pulkkanen, Mika Lampola, Minna Halme, Pasi Jalonen, Pasi Koistinen, Pasi Pasanen, Pasi Pälsi, Pentti Lampi, Päivi Pasanen, Teemu Laine, Toini Louekoski-Huttunen)ja 18 EI-ääntä (Aada Söyrilä, Erkki Arvila, Harri Vinnamo, Lasse Peltonen, Petri Palo, Pia Salo, Marko Mikkola, Matti Laurila, Mikko Niipala, Riku Korpela, Sakari Marttila, Seija Aakala, Sofia Rossi, Tapani Ihalainen, Minna Nieminen, Paavo Takala, Vesa Aholainen, Ville Mikkola).

Puheenjohtaja totesi, että valtuusto hyväksyi kunnanhallituksen ehdotuksen.

Esteellisyys

Minna Kauhanen (Kuntalaki 97.1 §) 

Äänestystulokset

  • Kyllä 25 kpl 58%

    Aki Markkola, Anne Suomäki, Hannu Heikkilä, Hannu Siljander, Heidi Hakanen, Helena Maattola, Jari Ronkainen, Jarkko Niemi, Kari Aaltonen, Kari Hyytiä, Kati Pölönen, Kristian Saarnio, Kristiina Joensuu, Kristiina Vanhala-Selin, Markku Pulkkanen, Mika Lampola, Minna Halme, Pasi Jalonen, Pasi Koistinen, Pasi Pasanen, Pasi Pälsi, Pentti Lampi, Päivi Pasanen, Teemu Laine, Toini Louekoski-Huttunen

  • Ei 18 kpl 42%

    Aada Söyrilä, Erkki Arvila, Harri Vinnamo, Lasse Peltonen, Petri Palo, Pia Salo, Marko Mikkola, Matti Laurila, Mikko Niipala, Riku Korpela, Sakari Marttila, Seija Aakala, Sofia Rossi, Tapani Ihalainen, Minna Nieminen, Paavo Takala, Vesa Aholainen, Ville Mikkola

Valmistelija

  • Pentti Klemetti, kaavoitusarkkitehti, pentti.klemetti@hollola.fi

Perustelut

Nostava-Tikkakallion osayleiskaavan osallistumis- ja arviointisuunnitelman nähtäville asettaminen

Nostava-Tikkakallion osayleiskaavan aluerajauksesta ja vireille tulemisesta on päätetty Hollolan kunnan vuoden 2024 kaavoitusohjelmaa hyväksyttäessä, kunnanhallituksen esityksestä kunnanvaltuustossa § 51, 30.10.2023. Molemmille Nostavan osayleiskaavahankkeille on perustettu luottamushenkilöistä ja virkamiehistä koostuva yksi ohjausryhmä kunnanhallituksen päätöksellä § 11, 22.1.2024. Osayleiskaavahanketta koskeneessa viranomaisneuvottelussa 16.5.2024 on käsitelty kunnan viranomaisille toimittamaa ajantasaista valmisteluaineistoa. Kierätysalueen osayleiskaavan suunnittelutavoitteista on tehty kunnanhallituksen esityksestä Hollolan kunnan valtuuston päätös § 27, 10.6.2024.

Osayleiskaavahanketta koskeva osallistumis- ja arviointisuunnitelma (OAS) on asetettava julkisesti nähtäväksi MRL § 63 mukaisena. OASissa kerrotaan suunnittelualueesta, kaavan tavoitteista, aiemmista selvityksistä ja suunnitelmista ja tunnistetuista selvitystarpeista. OASissa esitetään MRA § 1 edellyttämä kaavan vaikutusten arviointisuunnitelma, vuorovaikutussuunnitelma, kaavasta osalliset ja osallisten vaikuttamismahdollisuudet sekä alustava aikataulu.

Nostavan-Tikkakallion osayleiskaavan osallistumis- ja arviointisuunnitelma asetetaan julkisesti nähtäville kunnan sähköiselle ilmoitustaululle ja kaavoituksen verkkosivuille 30 vuorokauden ajaksi. Samassa yhteydessä osayleiskaavan vireilletulosta kuulutetaan Hollolan Sanomissa ja Uusi Lahti -lehdessä. Osallistumis- ja arviointisuunnitelman nähtävillä olosta ilmoitetaan kaava-alueen ja siihen rajoittuvien alueiden maanomistajille henkilökohtaisesti kirjeitse. Osalliset voivat voivat esittää osallistumis- ja arviointisuunnitelmasta mielipiteitä kunnalle kirjallisesti tai suullisesti.

 

Ehdotus

Esittelijä

  • Heli Randell, elinvoimajohtaja, heli.randell@hollola.fi

Elinvoimavaliokunta päättää ehdottaa kunnanhallitukselle Nostavan-Tikkakallion osayleiskaavan osallistumis- ja arviointisuunnitelman (päiväys 4.9.2024)  julkisesti nähtäville asettamista.

Päätös

Merk. Kokouksessa asiantuntijana kuultavana kaavoitusarkkitehti Pentti Klemetti.

Merk. Minna Kauhanen ilmaisi esteellisyytensä (asianosaisuusjäävi, maanomistaja) ja poistui kokouksesta asian esittelyn ja käsittelyn ajaksi.

Päätösehdotus hyväksyttiin.
 

Esteellisyys

  • Minna Kauhanen

Tiedoksi

Elinvoimajohtaja, kaavoitus- ja maankäyttöpäällikkö, kehityspäällikkö, elinkeinopäällikkö, kaavoitusarkkitehti.  
Ladec oy: toimitusjohtaja, asiakkuuspäällikkö.

Muutoksenhaku

Oikaisuvaatimusta tai kunnallisvalitusta ei saa tehdä päätöksestä, joka koskee:

  • vain valmistelua tai täytäntöönpanoa (KuntaL 136 §)
  • virka- tai työehtosopimuksen tulkintaa tai soveltamista ja viranhaltija on jäsenenä viranhaltijayhdistyksessä, jolla on oikeus panna asia vireille työtuomioistuimessa (KVhl 50 § 2 mom.)
  • etuosto-oikeuden käyttämättä jättämistä (EtuostoL 22 §)
  • oppilaan arviointia (Perusopetuslaki 22 ja 42 c §).

Riita-asia käsitellään käräjäoikeudessa.