Perustelut
Parhaillaan on lausunnolla 30.8.2024 saakka lakiesitykset: lupa- ja valvontavirastosta, elinvoimakeskuksista, kehittämis- ja hallintokeskuksesta ja Ahvenanmaan valtionvirastosta. Valtion aluehallinnon uudistus koskettaa yhdeksää eri ministeriötä ja 27:ää virastoa, joissa työskentelee noin 4600 ihmistä. Uudistus perustuu pääministeri Petteri Orpon hallitusohjelmaan. Lausuntopyynnön diaarinumero: VN/25102/2023 https://www.lausuntopalvelu.fi/FI/Proposal/Participation?proposalId=537dcf40-f979-4536-9749-7d92d46a7031
Hallituksen esityksessä ehdotetaan säädettäväksi laki Lupa- ja valvontavirastosta, laki elinvoimakeskuksista sekä kehittämis- ja hallintokeskuksesta ja laki Ahvenanmaan valtionvirastosta. Lakiehdotus sisältää säännökset virastojen organisaatiosta, johtamisesta, tulosohjauksesta ja hallinnon järjestämisestä. Lainsäädännön kokonaisuus on laaja, ja muutoksia tulisi lähes 290:een lakiin. Lakien on tarkoitus tulla voimaan 1.1.2026.
Valtion aluehallinnon uudistuksessa perustetaan uusi valtakunnallinen Lupa- ja valvontavirasto ja kymmenen alueellista elinvoimakeskusta, joilla on pää- tai muu toimipaikka jokaisessa maakunnassa. Tavoitteena on parantaa ja yhdenmukaistaa lupa- ja valvontakäytäntöä sekä tarjota sujuvaa palvelua asiakkaille ja yrityksille alueesta riippumatta.
Uudessa valtakunnallisessa virastossa lupa-, ohjaus- ja valvontatehtävät muodostavat yhden yhtenäisen kokonaisuuden.
Uudistuksessa luodaan uusi Lupa- ja valvontavirasto. Se vastaa lainsäädännön toimeenpano-, ohjaus-, lupa-, rekisteröinti- ja valvontatehtävistä sekä yleisen edun valvonnasta. Viraston tehtävänä on turvata perusoikeuksia ja oikeusturvaa vuorovaikutuksessa alueiden kanssa. Virastoon kootaan yhtenäiseksi kokonaisuudeksi sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto Valviran ja aluehallintovirastojen tehtävät sekä elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskusten eli ELY-keskusten ympäristö- ja luonnonvara-asioiden vastuualueelle kuuluvia tehtäviä.
Lupa- ja valvontavirastolla on viisi toimialaa: sosiaali- ja terveys, varhaiskasvatus, koulutus ja kulttuuri, ympäristö, työsuojelu sekä pelastustoimi- ja varautuminen. Virastolla on valtakunnallinen toimivalta. Alueellinen läsnäolo ja toimintakyky turvataan hyvinvointialueiden¬ yhteistoiminta-alueisiin perustuen. Virastolla voi kuitenkin olla tätä laajempi toimipisteverkosto. Uudistuksessa varmistetaan kielellisten oikeuksien toteutuminen.
Uudistuksen myötä hallinnon rakennetta selkeytetään ja päällekkäisiä rakenteita puretaan. Valtakunnallinen toiminta-alue takaa yhdenmukaiset toimintatavat sekä resurssien kohdentamisen varmistamaan muun muassa lupaprosessien tehokkaan läpiviennin.
Pääosa aluehallintovirastojen tehtävistä siirtyy Lupa- ja valvontavirastoon. Muut aluehallintovirastojen tehtävät siirtyvät seuraavasti:
- Kilpailu- ja kuluttajahallinnon tehtävät siirtyvät Kilpailu- ja kuluttajavirastoon.
- Eläinten terveyttä ja hyvinvointia ja elintarvikkeita koskevat tehtävät siirtyvät Ruokavirastoon.
Elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksien julkisen henkilöliikenteen tehtävät siirtyvät Liikenne- ja viestintävirastoon. Ahvenanmaan valtionviraston asema ja tehtävät säilyvät esityksessä nykyisellään.
Uudet elinvoimakeskukset keskittyvät jatkossa vastaamaan alueiden kehittämisestä sekä rahoituksesta. Elinvoimakeskusten tehtävänä on hoitaa elinkeinotoiminnan edistämiseen ja yritystoimintaan, työllisyyteen, maatalouteen, maahanmuuttoon ja kotoutumiseen, liikenteeseen, alueiden käytön edistämiseen, vesitalouteen, luonnon monimuotoisuuden suojelun ja vesien hyvän tilan edistämiseen sekä kalatalouteen liittyviä tehtäviä alueillaan.
Elinvoimakeskusten päätoimipaikat vastaavat pääosin nykyisten kolmen vastuualueen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskusten (ELY) päätoimipaikkoja. Elinvoimakeskuksilla on pää- tai muu toimipaikka jokaisen maakunnan alueella. Elinvoimakeskukset toimivat asiakaslähtöisesti, digitalisaatiota hyödyntäen ja yhteistyössä muiden toimijoiden kanssa.
Keskukset toimivat alueellisesti, mutta tehtäviä voidaan perustellusta syystä jakaa myös useamman kuin yhden keskuksen alueelle. Henkilöstö pysyisi lähtökohtaisesti nykyisissä toimipaikoissaan.
Toimipaikat ovat:
- Uusimaa ja Päijät-Häme: päätoimipaikka Helsinki ja toimipaikka Lahti
- Varsinais-Suomi ja Satakunta ml. Ahvenanmaan maakunta: päätoimipaikka Turku ja toimipaikka Pori
- Etelä-Karjala ja Kymenlaakso: päätoimipaikka Kouvola ja toimipaikka Lappeenranta
- Pirkanmaa ja Kanta-Häme: päätoimipaikka Tampere ja toimipaikka Hämeenlinna
- Keski-Suomi: päätoimipaikka Jyväskylä
- Etelä-Savo, Pohjois-Savo ja Pohjois-Karjala: päätoimipaikka Kuopio ja toimipaikat Joensuu ja Mikkeli
- Etelä-Pohjanmaa: päätoimipaikka Seinäjoki
- Pohjois-Pohjanmaa ja Kainuu: päätoimipaikka Oulu ja toimipaikka Kajaani
- Lappi: päätoimipaikka Rovaniemi
- Pohjanmaa ja Keski-Pohjanmaa: päätoimipaikka Vaasa ja toimipaikka Kokkola
Osa elinvoimakeskusten tehtävistä on jatkossakin valtakunnallisia ja ne kootaan tiettyihin keskuksiin perustuen pääasiassa nykyisiin koottuihin vastuutehtäviin. Keskitettyjä tehtäviä ovat muun muassa vesitaloustehtävät, kalataloustehtävät, maanteiden kunnossapidon ja rakentamisen hankinta, vesienhoidontehtävät sekä EU:n alue- ja rakennepolitiikan toimeenpanotehtävät, joissa rahoituksesta vastaava elinvoimakeskus tekee tiivistä yhteistyötä muiden elinvoimakeskusten ja alueen maakuntien kanssa.
Lupa- ja valvontavirastoon siirtyvien tehtävien johdosta elinvoimakeskuksiin jäävät vesitaloustehtävät kootaan kolmeen kokonaisuuteen alueellinen läsnäolo säilyttäen.
Hallituksen esitysluonnos eduskunnalle valtion aluehallintouudistusta koskevaksi lainsäädännöksi esityslistan liitteenä.
Päijät-Hämeen liiton ja Päijät-Hämeen kuntien lausuntoehdotusta on yhteensovitettu pääviestien osalta.
Ehdotus
Esittelijä
-
Päivi Rahkonen, kunnanjohtaja, paivi.rahkonen@hollola.fi
Kunnanhallitus antaa seuraavan lausunnon:
A. Tehtävien uudelleen organisointi
Kohta 1: Lupa- ja valvontavirasto
Lupa- ja valvontaviraston osalta tulee varmistaa, että alueelliset erityispiirteet ja paikallinen asiantuntemus otetaan huomioon. On tärkeää, että virasto toimii läheisessä yhteistyössä paikallisten toimijoiden kanssa ja että sen toiminta ei aiheuta ylimääräistä hallinnollista taakkaa yrityksille, kunnille ja kansalaisille.
Valtion aluehallinnon tehtävillä on lukuisia yhtymäpintoja kuntien ja maakunnan liittojen tehtävien kanssa, joten muutoksella on väistämättä vaikutuksia niin kuntiin kuin maakunnan liittoihin. Uudistuksessa valtion virastojen koko ja toimialueet suurenevat ja siksi on tärkeää, että valtion aluehallinto pysyy alueilla, on aidosti läsnä ja toimii kehittäjäkumppanina kunnille ja maakunnille. Voidakseen toimia tehokkaasti valtion aluehallinnon tulee tuntea paikalliset olosuhteet, alueiden vahvuudet ja heikkoudet.
Toimialaohjauksen tulee pysyä strategisella tasolla.
Uusi valtakunnallinen virastorakenne edellyttää erilaisten yhteistyörakenteiden luomista ja yhdyspintojen arviointia.
Kohta 2: Elinvoimakeskukset sekä kehittämis- ja hallintokeskus
Elinvoimakeskusten rooli on keskeinen alueellisen elinvoiman ja kilpailukyvyn edistämisessä. Esityksen mukaan Päijät-Hämeen liittäminen Uudenmaan kanssa samaan kokonaisuuteen johtaa tilanteeseen, missä elinvoimakeskus poikkeaa kooltaan valtakunnallisesti ja on erittäin epäsuhtainen. Tasapainoisempi ratkaisu olisi löytynyt Hämeen yhteisestä elinvoimakeskuksesta.
Hollolan kunta korostaa tarvetta varmistaa elinvoimakeskusten tasavertainen palvelukyky, -nopeus ja -rakenne, jotta yrityksiä ja toimijoita voidaan palvella tasapuolisesti ja yhdenvertaisesti eri maakunnissa. Elinvoimakeskusten vaikutusalueella resurssien tulisi jakautua niin, että sekä kaupunkialueet että maakuntien pienemmät kunnat ja yritykset saavat tarvittavan tuen kehittämiseen ja investointeihin.
Elinvoimakeskusten ja maakuntaliittojen työnjaon tulee olla selkeä. Samalla Elinvoimakeskusten toiminnan tulee tukea alueiden omiin vahvuuksiin ja erityispiirteisiin perustuvaa alueiden kehittämistä yhteistyössä maakunnan liittojen kanssa.
Kehittämis- ja hallintokeskuksen osalta on olennaista, että sen toiminta tukee elinvoimakeskusten työtä sekä edistää hallinnon sujuvuutta ja tehokkuutta.
Valtioneuvoston asetus elinvoimakeskuksista sekä kehittämis- ja hallintokeskuksesta nimeää, toimialueet ja toimipaikat. Siinä määritellään Etelä-Suomen elinvoimakeskuksen toimialue, johon kuuluvat Uudenmaan ja Päijät-Hämeen maakunnat.
Hollolan kunta esittää, että Etelä-Suomen elinvoimakeskuksen päätoimipaikaksi määritellään Lahti ja toimipaikaksi Helsinki.
Etelä-Suomen elinvoimakeskuksen päätoimipaikan perustaminen Lahteen on perusteltua mm. siksi, että siten ehkäistään valtionhallinnon ja sen työpaikkojen keskittymistä pääkaupunkiseudulle ja pystytään tasapuolisemmin tunnistamaan maakunnan palvelutarpeet osana elinvoimakeskuksen toimintaa. Lahtea sijaintipaikkana puoltaa myös se, että Lahden kaupungissa ja Päijät-Hämeen maakunnassa on pääkaupunkiseutuun, suuriin kaupunkeihin ja muihin maakuntiin verrattuna suhteessa vähemmän valtion työpaikkoja.
Lahti on helposti saavutettavissa ja monipaikkaisen työskentelyn ja etätöiden ansiosta päätoimipaikan siirtäminen Lahteen ei kuormita juurikaan henkilöstöä. Lahdessa on pienemmät kiinteistökulut kuin pääkaupunkiseudulla ja asuminen edullisempaa. Lahdessa sijaitseva päätoimipaikka tukisi alueen elinvoimaa ja tasapainottaisi alueellista kehitystä Uudellamaalla ja Päijät-Hämeessä.
Kohta 3: Kommentit virastolakiin, säännöskohtaisiin perusteluihin ja hallituksen esitysluonnokseen sekä mahdolliseen virastoasetukseen
On tärkeää varmistaa, että sääntely on riittävän joustavaa ja mahdollistaa alueellisten erityispiirteiden huomioon ottamisen. Virastoasetuksen tulee selkeyttää virastojen rooleja ja vastuita sekä varmistaa yhteistyö eri viranomaisten välillä.
B. Muut mahdolliset huomiot hallituksen esitysluonnoksesta
Uudistusta tulee arvioida säännöllisesti ja tarvittavia muutoksia tulee voida tehdä joustavasti erityisesti siksi, että vaikuttavuuden arviointi valmistelussa on ollut puutteellista. Päijät-Hämeen maakunnan ja kuntien kannalta on myös tärkeää, että alueen toimijoiden ääni tulee kuulluksi ja että heillä on mahdollisuus vaikuttaa uudistuksen sujuvaan toteutukseen ja sen kehittämiseen jatkossa. Resurssien ja palveluiden tasavertainen saatavuus on turvattava eri alueille.
C. Hallituksen esitysluonnoksen sisältämät muut lakiehdotukset
Tehtävien siirrot Lupa- ja valvontavirastolle, elinvoimakeskuksille, kehittämis- ja hallintokeskukselle sekä muille virastoille tulee toteuttaa siten, että siirtymävaihe on sujuva ja että uusi järjestelmä toimii tehokkaasti alusta alkaen. Lisäksi on varmistettava, että siirtymävaiheessa ei synny katkoksia palveluiden saatavuudessa tai laadussa.
Päätös
Hyväksyttiin päätösesityksen mukaisesti.
Merk. Jarkko Niemi ilmaisi esteelisyyden asian kohdalla ( palvelussuhdejäävi, hallintolaki §28.1 kohta 4) ja poistui kokouksesta pykälän käsittelyn ajaksi.