Ympäristöterveyslautakunta, kokous 13.12.2023

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 55 Ympäristöterveydenhuollon valvontasuunnitelma 2024

HOLDno-2022-530

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Heli Randell, elinvoimajohtaja, heli.randell@hollola.fi

Perustelut

Valmistelija
Silja Mäkelä, ympäristöterveyskeskuksen toimialajohtaja/Päijät-Hämeen hyvinvointikuntayhtymä, silja.makela@phhyky.fi

Ympäristöterveydenhuollon lainsäädäntö, elintarvikelaki (297/2021) 39§, eläinlääkintähuoltolaki (765/2009) 10§, tupakkalaki (549/2016) 84 § ja terveydensuojelulaki (763/1994) 6§ edellyttävät kuntia laatimaan ympäristöterveydenhuollon valvontasuunnitelman. Valvontasuunnitelmassa kuvattavia asioita ovat mm. valvonnan painopisteet, säännölliset tarkastukset, näytteenotto ja valvontasuunnitelman toteutumisen arviointi. Valvontasuunnitelmissa käsitellään myös muuta valvontaa, muita ympäristöterveydenhuollon tehtäviä sekä tehtävien hoitamiseen käytettäviä resursseja. Valvonnan on oltava laadukasta, riskiperusteista ja terveyshaittoja ehkäisevää.

Ruokavirasto ja Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto Valvira ovat laatineet Ympäristöterveydenhuollon yhteisen valtakunnallisen valvontaohjelman kaudelle 2020-2024. Valtakunnallisen valvontaohjelman yhteisessä osassa määritellään ympäristöterveydenhuollon valvonnan yleiset ja yhteiset periaatteet.  Lisäksi Valvira on laatinut terveydensuojelun ja tupakkalain valtakunnalliset valvontasuunnitelmat ja Ruokavirasto on laatinut elintarvikeketjun kansallisen valvontasuunnitelman vuosille 2020-2024. 

Päijät-Hämeen hyvinvointiyhtymän ympäristöterveyskeskuksessa on laadittu ympäristöterveydenhuollon lakialat kattava valvontasuunnitelma vuosille 2020–2024 ja yhtymän hyvinvoinnin ja terveydenedistämisen lautakunta on hyväksynyt sen 11.12.2019. Päijät-Hämeen ympäristöterveyden valvontasuunnitelma noudattaa pääpiirteissään tätä aiemmin koko ohjelmakaudelle laadittua suunnitelmaa. Suunnitelman päivityksessä vuodelle 2023 on huomioitu ympäristöterveydenhuollon organisoitumisessa tapahtuva muutos 1.1.2023 sekä vuosittaisten valvontamäärien ja projektien tarkennukset. Valvontasuunnitelmassa esitetään myös valvontasuunnitelman toteutumisen arvioinnissa käsiteltävät asiat. Ympäristöterveyskeskuksen toimialajohtaja esittelee valvontasuunnitelman lautakunnalle kokouksessa.
 

Ehdotus

Esittelijä

Heli Randell, elinvoimajohtaja, heli.randell@hollola.fi

Ympäristöterveyslautakunta päättää 

  • hyväksyä Päijät-Hämeen ympäristöterveyden valvontasuunnitelman ohjelmakauden 2020-2024 loppuosalle.
  • valtuuttaa Päijät-Hämeen hyvinvointikuntayhtymän ympäristöterveyskeskuksen toimialajohtajan toimittamaan valvontasuunnitelman Etelä-Suomen aluehallintovirastoon vuoden 2022 loppuun mennessä.
  • seurata valvontasuunnitelman toteutumista puolivuosittain. Tätä varten lautakunnalle toimitetaan raportti valvontasuunnitelman toteumasta kesäkuun lopun tilanteessa.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Valmistelija

Silja Mäkelä, ympäristöterveysjohtaja, silja.makela@hollola.fi

Perustelut

Ympäristöterveyslautakunta on kokouksessaan 13.12.2022 § 25 hyväksynyt ympäristöterveydenhuollon valvontasuunnitelman vuodelle 2023. Samalla lautakunta on päättänyt seurata suunitelman toteutumista puolisvuosittain.

Valvontasuunnitelmassa asetettujen tavoitteiden ja projektien toteutumisen tilanne 30.6.2023 on kuvattu liitteenä olevissa yhteenvedoissa. Näiden perusteella voidaan todeta, että säännöllinen valvonta ja asetetut tavoitteet näyttävät toteutuvan suunnitellusti. Ainoastaan Ruokaviraston valtakunnallinen Valvojan työkalupakki - painopiste ei ole toistaiseksi käynnistynyt. Säännöllisen valvonnan tarkastusten toteuma on kokonaisuutena noin 50 %.

Myös vuoden 2023 projektit etenevät suunnitellusti. Huoneistovesien näytteenoton ja analyysien yhdenmukaistaminen - projekti painottuu pääosin vuodelle 2024 henkilöstötilanteesta johtuen.

 

Ehdotus

Esittelijä

Silja Mäkelä, ympäristöterveysjohtaja, silja.makela@hollola.fi

Ympäristöterveyslautakunta merkitsee ympäristöterveydenhuollon valvontasuunnitelman toteumaraportin tiedokseen.

Päätös

Merkittiin tiedoksi.

Valmistelija

  • Silja Mäkelä, ympäristöterveysjohtaja, silja.makela@hollola.fi

Perustelut

Ympäristöterveydenhuollon lainsäädäntö, elintarvikelaki (297/2021) 39§, eläinlääkintähuoltolaki (765/2009) 10§, tupakkalaki (549/2016) 84 § ja terveydensuojelulaki (763/1994) 6§ edellyttävät kuntia laatimaan ympäristöterveydenhuollon valvontasuunnitelman. Valvontasuunnitelmassa kuvattavia asioita ovat mm. valvonnan painopisteet, säännölliset tarkastukset, näytteenotto ja valvontasuunnitelman toteutumisen arviointi. Valvontasuunnitelmissa käsitellään myös muuta valvontaa, muita ympäristöterveydenhuollon tehtäviä sekä tehtävien hoitamiseen käytettäviä resursseja. Valvonnan on oltava laadukasta, riskiperusteista ja terveyshaittoja ehkäisevää

Ympäristöterveyslautakunta on kokouksessaan 13.12.2022 § 25 hyväksynyt Päijät-Hämeen ympäristöterveyden valvontasuunnitelman ohjelmakauden 2020-2024 loppuosalle. Vuoden 2024 valvontasuunnitelmaan on tehty seuraavat päivitykset:

  • kohdemäärät  ja näytteenottomäärät on päivitetty kaikilla lakialoilla. Näytemääriä on arvioitu vuoden 2023 toteuman perusteella, koska valtakunnallisesta näytetietokannasta ei tällä hetkellä saa otettua näytteenottosuunnitelmien raportteja.
  • suunnitelmallisen valvonnan tarkastusmäärät on päivitetty vastaamaan henkilökohtaisten valvontasuunnitelmien määriä
  • uusi laboratoriosopimus viranomaisnäytteiden analysoinnista on päivitetty.
  • vuodelle 2024 suunnitellut uudet valvontatyötä tukevat projektit, tiedossa olevat häiriötilanneharjoitukset ja valvonnan painopisteet on päivitetty. Valvonnan lähtökohdistasuunnitelmaan on nostettu myös omia painopisteitä.
  • vuodelle 2024 valvontaan ja siihen liittyviin tehtäviin käytettävä resurssitarve on päivitetty. Laskennallinen resurssitarve on hieman laskenut elintarvikevalvonnassa mutta vastaavasti noussut terveydensuojelulain valvonnassa. Terveydensuojelulain valvonnassa nousua selittää kohde- ja tarkastusmäärien nousu, valvontaprojektit sekä lisääntyvä panostus ennakoivaan terveydensuojelutyöhön ja viestintään. Esimerkiksi vuonna 2023 aloitettu ja vuonna 2024 jatkettava lyhytaikaisen majoituksen selvitysprojekti on tuonut runsaasti jo toiminnassa olleita kohteita valvonnan piiriin. Näistä kohteista tulee usein myös talousvesivalvonnan kohteita.

Ympäristöterveydenhuollon talousarvioon 2024 on kirjattu lautakuntaan nähden sitovana tavoitteena säännöllisen valvonnan toteutuminen vähintään 90 %:sti kaikilla lakialoilla.

Ehdotus

Esittelijä

  • Silja Mäkelä, ympäristöterveysjohtaja, silja.makela@hollola.fi

Ympäristöterveyslautakunta päättää 

  • hyväksyä Päijät-Hämeen ympäristöterveyden valvontasuunnitelmaan vuodelle 2024 tehdyt päivitykset.
  • valtuuttaa ympäristöterveysjohtajan toimittamaan valvontasuunnitelman Etelä-Suomen aluehallintovirastoon vuoden 2023 loppuun mennessä.
  • seurata valvontasuunnitelman toteutumista puolivuosittain. Tätä varten lautakunnalle esitetään raportti valvontasuunnitelman toteumasta ajalla 1.1-30.6.2024.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Tiedoksi

ympäristöterveysjohtaja

Liitteet

Oheismateriaali


Muutoksenhaku

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen. Riita-asia käsitellään käräjäoikeudessa.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen), sekä kunnan jäsen.

Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimus on toimitettava Hollolan kunnan kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Käytettäessä tavallista sähköistä tiedoksiantoa asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmantena päivänä viestin lähettämisestä.

Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Hollolan kunta.

Hollolan kunta / Kirjaamo
Postiosoite: PL 66, 15871 Hollola
Käyntiosoite: Tiilijärventie 7 F, 15870 Hollola
Sähköposti: kirjaamo(at)hollola.fi
Puhelinnumero: 044 780 1427

Kirjaamon aukioloajat: maanantai-perjantai klo 9.00-15.00

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava:

  • päätös, johon haetaan oikaisua
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella oikaisua vaaditaan.

Oikaisuvaatimuksessa on lisäksi ilmoitettava tekijän nimi, kotikunta, postiosoite, puhelinnumero ja muut asian hoitamiseksi tarvittavat yhteystiedot. Jos oikaisuvaatimuspäätös voidaan antaa tiedoksi sähköisenä viestinä, yhteystietona pyydetään ilmoittamaan myös sähköpostiosoite.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä voi pyytää Hollolan kunnan kirjaamosta.