Kunnanhallitus, kokous 23.1.2023

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 9 Päätösvallan delegointi luonnonvarojen myyntiin (metsänmyynti)

HOLDno-2021-652

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Heli Randell, elinvoimajohtaja, heli.randell@hollola.fi
Seppo Tiainen, koordinaattori, seppo.tiainen@hollola.fi

Perustelut

Kunta kilpailutti asiantuntijapalveluhankinnan metsäsuunnitelman laatimisesta Hollolan kunnan omistamiin talousmetsiin alkukesän aikana kansallisen kynnysarvon alittavana pienhankintana. Suunnitelman tuottajaksi valittiin Viisipuu Oy ja suunnitelma on laadittu kymmenelle seuraavalle toimenpidevuodelle.

Hollolan kunnan metsäomaisuus on noin 1500 hehtaaria metsätalousmaata, joista talousmetsäpalstojen osuus ilman Hämeenkosken (noin 93 ha) ja Tiirismaan alueita ja Kutajoella olevaa Mustamaan aluetta on yhteensä noin 500 ha. Ne jakautuvat 31 eri palstalle/kiinteistön alueelle. Kunnan rajojen ulkopuolella metsäomaisuutta ei ole. Hankintapäätös mahdollistaa myöhemmin toteutettavan Mustamaan alueen (noin 199 ha) suunnitelman tilaamisen samalta toimijalta.

Tässä suunnitelmassa olevat metsät ovat lähes kokonaan kangasmaita, joista valtaosa (84%) on kasvupaikkaluokituksessa vähintään mustikkatyyppiä. Metsät ovat tällä hetkellä hyvässä kunnossa ja kasvussa. Merkittäviä luonnontuhoja ei havaittu. Puustoa on keskimäärin enemmän hehtaaria kohden kuin Etelä-Suomessa yleensä. Kehitysluokkajakauma painottuu varttuneisiin ja uudistuskypsiin metsiin.

Kunnan tavoitteena on harjoittaa ekologisesti, taloudellisesti ja sosiaalisesti kestävää metsätaloutta, jossa myös kuntalaisten mielipiteitä huomioidaan mahdollisuuksien mukaan. Hollolan kunnan metsät ovat monikäyttömetsiä, joiden hoidossa ja käytössä huomioidaan erilaiset käyttötarpeet. Talousmetsissä päätavoitteena on harjoittaa taloudellisesti kannattavaa metsätaloutta ja turvata vuosittainen puun tuotto huomioiden kuitenkin kunnan sitoutuminen Hinku-kuntaverkostoon ja energiatehokkuustyöhön (KETS).

Tavoitteena on ollut laatia kuviomuotoinen metsäsuunnitelma, jossa on kuvattu riittävällä tarkkuudella metsän ominaisuudet, ja vuositasolla kohdistettu kunnan tavoitteisiin sopivat hakkuu- ja metsänhoitotoimenpiteet. Lisäksi pyritään siihen, että metsien käyttö suunnitelmakaudella on kestävää ja metsätalouden kassavirta on vakaata. Puuston kasvukyky tulee säilyttää myös pitkällä aikavälillä. Talousmetsiin kohdistuu hieman hoitovelkaa, jolloin tulevat toimenpiteet painottuvat enemmän suunnitelmakauden alkupuolelle. Kymmenen vuoden hakkuuolettama on suunnitelmassa noin 40 tm3, josta viiden vuoden arvio on noin 66 % ja tuotoista noin 68 %. Suunnitelman toteuttamista arvioidaan vuosittain.

Esitettyjen hakkuiden painotus suunnitelmassa perustuu aikaisemmilta vuosilta kertyneeseen hakkuusäästöön. Tämä koskee ennen kaikkea harvennushakkuita. Harvennukset on syytä tehdä oikea-aikaisesti ja näitä on runsaasti suunnitelmakauden ensimmäisinä vuosina. Harvennuksen jälkeen puuston kokonaistilavuus metsässä saavuttaa hakkuuta edeltävän määrän 5-7 vuodessa. Tavoitteena on ollut muodostaa myös järkeviä, puun ostajalle kiinnostavia, hakkuukohteita. Järkevä hakkuukohde on puun ostajalle kiinnostava, eli pienen esim. ensiharvennuksen yhteyteen liitetään myös uudistushakkuuta, jolloin leimikko on kokonaisuudessaan helpompi myydä ja hintavaikutus koko puumäärälle on positiivinen verrattuna pelkkään harvennuspuun erikseen myyntiin.

Metsänhoidollisten töiden toteuttamiseksi suunnittelun yhteydessä on edellytetty selvittämään palstoille johtavien tieyhteyksien kuntoa/uusien yhteyksien tarvetta. Korjaustarpeita on noin 1250 m ja uuden rakentamisen tarve on noin 2050 m. Lisäksi on selvitettävä naapurin omistamien teiden käyttöoikeuksia/-mahdollisuuksia. Kustannukset arvioidaan myöhemmin. Tieinvestoinnit ohjautuvat pitkälti myös harvennushakkuiden mukaan. 

Laskennan mukaan puuston ja maaperän yhteen laskettu hiilivarasto säilyy esitetyillä hakkuilla lähes samana koko talouskauden. Hiilinielu tilapäisesti hieman notkahtaa talouskaudella, johtuen puustopääoman lievästä pienenemisestä. Toisaalta seuraavalla talouskaudella hiilen sidonta lisääntyy. Se johtuu mm. tämän talouskauden uudistusalojen viljelyyn käytettävästä jalostetusta materiaalista, sekä metsän ikärakenteen ja kasvukunnon muutoksesta paremmin hiiltä sitovaan suuntaan.

Huomioon otettavaa on myös, että esitetyistä hakkuista tulevasta puutavarasta suuri osa ohjautuu mekaaniseen puunjalostukseen. Tällöin pitkäaikaiset puutuotteet tulevat olemaan myös hiilivarastona.

Hankinnan kuvaus ja vaatimukset on esitetty tarkemmin liitteenä 1 olevassa asiakirjassa. Lisäksi liitteenä on palstakartta suunnitelman kohteina olevista Hollolan kunnan talousmetsäalueista.

Liitteenä on Viisipuu Oy:n laatima metsäsuunnitelma vuosille 2021–2031, joka muodostuu ns. yleissuunnitelmasta yhteenvetoineen sekä kuviokohtaisista suunnitelmista ja liitekartoista. Viisipuun edustajat esittelevät kokouksessa etäyhteydellä tekemäänsä suunnitelmaa. Hyväksytyn suunnitelman pohjalta kilpailutetaan vaiheittain talousmetsien metsänhoitotoimenpiteet.

 

Ehdotus

Esittelijä

Heli Randell, elinvoimajohtaja, heli.randell@hollola.fi

Elinvoimavaliokunta päättää hyväksyä liitteenä olevan talousmetsäsuunnitelman vuosille 2021-2031 ja käynnistää hankinnan valmistelun suunniteltujen metsänhoitotoimenpiteiden toteuttajan valitsemiseksi. Työt toteutetaan suunnitelman mukaan.

Päätös

Merk. kuultiin asiantuntijana Viisipuu Oy:n Simo Parttia ja Aapo Palosta sekä kunnalta Seppo Tiaista.

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Valmistelija

Heli Randell, elinvoimajohtaja, heli.randell@hollola.fi

Perustelut

Hollolan ympäristöyhdistys ry on tehnyt oikaisuvaatimuksen Hollolan kunnan elinvoimavaliokunnan päätöksestä § 116, kokous 16.11.2021. Asia koskee Hollolan kunnan talousmetsien metsäsuunnitelmia. Oikaisuvaatimuksen tekijä vaatii, että suunnitelmat palautetaan uudelleen suunniteltavaksi, ja että suunnittelussa huomioidaan seuraavat seikat:

1) Päätetään metsänhoidon ensisijaiseksi menetelmäksi jatkuvan kasvatuksen menetelmä
2) Metsien tulostavoitetta lasketaan
3) Metso-kriteerit täyttävät kuviot haetaan Metso-ohjelmaan
4) Vanhimmat metsät jätetään kokonaan talouskäytön ulkopuolelle

Oikaisuvaatimus liitteenä.

Vastineena oikaisuvaatimukseen kunta toteaa seuraavaa

- Viisipuu Oyn tekemässä metsäsuunnitelmassa on käytetty monipuolisia ja kuhunkin kohteeseen parhaiten sopivia menetelmiä, huomioiden kohteen virkistys, maisema ja luontoarvot. Suometsiä on suunnitelma-alueella noin 1 %.

- EU:n taksonomiapäätöksellä ei ole vaikutusta suunnitelman sisältöön. Laadittu suunnitelma huomioi ilmastonmuutoksen torjuntaa ja biodiversiteetin suojelua sekä ottaa huomioon myös virkistysarvoja. Ennallistettavia kohteita ei suunnitelma-alueella ole.

- Suunnittelualueen metsät ovat hajallaan ympäri kuntaa. Tästä syystä ekologisten käytävien muodostaminen ei onnistu. Avohakkuuta on alle 10 % koko metsäpinta-alasta ja ne kohdistuvat tasaikäisiin uudistuskypsiin metsiin. Niiden käsittely muilla menetelmillä ei ole mahdollista. Eri-ikäisiä metsiä Hollolan talousmetsissä ei ole. Jatkuvaan kasvatukseen siirtyminen kestää kuviotasolla kymmeniä vuosia ja edellyttää erittäin voimakkaita käsittelyjä. Yläharvennuksella voidaan joissain kohdin metsää käsitellä, mutta siten käsitellyt metsät ovat erittäin herkkiä tuuli- ja lumituhoille ja samalla hiilinielu heikkenisi voimakkaasti, sillä lisävaltapuut ja alikasvos ovat kasvukyvyltään heikompia kuin valtapuut.

Tutkimusta, joka osoittaisi jatkuvan kasvatuksen jaksollista kasvatusta paremmaksi luonnon monimuotoisuuden osalta ei ole saatavilla boreaaliselta havumetsävyöhykkeeltä. Asiaa selvitettiin Helsingin yliopistolla kolme vuotta sitten Pohjois-Amerikan sekä Pohjois- ja Keski-Euroopan alueelta, eikä sen jälkeen ole ainakaan julkisuuteen tullut uusia tutkimuksia. Jatkuvaan kasvatukseen siirryttäessä menetetään kaikki sulkeutuneen metsän tyypit. Myös sulkeutuneet vanhat metsät puuttuvat kokonaan jatkuvan kasvatuksen mallissa. Jatkuvan kasvatuksen metsistä yläharvennetut metsät ovat erittäin herkkiä myrsky ja lumituhoilla. Juurikääpä lisääntyy jatkuvalla kasvatuksella, kun siellä säännöllisesti operoidaan kasvavan puuston seassa. Myös korjuuvaurioiden määrä on korkea, kun isoja puita poimitaan pienemmän puuston joukosta. Jatkuva kasvatus edellyttää käytettäväksi järeämpää korjuukalustoa, kuin jaksollisen menetelmän harvennuksissa. Lisäksi jatkuvapeitteisessä metsänkasvatuksessa sekametsät tulevat häviämään. Suomessa ainoastaa kuusi kestää varjostusta ja uusiutuu suuremman puuston alle. Toki mänty uudistuu karuimmilla paikoilla mikäli suurempi puusto on riittävän harva. Lehtipuusto on mahdollista uudistaa vain avovaiheen kautta (pioneeripuulaji).

- Avohakkuun osuus suunnitelmassa on niin pieni, että sillä ei ole virkistyskäytön osalta merkitystä. Lisäksi uudistusalat eivät ole kunnan virkistysalueilla.

- Laadittu metsäsuunnitelma on kompromissi, jossa on haettu taloudellisesti edulliset ratkaisut, huomioiden luonnon monimuotoisuus ja virkistysarvot. Väite, että jatkuva kasvatus olisi taloudellisesti kannattavampaa kuin jaksollinen kasvatus, ei perustu todellisiin kokeellisiin tutkimustuloksiin, vaan erilaisiin simuloituihin laskelmiin. Kuntalaki edellyttää, että kunnat hoitavat metsiään taloudellisesti kestävällä tavalla.

- Metsäsuunnitelman hiililaskelma perustuu parhaaseen saatavilla olevan laskentaohjelman tulokseen. Kehitysennuste perustuu suunniteltuihin toimenpiteisiin ja niiden vaikutuksiin.

- Metso-kriteerejä täyttäviä kohteita suunnittelualueella ei ilmennyt. Asia tarkennetaan  kesällä 2022. Lahopuun osalta minimimäärä on 10 m3/ha.  Pelkkä lahopuun määrä ei riitä kriteeriksi, vaan metsän pitää olla luonnontilainen tai luonnontilaisen kaltainen. Varsinkin. kun lahopuut ovat pääosin melko tuoreita tuulenkaatoja.

- Kuvio 1903 Tikkakallion luonnonsuojelualueen vieressä tarkastellaan Metso-kriteereiden osalta uudelleen kesällä 2022 (tarvittaessa viranomaisten (Metsäkeskus, ELY) läsnäollessa). Toistaiseksi alue ei ole metsälain 10-kohde. 

- Valtaosa hämäläisistä metsistä on vähintään tuoreita kankaita. Kunnan talousmetsät eivät sisällä ympäristöstä poikkeavia luontoarvoja.

- Yli 120 vuotiaita metsiä pidetään vanhoina metsinä. Talousmetsissä niitä esiintyy ainoastaan jaksollisesti käsitellyissä metsissä. Jatkuvalla kasvatuksella ei vanhoja metsiä ole lainkaan, kuten ei muitakaan sulkeutuneita ikäluokkia.

 

Ehdotus

Esittelijä

Heli Randell, elinvoimajohtaja, heli.randell@hollola.fi

Elinvoimavaliokunta hyväksyy yllä esitetyn vastineen esitettyihin oikaisuvaatimuksen perusteluihin ja toteaa, että oikaisvaatimus ei aiheuta muutoksia 16.11.2021 § 116 päätökseen.

Päätös

Kristiina Vanhala-Selin poistui esteellisenä asian käsittelyn ja päätöksenteon ajaksi (hallintolain 28 § kohta 1 jäävi, osallisuusjäävi).

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Esteellisyys

Kristiina Vanhala-Selin

Valmistelija

Seppo Tiainen, koordinaattori, seppo.tiainen@hollola.fi

Perustelut

Helinä Rehn ja Juhani Virmola ovat tehneet oikaisuvaatimuksen Hollolan kunnan elinvoimavaliokunnan päätöksestä § 116, kokous 16.11.2021. Asia koskee Hollolan kunnan talousmetsien metsäsuunnitelmaa ja vaatimus on kohdennettu yhteen suunnitelman hakkuukuvioon.

Päätöksestä vaaditaan oikaisua ja pyydetään, että Hollolan kunta käsittelee uudelleen em. päätöksen suunnitellun hakkuukuvion 1903 osalta ja rajaa hakkuualueen kuviolla niin kauas puronotkosta, etteivät tuulet pääse vaikuttamaan puronotkoa varjostavaan puustoon. Vaatimuksen kohteena oleva kuvio rajautuu asianosaisten omistamaan luonnonsuojelualueeseen.

Tarkemmat perustelut esitetylle vaatimukselle käyvät ilmi liitteenä olevasta oikaisuvaatimuksesta. Esitetty oikaisuvaatimus ei muilta osin haittaa tai vaaranna talousmetsäsuunnitelman ja tulevien toimenpiteiden toteuttamista.

Vastineena oikaisuvaatimukseen kunta toteaa seuraavaa: valiokunnassa 16.11.2021 käydyn keskustelun ja sen jälkeen suunnittelijan tekemän tarkastuskäynnin jälkeen on päädytty esittämään, että hakkuukuvio 1903 pyritään saamaan koko kuvion osalta Metso-ohjelman mukaiseen suojeluun. Edellä mainittu esitys perustuu Metso-kriteerien kohtaan, jossa mainitaan, että Metso-ohjelmaan voidaan liittää alueita, jotka rajautuvat jo olemassa olevaan suojelualueeseen. Pelkkä noro ei ole sinällään metsälain 10-kohde. Laki tarkoittaa noron lähiympäristöä, siis metsää, jonka ominaispiirteitä ovat veden läheisyydestä ja puu- ja pensaskerroksesta johtuvat erityiset kasvuolosuhteet ja pienilmasto- Lisäksi lähiympäristön tulee olla luonnontilainen / -kaltainen. Tältä osin arviointi jää ensi kesään.

Asian selvittämiseksi kuvioon ei kohdisteta metsätoimenpiteitä ennen kuin viranomaisten (kunta, Metsäkeskus, ELY), suunnittelijan ja asianosaisten kesken on pidetty yhteinen katselmus, arvioitu Metso-ohjelmaan liittämismahdollisuus ja/tai sovittu muista kuviolle kohdistettavista jatkotoimenpiteistä. Suunnitelmaa päivitetään tämän jälkeen kuvion 1903 osalta, jos tarvetta on, ja asia huomioidaan aikanaan metsätoimenpiteitä toteutettaessa.

 

Ehdotus

Esittelijä

Heli Randell, elinvoimajohtaja, heli.randell@hollola.fi

Elinvoimavaliokunta hyväksyy yllä esitetyn vastineen esitettyihin oikaisuvaatimuksen perusteluihin ja toteaa,

että oikaisuvaatimus ei aiheuta muutoksia 16.11.2021 § 116 päätökseen muilta kuin kuvin 1903 osalta esitetyn mukaan.

Metsäkuvioon 1903 ei kohdisteta metsätoimenpiteitä ennen kuin viranomaisten (kunta, Metsäkeskus, ELY), suunnittelijan ja asianosaisten kesken on pidetty yhteinen katselmus, arvioitu Metso-ohjelmaan liittämismahdollisuus ja/tai sovittu muista kuviolle kohdistettavista jatkotoimenpiteistä. Suunnitelmaa päivitetään tämän jälkeen kuvion 1903 osalta, jos tarvetta on, ja asia huomioidaan aikanaan metsätoimenpiteitä toteutettaessa.

Hallintosäännön mukaan kunnanhallitus päättää, haetaanko luonnonsuojelualueen perustamista kunnan omistamalle maalle.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Valmistelija

Heli Randell, elinvoimajohtaja, heli.randell@hollola.fi

Perustelut

Hollolan kunnan metsäomaisuus (noin 1.500 ha) muodostuu seuraavasti: talousmetsät (500 ha), puistometsät (479 ha), Mustamaan alue (n. 200 ha), Tiirismetsä (n. 260 ha, josta suojelualuetta 44,5 ha) ja Hämeenkosken alueet noin 100 ha, josta 30 ha sis. edellä oleviin puistometsiin).

Metsäomaisuuden hoito ja hallinnointi on osa kunnan normaalia toimintaa ja taloudenhallintaa. Metsien käytön osalta huomioitavaksi tulee monenlaiset erilaiset arvot ja toimenpiteet tämän omaisuuden suunnitelmalliseksi hoitamiseksi. Elinvoimavaliokunta on hyväksynyt sekä talous- että taajamametsiin metsänhoitosuunnitelmat vuosille 2022-2031.

Tällä hetkellä työn alla ovat tarjouspyynnöt em. suunnitelmien metsänhoitotoimenpiteiden toteuttajan valitsemiseksi. Työt toteutetaan tehtyjen suunnitelman mukaan. Suunnitelmat sisältävät mm. arviot eri vuosille hyväksytyistä metsän/puuston myynneistä ja hoitotoimenpiteistä. Talousmetsien osalta aiheutuu myös tiekustannuksia.

Kunnan hallintosäännön mukaan maankäytön osalta kunnanhallitus päättää luonnonvarojen myynnistä myyntihinnan ollessa 200 000 euroa tai enemmän. Elinvoimavaliokunnan päätösvalta luonnonvarojen myynnissä täyttyy, kun myynnit ylittävät 100 000 euroa, mutta jäävät alle 200 000 euroa. Alle 100 000 euron myyntitoimeksiannoista päättää elinvoimajohtaja.

Kuluvan vuoden osalta talous- ja puistometsien metsänmyyntitulojen on bruttona arvioitu ylittävän yhteensä yli 200 000 euroa. Hakkuut toteutetaan pysty- ja hankintakauppoina. Vuosittaiset myyntiarviot huomioidaan kunnan talousarviossa ja toteutuneita myyntejä seurataan osana kunnan taloudenseurantaa. Hakkuu-, myynti- ja hoitotoimenpiteet kilpailutetaan, koska kunnalla ei ole omaa resurssia hoitaa em. toimenpiteitä.

Metsänhoitosuunnitelma on hyväksytty elinvoimavaliokunnassa 16.11.2021 ja taajamametsäsuunnitelma 21.12.2021. Suunnitelmien täytäntöönpano edellyttää päätösvallan selkeyttämistä, suunnitelmanmukaisten metsänhoitotöiden osalta.

Ehdotus

Esittelijä

Heli Randell, elinvoimajohtaja, heli.randell@hollola.fi

Elinvoimavaliokunta päättää delegoida päätösvallan hyväksytyn metsänhoitosuunnitelman mukaisten hakkuiden ja muiden metsänhoitotoimenpiteiden osalta elinvoimajohtajalle. Elinvoimajohtajan tulee antaa vuosittain selvitys suunnitelman etenemisestä ja suoritetuista toimenpiteistä.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Valmistelija

Heli Randell, elinvoimajohtaja, heli.randell@hollola.fi

Perustelut

Elinvoiman palvelualueella on tehty metsänhoitosuunnitelmat syksyllä 2021. Talousmetsien metsänhoitosuunnitelma on hyväksytty elinvoimavaliokunnassa 16.11.2021. Keväällä 2022 suunnitelmista on tehty tarkemmat hakkuusuunnitelmat sekä arviot hoitotöiden kuluista ja puunmyyntituloista. 

Kuluvan vuoden osalta talous-​ ja puistometsien metsänmyyntitulojen on bruttona arvioitu ylittävän yhteensä yli 200 000 euroa.

Kunnan hallintosäännön mukaan maankäytön osalta kunnanhallitus päättää luonnonvarojen myynnistä myyntihinnan ollessa 200 000 euroa tai enemmän. Elinvoimavaliokunnan päätösvalta luonnonvarojen myynnissä täyttyy, kun myynnit ylittävät 100 000 euroa, mutta jäävät alle 200 000 euroa. Alle 100 000 euron myyntitoimeksiannoista päättää elinvoimajohtaja. 

Elinvoimavaliokunta on tehnyt omalta osaltaan delegointipäätöksen 31.5.2022, päätös löytyy historiatiedoista.

Ehdotus

Esittelijä

Päivi Rahkonen, kunnanjohtaja, paivi.rahkonen@hollola.fi

Kunnanhallitus päättää delegoida päätösvallan hyväksytyn metsänhoitosuunnitelman mukaisten hakkuiden ja muiden metsänhoitotoimenpiteiden osalta elinvoimajohtajalle. Elinvoimajohtajan tulee antaa vuosittain selvitys suunnitelman etenemisestä ja suoritetuista toimenpiteistä.

Päätös

Ehdotus hyväksyttiin.

Valmistelija

Seppo Tiainen, koordinaattori, seppo.tiainen@hollola.fi

Perustelut

Hollolan kunnan metsäomaisuus on noin 1500 hehtaaria metsätalousmaata, josta Kutajoella oleva Mustamaan talousmetsäalue (98-415-1-528) on yhteensä kokonaisalaltaan noin 201 ha ja siitä metsämaata on noin 198 ha.

Kunta kilpailutti asiantuntijapalveluhankinnan metsäsuunnitelman laatimiseksi Hollolan kunnan omistamiin talousmetsiin viime vuoden keväällä. Suunnitelman tuottajaksi valittiin Viisipuu Oy ja toteutettu kilpailutus ja sen perusteella tehty sopimus mahdollistivat option käytön metsäsuunnitelman teettämiseksi saman asiantuntijan kautta myös Mustamaalle. Edellinen Mustamaan suunnitelma on MHY:n toimesta laadittu vuosille 2016 – 2025 ja metsätoimenpiteitä toteutettu sen mukaisesti. Uusi, hyväksyttäväksi esitetty Viisipuun laatima suunnitelma kattaa vuodet 2022 - 2032.

Tässä suunnitelmassa olevat metsät ovat kokonaan kangasmaita, joista valtaosa (90%) on kasvupaikkaluokituksessa vähintään mustikkatyyppiä. Metsät ovat tällä hetkellä muuten kunnossa ja kasvussa, mutta harvennus- ja uudistustarvetta olisi. Merkittäviä luonnontuhoja ei havaittu. Puustoa on keskimäärin enemmän hehtaaria kohden kuin Etelä-Suomessa yleensä. Kehitysluokkajakauma painottuu varttuneisiin ja uudistuskypsiin metsiin.

Kunnan tavoitteena on harjoittaa ekologisesti, taloudellisesti ja sosiaalisesti kestävää metsätaloutta, jossa myös kuntalaisten mielipiteitä huomioidaan mahdollisuuksien mukaan. Hollolan kunnan metsät ovat monikäyttömetsiä, joiden hoidossa ja käytössä huomioidaan erilaiset käyttötarpeet. Talousmetsissä päätavoitteena on harjoittaa taloudellisesti kannattavaa metsätaloutta ja turvata vuosittainen puun tuotto huomioiden kuitenkin kunnan sitoutuminen Hinku-kuntaverkostoon ja energiatehokkuustyöhön (KETS).

Tavoitteena on ollut laatia kuviomuotoinen metsäsuunnitelma, jossa on kuvattu riittävällä tarkkuudella metsän ominaisuudet, ja vuositasolla kohdistettu kunnan tavoitteisiin sopivat hakkuu- ja metsänhoitotoimenpiteet. Lisäksi pyritään siihen, että metsien käyttö suunnitelmakaudella on kestävää ja metsätalouden kassavirta on vakaata. Puuston kasvukyky tulee säilyttää myös pitkällä aikavälillä. Mustamaan metsiin kohdistuu hoitovelkaa, jolloin tulevat toimenpiteet painottuvat enemmän suunnitelmakauden alkupuolelle. Kymmenen vuoden hakkuuolettama on suunnitelmassa noin 17 000 m3, josta viiden vuoden arvio on noin 90 %. Suunnitelman toteuttamista arvioidaan vuosittain. Tämänhetkinen hakkuuarvo olisi 655.000 €.

Esitettyjen hakkuiden painotus suunnitelmassa perustuu aikaisemmilta vuosilta kertyneeseen hakkuusäästöön. Tämä koskee ennen kaikkea harvennushakkuita. Harvennukset on syytä tehdä oikea-aikaisesti ja näitä on runsaasti suunnitelmakauden ensimmäisinä vuosina. Harvennuksen jälkeen puuston kokonaistilavuus metsässä saavuttaa hakkuuta edeltävän määrän 5-7 vuodessa. Päätehakkuiden ajankohta ei ole niin kriittinen kuin harvennusten. 

Laskennan mukaan puuston ja maaperän yhteen laskettu hiilivarasto kasvaa esitetyillä hakkuilla kahdenkymmenen seuraavan vuoden aikana 106 214 → 132 814 tCO2.

Liitteenä on Viisipuu Oy:n laatima metsäsuunnitelma vuosille 2022–2032, joka muodostuu ns. yleissuunnitelmasta yhteenvetoineen sekä kuviokohtaisista suunnitelmista ja liitekartoista sekä hiiliraportista. Viisipuun edustaja esittelee kokouksessa tekemäänsä suunnitelmaa. Hyväksytyn suunnitelman pohjalta kilpailutetaan vaiheittain talousmetsien metsänhoitotoimenpiteet pystykaupalla.

Kunnan hallintosäännön mukaan maankäytön osalta kunnanhallitus päättää luonnonvarojen myynnistä myyntihinnan ollessa 200 000 euroa tai enemmän. Elinvoimavaliokunnan päätösvalta luonnonvarojen myynnissä täyttyy, kun myynnit ylittävät 100 000 euroa, mutta jäävät alle 200 000 euroa. Alle 100 000 euron myyntitoimeksiannoista päättää elinvoimajohtaja. 

Elinvoimavaliokunta on tehnyt omalta osaltaan delegointipäätöksen 31.5.2022.

 

Ehdotus

Esittelijä

Heli Randell, elinvoimajohtaja, heli.randell@hollola.fi

Elinvoimavaliokunta päättää hyväksyä liitteenä olevan Mustamaan talousmetsäsuunnitelman liitteineen vuosille 2022 - 2032 ja käynnistää hankinnan valmistelun suunniteltujen metsänhoitotoimenpiteiden toteuttajan valitsemiseksi.

Elinvoimavaliokunta valtuuttaa elinvoimajohtajan tekemään tarvittaessa pienet suunnitelmamuutokset suunnitelmakauden aikana ja päättämään puun myynneistä aiemmin valiokunnan päättämän koko kunnan talousmetsämyyntivaltuutuksen tapaan. 

Päätös

Merk. asiantuntijana kokouksessa kuultiin Viisipuu Oy:n Oskari Junnilaa ja Aapo Palosta.

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Valmistelija

Seppo Tiainen, koordinaattori, seppo.tiainen@hollola.fi

Perustelut

Hollolan kunnan metsäsuunnitelma talousmetsiin 2021-2031 hyväksyttiin elinvoimavaliokunnassa 16.11.2021 § 116 ja tämän jälkeen sitä on lähdetty toteuttamaan. Suunnitelman toimenpidekohteita sijaitsee myös Kalliolassa, Sorvasen alueella, jossa suunniteltuja toimenpiteitä ei ole vielä kuitenkaan aloitettu.

Metsätoimenpiteiden lykkäämiseksi ja suunnitelman muuttamiseksi on tullut liitteenä olevia esityksiä: viesti palautekanavasta sekä sähköpostilla valtuutettujen Laine ja Palo esitys.

Lisäksi Luontoliiton ja Viisipuu Oy:n edustajat kävivät kohteissa 26.10.2022, käynnistä on muistio liitteenä. Kävijöiden näkemykset suunnitelluista toimenpiteistä erosivat toisistaan metsäkuviolla 602.

Elinvoimavaliokunnan hyväksymässä talousmetsän suunnitelmassa oli kuviolle 602 esitetty avohakkuuta uudistamisketjuineen. Leimikkosuunnitelmaan kevennettiin kuitenkin kuvion käsittely suojuspuuhakkuuksi, jolloin kuvio säilyy edelleen metsäisenä. Tässä suojuspuuhakkuussa poistetaan suurin osa järeistä kuusista, mutta lähes kaikki männyt ja suurin osa koivuista säästetään. Myös nuorta puustoa säästetään ja siitä kasvatetaan uutta puusukupolvea. Valtapuustosta jää hakkuun jälkeen kolmasosa. Hakkuussa jätetään rungon osia maapuiksi, jolloin lahopuun riittävä määrä turvataan. Jäljelle jäävistä kuusista tulee osa kaatumaan, mutta ne eivät haittaa alueen virkistyskäyttöä.

Hakkuun tarkoituksena on pitää kuvion puusto elinvoimaisena ja toimenpiteellä edistetään puuston eri-ikäiskehitystä. Mikäli toimenpiteitä ei nyt suoriteta, alkaa kuusten kunto heiketä. Joukossa on jo nyt kuolleita yksilöitä, jotka levittävät hyönteistuhoa. Toimenpiteen tarkoituksena on estää tuhoepidemian leviäminen ja turvata alueen virkistyskäyttö. Mikäli puusto jätetään ennalleen, on vaarana, että suurin osa kuusista vähitellen kuolee ja noin valtava määrä kaatuneita puita estää alueella liikkumisen, ellei puita poisteta sitä mukaa kun ne kaatuvat.

Kuviolla 604 harvennetaan nuorta kuusikkoa ja poistetaan reunoilta muutamia vaarallisia ylispuita. Tämän kuvion toimenpiteisiin ei Luonto-Liiton edustajalla ollut huomauttamista.

Kokouksessa on asiantuntijana paikalla Viisipuu Oy:n edustaja.

Ehdotus

Esittelijä

Heli Randell, elinvoimajohtaja, heli.randell@hollola.fi

Elinvoimavaliokunta päättää hyväksyä kuviolle 602 suojuspuuhakkuun asiantuntijan esittämässä muodossa. Kuvion 604 esitystä harvennushakkuun tarpeesta ja ylispuun poistoista ei ole epäselvyyttä.

Päätös

Keskustelun kuluessa Kristiina Vanhala-Selin esitti, että virkistysalueella tutkitaan mahdollisuuksia Metso-kohteeksi ja otetaan luonnon monimuotoisuus ja metsäpolkuhanke ja tutkitaan lepakot ennen hakkuita. Puheenjohtaja totesi esityksen raukeavan kannattamattomana.

Merk. asiantuntijana kokouksessa kuultiin Viisipuu Oy:n Oskari Junnilaa ja Aapo Palosta.

Kokouksessa tauko klo 19:34 - 19:38.

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Kristiina Vanhala-Selin jätti eriävän mielipiteen.

 

Eriävä mielipide

Kristiina Vanhala-Selin

Valmistelija

Seppo Tiainen, koordinaattori, seppo.tiainen@hollola.fi

Perustelut

Hollolan kunnalla on tällä hetkellä omistamistaan talous- sekä taajamametsistä voimassa useita alueittaisia tai ajallisia metsänhoitosuunnitelmia, joista useimmat on hyväksytty ja otettu käyttöön viimeisen vuoden aikana. Näissä suunnitelmissa on huomioitu kunnan metsänhoidollisesti ekologiset ja taloudelliset tavoitteet, joiden pohjalta suunnitelmien mukaisia metsäntoimenpiteitä kilpailutetaan ja vuosittain toteutetaan. Suunnitelmakausien pituudet ovat noin kymmenen vuotta, mutta tarpeita suunnitelmien tarkistuksiin voi ilmetä lähes vuosittain.

Kunnan metsäomaisuus on yhteensä noin 1.500 ha ja se muodostuu seuraavista alueellisista metsäkokonaisuuksista: kunnan talousmetsät (noin 500 ha/koko kunta), Mustamaan alue (noin 200 ha/talousmetsät), Tiirismetsät (noin 260 ha, josta suojelualuetta 44,5 ha) ja Hämeenkosken alueet noin 100 ha, joista 30 ha sis. kunnan taajamametsiin. Taajamametsiä on noin 479 ha ilman Hirvimäen aluetta, joka käsitellään taajamametsäsuunnitelman täydennyksenä ja huomioidaan lisäyksenä kunnan edellä näkyvään metsän kokonaisalaan sekä taajamametsäalaan.

Kunnanhallitus päätti kokouksessaan 21.6.2022 § 161 vuosien 2022–2031 talousmetsäsuunnitelman operatiivisten töiden delegoinneista elinvoimajohtajalle hyväksytyn suunnitelman mukaisten hakkuiden ja muiden metsänhoitotoimenpiteiden osalta.  Delegointi koski maankäytön osalta luonnonvarojen myyntiä ja päätöksessä todetaan, että elinvoimajohtajan tulee antaa vuosittain selvitys suunnitelman etenemisestä ja suoritetuista toimenpiteistä.

Koska tämän jälkeen hyväksyttyjä muitakin metsäsuunnitelmia on jo useita ja koska vuosittain toteutettavat metsämyynnit ja muut toimenpiteet toteutetaan toimivaltaisen viranomaisen hyväksymien suunnitelmien pohjalta sekä osana kunnan toiminnallisia ja taloudellisia tavoitteita ja -prosesseja, on päätösvallan delegointia syytä vielä täsmentää jo aiemmin tehtyä päätöstä täydentäen ja esittäen elinvoimajohtajan toimivaltaa täydennettäväksi hyväksymään myös suoraan voimassa oleviin metsäsuunnitelmiin pienet ja vaikuttavuudeltaan vähäisemmät muutokset ja täydennykset.

Jo hyväksyttyihin, voimassa oleviin, suunnitelmiin kohdistuu jatkuvaa päivittämis-, tarkistamis- ja muutostarpeita suunnitelmakauden aikana sitä mukaa, kun suunnitelmiin kirjattuja toimenpiteitä toteutetaan, metsä kasvaa, sitä tuhoutuu, maankäytölliset tarpeet muuttuvat, jne. Operatiivisten töiden sujuvan toteuttamisen vuoksi on tärkeää, että yksittäiset tarkistamis- ja muutostarpeet pystytään toteuttamaan viranhaltijapäätöksenä. Tehdyt viranhaltijapäätökset tulevat tiedoksi toimielimiin. Myös ennakkovalmisteluilla ja siinä yhteydessä käytävillä keskusteluilla kyetään etukäteen ratkaisemaan, voidaanko valmisteltava suunnitelmamuutos päättää viranhaltijan toimesta vai onko se tuotava valiokuntaan. Valiokunnan tekemiin päätöksiin pätevät normaalit muutoksenhakuprosessit.

Ehdotus

Esittelijä

Heli Randell, elinvoimajohtaja, heli.randell@hollola.fi

Elinvoimavaliokunta hyväksyy ja päättää esittää edelleen kunnanhallitukselle, että elinvoimajohtajalle 21.6.2022 § 161 metsäasioissa delegoitua päätösvaltaa laajennetaan luonnonvarojen myynnin osalta käsittämään kaikki kunnassa voimassa olevat eri metsäsuunnitelmat ja suunnitelmien sisällä toteutettavat metsätoimenpiteet.

Samalla elinvoimavaliokunta päättää hyväksyä että elinvoimajohtaja voi vuosittain päättää voimassa oleviin eri metsäsuunnitelmiin kohdistuvat pienet ja vaikuttavuudeltaan vähäiset muutokset (täydennykset, korjaukset, päivitykset) ja niistä raportoidaan puolivuosittain valiokuntaan.

 

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Valmistelija

  • Heli Randell, elinvoimajohtaja, heli.randell@hollola.fi

Perustelut

Kunnan metsäomaisuus on yhteensä noin 1.500 ha. Elinvoimavaliokunnan hyväksymiä metsäsuunnitelmia on useita. Vuosittain toteutettavat metsänmyynnit noudattavat hyväksyttyjä suunnitelmia. Elinvoimavaliokunta hyväksyi omalta osaltaan luonnonvarojen myynnin delegoinnin elinvoimajohtajalle kokouksessaan 20.12.2022. Samassa kokouksessa elinvoimavaliokunta päätti esittää kunnanhallitukselle, että elinvoimajohtajalle 21.6.2022 § 161 metsäasioissa delegoitua päätösvaltaa laajennetaan luonnonvarojen myynnin osalta käsittämään kaikki kunnassa voimassa olevat eri metsäsuunnitelmat ja suunnitelmien sisällä toteutettavat metsätoimenpiteet.

 

 

 

Ehdotus

Esittelijä

  • Päivi Rahkonen, kunnanjohtaja, paivi.rahkonen@hollola.fi

Kunnanhallitus hyväksyy, että elinvoimajohtajalle 21.6.2022 § 161 metsäasioissa delegoitua päätösvaltaa laajennetaan luonnonvarojen myynnin osalta käsittämään kaikki kunnassa voimassa olevat eri metsäsuunnitelmat ja suunnitelmien sisällä toteutettavat metsätoimenpiteet.

Päätös

Hyväksyttiin päätösehdotuksen mukaisesti.

Tiedoksi

Seppo Tiainen, kirjaamo

Muutoksenhaku

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen. Riita-asia käsitellään käräjäoikeudessa.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen) sekä kunnan jäsen.

Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimus on toimitettava Hollolan kunnan kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Käytettäessä tavallista sähköistä tiedoksiantoa asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmantena päivänä viestin lähettämisestä.

Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Hollolan kunta.

Hollolan kunta / Kirjaamo
Postiosoite: PL 66, 15871 Hollola
Käyntiosoite: Tiilijärventie 7 F, 15870 Hollola
Sähköposti: kirjaamo(at)hollola.fi
Puhelinnumero: 044 780 1427

Kirjaamon aukioloajat: maanantai-perjantai klo 9.00-15.00

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava:

  • päätös, johon vaaditaan oikaisua
  • miten päätöstä vaaditaan oikaistavaksi
  • millä perusteella oikaisua vaaditaan.

Oikaisuvaatimuksessa on lisäksi ilmoitettava tekijän nimi, kotikunta, postiosoite, puhelinnumero ja muut asian hoitamiseksi tarvittavat yhteystiedot. Jos oikaisuvaatimuspäätös voidaan antaa tiedoksi sähköisenä viestinä, yhteystietona pyydetään ilmoittamaan myös sähköpostiosoite.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä voi pyytää Hollolan kunnan kirjaamosta.