Elinvoimavaliokunta, kokous 22.11.2022

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 92 Luonnonsuojelualueen perustaminen Nostavan Tikkakalliolle kiinteistöllä Yli-Komola

HOLDno-2022-469

Valmistelija

  • Seppo Tiainen, koordinaattori, seppo.tiainen@hollola.fi
  • Mari Pihlaja-Kuhna, vs. ympäristötarkastaja, mari.pihlaja-kuhna@hollola.fi

Perustelut

Taustatiedot                               

Hollolan elinvoimavaliokunta on kokouksessaan 21.12.2021 § 129 metsäsuunnitelman käsittelystä tehdyn oikaisuvaatimuksen käsittelyn yhteydessä päättänyt selvittää kiinteistön Yli-Komola (98-435-11-179) metsäsuunnitelman kuvion 1903 kelpoisuuden metsien monimuotoisuusohjelmaan (METSO-ohjelma).  

Metsäsuunnitelman käsittely

Hollolan kunnan elinvoimavaliokunta käsitteli ja hyväksyi 16.11.2021 § 116 kunnan talousmetsiin laaditun metsäsuunnitelman vuosille 2021–2031. Päätöksestä jätettiin kaksi oikaisuvaatimusta, jotka käsiteltiin em. toimielimessä joulukuussa. Toinen oikaisuvaatimus kohdentui yhteen suunnitelman hakkuukuvioon Nostavan Tikkakalliolla (kuvio 1903), johon metsäsuunnitelmassa kohdennettu toimenpide on avohakkuu. 

Valiokunnassa 16.11.2021 käydyn keskustelun ja sen jälkeen suunnittelijan tekemän tarkastuskäynnin jälkeen viranhaltijat ovat päätyneet esittämään, että hakkuukuvio 1903 pyritään saamaan koko kuvion osalta Metso-ohjelman mukaiseen suojeluun. Edellä mainittu esitys perustuu Metso-kriteerien kohtaan, jossa mainitaan, että Metso-ohjelmaan voidaan liittää alueita, jotka rajautuvat jo olemassa olevaan suojelualueeseen. 

Kokouksessaan 21.12.2021 elinvoimavaliokunta päätti, että metsäkuvioon 1903 ei kohdisteta mitään metsätoimenpiteitä ennen kuin viranomaisten (kunta, Metsäkeskus, ELY), suunnittelijan ja asianosaisten kesken on pidetty yhteinen katselmus, arvioitu Metso-ohjelmaan liittämismahdollisuus ja/tai sovittu muista kuviolle kohdistettavista jatkotoimenpiteistä. Suunnitelmaa päivitetään tämän jälkeen kuvion 1903 osalta, jos tarvetta on, ja asia huomioidaan aikanaan metsätoimenpiteitä toteutettaessa.

Metsäkatselmus

Yhteinen metsäkatselmus pidettiin 20.9.2022. Muistio katselmuksesta on liitteenä. Katselmuksen perusteella kunnan omistama metsäkuvio (1903) on haettavissa Metso -suojeluohjelmaan ellei kaavoituksellisia esteitä ole. 

Alueen kaavatilanne

Alueella on voimassa strateginen yleiskaava 2017, kuvio 1903 sijoittuu yleiskaavan tiiviin taajama-asutuksen ja maaseutuelinkeinojen alueelle. Lisäksi aluetta koskee osin asutuksen sijoittamisen selvitysalue. 

Kunnanvaltuuston hyväksymässä, mutta vielä valituskäsittelyssä olevassa strategisessa yleiskaavassa 2020 alue on kokonaisuudessaan metsätalousaluetta, jolla on erityistä ulkoilun ohjaamistarvetta (MU).

Aluetta rajaa VT12 ja päärata, jotka aiheuttavat ympäristöhäiriötä alueelle. Kuvio on maaston muotojen, liikenneväylien ja viereisen suojelualueen vuoksi vaikeasti saavutettavissa. Edellä esitetyistä syistä kuvion 1903 alue ei ole potentiaalinen asuinrakentamisen kannalta. 

Kehätien selvityksissä alue on todettu osittain arvokkaaksi luontotyypiksi. Alueen yleispiirteinen kaava ja alueelle laaditut tarkemmat selvitykset huomioiden katsotaan, ettei kaavatilanne estä alueen hakemista osaksi Metso-ohjelmaa. Tulevan tarkemman kaavoituksen myötä on todennäköistä, ettei alueelle osoiteta rakentamista.

Hämeen ELY-keskuksen n esitys luonnonsuojelualueen perustamisesta

ELY-keskus on 14.10.2022 jättänyt Hollolan kunnalle esityksen luonnonsuojelualueen perustamisesta. Esitys on liitteenä. 

Esityksen mukaan alue soveltuu luonnonsuojelualueeksi osana METSO-ohjelmaa. Suojelualueen rajaukseksi esitetään hakemuksen aluetta, joka vastaa pääosin metsäsuunnitelman metsikkökuviota 1903. Suojeltavan alueen rajat on osoitettu esityksen liitteenä olevalla kartalla rasteroituna (n. 2,6 ha). 

Kohde on maastonmuodoiltaan vaihteleva lehtomaisen kankaan kuusivaltainen ala. Kuusipuusto on pitkään ollut metsänhoidon toimien ulkopuolella ja sekapuustona alalla kasvaa järeitä haapoja ja koivuja. Puuston keski-ikä on yli 90-vuotta. Alan lounaisosassa on jyrkkä ja louhikkoinen norouoma ja sen lähiympäristö lehdon elinympäristöä. Kohde rajautuu aikaisemmin perustettuun Tikkakallion luonnonsuojelualueeseen 2 (YSA045153) ja lisää siten erinomaisesti luonnonsuojelualueiden verkottuneisuutta.

Yksityisen luonnonsuojelualueen perustaminen ei vaikuta alueen maanomistusolosuhteisiin, mutta alueella on voimassa rauhoitusmääräysten mukaiset käytön rajoitukset. Korvauksesta sekä rauhoitusmääräyksistä sovitaan ennen lopullisen rauhoituspäätöksen antamista. ELYn esityksessä on ehdotus rauhoitusmääräyksiksi. 

Alueelle laaditaan tarvittaessa hoitosuunnitelma luontoarvojen säilyttämiseksi ja parantamiseksi. Hoitosuunnitelma laaditaan yhteistyössä maanomistajan ja valtion luonnonsuojeluviranomaisen kesken. Maanomistaja hyväksyy ja luonnonsuojeluviranomainen vahvistaa hoitosuunnitelman ja sen mukaiset työt voidaan tehdä valtion kustannuksella. 

Hämeen ELY-keskus esittää korvaussummaksi rauhoitusmääräysten aiheuttamasta metsätaloudellisesta menetyksestä kertakorvauksena 24.000 (kaksikymmentäneljätuhatta) euroa. Korvaussumman laskeminen ja sen perusteet selviävät ELY:n esityksestä. METSO-ohjelmaan liittyminen tarkoittaa, että suojelualue on pysyvä.

ELY-keskuksen edustajan kanssa käytyjen keskustelujen (sp. 2.11.2022 Soile Hiitola – Mari Pihlaja-Kuhna) perusteella kyseessä olevalle suunnitellulle suojelualueelle ei todennäköisesti tarvitse laatia erillistä hoito- ja käyttösuunnitelmaa.

Toimivalta

Päätöksen hyväksyä ELY-keskuksen tekemä suojelualue-esitys kunnan omistamalle maalle tekee kunnanhallitus. 

Esityksen hyväksymisen ja Ympäristöministeriön valtuutuksen saamisen jälkeen luonnonsuojelualueen perustamisesta tehdään sopimus kunnan ja ELY-keskuksen välille. Tämän jälkeen ELY-keskus tekee päätöksen suojelualueen perustamisesta. 
 

Ehdotus

Esittelijä

  • Heli Randell, elinvoimajohtaja, heli.randell@hollola.fi

Hollolan kunnan elinvoimavaliokunta merkitsee asian etenemisen sekä metsäkatselmuksen muistion tiedokseen. 

Elinvoimavaliokunta esittää kunnanhallitukselle, että Hollolan kunta päättää hakea Nostavan Tikkakallion kiinteistön Yli-Komolan talousmetsäaluetta liitteessä olevan rajauksen mukaan (pääosin metsäkuvio 1903) Metso-ohjelman mukaiseksi suojelukohteeksi edellä ja liitteistä ilmenevin perustein. Hakuprosessi eri viranomaisten välillä käynnistyy tämän päätöksen saatua lainvoiman. 

Hollolan kunta maanomistajana esittää Hämeen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskukselle (ELY-keskus), että se tekee päätöksen Yli-Komolan luonnonsuojelualueen perustamiseksi esityksensä mukaan. Luonnonsuojelulain perustamisen edellytyksenä on, että ELY-keskus hyväksyy sen METSO-ohjelman alueeksi, jolle se myöntää 24.000 € suuruisen korvauksen.

Hakuprosessin käynnistyessä kunnan hyväksymää talousmetsäsuunnitelmaa tarkistetaan eli jos kuvio 1903 pääosin (n. 2,6 ha) hyväksytään METSO-suojeluun, metsäsuunnitelmasta poistetaan tältä osin kaikki aiemmin esitetyt toimenpiteet ja kohteelle merkitään suojelustatus. Ennen asian ratkeamista kuviolle ei kohdenneta metsätoimenpiteitä.
 

Päätös

Hollolan kunta maanomistajana esittää Hämeen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskukselle (ELY-keskus), että se tekee päätöksen Tikkakallion luonnonsuojelualueen III perustamiseksi esityksensä mukaan. Luonnonsuojelulain perustamisen edellytyksenä on, että ELY-keskus hyväksyy sen METSO-ohjelman alueeksi, jolle se myöntää 24.000 € suuruisen korvauksen.

Merk. asiantuntijan kokouksessa kuultiin koordinaattori Seppo Tiaista.

Päätösehdotus hyväksyttiin esitetyn mukaisesti,  korjattuna luonnonsuojelualueen nimenmuutoksen osalta: Tikkakallio luonnonsuojelualue 3.

Tiedoksi

Asianosainen: Hämeen ELY-keskus, Tiedoksi: Viisipuu Oy, Tikkakallion luonnonsuojelualueen kiinteistönomistaja/ Helinä Rehn, Hollolan ympäristöyhdistys ry/ Matti Laurila

Muutoksenhaku

Oikaisuvaatimusta tai kunnallisvalitusta ei saa tehdä päätöksestä, joka koskee:

  • vain valmistelua tai täytäntöönpanoa (KuntaL 136 §)
  • virka- tai työehtosopimuksen tulkintaa tai soveltamista ja viranhaltija on jäsenenä viranhaltijayhdistyksessä, jolla on oikeus panna asia vireille työtuomioistuimessa (KVhl 50 § 2 mom.)
  • etuosto-oikeuden käyttämättä jättämistä (EtuostoL 22 §)
  • oppilaan arviointia (Perusopetuslaki 22 ja 42 c §).

Riita-asia käsitellään käräjäoikeudessa.