Valtuusto, kokous 12.9.2022

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 32 Vesihuoltolaitoksen hinnaston muutos

HOLDno-2019-922

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Riikka Johansson, vesihuoltopäällikkö, riikka.johansson@hollola.fi

Perustelut

Vesihuoltolain periaatteiden mukaisesti asiakkailta perittävien maksujen tulee kattaa vesihuoltotoiminta ja uusinvestointien lisäksi myös saneeraukset pitkällä aikavälillä. Hollolan vesihuoltolaitoksen tulosta rasittaa suuret investoinneista aiheutuvat poistot. Huonokuntoisimpien verkostojen ja laitosten saneeraukseen tulee jatkossa panostaa yhä enemmän. Hollolan vesihuoltolaitoksen liikevaihto on vahvasti riippuvainen vedenkulutuksesta, mikä on laskenut viime vuosina valtakunnallisen trendin mukaisesti. Samanaikaisesti vesihuoltopalveluiden tuottamisen ja häiriötilanteisiin varautumisen kustannukset ovat nousseet. Edelle mainituin perustein vesihuoltolaitoksen tulosta on tarve parantaa hinnastoa muuttamalla.

Maksurakennetta tulisi muuttaa siten, että kiinteän perusmaksun osuutta nostetaan. Perusmaksuilla katetaan kiinteitä kustannuksia, jotka syntyvät vesihuoltojärjestelmien ja toimitusvalmiuden ylläpidosta. Nykyisin perusmaksujen osuus tuloista on luokkaa 18 %, vaikka valtakunnallisen suosituksen mukaisesti pitäisi tavoitella 50 % tasoa. Perusmaksuja esitetään nostettavaksi noin 15 %, mikä tarkoittaa noin 20 € korotusta pienkuluttajien (< 500 m³/vuosi) vuosittaiseen maksuun.

Vesihuoltolain aiheuttamisperiaatteen mukaisesti eri alueilta on mahdollista ja suositeltavaa periä eri suuruista perusmaksua. Rekolan alueen lisäksi korkeampaa pienkuluttajien perusmaksua esitetään jatkossa perittäväksi myös Laitialan erillisen vesihuoltoalueen kiinteistöiltä vesihuollon järjestämisen paremman kustannusvastaavuuden ja aiheuttamisperiaatteen mukaisesti. Rekolan alueen perusmaksua ei nosteta tässä yhteydessä, mutta Laitialan kiinteistöjen perusmaksu kaksinkertaistuu.  

Ns. suurkuluttajan perusmaksu nousee nykyisin lähes nelinkertaiseksi pienkuluttajaan verrattuna, kun vedenkulutus on vähintään 500 m³ vuodessa. Asiasta on tullut 5.11.2019 kuntalaisaloite maksuluokituksen korjaamiseksi. Valtakunnallisesti ja suositusten mukaisesti perusmaksun määräytymisessä käytetään yleensä laskentakaavaa tai useampaa maksuluokkaa. Perusmaksun luokitusta esitetään muutettavaksi siten, että 500 m³/vuosi ja 1000 m³/vuosi vedenkulutuksen välille muodostetaan uusi maksuluokka, jonka suuruus on puolet nykyisestä suurkuluttajien maksusta. Tällöin noin 120 asiakkaan perusmaksu laskee 43 % nykyisestä tasosta. 

Talous- ja jäteveden käyttömaksut (€/m³) esitetään säilytettäväksi ennallaan. Korotettua jätevesimaksua voidaan kuitenkin periä aiheuttamisperiaatteen mukaisesti jatkossa, jos kiinteistön jäteveden laatu poikkeaa selvästi tavanomaisesta tai hulevesiä johdetaan jätevesiviemäriin ilman vesihuoltolaitoksen lupaa. 

Liittymismaksu on nykyisin siirto- ja palautuskelpoinen. Liittymismaksut on kirjattu vesihuoltolaitoksen taseeseen vieraaksi pääomaksi 1.4.2004 alkaen verotuskäytännön muutoksesta johtuen. Liittymismaksut esitetään muutettavaksi arvonlisäverollisiksi ja palautuskelvottomiksi, jolloin maksut ovat jatkossa vesihuoltolaitoksen tuloa, kuten ennen 1.4.2004 perityt liittymismaksutkin ovat olleet. Asiakkailta perittävien maksujen suuruutta ei kuitenkaan esitetä muutettavaksi. Hinnastossa esitetään jatkossa sekä verottomat että arvonlisäverolliset liittymismaksujen hinnat. 1.4.2004 alkaen ja nyt päivitettävän hinnaston voimaan tuloon asti maksetut liittymismaksut säilyvät palautuskelpoisina. 

Liittymismaksun laskentaperiaatetta selkeytetään niin, että maksun suuruus riippuu verkostoon liitettävien rakennusten rakennusluvan tai -lupien mukaisesta yhteenlasketusta kerrosalasta. Nykyisin liittymismaksu perustuu kaikkien kiinteistön rakennusten yhteenlaskettuun kerrosalaan, vaikka kaikkia rakennuksia ei välttämättä ole liitetty vesihuoltoverkostojen piiriin. Näin vältetään ympäristönsuojeluun tulevilta vapautushakemuksilta niiden rakennusten osalta, joilla ei ole vesihuoltolain mukaisesti liittymisvelvollisuutta.

Jatkossa esitetään, että kohtuuttoman korkeaan liittymismaksuun johtavan rakennuksen tai laitoksen sekä erityiskuluttajien, esim. runsaasti vettä käyttävän teollisuuden ja laadultaan asumajätevedestä poikkeavaa jätevettä toimittavien liittyjien laskennallisen liittymismaksun kertoimet määritellään tapauskohtaisesti. Liittymismaksusta päätetään tällöin liittymisestä saadun hyödyn mukaan. Enintään 200 000 € liittymismaksuista esitetään päättäväksi vesihuoltopäällikkö ja yli 200 000 € maksuista elinvoimavaliokunta. 

Päivitettäväksi esitettyyn hinnastoon on tarkennettu maksujen määräytymis- ja laskentaperusteita saavutettavuuslainsäädäntö huomioiden. 

Hinnaston muutoksista tiedotetaan asiakkaita vesilaskutuksen yhteydessä vähintään kolme kuukautta ennen muutoksen voimaantuloa. Hinnaston muutoksen on tarkoitus tulla voimaan 1.6.2020 alkaen.

Liitteenä nykyinen ja ehdotettu uusi hinnasto, jossa on punaisella tekstillä tehdyt muutokset.

Ehdotus

Esittelijä

Heli Randell, elinvoimajohtaja, heli.randell@hollola.fi

Elinvoimavaliokunta esittää kunnanhallitukselle ja edelleen kunnan valtuustolle hyväksyttäväksi vesihuoltolaitoksen hinnaston muutoksen edellä esitetyn ja liitteiden mukaisesti.

Päätös

Ehdotus hyväksyttiin.

Perustelut

-

Ehdotus

Esittelijä

Päivi Rahkonen, kunnanjohtaja, paivi.rahkonen@hollola.fi

Ehdotus valtuustolle:

Valtuusto hyväksyy vesihuoltolaitoksen hinnaston muutoksen edellä esitetyn ja liitteiden mukaisesti.

Päätös

Ehdotus hyväksyttiin.

Perustelut

-

Ehdotus

Valtuusto hyväksyy vesihuoltolaitoksen hinnaston muutoksen edellä esitetyn ja liitteiden mukaisesti.

Päätös

Ehdotus hyväksyttiin.

Valmistelija

Riikka Johansson, vesihuoltopäällikkö, riikka.johansson@hollola.fi

Perustelut

Hollolan vesihuoltolaitoksen hinnastoa esitetään muutettavaksi 1.1.2023 alkaen.

Vesihuoltolain periaatteiden mukaisesti asiakkailta perittävien maksujen tulee kattaa vesihuoltotoiminta ja uusinvestointien lisäksi myös saneeraukset pitkällä aikavälillä. Vesihuollon materiaali- ja rakentamiskustannukset ovat nousseet viime aikoina merkittävästi, kuten myös energia- ja muut kustannukset yleisen trendin mukaisesti. Tämän vuoksi myös Hollolan vesihuoltolaitoksen asiakasmaksuja on tarpeen nostaa, jotta niillä voidaan kattaa aiheutuneet kustannukset.

Maksurakennetta on edelleen tarpeen muuttaa siten, että kiinteän perusmaksun osuutta nostetaan suhteessa käyttömaksuihin. Perusmaksuilla katetaan kiinteitä kustannuksia, jotka syntyvät vesihuoltojärjestelmien ja toimitusvalmiuden ylläpidosta. Perusmaksuja esitetään nostettavaksi 10 %:a, mikä tarkoittaa noin 16 €:n korotusta pienkuluttajien (< 500 m³/vuosi) vuosittaiseen maksuun. Rekolan alueelta ei enää jatkossa perittäisi korotettua perusmaksua, mutta Laitialan alueella se on aiheuttamisperiaatteen mukaisesti perusteltua. 

Talousveden käyttömaksu 1,57 €/m³ (alv. 0 %) esitetään säilytettäväksi ennallaan. Koska jätevedenkäsittelyn kustannukset ovat nousseet suhteessa enemmän, kuin talousveden tuottamisen, esitetään jäteveden käyttömaksua nostettavaksi 5 %:lla. Jäteveden nykyinen käyttömaksu 2,57 €/m³ (alv. 0 %) nousisi tällöin arvoon 2,70 €/m³ (alv. 0 %). Mikäli kiinteistö on liittynyt pelkästään jätevesiviemäriin, eikä jäteveden määrää voi mitata, laskutetaan kiinteistöltä tällöin jätevesiviemärin käyttömaksua 250 m³ vuotuisen kulutuksen mukaan.

Korotettua jätevesimaksua voidaan periä aiheuttamisperiaatteen mukaisesti, jos kiinteistön jäteveden laatu poikkeaa selvästi tavanomaisesta tai hulevesiä johdetaan jätevesiviemäriin. Hinnastoon esitetään tarkennettavaksi, että korotetun käyttömaksun periminen aloitetaan kuuden (6) kuukauden kuluttua siitä, kun esim. tutkimuksin on osoitettu, että kiinteistön hulevedet edes osittain laskevat jätevesiviemäriin ja kiinteistön omistajaa on siitä kirjallisesti huomautettu, eikä hän ole tehnyt tarvittavia muutoksia hulevesien johtamiseen annetun määräajan puitteissa. 

Hollolan vesihuoltolaitoksen nykyiset liittymismaksut ovat etenkin isojen kerrosalojen liittyjäkiinteistöille korkeat, jolloin niitä on tarpeen kohtuullistaa. Laskennallisen liittymismaksun luokituksiin esitetään muutoksia niin, että jatkossa olisi aiemman kolmen sijasta neljä erilaista kiinteistötyyppiä, joilla on aiheuttamisperiaatteen mukaisesti helpommin määritettävissä oleva maksukerroin. Tällöin esim. ison kerrosalan liike- tai teollisuuskiinteistön, joka käyttää vettä pääosin vain sosiaalitoloissa, liittymismaksu on alempi kuin runsaasti vettä käyttävän ja siten vesihuoltoverkoston kapasiteettia vievän kiinteistön liittymismaksu. Kohtuuttoman korkeaksi laskennallisesti muodostuvasta liittymismaksusta voidaan päättää erikseen arvioidun veden käytön ja kustannusten perusteella. Liittymismaksut on muutettu niin, että arvonlisäveroton maksu on tasaluku.

Lisäksi hinnastoon esitetään selkeytettäväksi pienempiä tekstiosuuksia esim. lisäliittymismaksun määräytymisperiaatteen kuvaus sekä päivitettäväksi laskutukseen liittyviä tietoja Lahti Aqua Oy:n kanssa vastaaviksi.

Hinnaston muutoksista tiedotetaan asiakkaita vesilaskutuksen yhteydessä vähintään kolme kuukautta ennen muutoksen voimaantuloa.

Liitteenä nykyinen ja uusi, ehdotettu hinnasto, jossa on muutokset on korostettuna.

Ehdotus

Esittelijä

Heli Randell, elinvoimajohtaja, heli.randell@hollola.fi

Elinvoimavaliokunta esittää kunnanhallitukselle ja edelleen kunnanvaltuustolle hyväksyttäväksi vesihuoltolaitoksen hinnaston muutoksen edellä esitetyn ja liitteiden mukaisesti. Pieniä tarkennuksia voidaan tehdä vesihuoltopäällikön ja elinvoimajohtajan toimesta.

Päätös

Merk. Asiantuntijana kokouksessa kuultiin vesihuoltopäällikkö Riikka Johanssonia.

Keskustelun kuluessa Pasi Jalonen esitti ja Minna Kauhanen sekä Seija Aakala kannattivat ettei jätevesimaksua koroteta.

Puheenjohtaja totesi, että on tehty pohjaehdotuksesta poikkeava kannatettu esitys, joten asiasta on äänestettävä. Puheenjohtaja teki seuraavan äänestysesityksen. Ne, jotka kannattavat pohjaehdotusta, äänestävät JAA. Ne, jotka kannattavat Pasi Jalosen tekemää esitystä, äänestävät EI. Menettelytapa hyväksyttiin.

Suoritetussa äänestyksessä annettiin 3 jaa-ääntä ja 7 ei-ääntä. Puheenjohtaja totesi muutosehdotuksen voittaneen.

Esittelijä jätti eriävän mielipiteen.

Valmistelija

Riikka Johansson, vesihuoltopäällikkö, riikka.johansson@hollola.fi

Perustelut

Hallintosäännön 3 §:n 8 kohdan mukaan valtuusto päättää palveluista ja muista suoritteista perittävien maksujen yleisistä perusteista. Hallintosäännön kohdan 15 § 12 kohdan mukaan elinvoimavaliokunta päättää vesihuoltomaksuista.

Elinvoimavaliokunta on kokouksessaan 16.8.2022 tehnyt esityksen maksurakennemuutoksista ja tehnyt päätöksen maksumuutoksia:

Maksurakennemuutos/esitys:

  • Perusmaksun osuutta suhteessa käyttömaksuihin korotetaan
  • Laskennallisen liittymismaksun luokituksiin esitetään muutoksia niin, että nykyisen kolmen luokan sijaan, luokkia on jatkossa neljä kiinteistötyypittäin
  • Mikäli kiinteistö on liittynyt pelkästään jätevesiviemäriin, eikä jäteveden määrää voi mitata, esitetään laskutettavaksi kiinteistöltä tällöin jätevesiviemärin käyttömaksua 250 m³ vuotuisen kulutuksen mukaan.
  • Maksuvelvoitteen syntymisen osalta esitetään, että korotetun käyttömaksun periminen aloitetaan kuuden (6) kuukauden kuluttua siitä, kun esim. tutkimuksin on osoitettu, että kiinteistön hulevedet edes osittain laskevat jätevesiviemäriin ja kiinteistön omistajaa on siitä kirjallisesti huomautettu, eikä hän ole tehnyt tarvittavia muutoksia hulevesien johtamiseen annetun määräajan puitteissa. 

Maksut/elvan päätös

  • Talousveden käyttömaksu (ennallaan)
  • Jäteveden käyttömaksu (ennallaan, korotusesitys 5 % hylätty)
  • Perusmaksu (korotus 10 %)

Maksurakenteen osalta päätösvalta kuuluu valtuustolle. Vesihuoltomaksujen muutokset katsotaan hallintosäännön mukaisesti kuuluvan elinvoiman palvelualueen päätösvaltaan. Elinvoimavaliokunnan päätös oli, ettei jäteveden käyttömaksua koroteta, mutta perusmaksun korotus 10 % hyväksyttiin. Elinvoimavaliokunnan päätösvaltaa rajoittaa vesihuoltolain kirjaus siitä, että asiakkailta perittävien maksujen tulee kattaa vesihuoltotoiminta ja uusinvestointien lisäksi myös saneeraukset pitkällä aikavälillä. Hollolan kunnan hajanaisesta ja laajasta verkostosta johtuen verkostojen saneeraustarpeet ja ylläpitokustannukset ovat suuret. Elinvoimavaliokunnan päätöksen osalta vesihuoltolaitokselta jää puuttumaan tuloja noin 100 000 euroa.

Vesilaitoksen talousarviota on tarkennettu vuoden 2023 osalta. Energianhinnan korotus vaikuttaa negatiivisesti, mutta tiedossa on myös kustannuksia vähentäviä ja tulosta parantavia tekijöitä, joiden kokonaisvaikutus kompensoi puuttuvia tuloja ainakin ensi vuoden osalta. Elinvoimavaliokunta joutuu arvioimaan jäteveden käyttömaksua uudelleen, jos vesilaitoksen talouden tasapaino ei toteudu.

 

Ehdotus

Esittelijä

Päivi Rahkonen, kunnanjohtaja, paivi.rahkonen@hollola.fi

Kunnanhallitus esittää valtuustolle hyväksyttäväksi vesihuoltolaitoksen esittelytekstissä kuvatut maksurakennemuutokset.

Liitteen mukainen hinnasto maksurakennemuutoksineen astuu voimaan 1.1.2023.

Päätös

Hyväksyttiin päätösehdotuksen mukaisesti.

Perustelut

Hallintosäännön 3 §:n 8 kohdan mukaan valtuusto päättää palveluista ja muista suoritteista perittävien maksujen yleisistä perusteista.

Hallintosäännön kohdan 15 § 12 kohdan mukaan elinvoimavaliokunta päättää vesihuoltomaksuista.

Elinvoimavaliokunta on kokouksessaan 16.8.2022 tehnyt esityksen maksurakennemuutoksista ja tehnyt päätöksen maksumuutoksista.

Ehdotus

Valtuusto hyväksyy vesihuoltolaitoksen esittelytekstissä kuvatut maksurakennemuutokset.

Liitteen mukainen hinnasto maksurakennemuutoksineen astuu voimaan 1.1.2023.

Päätös

Hyväksyttiin päätösehdotuksen mukaisesti.

Tiedoksi

Lahti Aqua Oy, vesihuoltopäällikkö, elinvoimajohtaja, talouspalvelut

Muutoksenhaku

Valitusosoitus

Tähän päätökseen haetaan muutosta kunnallisvalituksella.

Valitusoikeus

Päätökseen saa hakea muutosta se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen), sekä kunnan jäsen. Riita-asiat käsitellään käräjäoikeudessa. 

Valitusaika

Kunnallisvalitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Käytettäessä tavallista sähköistä tiedoksiantoa asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmantena päivänä viestin lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa. Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusperusteet

Kunnallisvalituksen saa tehdä sillä perusteella, että

  • päätös on syntynyt virheellisessä järjestyksessä,
  • päätöksen tehnyt viranomainen on ylittänyt toimivaltansa tai
  • päätös on muuten lainvastainen.

Valittajan tulee esittää valituksen perusteet valitusviranomaiselle ennen valitusajan päättymistä.

Valitusviranomainen

Kunnallisvalitus tehdään Hämeenlinnan hallinto-oikeudelle.

Hämeenlinnan hallinto-oikeus
Postiosoite: Raatihuoneenkatu 1, 13100 Hämeenlinna
Käyntiosoite: Arvi Karistonkatu 5, Hämeenlinna
Sähköpostiosoite: hameenlinna.hao(at)oikeus.fi
Faksinumero: 029 564 2269
Puhelinnumero: 029 564 2210
Aukioloaika: maanantai-perjantai klo 8.00-16.15.

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet.

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa on ilmoitettava:

  • päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös)
  • miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset)
  • vaatimusten perusteet
  • mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan. 

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat. 

Valitukseen on liitettävä:

  • valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen
  • selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta 
  • asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle

Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireille panijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä voi pyytää Hollolan kunnan kirjaamosta.
Postiosoite: PL 66, 15871 Hollola
Käyntiosoite: Tiilijärventie 7 F, Hollola
Sähköposti: kirjaamo(at)hollola.fi
Faksinumero: 03 880 3474
Puhelinnumero: 044 780 1427
Kirjaamon aukioloajat: maanantai-perjantai klo 9.00-15.00