Valmistelija
Riikka Johansson, vesihuoltopäällikkö, riikka.johansson@hollola.fi
Perustelut
Vesihuoltolain periaatteiden mukaisesti asiakkailta perittävien maksujen tulee kattaa vesihuoltotoiminta ja uusinvestointien lisäksi myös saneeraukset pitkällä aikavälillä. Hollolan vesihuoltolaitoksen tulosta rasittaa suuret investoinneista aiheutuvat poistot. Huonokuntoisimpien verkostojen ja laitosten saneeraukseen tulee jatkossa panostaa yhä enemmän. Hollolan vesihuoltolaitoksen liikevaihto on vahvasti riippuvainen vedenkulutuksesta, mikä on laskenut viime vuosina valtakunnallisen trendin mukaisesti. Samanaikaisesti vesihuoltopalveluiden tuottamisen ja häiriötilanteisiin varautumisen kustannukset ovat nousseet. Edelle mainituin perustein vesihuoltolaitoksen tulosta on tarve parantaa hinnastoa muuttamalla.
Maksurakennetta tulisi muuttaa siten, että kiinteän perusmaksun osuutta nostetaan. Perusmaksuilla katetaan kiinteitä kustannuksia, jotka syntyvät vesihuoltojärjestelmien ja toimitusvalmiuden ylläpidosta. Nykyisin perusmaksujen osuus tuloista on luokkaa 18 %, vaikka valtakunnallisen suosituksen mukaisesti pitäisi tavoitella 50 % tasoa. Perusmaksuja esitetään nostettavaksi noin 15 %, mikä tarkoittaa noin 20 € korotusta pienkuluttajien (< 500 m³/vuosi) vuosittaiseen maksuun.
Vesihuoltolain aiheuttamisperiaatteen mukaisesti eri alueilta on mahdollista ja suositeltavaa periä eri suuruista perusmaksua. Rekolan alueen lisäksi korkeampaa pienkuluttajien perusmaksua esitetään jatkossa perittäväksi myös Laitialan erillisen vesihuoltoalueen kiinteistöiltä vesihuollon järjestämisen paremman kustannusvastaavuuden ja aiheuttamisperiaatteen mukaisesti. Rekolan alueen perusmaksua ei nosteta tässä yhteydessä, mutta Laitialan kiinteistöjen perusmaksu kaksinkertaistuu.
Ns. suurkuluttajan perusmaksu nousee nykyisin lähes nelinkertaiseksi pienkuluttajaan verrattuna, kun vedenkulutus on vähintään 500 m³ vuodessa. Asiasta on tullut 5.11.2019 kuntalaisaloite maksuluokituksen korjaamiseksi. Valtakunnallisesti ja suositusten mukaisesti perusmaksun määräytymisessä käytetään yleensä laskentakaavaa tai useampaa maksuluokkaa. Perusmaksun luokitusta esitetään muutettavaksi siten, että 500 m³/vuosi ja 1000 m³/vuosi vedenkulutuksen välille muodostetaan uusi maksuluokka, jonka suuruus on puolet nykyisestä suurkuluttajien maksusta. Tällöin noin 120 asiakkaan perusmaksu laskee 43 % nykyisestä tasosta.
Talous- ja jäteveden käyttömaksut (€/m³) esitetään säilytettäväksi ennallaan. Korotettua jätevesimaksua voidaan kuitenkin periä aiheuttamisperiaatteen mukaisesti jatkossa, jos kiinteistön jäteveden laatu poikkeaa selvästi tavanomaisesta tai hulevesiä johdetaan jätevesiviemäriin ilman vesihuoltolaitoksen lupaa.
Liittymismaksu on nykyisin siirto- ja palautuskelpoinen. Liittymismaksut on kirjattu vesihuoltolaitoksen taseeseen vieraaksi pääomaksi 1.4.2004 alkaen verotuskäytännön muutoksesta johtuen. Liittymismaksut esitetään muutettavaksi arvonlisäverollisiksi ja palautuskelvottomiksi, jolloin maksut ovat jatkossa vesihuoltolaitoksen tuloa, kuten ennen 1.4.2004 perityt liittymismaksutkin ovat olleet. Asiakkailta perittävien maksujen suuruutta ei kuitenkaan esitetä muutettavaksi. Hinnastossa esitetään jatkossa sekä verottomat että arvonlisäverolliset liittymismaksujen hinnat. 1.4.2004 alkaen ja nyt päivitettävän hinnaston voimaan tuloon asti maksetut liittymismaksut säilyvät palautuskelpoisina.
Liittymismaksun laskentaperiaatetta selkeytetään niin, että maksun suuruus riippuu verkostoon liitettävien rakennusten rakennusluvan tai -lupien mukaisesta yhteenlasketusta kerrosalasta. Nykyisin liittymismaksu perustuu kaikkien kiinteistön rakennusten yhteenlaskettuun kerrosalaan, vaikka kaikkia rakennuksia ei välttämättä ole liitetty vesihuoltoverkostojen piiriin. Näin vältetään ympäristönsuojeluun tulevilta vapautushakemuksilta niiden rakennusten osalta, joilla ei ole vesihuoltolain mukaisesti liittymisvelvollisuutta.
Jatkossa esitetään, että kohtuuttoman korkeaan liittymismaksuun johtavan rakennuksen tai laitoksen sekä erityiskuluttajien, esim. runsaasti vettä käyttävän teollisuuden ja laadultaan asumajätevedestä poikkeavaa jätevettä toimittavien liittyjien laskennallisen liittymismaksun kertoimet määritellään tapauskohtaisesti. Liittymismaksusta päätetään tällöin liittymisestä saadun hyödyn mukaan. Enintään 200 000 € liittymismaksuista esitetään päättäväksi vesihuoltopäällikkö ja yli 200 000 € maksuista elinvoimavaliokunta.
Päivitettäväksi esitettyyn hinnastoon on tarkennettu maksujen määräytymis- ja laskentaperusteita saavutettavuuslainsäädäntö huomioiden.
Hinnaston muutoksista tiedotetaan asiakkaita vesilaskutuksen yhteydessä vähintään kolme kuukautta ennen muutoksen voimaantuloa. Hinnaston muutoksen on tarkoitus tulla voimaan 1.6.2020 alkaen.
Liitteenä nykyinen ja ehdotettu uusi hinnasto, jossa on punaisella tekstillä tehdyt muutokset.
Ehdotus
Esittelijä
Heli Randell, elinvoimajohtaja, heli.randell@hollola.fi
Elinvoimavaliokunta esittää kunnanhallitukselle ja edelleen kunnan valtuustolle hyväksyttäväksi vesihuoltolaitoksen hinnaston muutoksen edellä esitetyn ja liitteiden mukaisesti.