Ympäristöterveyslautakunta, kokous 16.10.2025

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 60 Oikaisuvaatimus korvauspäätökseen

HOLDno-2025-644

Valmistelija

  • Silja Mäkelä, ympäristöterveysjohtaja, silja.makela@hollola.fi

Perustelut

Asianosaisen eläintä on hoidettu Päijät-Hämeen ympäristöterveyden kunnaneläinlääkärin vastaanotolla. Käynnin jälkeen eläin on komplikaatioiden vuoksi tarvinut jatkohoitoa, joka on aloitettu kunnaneläinlääkärin vastaanotolla. Sieltä eläin on ohjattu jatkohoitoon pieneläinklinikalle ja sieltä edelleen saman ketjun toiselle pieneläinklinikalle. Asianosainen vaatii korvaamaan hänelle eläimen hoitamisesta aiheutuneet ylimääräiset hoitokulut, koska katsoo, että kyseessä on hoitovirhe. Korvausvaatimuksen liitteenä on toimitettu kuitit eläimelle suoritettujen hoitotoimenpiteiden kustannuksista. Kunnaneläinlääkäri on antanut asiasta oman vastineensa.

Vakuutusyhtiö on käsitellyt vahingon vastuuvakuutuksen perusteella. Vakuutusyhtiö on päätynyt ratkaisussaan siihen, että korvausvelvollisuutta ei ole synytynyt. Eläimen hoito on sujunut normaalisti eikä sen aikana ole tapahtunut hoitovirhettä. Kunnaneläinlääkäri on tehnyt tarvittavat toimenpiteet eikä tapahtunutta vahinkoa ole voinut peruseläinlääkinnässä ennakoida. Vahingon syy on jäänyt epäselväksi.

Ympäristöterveysjohtaja on  tehnyt vahingonkorvauksen maksamisesta kielteisen päätöksen 26.8.2025, § 24, koska tapauksessa ei ole osoitettavissa, että eläimen hoidossa kunnaneläinlääkärin vastaanotolla olisi tapahtunut hoitovirhettä. 

Eläimen omistaja on tehnyt ympäristöterveysjohtajan päätöksestä oikaisuvaatimuksen, koska hän katsoo, että tapauksessa on kunanneläinlääkärin vastaanotolla tapahtunut kaksi hoitovirhettä. Hänen näkemyksensä mukaan ajanvarausta tehtäessä olisi tullut tarkemmin kysyä eläimen terveystietoja ja jatkohoitoa annettaessa leikkausta seuraavana päivänä on mahdollisesti aiheutettu eläimelle lisävahinkoa.

Eläinlääkärin korvausvelvollisuus syntyy, mikäli potilaan hoidossa todetaan tapahtuneen hoitovirhe. Lainsäädännön mukaan hoitovirhetapauksissa seuraavien kolmen kriteerin tulee täyttyä: 
1) On aiheutunut vahinkoa, eli vastapuoli on menettänyt jotakin tai hänelle on aiheutunut kuluja.
2) Eläinlääkärin menettely on ollut virheellistä tai huolimatonta.
3) Eläinlääkärin moitittava menettely on syy-yhteydessä syntyneeseen vahinkoon, eli vahinko on aiheutunut eläinlääkärin moitittavasta menettelystä. 

Asianosaisen lemmikkiä on hoidettu Päijät-Hämeen ympäristöterveyden pieneläinvastaanotolla hyvien hoitokäytäntöjen mukaisesti. Eläimen uusintaleikkauksen syy on komplikaatio, ei hoitovirhe. Näin ollen korvausvelvollisuutta ei voida katsoa syntyneen. 

Jokaiseen toimenpiteeseen ja anestesiaan liittyy aina komplikaatioriski, vaikka kyseessä on ollutkin rutiinitoimenpide. Kun potilas on perusterve lemmikki, riski on kuitenkin pieni. Rutiinioperaatioissa esitietoja ei välttämättä kerätä tarkasti. Kissoja leikataan kiimakierron kaikissa vaiheissa. Kissan mahdollinen kiima ei ole este leikkaukselle vaikka selvästi kiimassa olevaa kissaa ei suositellakaan leikattavaksi. Leikkauksen yhteydessä ei kudoksissa havaittu viitteitä kiimasta.

Jatkohoito on aloitettu kunnaneläinlääkärin vastaanotolla leikkauksen jälkeisenä päivänä. Eläinlääkärin arvion mukaan eläin hyötyisi nesteterapiasta. Nahan alle nesteytystilanteessa eläin oli vastustellut ja rimpuillut, jolloin nestehoidon antaminen keskeytettiin. Eläimet sietävät hoitotoimenpiteitä eri tavalla eikä sitä voida etukäteen arvata toimenpiteeseen ryhdyttäessä. Eläin on ohjattu jatkohoitoon yksityiselle klinikalle, koska vastanotolla heräsi epäilys mahdollisesta leikkauskomplikaatiosta.

Ehdotus

Esittelijä

  • Silja Mäkelä, ympäristöterveysjohtaja, silja.makela@hollola.fi

Ympäristöterveyslautakunta päättää hylätä oikaisuvaatimuksen. Kissan uusintaleikkauksen syy on komplikaatio, ei hoitovirhe.

Päätös

Hyväksyttiin päätösehdotuksen mukaisesti.

Tiedoksi

Päätös: asianosainen, tiedoksi: eläinlääkintähuollon päällikkö, kunnaneläinlääkäri, elinvoimajohtaja, kunnanjohtaja

Muutoksenhaku

Valitusosoitus

Tähän päätökseen haetaan muutosta kunnallisvalituksella.

Valitusoikeus

Oikaisuvaatimuksen johdosta annettuun päätökseen saa hakea muutosta kunnallisvalituksella vain se, joka on tehnyt alkuperäistä päätöstä koskevan oikaisuvaatimuksen. 

Jos alkuperäinen päätös on oikaisuvaatimuksen johdosta muuttunut, saa tähän päätökseen hakea muutosta kunnallisvalituksella myös se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen), sekä kunnan jäsen. Riita-asiat käsitellään käräjäoikeudessa. 

Valitusaika

Kunnallisvalitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Käytettäessä tavallista sähköistä tiedoksiantoa asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmantena päivänä viestin lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusperusteet

Kunnallisvalituksen saa tehdä sillä perusteella, että

  • päätös on syntynyt virheellisessä järjestyksessä,
  • päätöksen tehnyt viranomainen on ylittänyt toimivaltansa tai
  • päätös on muuten lainvastainen.

Valittajan tulee esittää valituksen perusteet ennen valitusajan päättymistä.

Valitusviranomainen

Kunnallisvalitus tehdään Hämeenlinnan hallinto-oikeudelle.

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Hämeenlinnan hallinto-oikeus
Postiosoite: Raatihuoneenkatu 1, 13100 Hämeenlinna
Käyntiosoite: Arvi Karistonkatu 5, Hämeenlinna
Sähköposti: hameenlinna.hao(at)oikeus.fi
Puhelinnumero: 029 564 2210
Faksinumero: 029 564 2269
Avoinna: maanantai-perjantai klo 8.00-16.15

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa on ilmoitettava:

  • päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös)
  • miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset)
  • vaatimusten perustelut
  • mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan. 

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Myös kotikunta on hyvä ilmoittaa. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Jos valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat. 

Valitukseen on liitettävä:

  • valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen
  • selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta 
  • asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireille panijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Ajantasainen tieto oikeudenkäyntimaksuista löytyy Tuomioistuinlaitoksen sivustolta https://tuomioistuimet.fi/fi/index/asiointijajulkisuus/maksut.html

Tuomioistuinmaksulakiin linkki https://finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2015/20151455

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä voi pyytää Hollolan kunnan kirjaamosta.
Postiosoite: PL 66, 15871 Hollola
Käyntiosoite: Tiilijärventie 7 F, Hollola
Sähköposti: kirjaamo(at)hollola.fi
Puhelinnumero: 044 780 1427
Kirjaamon aukioloajat: maanantai-perjantai klo 9.00-15.00.