Perustelut
Kiinteistön 98-436-3-174 omistaja hakee vapautusta velvollisuudesta liittyä Hollolan kunnan vesihuoltolaitoksen vesijohto- ja jätevesiverkostoon. Vapautusta haetaan vakituisessa käytössä olevalle asuinrakennukselle, jossa asuu neljä (4) henkilöä. Kiinteistön käyttövesi otetaan omalla kiinteistöllä olevasta porakaivosta (kaivon rakennusvuosi 2000). Kiinteistön jäteveteen vaikuttavat varusteet ovat kaksi suihkua, kaksi vesikäymälää, sauna sekä muita vesikalusteita. Jätevedet johdetaan 3-osastoisen saostussäiliön kautta maahanimeyttämöön, josta vedet johdetaan edelleen ojaan. Jätevesijärjestelmä on rakennettu vuonna 2000. Saostuskaivot tyhjennetään kaksi kertaa vuodessa.
Kiinteistö sijaitsee vesihuoltolaitoksen vahvistetulla toiminta-alueella ja taajamassa (YKR 2021), jolloin sillä on lähtökohtaisesti velvollisuus liittyä vesijohto- ja viemäriverkostoon.
Perusteluina vapautushakemukselle esitetään:
- liittämisestä aiheutuvat kohtuuttomat kustannukset. Kokonaiskustannusten on arvioitu olevan noin 70 000 euroa
- kiinteistöllä on käytettävissä riittävästi laatuvaatimukset täyttävää talousvettä sekä kiinteistön jätevesien johtaminen ja käsittely on järjestetty ympäristönsuojelulaissa (527/2014) säädettyjen vaatimusten mukaisesti
- vesihuoltolaitoksen palvelujen vähäinen tarve
Asian käsittely
Hakemus on tullut vireille 15.9.2023 ja sitä on täydennetty kustannusarvioilla 31.1.2024. Vapautushakemuksesta on pyydetty ja saatu lausunnot terveydensuojeluviranomaiselta ja Hollolan vesihuoltolaitokselta. Hakijalle on varattu mahdollisuus lausua mielipiteensä lausunnoista 26.3.2024 mennessä. Lisäksi hakijalta on pyydetty tarkentavaa lisäselvitystä esitettyyn kustannusarvioon 6.12.2024 mennessä. Lausunnot ja saadut täydennykset ovat hakemuksen oheismateriaaleina.
Lainsäädäntö
Vesihuoltolain (119/2001) 10 § mukaan vesihuoltolaitoksen toiminta- alueella oleva kiinteistö on liitettävä laitoksen vesijohtoon ja jätevesiviemäriin.
Lain 11 §:n mukaan kunnan ympäristönsuojeluviranomainen myöntää hakemuksesta toistaiseksi voimassa olevan tai määräaikaisen vapautuksen lain 10 §:ssä tarkoitetusta kiinteistön liittämisvelvollisuudesta lain 11 §:ssä säädetyin perustein. Ennen vapautuksen myöntämistä vesihuoltolaitokselle ja kiinteistön omistajalle tai haltijalle on varattava tilaisuus tulla kuulluiksi. Lisäksi kunnan ympäristönsuojeluviranomaisen on pyydettävä vapauttamisesta kunnan terveydensuojeluviranomaisen lausunto.
Vapautus liittämisvelvollisuudesta on myönnettävä, jos:
1) liittäminen verkostoon muodostuisi kiinteistön omistajalle tai haltijalle kohtuuttomaksi, kun otetaan huomioon kiinteistön vesihuoltolaitteiston rakentamisesta aiheutuneet kustannukset, liittämisestä aiheutuvat kustannukset, vesihuoltolaitoksen palvelujen vähäinen tarve tai muu vastaava erityinen syy; ja
2) vapauttaminen ei vaaranna vesihuollon taloudellista ja asianmukaista hoitamista vesihuoltolaitoksen toiminta- alueella.
Edellä 11 §:n 2 momentissa säädetyn lisäksi edellytyksenä vesijohtoon liittämisvelvollisuudesta vapauttamiselle on, että kiinteistöllä on käytettävissä riittävästi vaatimukset täyttävää talousvettä. Edellytyksenä jätevesiviemäriin liittämisvelvollisuudesta vapauttamiselle on 2 momentissa säädetyn lisäksi, että kiinteistön jätevesien johtaminen ja käsittely voidaan järjestää ympäristönsuojelulaissa säädettyjen vaatimusten mukaisesti.
Päätösehdotuksen perustelut:
Vesihuoltolain mukaan vapautus on myönnettävä, jos liittäminen verkostoon muodostuisi kiinteistön omistajalle tai haltijalle kohtuuttomaksi. Vapauttaminen ei saa myöskään vaarantaa vesihuollon taloudellista ja asianmukaista hoitamista vesihuoltolaitoksen toiminta-alueella.
Alueen vesihuollon toiminta-alue on hyväksytty vuonna 2005 ja kiinteistölle on rakennettu liittymismahdollisuus vuonna 2019 kiinteistön rajalle asti. Vesihuoltolaitoksen lausunnon mukaan verkostoon liittymiskohta sijaitsee välittömästi kiinteistön läheisyydessä ja liittymiskustannusten arvioidaan olevan samalla vaihteluvälillä, mitä muillakin Hollolan vesihuoltolaitoksen toiminta-alueella liittyneillä kiinteistöillä on ollut. Hakemuksen mukaan liittymiskustannuksia tulisi yhteensä noin 70 000 €. Korkea kustannusarvio perustuu kiinteistön haastaviin rakentamisolosuhteisiin, sillä asuinrakennus on rakennettu kallion päälle ja vesijohtoliittymän rakentaminen pitäisi tehdä hydraulikiilaamalla, josta hakemukseen liitetyn kustannusarvion mukaan tulisi yli 50 000 €:n kustannukset. Hakijalta on pyydelty tarkennuksia kustannusarvioon ja esittämään liittymisreitit asemapiirustuksella vesijohdon ja viemärin osalta. Pyydettyjä lisätietoja kustannusarvioiin ei ole toimitettu. Koska hakija ei ole luotettavasti osoittanut, että rakennuskustannukset nousisivat kohtuuttoman korkeiksi, ei haettua vapautusta ole voitu myöntää.
Edellytyksenä vesijohtoon liittämisvelvollisuudesta vapauttamiselle on lisäksi, että kiinteistöllä on käytettävissä riittävästi vaatimukset täyttävää talousvettä. Hakija on toimittanut 8.3.2022 päivätyn kaivoveden tutkimustodistuksen sekä täydentänyt sitä 10.3.2022 päivätyllä radontutkimuksella. Terveydensuojeluviranomaisen on lausunut hakemuksesta mm. seuraavaa: ”Hakemukseen liitetyn tutkimustodistuksen perusteella kaivovesi täyttää sosiaali- ja terveysministeriön asetuksen mukaiset talousveden laatuvaatimukset ja -suositukset tutkittujen muuttujien osalta. Veden uraanipitoisuus on kuitenkin korkea eikä porakaivon vettä tule käsittelemättömänä käyttää juomavetenä ja ruoan laitossa. Koska kaivoveden käyttäminen talousvetenä muodostaa riskin käyttäjän terveydelle, terveydensuojeluviranomainen ei puolla vapautuksen myöntämistä kiinteistölle velvollisuudesta liittyä vesijohtoverkkoon.”. Hakija ei ole täydentänyt hakemusta uusilla uraanipitoisuuden tutkimuksilla. Näin ollen vapauttamisen edellytykset eivät täyty myöskään talousveden laatuvaatimusten suhteen.
Kiinteistölle ei ole myönnetty vapautusta jätevesiverkostoon liittymisestä, sillä hakemukseen liitetyn karttapiirroksen mukaan kiinteistön nykyinen jätevesijärjestelmä ja sen putkistot ulottuvat kunnan vesihuoltolaitoksen liitoskohdan läheisyyteen, minkä vuoksi rakentamiskulujen ei arvioida nousevan kohtuuttoman korkeaksi jätevesiverkostoon liittymisen osalta. Edellytyksenä jätevesiviemäriin liittämisvelvollisuudesta vapauttamiselle on lisäksi, että kiinteistön jätevesien johtaminen ja käsittely voidaan järjestää ympäristönsuojelulaissa säädettyjen vaatimusten mukaisesti. Hakemuksen mukaan jätevedet johdetaan 3-osastoisen saostuskaivon kautta maahanimeyttämöön. Jätevesijärjestelmä on 25 vuotta vanha, joten sen voidaan arvioida olevan käyttöikänsä lopussa. Kiinteistön jätevesijärjestelmä ei täytä ympäristönsuojelulain vaatimuksia ja vanha jätevesijärjestelmä saattaa aiheuttaa ympäristön pilaantumisen vaaraa. Näin ollen vapauttamisen edellytykset eivät täyty myöskään jätevesien käsittelyn osalta.
Kohtuuttomuuden edellytys täyttyy kiinteistöillä, joiden vedenkäyttö on vähäistä. Tällaisia ovat tyypillisesti kantovesikiinteistöt ja ne, joiden varustelutaso vastaa kantovesikiinteistöä. Kyseessä on vakituisessa asuinkäytössä oleva omakotitalo, jonka vesikalusteiden varustelutaso on hyvä. Näin ollen voidaan katsoa, että vesihuoltolaitoksen palvelujen tarve ei ole vesihuoltolaissa tarkoitetulla tavalla vähäinen, eikä siten kohtuuttomuuden edellytys toteudu.
Koska kaikki vesihuoltolain 11 §:ssä mainitut vapautuksen edellytykset eivät täyty, ei haettua vapautusta vesijohto- ja jätevesiverkostoon voida myöntää. Kiinteistön on näin ollen liityttävä vesilaitoksen vesijohto – ja jätevesiverkostoon. Vesijohtoon liittymisen määräajassa on kuitenkin huomioitu liittymisestä todennäköisesti aiheutuvat korkeat kustannukset sekä hakemuksessa mainitut muut erityiset syyt, minkä vuoksi vesijohtoon liittymiselle on annettu aikaa kolme vuotta.
Ehdotus
Esittelijä
-
Sameli Männistö, ympäristösihteeri, sameli.mannisto@hollola.fi
Kiinteistölle 98-436-3-174 ei myönnetä vapautusta vesihuoltolaitoksen vesijohto– ja jätevesiverkostoon liittymisestä. Hollolan kunnan valvontajaosto vesihuoltolain valvontaviranomaisena kehottaa kiinteistöä liittymään Hollolan vesihuoltolaitoksen jätevesiverkostoon 31.5.2026 mennessä ja vesijohtoverkostoon 31.5.2028 mennessä.
Päätös
Hyväksyttiin päätösehdotuksen mukaisesti.