Perustelut
Asian aikaisempi käsittely:
Asiaa on käsitelty maankäyttö- ja rakennuslain (MRL) 72 §:n mukaisena asiana rannan suunnittelutarvealueelle rakentamisena ilman siihen oikeuttavaa kaavaa.” Meren tai vesistön ranta-alueeseen kuuluvalle rantavyöhykkeelle ei saa rakentaa rakennuskohdetta ilman asemakaavaa tai sellaista oikeusvaikutteista yleiskaavaa, jossa on erityisesti määrätty yleiskaavan tai sen osan käyttämisestä rakentamisluvan myöntämisen perusteena.”
Ranta-alueelle on tuotu ”parakkirakennus” ilman rakentamista edellyttävää lupaa keväällä 2019. Asian tultua ilmi hankkeelle on haettu poikkeamislupaa vuonna 2018, joka hylättiin (Valontajaoston päätös 10.04.2019, § 21). Hakemus koski kiinteistölle 98-411-2-60 Haritunjoen rantaan suunniteltua rakennuspaikkaa. Alueella ei ole voimassa asemakaavaa, eikä yksityiskohtaista yleiskaavaa. Kunnan strategisessa yleiskaavassa kiinteistö sijoittuu maaseutuelinkeinot ja asuminen-alueelle. Poikkeamisella muodostettaisiin uusi rakennuspaikka.
Ennen poikkeamista alueella on ollut vanha, kumoutunut yleiskaava, jossa on ollut määräys RA-1/2. Uusi kaava on tällöin ollut lähdössä liikkeelle. Ajankohdan voimassa ollut kaava oli Strateginen yleiskaava maaseutuelinkeinot ja asuminen-alueelle.
Hankkeelle haettiin myös tilapäistä lupaa vuonna 2020, joka myös hylättiin (rakennustarkastajan päätös 10.06.2021 ja valvontajaoston päätös oikaisuvaatimuksesta 01.09.2021, § 33). Rakennusvalvonta on kehottanut tämän jälkeen siirtämään kontin kiinteistöltä. Rakennusvalvonta on kehottanut uudestaan poistamaan parakin kiinteistöltä 28.6.2024. Kehotuksessa poistamiselle annettiin määräaika 30.8.2024. Parakkia ei poistettu määräaikaan mennessä.
Aikaisemmat lupahakemuksiin liittyvät päätökset ovat käsittelyssä asian oheismateriaalina.
Nykytilanne ja asian käsittely:
Kiinteistöllä 98-411-2-60 on ollut vuoden 2019 keväästä ”konttirakennus”, joka on jalaksilla oleva kontti. Rakennustarkastaja on käynyt kiinteistöllä toteamassa tilanteen poistamiskehotuksen määräajan umpeuduttua 30.9.2024. Konttia ei ollut poistettu käyntiin mennessä.
Rakennustarkastaja on käynyt toteamassa tilanteen myös ennen tämän velvoitteen asettamista, viimeksi 9.4.2025. Kontti oli edelleen käynnin aikana kiinteistöllä. Kontin pitämiselle ei ole edelleenkään edellytyksiä. Tämä on todettu kehotuskirjeessä ja asettamisvaiheen kuulemiskirjeen vaiheessa kiinteistön ja parakin omistajille.
Asia on tullut vireille maankäyttö- ja rakennuslain aikaan. Vuoden 2025 alusta tuli voimaan uusi rakentamislaki. Pääasia on kuitenkin, että ranta-alueella oleva rakennelma, joka edellyttäisi kaavaa tai hyväksyttyä poikkeamispäätöstä rantojen suunnittelutarpeesta on säilynyt ennallaan alueidenkäyttölain 72 §:ssä. Kaavan sisällöt ja oikeusvaikutukset eivät ole muuttuneet lakimuutoksen yhteydessä, joten kontin pitämiselle nykylainsäädännönkään nojalla ei ole perusteita. Olosuhteet eivät muutoinkaan ole muuttuneet tämän jälkeen. Nykyisessä kaavatilanteessa kohde sijoittuu oikeusvaikutteisen Kalliolan-Paimelan osayleiskaava A-merkitylle asemakaavoitettavalle asuinalueelle. Uusien rakennuspaikkojen muodostaminen alueelle tulisi ratkaista tulevan asemakaavoituksen yhteydessä.
Kiinteistön omistajaa on kuultu asettamisvaiheen kuulemisen yhteydessä 1.10.2024 päivätyllä kirjeellä ja varattu uhkasakkolain 22 §:n ja hallintolain 34 §:n mukaisesti mahdollisuus selityksen antamiseen ennen velvoitteen ja uhkasakon asettamista. Asianosainen (kiinteistön omistaja) on antanut asiasta erillisen selityksen. Kehotuskirje, asettamisvaiheen kuulemiskirje ja omistajan selitys on asian oheismateriaalina.
Perusteet velvoitteen asettamiselle:
”Jos joku ryhtyy toimiin tämän lain tai sen nojalla annettujen säännösten tai määräysten vastaisesti taikka lyö laimin niihin perustuvan velvollisuutensa, kunnan rakennusvalvontaviranomainen, kunnan määräämä monijäseninen toimielin 13 a luvun mukaisissa asioissa tai Turvallisuus- ja kemikaalivirasto markkinavalvontaviranomaisena voi päätöksellään velvoittaa niskoittelijan määräajassa oikaisemaan sen, mitä on tehty tai lyöty laimin.” (RakL 147 § 1.mom.)
”Viranomaisen antamaa kieltoa tai määräystä voidaan tehostaa uhkasakolla tai uhalla, että tekemättä jätetty toimenpide teetetään laiminlyöjän kustannuksella.” (RakL 147 § 2. mom.)
” Oikeusvaikutteista yleiskaavaa voidaan käyttää suoraan rakentamisluvan perusteena rakentamislain 46 §:n 1 momentissa säädetyn estämättä niillä alueilla, joilla yleiskaavassa on siitä erikseen määrätty. Määräys ei voi koskea aluetta, jolla maankäytön ohjaustarve edellyttää asemakaavan laatimista. Edellytyksenä on lisäksi, että yleiskaava ohjaa riittävästi rakentamista ja muuta maankäyttöä kyseisellä alueella.
Yleiskaavan käytöstä rakentamisluvan perusteena ranta-alueella säädetään 72 §:ssä ja tuulivoimaloiden rakentamisluvan perusteena säädetään 77 a §:ssä.” (AKL 44 §)
” Meren tai vesistön ranta-alueeseen kuuluvalle rantavyöhykkeelle ei saa rakentaa rakennuskohdetta ilman asemakaavaa tai sellaista oikeusvaikutteista yleiskaavaa, jossa on erityisesti määrätty yleiskaavan tai sen osan käyttämisestä rakentamisluvan myöntämisen perusteena.” (AKL 72 § 1.mom)
Ehdotus
Esittelijä
-
Pekka Laitinen, kehityspäällikkö, pekka.laitinen@hollola.fi
Salassapidettävät tiedot poistettu.
Päätös
Hyväksyttiin päätösehdotuksen mukaisesti.