Sivistys- ja hyvinvointivaliokunta, kokous 8.10.2025

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 99 Kankaan koulun uusien tilojen tilasuunnittelu

HOLDno-2025-707

Valmistelija

  • Minna Tsutsunen, erityisopetuksen rehtori, minna.tsutsunen@hollola.fi

Perustelut

Kankaan koulu paloi maan tasalle 10.8.2025. Koulun opetustoiminta siirrettiin pääosin entisen Tiilikankaan koulun eriytettyihin tiloihin, B-osaan 11.8.2025. Tilojen käyttökelpoisuutta on varmistettu ja varmistetaan edelleen ulkopuolisen sisäilmakorjauksiin perehtyneen toimijan suositusten pohjalta eriasteisin sisäilmakorjauksin. Hollolan kunta pyrkii minimoimaan väliaikaisten väistötilojen käytön muuntojoustavalla ja Kankaan koulun tarpeita vastaavalla moduulikouluratkaisulla. Rakennus sijoitetaan palaneen rakennuksen paikalle, Salpakankaan koulun yhteyteen, jolla mahdollistetaan tilojen yhteiskäyttö ja toimintajoustavuus.

Kankaan koulu on Hollolan vaativan erityisen tuen koulu perusopetuksen oppilaille. Kankaan erityiskoulu tarjoaa vaativaa erityistä tukea oppilaille, joiden tarpeisiin ei yleisopetuksen kouluissa pystytä vastaamaan. Yhteistyön ja keskittämisen kautta oppilaille voidaan tarjota entistä yksilöllisempää ja oikea-aikaisempaa tukea. Erityiskoulu toimii osana kunnan palveluverkkoa ja palvelee koko kuntaa. Se tarjoaa ratkaisuja tilanteisiin, joissa yleisopetuksen keinot eivät riitä, ja toimii samalla kehittämisalustana uusille toimintamalleille. 

Kankaan koulu on kunnan osaamiskeskus oppilaiden erilaisiin tuen tarpeisiin liittyen. Tavoitteena oppilaan kokonaisvaltainen hyvinvointi ja tasapainoinen psyykkinen kasvu. Koulussa tarjotaan laadukkaita ja pedagogisesti turvallisia oppimiskokemuksia erittäin moninaisen tuen tarpeessa oleville oppilaille. Osallisuuden ja yhteisöön kuulumisen kokemukset kaikille oppilaille ehkäisevät syrjäytymistä ja luovat kasvua osaksi yhteiskunnan jäsenyyttä. Tämän toteuttaminen asettaa erityisiä vaatimuksia myös koulun tiloille. 

Lähtökohdat uusien tilojen suunnittelulle:

Koulussa on 13 opetusryhmää ja maksimissaan 98 oppilaspaikkaa. Koulu on yhtenäiskoulu 0-9 luokkalaisille. Kaikki luokat ovat yhdysluokkia, joissa opiskelee oppilaita eri luokka-asteilta. Opetusryhmät muodostetaan pedagogisesti tarkoituksenmukaisiksi, jotta oppilaan oikeus riittävään ja oikea-aikaiseen tukeen toteutuu. Koulussa toimii tällä hetkellä yksi vaikeasti kehitysvammaisten lasten erityisluokka (maks. 6 oppilaspaikkaa), kaksi kehitysvammaisten lasten erityisluokkaa (maks. 8 oppilaspaikkaa/ryhmä), joiden ryhmäkoot määräytyvät Perusopetusasetuksen (852/1998 § 2) mukaisesti. Kankaan koulussa toimii myös kaksi seudullista Etappi-luokkaa (1.-6.lkt ja 7.-9.lkt), joiden oppilasmääräksi on sopimuksessa määritelty kuusi oppilasta/ryhmä sekä kahdeksan erityisluokkaa, joissa kaikissa on kahdeksan oppilaspaikkaa. Henkilökuntaa koulussa on rehtorin ja apulaisrehtorin lisäksi 14 opettajaa, 31 koulunkäynninohjaajaa sekä Etappi-luokilla työskentelevät kaksi hyvinvointitutoria.   

Vaativan erityisen tuen koulun tilatarve on erilainen kuin yleisopetuksen koulussa. Uuden koulun tilojen tarve vastaa palaneen koulun käytössä olleita tiloja, joita on rakentamisen jälkeen muokattu vaiheittain muuttuneisiin tarpeisiin vastaaviksi. Jokaisen perusluokkatilan yhteydessä on ollut pienryhmätila, jota on voitu käyttää esim. neuropsykiatristen/psyykkisten syiden vuoksi rauhoittumiseen tai yksilötyöskentelyyn. Erikokoisia pienempiä opetustiloja luokkien ulkopuolella (ns. joustotiloja) on ollut käytössä mm. opetusryhmän jakamiseen pedagogisista syistä, oppilaan henkilökohtaiseen ohjaamiseen/opetukseen ja aistikuorman vähentämiseen, oppilaskunnan toimintaan, jakotunteihin, monialaisiin oppilaspalavereihin sekä oppilaiden erilaisiin terapioihin.

Aamu- ja iltapäivätoiminnalle on ollut käytössä omat tilansa omalla sisäänkäynnillä. Palossa menetettiin erikoisluokista kotitalouden ja teknisen työn luokkatilat, mutta yhdistetty musiikki- ja tekstiilityöluokka säilyi, samoin liikuntasali. Näiden tilojen tulee myös jatkossa olla oppilaille helposti saavutettavia, joita kaikkien oppilaiden osallistuminen kaikkeen opetukseen toteutuu. Henkilökunnan määrä luo tarpeita myös taukotilojen ja sosiaalitilojen suhteen.  

Tiloilta on vaadittu riittävää kestävyyttä ja äänieristystä, jotta työrauha ja turvallisuus säilyvät huolimatta oppilaiden tunnesäätelyn tai vuorovaikutuksen haasteista huolimatta. Lisäksi tarvitaan yhteisiä tiloja tarvitaan sosiaalisen kanssakäymisen ja vuorovaikutussuhteiden harjoittelemiseen ja niiden tulee olla saavutettavissa kaikista luokkatiloista. Tilojen ja sisäänkäyntien sijoittelun tulee olla sekä oppilaiden että henkilökunnan turvallisuutta edistävää ja rauhallista oppimisympäristöä ylläpitävää. Tilasuunnittelun tulee tukea opetuksen toteutus.Opetustilojen tulee olla esteettömät ja tilat pitää olla yhdessä kerroksessa.

Ehdotus

Esittelijä

  • Kim Strömmer, sivistys- ja hyvinvointijohtaja, kim.strommer@hollola.fi

Sivistys- ja hyvinvointivaliokunta hyväksyy lähtökohdat Kankaan koulun tilasuunnittelulle.

Päätös

Hyväksyttiin päätösehdotuksen mukaisesti.

Tiedoksi

Aluerehtorit, elinvoimajohtaja, tilapalvelut

Muutoksenhaku

Oikaisuvaatimusta tai kunnallisvalitusta ei saa tehdä päätöksestä, joka koskee:

  • vain valmistelua tai täytäntöönpanoa (KuntaL 136 §)
  • virka- tai työehtosopimuksen tulkintaa tai soveltamista ja viranhaltija on jäsenenä viranhaltijayhdistyksessä, jolla on oikeus panna asia vireille työtuomioistuimessa (KVhl 50 § 2 mom.)
  • etuosto-oikeuden käyttämättä jättämistä (EtuostoL 22 §)
  • oppilaan arviointia (Perusopetuslaki 22 ja 42 c §).

Riita-asia käsitellään käräjäoikeudessa.