Perustelut
Vuoden 2025 kolmanteen valtion lisätalousarvioesitykseen sisältyy 30 miljoonan euron määräraha nuorten työllistämisen tukemiseen. Määräraha käytettäisiin valtionavustuksena noudattaen valtionavustuslakia ja Euroopan unionin toiminnasta tehdyn sopimuksen 107 ja 108 artiklan soveltamisesta tiettyihin valtion monialaisen tuen muotoihin annetun neuvoston asetuksen (EU) 2015/1588 2 artiklan perusteella annettuja Euroopan komission vähämerkityksisiä tukia koskevia asetuksia (ns. de minimis -asetukset).
Työ- ja elinkeinoministeriö pyytää lausuntoa ehdotuksesta valtioneuvoston asetukseksi valtionavustuksesta työvoimaviranomaiselle työttömien nuorten työllistämiseen.
Ehdotetulla valtioneuvoston asetuksella säädettäisiin vuoden 2025 kolmanteen valtion lisätalousarvioesitykseen sisältyvän määrärahan käyttämisestä valtionavustuksena. Valtionapuviranomaisena toimisi Uudenmaan elinvoimakeskus. Valtionavustuksen maksatuksen ja takaisinperinnän tehtävät hoitaisi Työllisyys-, kehittämis- ja hallintokeskus. Työvoimaviranomainen päättäisi avustuksen käyttämisestä ja tekisi valtionavustuslain 7 §:n 3 momentin mukaisen yksityisoikeudellisen sopimuksen avustuksen kohderyhmään kuuluvan nuoren työllistävän yrityksen kanssa. Työvoimaviranomaisella tarkoitettaisiin työvoimapalveluiden järjestämisestä annetun lain (380/2023) 3 §:n 1 momentin 1 kohdan mukaista työvoimaviranomaista, eli kunnan tai kuntayhtymän viranomaista, joka vastaa työvoimapalveluiden järjestämisestä toimialueellaan.
Työvoimaviranomainen voisi käyttää rekrytointiavustusta, jos yritys sitoutuu työllistämään alle 30-vuotiaan työttömän henkilön vähintään kuuden kuukauden ajaksi. Valtionavustuksen myöntämisen edellytyksenä olisi, että työtön nuori on alle 30-vuotias työvoimaviranomaisen ja yrityksen välillä tehtävän sopimuksen tekohetkellä ja että hän on ollut työttömänä vähintään kuusi kuukautta ennen edellä mainitun sopimuksen tekohetkeä välittömästi edeltäneiden seitsemän kuukauden aikana. Poikkeuksena olisivat alle 30-vuotiaat nuoret, jotka ovat suorittaneet vain perusopetuksen oppimäärän. Heidän osaltaan edellytyksenä olisi edellä mainitun sopimuksen tekohetkellä alle 30 vuoden ikä ja vähintään kolmen kuukauden työttömyys.
Ehdotetulla asetuksella säädettäisiin avustuksen tarkoituksesta, määritelmistä, valtionavustuslajista, avustuksen myöntämisen ja käyttämisen edellytyksistä sekä hyväksyttävistä kustannuksista, valtionapuviranomaisesta, valtionavustuksen käytöstä annettavasta selvityksestä, raportoinnista ja asetuksen voimaantulosta. Asetus ehdotetaan voimaan tulevaksi 1.1.2026 ja olisi voimassa 31.12.2027 asti.
Kohderyhmään kuuluu valtakunnallisesti noin 76 000 nuorta (elokuu 2025), ja työllistymisetuudella arvioidaan työllistettävän noin 4 400 nuorta. Päijät-Hämeen työllisyysalueelle on kokonaistueksi arvioitu noin 297 000€, mikä mahdollistaisi noin 44 nuoren työllistämisen. Työ- ja elinkeinoministeriö järjestää aiheesta työllisyysalueille infotilaisuuden, jossa Uudenmaan ELY-keskus pitää käytännön toimeenpanosta puheenvuoron.
Hollolan kunnan lausunto
Esityksen pykäliin esitetään seuraavat huomiot:
4 § Avustuksen myöntämisen edellytykset
Ehdot työllisyysalueille ovat selkeät.
Päijät-Hämeen työvoimapalveluiden toiminnassa keskeisiä periaatteita on kuntien tasavertainen kohtelu. Kuntien osalta kaikki aiheuttamisperusteiset kulut ovat jaettu kuntalaisuuden perusteella. Kunnilla on oma kuntakohtainen talousarvio työvoimapalveluiden sisällä (Asikkala, Hartola, Heinola, Hollola, Kärkölä, Iitti, Orimattila, Padasjoki ja Sysmä). Työttömyyden perusteella työnantajille maksettavia tukia on yhtenäinen palkkatuki, ja kuntien kuntalisä, jota kaikilla kunnilla ei ole käytössä. Yhtenäinen valtionavustus alle 30-vuotiaille nuorille on luonteeltaan erilainen kuin työllisyysalueen kuntien muu toiminta. Työvoimapalvelut vähintäänkin seuraa valtionavustuksen kotikunnan perusteella kuntakohtaista käyttöä osana kokonaisuutta.
Avustus on politiikkatoimena suhdanteesta kärsivälle kohderyhmälle perusteltu, ja mainitusta ristiriidasta huolimatta yhteensovitettavissa alueen työnantajille maksettavien tukien tarjontaan.
5 § Avustuksen käyttämisen edellytykset
Päijät-Hämeen työvoimapalvelut olettaa, että työ- ja elinkeinoministeriön tulevassa infotilaisuudessa käydään lävitse muunmuassa nuorten työllistämisen tukeen liittyvät yhteiset hakuohje, hakulomake, tuen päätöspohja, Elinvoimakeskusten de minimis valvontalomake ohjeineen, suunniteltu rahoituksen seurantapohja kunnille, KEHAn seurantapohja, yhteinen takaisin perinnän ohjeistus sekä kuntien ja yritysten sopimuspohja tuen käytöstä.
YA-TE -järjestelmää käytetään lakisääteisten työvoimapalveluiden päätöksenteon, sopimusten ja maksatusten järjestelmänä. YA-TE -järjestelmä ei ole käytettävissä nuorten työllistämisen tuen myöntämisessä. Ennen tarkempaa valtion ohjeistusta, työvoimapalvelujen asiantuntijoita askarruttaa erityisesti tukea hakevan yrityksen verovelan tai tai de minimis-tuen tarkastaminen ja työvoimaviranomaisen raportointivelvoitteen toteuttaminen yritystukirekisteriin, jotka palkkatukea hakiessa voidaan tarkistaa ja toteuttaa automaattisesti YA-TE -järjestelmän kautta.
8 § Selvitys valtionavustuksen käytöstä ja raportointi
Ei kommentoitavaa itse pykälästä, mutta Päijät-Hämeen työvoimapalveluilla ei ole mahdollisuutta toteuttaa kattavaa tutkimusta työantajille maksettavien tukien vaikuttavuudesta. Toivomme valtionavustuksen vaikuttavuudesta laadukasta valtakunnallista vaikuttavuusdataa tukemaan paikallista päätöksentekoa työnantajille maksettavien tukien kokonaisuuden suunnittelun ja suuntaamisen tueksi.
9 § Voimaantulo 1.1.2026
Hollolan kunta ja Päijät-Hämeen työvoimapalvelut toivovat toki tukea säätelevän asetuksen nopeaa voimaantuloa, mutta toteaa, että esitetty aikataulu tulee vaatimaan nopeita toimenpiteitä niin, että haku- ja myöntöprosessi ovat selkeät heti vuoden vaihteesta alkaen.
Päätösehdotus
Esittelijä
-
Päivi Rahkonen, kunnanjohtaja, paivi.rahkonen@hollola.fi
Kunnanhallitus pitää nuorten työllistämisen tukemiseen osoitettua avustusta tässä vaikeassa suhdannetilanteessa erittäin perusteltuna ja kohdennusta pitkäaikaistyöttömiin alle 30-vuotiaisiin nuoriin tärkeänä. Kunnanhallitus päättää antaa työ- ja elinkeinministeriölle lausuntona edellä, asian perustelut kohdassa esitetyn lausunnon.