Perustelut
Asian uudelleenkäsittely ja elinvoimavaliokunnan esitys
Kunnanhallitus on päättänyt kokouksessaan 20.5.2024 § 126 menettelyvirheen perusteella palauttaa valtuuston 22.4.2024 päätöksen § 5 Kierrätysalueen osayleiskaava uudelleen valmisteltavaksi elinvoimavaliokunnalle. Samalla kunnanhallitus antoi ohjeeksi, että erityisesti laajavaikutteisten kaavojen yhteydessä, ennen kaava-asian käsittelyn avaamista, tulee käydä erikseen keskustelu kokoukseen osallistuvien esteellisyydestä kuntalain ja hallintolain edellyttämän esteettömyyden varmistamiseksi.
Käsittelyn aikana elinvoimavaliokunnassa 28.5. tehtiin muutosehdotus esittelytekstiin. Äänin 6-5 elinvoimavaliokunta päätyi kannattamaan seuraavaa muutosta esittelytekstin seitsemännen kappaleen 3. lauseeseen: ”Eri aikakausina kierrätysalueesta tehtyjä luottamuselinten päätöksiä ja ehtoja tulee noudattaa kaavatyössä ja yhden kilometrin suojavyöhyke tulee toteutua jokaisessa kierrätyspuistoa koskevassa kaavakäsittelyssä sekä tarkastella vaikutuksia nykyisiin asuinalueisiin.”
Kunnanhallituksen esitys valtuustolle
Kunnanhallituksen esitys valtuustolle ei sisällä elinvoimavaliokunnan tekemää muutosehdotusta, alla kuvatuin perustein.
Hollolan kunnan valtuusto on päättänyt kierrätysalueen osayleiskaavan vireilletulosta hyväksyessään Hollolan kunnan kaavoitusohjelman 2024. Kierrätysaluetta koskevia eri tavoitekirjauksia on aiemmin tehty kunnanvaltuustossa annetun kuntalaisadressin käsittelyn yhteydessä 9.4.2018, Hollolan strategisen yleiskaavan käsittelyn yhteydessä 10.5.2021 (kaavaselostuksen maininnat) ja Hollolan vuoden 2024 kaavoitusohjelmaa hyväksyttäessä valtuustossa 30.10.2023.
Kaavoitusohjelman syksyn 2023 periaatepäätös alueen kaavoituksen käynnistämisestä on selkeä kunnanvaltuuston tahdonilmaisu valmiudesta edetä kierrätysalueen ja Nostavan-Tikkakallion alueiden kehittämisen osalta yritystoiminnan ja asumisen mahdollistamiseksi. Kaavatyössä on tarkasteltava toimintojen yhteensovittamisen mahdollisuuksia lainmukaisten tiukkojen kriteerien pohjalta. Eri aikakausina kierrätysalueesta tehdyt luottamuselinten päätökset ovat osin tilannesidonnaisia ja liittyvät sen hetkiseen käytössä olleeseen tietoon asiasta, kun tieto asiasta lisääntyy erilaisten selvitysten myötä, tulee kunnan päätöksenteossa noudattaa kuntastrategian mukaista arvoa tiedolla johtamisesta. Näin ollen eri aikakausiena tehtyjä päätöksiä tulee ottaa kaavatyössä huomioon, mutta ne eivät voi olla kaavan osalta sellaisia rajoitteita, että ne tosiasiallisesti estäisivät tietoon nojaavaa asioiden käsittelyä etenkään, kun kaavan lopullisen päätöksen tekee valtuusto. Osayleiskaavatyön tulee pyrkiä kokonaisvaltaiseen, tasapainoiseen ja eri intressit huomioon ottavaan kokonaisuuteen.
Kaavatyön keskeinen tavoite onkin lisätä tietoa ja tätä kautta arvioida mm. sitä, miten laajasti eri keinoin voidaan estää mm. erilaisin rakenteellisin- tai sijoitteluratkaisuin toiminnasta aiheutuvia haittoja. Vasta tämän lisätiedon valossa voidaan tarvittaessa rajata toiminta-aluetta tai toimintojen sijoittelua.
Kierrätysalueen osayleiskaavan tavoitteet
Osayleiskaavan alue on pääosin sama kuin vuonna 2023 vahvistuneen seudullisen jätteenkäsittelyalueen vaihemaakuntakaavan osoittama kiertotalousalue. Alue on nykyisin yksityisten omistamaa maa- ja metsätalousaluetta, jossa ei ole asutusta. Alueen kaavoitustyötä ohjaavat em. vaihemaakuntakaava ja vahvistunut Hollolan strateginen yleiskaava 2020. Päijät- Hämeen liitto on teettänyt kiertotalousalueesta alustavan perustamissuunnitelmaehdotuksen vuonna 2021. Kiertotalousalueen alustava perustamissuunnitelmaehdotus vuodelta 2021 oheismateriaalina.
Suunnittelutavoitteet määrittyvät osin ylempien kaavatasojen suunnittelumääräyksistä. Kaavatyössä tutkitaan mahdollisuutta sijoittaa alueelle valvottua kiertotaloutta harjoittava yrityskeskittymä, jolle tavoitellaan koordinoijaa eli kiertotalousoperaattoria. Mahdollisesti haittoja synnyttäviä toimintoja osoitetaan rakennuksiin haittojen hallitsemiseksi. Alueella ei sallita biojätteen käsittelyä. Maakuntakaava ohjaa tutkimaan alueelle myös maa- ainesten käsittelytoimintaa sekä puuraaka- aineen ja huoltovarmuuspolttoaineen välisäilytystä ulko-olosuhteissa.
Hankkeessa tavoitellaan yritystoimintaa mahdollistavaa kaavaratkaisua. Koska tulevasta kiertotalousoperaattorista ei toistaiseksi ole sopimusta, ei voida edetä kumppanuuskaavoituksena. Kaavoitustyössä teetetään konsulttiselvitykset kiertotalouden liiketoimintaedellytyksistä. Niissä selvitetään alan yritystoimijan kanssa kiertotaloustoimintojen taloudellisia edellytyksiä ja niiden heijastumista kaava-alueen maankäyttöön.
Toimintojen vaikutusten arviointi suoritetaan kaavatyössä MRL:n ja MRA:n edellyttämillä tavoilla ja laajuudessa. Ympäristöhaittaselvitykset ja suoja-alueen tarpeen määrittäminen kuuluvat kaavoitustyöhön ja niillä pohjustetaan vaikutusten arviointia ja tulevia kaavamääräyksiä. Ympäristöselvityksissä huomioidaan myös alueen perustamisen aikaiset maa- ja kiviainesten otto- ja täyttötyöt noin 15 vuoden aikana. Selvityksissä tutkitaan myös alueelle sallittavan toiminnan mahdollista vaikutusta lähistön nykyisiin asuinalueisiin. Lisäksi selvitetään, miten hankkeesta aiheutuva luontokato (viherpinnan menetys) voitaisiin korvata esim. luonnon ennallistamishankkeella soveltuvassa kohteessa. Alueelle tullaan laatimaan myöhemmin myös asemakaava.
Osayleiskaavahankkeen alustava etenemisaikataulu on 2,5 vuotta 2024-2026. Osayleiskaavatyöhön osallistuu Nostavan osayleiskaavahankkeiden yhteinen luottamushenkilöistä ja viranhaltijoista koottu ohjausryhmä, joka on perustettu kunnanhallituksen päätöksellä 11§ 22.1.2024. Kuntalaisia, maanomistajia ja muita osallisia osallistetaan MRL säädösten mukaisesti kaavahankkeen aikana ja lisäksi järjestetään yleisölle suunnattuja vuorovaikutteisia tilaisuuksia. Päätöksen osayleiskaavan hyväksymisestä tekee valtuusto.
Ehdotus
Valtuusto hyväksyy kierrätysalueen osayleiskaavan tavoitteet, esittelykohdan: "Kierrätysalueen osayleiskaavan tavoitteet" mukaisina.
Päätös
Hyväksyttiin päätösehdotuksen mukaisesti.
Merk. Minna Kauhanen ilmaisi esteellisyytensä pykälän osalta (Kuntalaki 97.1 §) ja poistui kokouksesta asian käsittelyn ja päätöksen ajaksi. Pykälässä paikalla Kauhasen tilalla varavaltuutettu Päivi Pasanen.
Keskustelun kuluessa Pia Salo esitti Paavo Takalan ensin kannattamana, että 4. kappaleen lause "Selvityksissä tutkitaan myös alueelle sallittavan toiminnan mahdollista vaikutusta lähistön nykyisiin asuinalueisiin" muutetaan seuraavaan muotoon: "Selvityksissä tutkitaan myös alueelle sallittavan toiminnan mahdollista vaikutusta lähistön nykyisiin ja tuleviin asuinalueisiin huomioiden 1 km:n suojavyöhyke jokaisessa kierrätyspuistoa koskevassa kaavakäsittelyssä."
Puheenjohtaja totesi, että koska asiassa on tehty kunnanhallituksen ehdotuksesta poikkeava kannatettu ehdotus, on asiasta äänestettävä. Puheenjohtaja esitti, että suoritetaan sähköinen äänestys.
Ne, jotka kannattavat kunnanhallituksen ehdotusta, äänestävät ”JAA”.
Ne, jotka kannattavat Pia Salon ehdotusta, äänestävät ”EI”.
Äänestysesitys hyväksyttiin.
Suoritetussa äänestyksessä annettiin 24 JAA-ääntä (Aki Markkola, Anne Suomäki, Hannu Heikkilä, Hannu Siljander, Heidi Hakanen, Helena Maattola, Jari Ronkainen, Jarkko Niemi, Kari Aaltonen, Kari Hyytiä, Kati Pölönen, Kristian Saarnio, Kristiina Joensuu, Markku Pulkkanen, Mika Lampola, Minna Halme, Pasi Jalonen, Pasi Koistinen, Pasi Pasanen, Pasi Pälsi, Pentti Lampi, Päivi Pasanen, Teemu Laine, Toini Louekoski-Huttunen) ja 19 EI-ääntä (Aada Söyrilä, Erkki Arvila, Harri Vinnamo, Kristiina Vanhala-Selin, Lasse Peltonen, Marko Mikkola, Matti Laurila, Mikko Niipala, Minna Nieminen, Paavo Takala, Petri Palo, Pia Salo, Riku Korpela, Sakari Marttila, Seija Aakala, Sofia Rossi, Tapani Ihalainen, Vesa Aholainen, Ville Mikkola).
Puheenjohtaja totesi, että valtuusto oli hyväksynyt kunnanhallituksen ehdotuksen.
Valtuutettu Salo jätti asiassa eriävän mielipiteen.