Perustelut
Lahden seudun jätelautakunta pyytää ympäristönsuojeluviranomaiselta lausuntoa siitä, täyttääkö kiinteistön haltijan järjestämä saostus- ja umpisäiliölietteen jätteenkuljetus jätelain 37 § mukaiset ehdot. Liitteenä on jätehuoltoviranomaisen tekemä Saostus- ja umpisäiliölietteen kuljetusjärjestelmätarkastelu (valmistunut 10.4.2024). Hollolan kunnanhallitus (3.6.2024 § 143) ja elinvoimavaliokunta (28.5.2024, § 58) ovat antaneet asiassa lausunnot, joiden mukaan jätelain 37 §:n mukaiset ehdot eivät täyty.
Lahden seudun jätelautakunta on 15.12.2022 päättänyt siirtyä kunnan järjestämään jätteenkuljetukseen sekalaisten yhdyskuntajätteen osalta. Päätös on lainvoimainen ja alueella siirrytään kunnan järjestämään jätteenkuljetukseen portaittain vuodesta 2026 alkaen. Nyt käsittelyssä oleva asia koskee saostus- ja umpisäiliölietteen kuljetusjärjestelmää.
Lahden seudun jätelautakunnan alueella ei ole lainvoimaista päätöstä jätteenkuljetuksesta koskien saostus- ja umpisäiliölietteitä. Päätös olisi jätelain mukaan tullut tehdä 1.5.2013 mennessä. Jätelautakunta päätti päätösesityksistä poiketen 16.5.2018 siirtyä kiinteistönhaltijan järjestämään jätteenkuljetukseen. Hallinto-oikeus palautti asian uudelleen käsiteltäväksi 27.9.2019, koska edellytykset kiinteistöhaltijan järjestämälle jätteenkuljetukselle eivät täyttyneet. Kuljetusjärjestelmätarkastelun perusteella hallinto-oikeuden perustelut ovat edelleen voimassa ja sellaisia muutoksia ei ole tapahtunut, jonka vuoksi kiinteistöhaltijan järjestämä jätteenkuljetus olisi lainmukainen.
Lahden seudun jätehuoltoviranomainen aloitti toimialueellaan kesällä 2023 saostus- ja umpisäiliölietteen kuljetusjärjestelmätarkastelun. Näiden osalta kunta voi edelleen päättää, että kuljetus järjestetään kunnassa tai sen osassa kiinteistön haltijan järjestämänä, jos jätelain 37 § edellytykset täyttyvät.
Kaikkien seuraavien jätelain 37 § ehtojen tulee täyttyä, jotta jätteenkuljetus voidaan järjestää kiinteistönhaltijan järjestämänä:
1. Alueella on tarjolla yksityisiä jätteenkuljetuspalveluja kattavasti ja luotettavasti sekä kohtuullisin ja syrjimättömin ehdoin.
2. Kiinteistön haltijan järjestämä jätteenkuljetus edistää jätehuollon yleistä toimivuutta kunnassa, tukee jätehuollon alueellista kehittämistä eikä aiheuta vaaraa tai haittaa terveydelle tai ympäristölle.
3. Kiinteistön haltijan järjestämän jätteenkuljetusjärjestelmän vaikutukset arvioidaan kokonaisuutena myönteisiksi ottaen erityisesti huomioon vaikutukset kotitalouksien asemaan sekä yritysten ja viranomaisten toimintaan.
Kuljetusjärjestelmäselvityksen mukaan jätelain ehdot eivät täyty, joten saostus- ja umpisäiliölietteen kuljetuksessa tulee siirtyä kunnan järjestämään jätteenkuljetukseen. Kunnat ovat sopineet Salpakierto Oy:n osakassopimuksessa, että Salpakierto Oy kilpailuttaa kunnan järjestämän jätteenkuljetuksen. Kuljetukset voivat alkaa aikaisintaan 3 vuoden päästä päätöksenteosta. Salpakierron alustavan suunnitelman mukaan kuljetukset alkavat 2029.
Selvityksen tulos perustui pääpiirteissään seuraaviin näkökohtiin:
- Selvityksen perusteella ei voida arvioida kuljetusehtojen olevan kohtuullisia ja syrjimättömiä jätehuoltoviranomaisen alueella, mm. koska kaikki yritykset eivät toimittaneet hintatietoja ja osa toimitetuista tiedoista oli puutteellisia.
- Merkittävin este kiinteistönhaltijan järjestämän jätteenkuljetuksen lainmukaisuudelle on nykyisen lietteenkuljetusjärjestelmän aiheuttamat ympäristövaikutukset. Arvioidaan, että alueella syntyy saostus- ja umpisäiliölietettä 110 975 m3. Alueella saostus- ja umpisäiliöistä oli tyhjennetty vuonna 2023 jätehuoltoviranomaisen tietojen mukaan 52 509 m3. Näin ollen merkittävä määrä lietteestä ei päädy jätevedenpuhdistamoille.
- Lahden seudun jätehuoltoviranomaisen toimialueella on useita alueita, joilla ympäristövaikutukset voivat olla merkittäviä. Näillä alueilla on tiheästi vakituisesti asuttuja rakennuksia, joilta lietettä ei ole tyhjennetty vuosina 2021–2022. Alueet sijoittuvat myös pohja- ja pintavesien läheisyyteen.
- Ympäristövaikutusten suuruus vaihtelee eri kokoisilla pohja- ja pintavesialueilla. Saostus- ja umpisäiliölietteen ravinteiden päätyminen ympäristöön näkyy alueelle tyypillisten järvien fosforipitoisuudessa.
- Ympäristönsuojeluviranomaisten arvioiden mukaan alueella on lietteen asiatonta omatoimista käsittelyä ja puutteellisista kuljetuksista johtuvaa lietteen valumista luontoon.
- Kunnan järjestämä lietteenkuljetukseen on asukkaalle vaivattomampi. Asukkaan ei tarvitse selvittää alueella toimivia yrityksiä, kilpailuttaa kuljetusta tai muistaa tilata tyhjennystä etukäteen tai maksaa kalliimpaa pikatyhjennystä.
- Siirtoasiakirjojen ja SIIRTO-rekisterin käytössä on ilmennyt puutteita ja kaikki yritykset eivät toimita kuljetustietoja jätehuoltoviranomaiselle. Puutteet vaikeuttavat jätehuoltoviranomaisen rekisterin pitämistä ja lietteenkuljetuksen seurantaa.
Ehdotus
Esittelijä
-
Sameli Männistö, ympäristösihteeri, sameli.mannisto@hollola.fi
Valvontajaosto Hollolan kunnan ympäristönsuojeluviranomaisena toteaa lausuntonaan jätelain 37 § mukaisten ehtojen täyttymisestä kiinteistönhaltijan järjestämässä jätteenkuljetuksessa seuraavaa:
Kuljetusjärjestelmäselvitys on kattava ja perustuu monelta osin mitattavissa olevaan tietoon. Valvontajaoston lausunto vastaa täten selvityksen tulosta: kiinteistön haltijan järjestämä saostus- ja umpisäiliölietteen jätteenkuljetus ei täytä jätelain 37 § mukaisia ehtoja.
Päätös
Päätösehdotus hyväksyttiin.