Sivistys- ja hyvinvointivaliokunta, kokous 28.5.2025

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 61 Oikaisuvaatimus perusopetuksen rehtorin §9 päätökseen viran no. 0183 valinnasta

HOLDno-2024-885

Valmistelija

  • Kim Strömmer, sivistys- ja hyvinvointijohtaja, kim.strommer@hollola.fi

Perustelut

Rehtorin 14.4.2025 § 9 tekemään henkilöstöpäätökseen rehtorin virasta no.0183 on tehty oikaisuvaatimus. Oikaisuvaatimuksen tekijän mukaan päätös tulee kumota, koska päätös on lainvastainen eikä se ole tarkoituksenmukainen. Oikaisuvaatimuksen tekijä myös vaatii, että hänet ansioutuneempana hakijana valitaan ko. virkaan.

Kalliolan koulun rehtorin virka 0183 on ollut julkisesti haettavana ajalla 27.1.-17.2.2025, johon määräaikaan mennessä tuli 14 hakemusta. Valmisteluun osallistuivat aluerehtorit, erityisopetuksen rehtori ja vararehtori kyseiseltä koululta. Valmistelussa laadittiin hakuilmoitus, johon oli määritelty virkaan vaadittavat kelpoisuusehdot sekä määritelty työantajan odotukset osaamisesta ansiovertailua varten. Näiden odotusten perusteella valmisteluryhmä laati haastatteluihin yhtenäisen kyselyrungon, joka käytiin haastatteluissa kaikkien kanssa läpi. Haastattelurungon eri osa-alueet pisteytettiin tasapuolisen ansiovertailun tekemistä varten. Haastatteluprosessin osalta pisteytettiin erillisinä osa-alueina johtajuus, järjestelmien tuntemus, palvelusuhdeasioiden tuntemus, opiskeluhuollon tuntemus, pedagoginen näkemys ja yhteistyö- ja vuorovaikutustaidot.

Ensimmäisessä vaiheessa valmisteluryhmässä määriteltiin kelpoisuusehdot täyttävät hakijat. Tämän jälkeen pisteytettiin kelpoisten hakijoiden hakemus ja työkokemus, jonka perusteella haastatteluihin kutsuttiin kuusi (6 ) hakijaa. Kaksi haastateltavista perui hakuprosessin aikana osallistumisensa haastatteluihin ja siksi haastateltiin lopulta neljä hakijaa. Valmisteluryhmä toimi myös haastatteluissa haastattelijana. Jokaisen haastattelun jälkeen haastatteluryhmä heti pisteytti jokaisen hakijan haastattelusuorituksen. Haastattelujen päätteeksi suoritettiin kokonaisarviointi siten, että eniten ansiovertailussa pisteitä saanut henkilö tulee valituksi. Ansiovertailu on tehty kokonaisarviointina siten, että siinä on huomioitu koulutuksen ja työkokemuksen lisäksi haastattelussa selvitetty hakijan ominaisuuksien ja osaamisen arviointi hakuilmoituksen mukaisesti. Kaikista hakijoista on tehty ansiovertailu, jonka mukaan valittu on selvästi tehdyn kokonaisarvioinnin mukaan soveliaampi ja siten hakuprosessin mukaan ansioituneempi kuin oikaisuvaatimuksen tekijä. Haastatelluista neljästä hakijasta kaikki kolme muuta hakijaa saivat selvästi paremman kokonaisarvion kuin oikaisuvaatimuksen tekijä.

Oikaisuvaatimuksessa tekijä ilmoittaa olleensa Hollolan kunnan perusopetuksessa erilaisissa koulun ja kouluhallinnon johtotehtävissä vuodesta 2014 alkaen. Esitys on osin virheellinen, koska hän ei ole ollut tänä aikana kouluhallinnon johtotehtävissä. Koulun johtotehtävien osalta oikaisuvaatimuksen tekijä on valittu Hollolassa koulun rehtoriksi 1.8.2014 alkaen. Työnantaja on kuitenkin siirtänyt hänet 19.10.2015 apulaisrehtorin virkaan. Apulaisrehtori vastaa esihenkilönsä ohjauksessa ja sovitun työnjaon mukaisesti oman yksikkönsä palvelutuotannon sisällön ja talouden suunnittelusta, toteutuksesta ja arvioinnista. Esihenkilönä toimii rehtori.

Oikaisuvaatimuksen tekijä toteaa, ettei hänen kokemustaan koulun johtamistehtävissä olisi huomioitu valintapäätöstä tehtäessä.  Hänet on hakemuksen ja työkokemuksen perusteella haastateltu, jotta hakijajoukosta soveltuvin henkilö tulee valituksi. Kokonaisarviona tehty tehtävään liittyvä ansiovertailu ei tehnyt hänestä soveliainta hoitamaan virkaan kuuluvia tehtäviä. Oikaisuvaatimuksen tekijä on siten huomioitu ansiovertailussa yhdenvertaisin perustein muiden hakijoiden kanssa hakuprosessin kaikissa vaiheissa. Rehtorin virkaa täytettäessä on noudatettu voimassa olevaa lainsäädäntöä ja toimittu yleisten henkilöstövalinnan perusteiden mukaisesti ja siten hakuprosessi sekä valintapäätös on toteutettu kaikkien hakijoiden osalta tasapuolisesti ketään hakijaa syrjimättä.

Kunnan ja hyvinvointialueen viranomaisen harkintavaltaa virantäytössä rajoittavat perustuslain virkaylennysperusteet ja laissa säädetyt syrjintäkiellot. Perustuslain säännös yleisistä nimitysperiaatteista edellyttää hakijoiden ansioiden vertailua. Viran täyttävällä viranomaisella on laaja harkintavalta.  Suuretkaan erot työkokemuksen määrässä eivät ratkaise asiaa, vaan ratkaisevia ovat usein hakijan henkilökohtaiset ominaisuudet, joista saadaan tietoa haastattelussa sekä hakijan nimeämältä suosittelijalta.

Hollolan kunnan hallintosäännön mukaisesti päätöksentekijällä on päätösvalta kyseiseen rehtorin valintaan. Valintapäätös ei ole perusopetuslain 125 § vastainen. Rehtorin tehtävään on valittu koulutuksen, työkokemuksen ja haastattelun perusteella soveliain henkilö hoitamaan kyseistä virkatehtävää. Edellä esitetyn perusteella rehtorin tekemää päätöstä Kalliolan rehtorin valinnasta ei ole syytä muuttaa. Hakijoiden pätevyyden arviointi kyseiseen virkaan on tapahtunut kokonaisharkintana sen suhteen, kenellä on parhaat edellytykset hoitaa kyseistä virkaa. Selvityksen perusteella ei ole syytä hyväksyä tehtyä oikaisuvaatimusta rehtorin virkavalinnasta.

Ehdotus

Esittelijä

  • Kim Strömmer, sivistys- ja hyvinvointijohtaja, kim.strommer@hollola.fi

Sivistys- ja hyvinvointivaliokunta päättää hylätä oikaisuvaatimuksen edellä mainituilla perusteilla.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.
Sivistys- ja hyvinvointivaliokunta päätti hylätä oikaisuvaatimuksen edellä mainituilla perusteilla.

Tiedoksi

Asianosainen: oikaisuvaatimuksen tekijä Tiedoksi: henkilöstöpalvelut

Liitteet


Muutoksenhaku

Valitusosoitus

Tähän päätökseen haetaan muutosta hallintovalituksella.

Valitusoikeus

Oikaisuvaatimukseen annettuun päätökseen saa hakea muutosta valittamalla vain se, joka on tehnyt oikaisuvaatimuksen. 

Jos hallintopäätöstä on oikaisuvaatimusmenettelyssä muutettu tai se on kumottu, oikaisuvaatimukseen annettuun päätökseen saa kuitenkin hakea muutosta hallintovalituksella myös se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen) ja se, jonka valitusoikeudesta laissa erikseen säädetään.

Valitusaika

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Käytettäessä tavallista sähköistä tiedoksiantoa katsotaan asianosaisen saaneen tiedon päätöksestä kolmantena päivänä viestin lähettämisestä. 

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään Hämeenlinnan hallinto-oikeudelle.

Hämeenlinnan hallinto-oikeus
Postiosoite: Raatihuoneenkatu 1, 13100 Hämeenlinna
Käyntiosoite: Arvi Kariston katu 5, Hämeenlinna
Sähköposti: hameenlinna.hao(at)oikeus.fi
Faksinumero: 029 564 2269
Puhelinnumero: 029 564 2210
Avoinna: maanantai-perjantai klo 8.00-16.15

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet/#/

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa on ilmoitettava:

  • päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös)
  • miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset)
  • vaatimusten perustelut
  • mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan. 

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat. 

Valitukseen on liitettävä:

  • valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen
  • selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta 
  • asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireille panijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Ajantasainen tieto oikeudenkäyntimaksuista löytyy Tuomioistuinlaitoksen sivustolta https://oikeus.fi/tuomioistuimet/fi/index/asiointijajulkisuus/maksut/oikeudenkayntimaksuthallinto-oikeudessa.html

Tuomioistuinmaksulakiin linkki https://finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2015/20151455

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä voi pyytää Hollolan kunnan kirjaamosta.
Postiosoite: PL 66, 15871 Hollola
Käyntiosoite: Tiilijärventie 7 F, Hollola
Sähköposti: kirjaamo(at)hollola.fi
Puhelinnumero: 044 780 1427
Kirjaamon aukioloajat: maanantai-perjantai klo 9.00-15.00.