Perustelut
Ruokavirasto pyytää lausuntoa luonnoksesta Eläinlääkintähuollon valtakunnalliseksi suunnitelmaksi (EHO) vuosille 2026-2028. Lausuntopyyntö koskee suunnitelman ensimmäistä osaa eläinlääkäripalvelujen järjestämisestä. Lausuntopyynnöllä toteutetaan valmistella olevan eläinlääkintähuoltoasetuksen mukainen järjestäjien kuuleminen valtakunnallista suunnitelmaa laadittaessa. Suunnitelma pohjautuu uuteen eläinlääkintähuoltolakiin (2085/2023), joka tulee voimaan 1.1.2026.
Eläinlääkintähuollon valtakunnallisen suunnitelman osasta 1 on tarpeen lausua seuraavaa:
Kuntien suunnitelmat, seuranta ja raportointi
Kuntien suunnitelmien ja arviointiraporttien toimittamisesta todetaan seuraavaa: Eläinlääkintähuollon suunnitelmat on toimitettava Ruokaviraston kirjaamoon (kirjaamo@ruokavirasto.fi) ja tallennettava ympäristöterveydenhuollon valvontayksikkötietojen hallintajärjestelmään (VYHA:an). Ruokavirasto arvioi suunnitelmat. Koska eläinlääkintähuollon suunnitelma on osa ympäristöterveydenhuollon kaikki lakialat käsittävää suunnitelmaa, tulee myös suunnitelman toimittamistavan olla yhteneväinen. Toimittaminen VYHA-järjestelmään osana valvontayksikön suunnitelmakokonaisuutta tulisi olla riittävä menettely, ilman erillistä toimittamista Ruokavirastoon. VYHA-järjestelmä on olemassa nimenomaan valvontayksiköiden raportointia varten ja suunnitelma on siellä keskusviranomaisen nähtävissä. Sama huomio kokee vuosittain laadittavaa raporttia, joka myös on osa valvontayksikön yhteistä raporttia. Myös tilastot eläinlääkäripalvelujen käytöstä ohjeistetaan tallentamaan VYHA-järjestelmään.
Suunnitelman päivittämisestä todetaan, että suunnitelmia on päivitettävä aina tarvittaessa ja vähintään kolmen vuoden välein. Eläinlääkintähuollon suunnitelmassa tulisi noudattaa samaa aikajännettä kuin ympäristöterveydenhuollon yhteisessä suunnitelmassa. Suunnitelma on voimassa koko ohjelmakauden, jolloin sitä päivitetään tarvittaessa. Uusi suunnitelma laaditaan ohjelmakauden vaihtuessa.
Uusien organisaatioiden käynnistysvaiheessa ei eläinten terveyden ja hyvinvoinnin valvonnalle aseteta varsinaisia painopisteitä vaan pyritään varmistamaan perustehtävien mahdollisimman häiriötön hoito. Tämä on valvontayksiköiden kannalta tärkeä asia ja sen voisi asettaa valtakunnalliseksi painopisteeksi. Uusien organisaatioiden muodostumisen yhteydessä on tärkeää, että valvontayksiköt saavat edelleen ohjausta, neuvontaa ja tukea tehtäviensä hoitamiseen nykyisen kaltaisella tavalla.
Kunnille/valvontayksiköille on asetettu yksi tavoite varmistaa uuden eläinlääkintähuoltolain vaatimusten toteutuminen eläinlääkäripalvelujen toteutumisessa. Tämä on keskeinen asia toiminnassa vuonna 2026 ja on hyvä, että vuodelle ei ole asetettu muita tavoitteita.
Voimavarat
Luonnoksen mukaan suunnitelmaan sisällytetään myös järjestäjän eläinlääkintähuollon henkilökunnan monivuotinen täydennyskoulutussuunnitelma. On hyvä huomata, että organisaatioissa laaditaan henkilöstö- ja koulutussuunnitelmat osana organisaation vuosittaista valmistelua. Organisaatioiden henkilöstö- ja koulutussuunnitelmat voivat sisällöltään poiketa hieman toisistaan riippuen isäntäorganisaation ohjeistuksesta, mutta tämän suunnitelman tulee täyttää myös EHOn vaatimus eikä sen sisällöstä tule antaa yksityiskohtaisempia ohjeita. Tämä voisi johtaa pahimillaan siihen, että yksiköissä pitäisi laatia useita erilaisia henkilöstö- ja koulutussuunnitelmia.
Osa 1 Eläinlääkäripalvelujen järjestäminen
Toimitilojen osalta suunnitelmassa todetaan, että päivystäjän ja viransijaisen asumiseen soveltuvat asianmukaiset tilat järjestetään yhteistoiminta-alueella niihin toimipisteisiin, joista päivystystoimintaa harjoitetaan. Sijaisten asumiseen käytettävien tilojen hankkimista ei pidä osoittaa järjestäjän vastuulle. Järjestäjä voi niin halutessaan tarjota sijaisille asuintiloja, mutta sitä ei pidä velvoittaa niiden järjestämiseen. Asunnon järjestäminen sijaiselle muodostuu hänelle verotettavaa etua. Lisäksi sijaisten majoitustilat voidaan tarvittaessa järjestää myös muulla tavalla kuin työpaikkana olevan vastaanoton yhteyteen, kunhan ne ovat kohtuullisella etäisyydellä työpaikalta.
Liite 1 Resurssitarpeen kartoitus
Liitteen täyttöohjeessa asetetaan eläinten hyvinvoinnin tarkastusten resurssitarpeeksi 0,5-1 htpv/tarkastus. Tämä tarkoittaisi vuositasolla 150-200 tarkastusta/htv. Käytännön kokemuksen perusteella tavoite on liian tiukka ja toteutunee vain alueilla, jossa välimatkat ovat lyhyet ja kohteet pieneläinpainotteisia. Valvontaeläinlääkärin työ on haastavaa ja kuormittavaa. Asioihin liittyvät valitusprosessit ja niiden uhka ovat lisääntyneet ja se lisää osaltaan viranhaltijoiden kuormittumista. Asiakirjojen laatimiseen on varattava riittävästi aikaa, jotta ne saadaan asianmukaisesti ja huolellisesti laadittua. Lisäksi työturvallisuus edellyttää lähes säännönmukaisesti epäilyyn perustuvien tarkastusten tekemistä parityönä, jolloin resurssia tarkastusta kohden kuluu huomattavasti enemmän. Tavoitetta ei tule asettaa liian suureksi, koska tavoitteista jääminen myös osaltaan lisää työuupumusta. Valvonnan tehokkuutta tulisi arvioida muillakin kriteereillä kuin pelkästään tarkastusten lukumäärällä.
Päätösehdotus
Esittelijä
-
Silja Mäkelä, ympäristöterveysjohtaja, silja.makela@hollola.fi
Ympäristöterveyslautakunta hyväksyy esittelytekstin mukaisen lausunnon valtakunnallisen eläinlääkintähuollon suunnitelman 1-osasta.