Työllisyyslautakunta, kokous 11.3.2025

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 14 Työllistymistä edistävän monialaisen tuen yhteistoimintamallin sopimus

HOLDno-2025-198

Valmistelija

  • Anne Tapaila, työllisyysaluejohtaja, anne.tapaila@hollola.fi

Perustelut

Työllistymisen monialaisesta edistämistä annettu laki (TYM, 381/2023) tuli voimaan 1.1.2025. Laissa säädetään työllistymistä edistävästä monialaisen tuen yhteistoimintamallista ja nuorten monialaisen tuen yhteispalvelusta.

Työllistymistä edistävän monialaisen tuen yhteistoimintamalli

Työllistymistä edistävän monialaisen tuen yhteistoimintamallissa työvoimaviranomainen, hyvinvointialue ja Kansaneläkelaitos yhdessä arvioivat työttömän monialaisen palvelutarpeen, suunnittelevat ja yhteensovittavat työttömien työllistymisen kannalta tarkoituksenmukaiset palvelut kokonaisuuksiksi sekä vastaavat työllistymisprosessin etenemisestä ja seurannasta. Monialaisen tuen yhteistoimintamallissa yhteensovitettavia palveluita ovat työvoimapalvelut sekä sosiaali-, terveys- ja kuntoutuspalvelut.

Päijät-Hämeen työllisyysalue, Lahden työllisyyspalvelut, Päijät-Hämeen hyvinvointialue ja Kela ovat laatineet sopimuksen työllistymistä edistävän monialaisen tuen yhteistoimintamallista Päijät-Hämeen alueella (TYM-sopimus). Sopimuksessa sovitaan työllistymistä edistävän monialaisen tuen toimintamallin organisoinnista ja tavoista tarjota asiakkaille työllistymistä edistävää monialaista tukea sekä eri toimijoiden toimintamallin toteutukseen osoittamasta henkilöstöstä ja yhteisten kustannusten jaosta.

Yhteistoiminnalla pyritään vaikuttamaan työttömyyden ja pitkäaikaistyöttömyyden vähenemiseen ja työvoiman saatavuuden vahvistamiseen sekä työllisyysasteen nostamiseen Päijät-Hämeen maakunnassa. Jokainen järjestäjäorganisaatio huolehtii kuitenkin palveluidensa ja muiden sopimuksessa sovittujen toimintojensa toteuttamisesta ja kustannuksista itse.

Nuorten työllistymistä edistävä monialaisen tuen yhteispalvelut

Nuorten työllistymistä edistävällä monialaisen tuen yhteispalvelulla tarkoitetaan viranomaisten ja muiden toimijoiden alle 30-vuotiaille nuorille tarjoamaa monialaista neuvontaa, ohjausta ja palveluita, joiden tarkoituksena on edistää nuorten opiskelumahdollisuuksia, työllistymistä, toimintavalmiuksia ja hyvinvointia. Palveluiden tulee olla helposti saatavilla.

Päijät-Hämeen työllisyysalue sekä Lahden työllisyyspalvelut järjestävät toimintaedellytykset nuorten työllistymistä edistävälle monialaisen tuen yhteispalvelulle ja neuvottelevat hyvinvointialueen, Kelan, koulutuspalvelujen järjestäjien ja muiden alueensa nuorten yhteispalvelun järjestämisen kannalta keskeisten toimijoiden kanssa palvelupisteiden järjestämisestä ja yhteistyöstä. Sekä Päijät-Hämeen työllisyysalue että Lahden työllisyyspalvelut varmistavat, että niiden toimialueen yhteispalvelulla on sovittuna palveluiden ja toiminnan yhteensovittamisesta vastaava henkilö.

Toimintaedellytykset

 Sopimusosapuolet toimivat tehtävänsä mukaisella toimivallalla noudattaen niihin liittyviä lakeja, asetuksia ja muita normeja. Työllistymistä edistävän monialaisen yhteistoimintamallin mukaista palvelua tarjotaan sopimusosapuolten osoittamissa tiloissa (henkilökohtaiset asiantuntijatapaamiset) sekä lainsäädännön vaatimukset täyttävillä etäyhteysvälineillä (esimerkiksi videovälitteisesti, puhelimitse tai verkkopalveluiden avulla lain digitaalisten palveluiden tarjoamisesta 306/2019 6 §:n mukaisesti) asiakkaiden kulloiseenkin tilanteeseen soveltuen.

Työvoimaviranomaiset, hyvinvointialue ja Kela osoittavat monialaisen tuen yhteistoimintamalliin palvelua tarvitsevien asiakkaiden määrä ja käytettävissä olevat määrärahat huomioon ottaen tarvittavan henkilöstöresurssin. Sopimusosapuolten osalta eritellään toimintamalliin osallistuva henkilöstö. Jokainen organisaatio huolehtii, että yhteistoimintamallin palveluiden toteuttamiseen turvataan riittävä henkilöstö suhteessa asiakasmäärään ja että palvelu toteutuu työllistymisen monialaisesta edistämisestä annetun lain (381/2023) mukaisesti. Työllistymisen monialaisesta edistämisestä annetun lain (381/2023) 9 §:ssä tarkoitetun riittävän henkilöstön määrän toteutumista arvioidaan TYM-johtoryhmän toimesta vuosittain.

Yhteistoimintamallin mukainen palvelu alkaa, kun työvoimaviranomainen, hyvinvointialue tai Kela arvioi työvoimapalveluiden järjestämisestä annetun lain (380/2023) 3 §:n 4 kohdassa tarkoitetun työttömän työllistymisen edistämisen edellyttävän työvoimaviranomaisen, hyvinvointialueen ja Kelan palvelujen yhteistoimintamallin mukaista yhteensovittamista. Arvioiva viranomainen ohjaa työttömän monialaiseen palvelutarpeen arviointiin. Työttömän työllistyminen edellyttää yhteistoimintamallin mukaista palvelujen yhteensovittamista, jos työllistymisen esteenä ovat työllistymiseen vaikuttavat työ- ja toimintakyvyn rajoitteet tai elämänhallinnan ongelmat, jotka eivät ratkea yksinomaan viranomaisten välisellä konsultaatiolla. Monialaisen tuen asiakkuus alkaa palvelutarpeen arvioinnilla, jossa työvoimaviranomainen, hyvinvointialue ja Kela selvittävät yhdessä työttömän kanssa tämän osaamisen ja ammattitaidon sekä työllistymiseen vaikuttavan sosiaalisen tilanteen, terveydentilan ja työ- ja toimintakyvyn. Työttömän osaamisen kehittämisen tarpeita voidaan arvioida yhteistyössä koulutuspalveluiden tuottajien kanssa. Työvoimaviranomainen, hyvinvointialue ja työtön laativat yhdessä monialaisen työllistymissuunnitelman palvelutarpeen arvioinnin perusteella. Kela osallistuu suunnitelman laatimiseen, jos työttömän palvelutarve edellyttää Kelan kuntoutuspalveluja.

 Monialainen työllistymissuunnitelma tulee olla laadittuna kolmen kuukauden kuluessa siitä, kun palvelutarpeen arviointi on aloitettu. Määräaikojen toteutumista seurataan TYM-johtoryhmässä. Työttömälle annetaan edellä mainittuna aikana myös ohjausta, jonka tarkoituksena on parantaa hänen valmiuksiaan ja sitoutumistaan työllistymisensä edistämiseen. Monialaisessa työllistymissuunnitelmassa sovitaan työttömän palvelutarpeen mukaisista työvoima-, sosiaali-, terveys- ja kuntoutuspalveluista. Lisäksi suunnitelmaan voidaan tarvittaessa sisällyttää muita työttömän osaamista, työmarkkinavalmiuksia ja työ- ja toimintakykyä lisääviä palveluja ja työnhakuun liittyviä toimia. Monialaisessa työllistymissuunnitelmassa on sovittava suunnitelman toteutumisen seurannasta.

Työvoimaviranomaisen on huolehdittava työllistymissuunnitelman tarkistamisesta työttömän palvelutarpeen edellyttämällä tavalla, kuitenkin vähintään kolmen kuukauden välein, sekä ellei asiakkaan tilanne huomioon ottaen ole ilmeisen tarpeetonta, työttömän sitä erikseen pyytäessä. Hyvinvointialueen ja Kelan on osallistuttava työllistymissuunnitelman tarkistamiseen niiden järjestämisvastuulle kuuluvien työllistymissuunnitelmassa sovittujen palveluiden osalta työttömän palvelutarpeen edellyttämällä tavalla. Monialaisen tuen asiakkuus päättyy, kun työttömällä ei ole enää työllistymisen monialaisesta edistämisestä annetun lain (381/2023) 3 §:ssä tarkoitettua palvelujen yhteensovittamisen tarvetta. Sopimuksessa tarkoitettua palveluiden yhteensovittamisen tarvetta ei ole silloin kun asiakas työllistyy tai saavuttaa jonkin muun pitkäkestoisen ratkaisun, jolla tarkoitetaan esimerkiksi asiakkaan ohjautumista hänen tilannettaan vastaavalle etuudelle, eläkkeelle tai työnhaun päättymistä. Asiakkuuden maksimiaika on 2 vuotta.

Johtoryhmä ja monialaisen tuen yhteistoimintamallia johtavat henkilöt

Monialaisen tuen yhteistoimintamallille kootaan johtoryhmä (TYM-johtoryhmä), jonka jäseninä ovat hyvinvointialueen ja työvoimaviranomaisten sekä Kelan nimeämät henkilöt ja heille nimetään henkilökohtaiset varajäsenet. TYM-johtoryhmän asettavakasi työvoimaviranomaiseksi on sovittu Päijät-Hämeen työllisyysalue. Johtoryhmän tehtävänä on asettaa vuosittain toimialueensa tavoitteet. Johtoryhmä asetetaan viideksi vuodeksi kerrallaan.

Päijät-Hämeen työllisyysalue ja Lahden työllisyyspalvelut ja ovat sopineet, että heillä on omat monialaisen tuen yhteistoimintamallia johtavat henkilöt. Molemmat työllisyysalueet vastaavat alueidensa johtavien henkilöiden ja heidän varahenkilöiden nimeämisestä ja kustannuksista. Johtavat henkilöt toimivat taustaorganisaatioidensa edustajina ja toimivat virkavastuulla sekä taustaorganisaatioiden linjausten perusteella. Johtavien henkilöiden nimeäminen hyväksytään TYM-johtoryhmässä

Työvoimaviranomaisten (Lahti ja Päijät-Hämeen työllisyysalue), Kansaneläkelaitoksen ja Päijät-Hämeen hyvinvointialueen välinen sopimus tulee voimaan heti kun kaikki osapuolet ovat allekirjoittaneet sopimuksen ja on voimassa toistaiseksi. Sopimuksen voimassaolo päättyy, mikäli laki työllistymisen monialaisesta edistämisestä (381/2023) sekä edellä mainitun lain nojalla säädetyn valtioneuvoston asetuksen työllistymistä edistävän monialaisen tuen yhteistoimintamallin organisoimisesta (388/2024) kumotaan.

Lahden kaupungin elinvoimajaosto on hyväksynyt sopimuksen kokouksessaan 10.2.2025.

Liitteinä ote elinvoimajaoston päätöksestä ja sopimus.

Ehdotus

Esittelijä

  • Anne Tapaila, työllisyysaluejohtaja, anne.tapaila@hollola.fi

Työllisyyslautakunta hyväksyy sopimuksen työllistymistä edistävän monialaisen tuen yhteistoimintamallista Päijät-Hämeen alueella (TYM-sopimus). Samalla työllisyyslautakunta valtuuttaa työllisyysaluejohtajan

1) allekirjoittamaan TYM-sopimuksen Päijät-Hämeen työllisyysalueen puolesta

 2) nimeämään Päijät-Hämeen työvoimapalvelujen edustajat ja heille varaedustajat monialaisen tuen yhteistoimintamallin johtoryhmään (TYM-johtoryhmä) sekä

3) nimeämään monialaisen tuen yhteistoimintamallia Päijät-Hämeen työvoimapalvelujen osalta johtavan henkilön ja hänelle varahenkilön ja esittämään heitä TYM-johtoryhmän hyväksyttäväksi

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Merk. Asiantuntijana kuultavana oli Päijät-Hämeen työvoimapalvelujen asiantuntija.
 

Tiedoksi

Kunnanjohtaja, talous- ja hallintopäällikkö, elinvoimajohtaja, jäsenkunnat, sopimustenhallinta

Liitteet

Oheismateriaali


Muutoksenhaku

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen. Riita-asia käsitellään käräjäoikeudessa.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen), sekä kunnan jäsen.

Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimus on toimitettava Hollolan kunnan kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Käytettäessä tavallista sähköistä tiedoksiantoa asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmantena päivänä viestin lähettämisestä.

Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Hollolan kunta.

Hollolan kunta / Kirjaamo
Postiosoite: PL 66, 15871 Hollola
Käyntiosoite: Tiilijärventie 7 F, 15870 Hollola
Sähköposti: kirjaamo(at)hollola.fi
Puhelinnumero: 044 780 1427

Kirjaamon aukioloajat: maanantai-perjantai klo 9.00-15.00

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava:

  • päätös, johon haetaan oikaisua
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella oikaisua vaaditaan.

Oikaisuvaatimuksessa on lisäksi ilmoitettava tekijän nimi, kotikunta, postiosoite, puhelinnumero ja muut asian hoitamiseksi tarvittavat yhteystiedot. Jos oikaisuvaatimuspäätös voidaan antaa tiedoksi sähköisenä viestinä, yhteystietona pyydetään ilmoittamaan myös sähköpostiosoite.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä voi pyytää Hollolan kunnan kirjaamosta.