Perustelut
Liikenne- ja viestintäministeriö pyytää lausuntoja luonnoksesta valtakunnalliseksi liikennejärjestelmäsuunnitelmaksi vuosille 2026–2037 sekä viranomaisten suunnitelmien ja ohjelmien ympäristövaikutusten arvioinnista annetun lain (200/2005) mukaisesta ympäristöselostuksesta (SOVA-laki). Lausunnot pyydetään 5.3.2025 mennessä.
Valtakunnallinen liikennejärjestelmäsuunnitelma (Liikenne 12) vuosille 2026–2037 on strateginen suunnitelma liikennejärjestelmän kehittämisestä. Sen laatiminen perustuu lakiin liikennejärjestelmästä ja maanteistä, ja suunnitelman luonnoksesta pyydetään nyt lausuntoja. Liikenne 12 luonnos sisältää kuvauksen liikennejärjestelmän nykytilasta ja toimintaympäristön muutoksista, vision liikennejärjestelmän kehittämiselle vuoteen 2050, suunnitelmalle asetetut tavoitteet ja niitä tarkentavat strategiset linjaukset ja aluekohtaiset painotukset sekä valtion ja kuntien toimenpiteet tavoitteisiin pääsemiseksi. Lisäksi suunnitelmaan sisältyvät valtion rahoitusohjelma sekä tiivistelmä vaikutusarvioinnista. Vuosien 2026–2029 osalta suunnitelmaluonnos valmistellaan julkisen talouden suunnitelman asettamaan taloudelliseen raamiin.
Liikenne 12 luonnos luo yhtenäisen tilannekuvan liikennejärjestelmän kehittämistarpeista ja ratkaisuista ja kokoaa yhteen valtion ja kuntien toimenpiteet liikennejärjestelmän kehittämiseksi. Suunnitelmassa esitetään liikennejärjestelmän nykytilaa ja toimintaympäristön muutoksia koskeva arvio, visio liikennejärjestelmän kehittämisestä vuoteen 2050, valtakunnallisen liikennejärjestelmä-suunnitelman tavoitteet ja niitä tarkentavat strategiset linjaukset, alueelliset painotukset sekä toimenpideohjelman tavoitteiden saavuttamiseksi. Lisäksi suunnitelmaan sisältyy valtion rahoitusohjelma. Vuosien 2026-2029 osalta suunnitelmaluonnos valmistellaan julkisen talouden suunnitelman asettamaan taloudelliseen raamiin, kuten laki liikennejärjestelmästä ja maanteistä edellyttää.
Hollolan kunnan keskeiset kannanotot:
- Kunta ei hyväksy yhteisrahoitusmallia epäoikeudenmukaisena, kuntien ja alueiden välistä epätasa-arvoa ylläpitävänä ja lisäävänä mallina.
- Valtion tulee vastaisuudessakin vastata oman verkkonsa rahoituksesta, myös kunnossapidon osalta ja ylläpitää liikenneväylät liikennöitävässä kunnossa, mikä edellyttää riittävää ylläpito- ja kunnossapitorahoitusta.
- Joukkoliikenteen rahoitus tulee turvata ja ratojen välityskykyä lisätä niiden laajemman hyödyntämisen mahdollistamiseksi (uudet asemat työssäkäyntialueilla) keskeisenä osana saavutettavuus-, kestävyys- ja tehokkuustavoitteita.
- Verovaroin tulee toteuttaa vain niitä valtakunnallisia liikennehankkeita, joiden yhteiskunnalliset hyödyt ovat suurempia kuin niiden investointikustannukset.
- Kaikkia MAL-kaupunkiseutuja tulee kohdella yhdenvertaisina sopimuskumppaneina
Hankeikkunaan on julkaistu runsaasti suunnitelmaluonnoksen valmisteluun liittyvää aineistoa. Aineistoon voi tutustua valtioneuvoston sivuilla, linkki https://valtioneuvosto.fi/hanke?tunnus=LVM029:00/2023
Liikenne- ja viestintäministeriö on esittänyt lausuntopyynnössään viisi kysymystä, joihin Hollolan kunnan vastaukset on esitetty liitteessä. Lausunto pohjautuu seudulliseen yhteisvalmisteluun. Lausuntokierroksella saatu palaute huomioidaan valtakunnallisen liikennejärjestelmäsuunnitelman ja ympäristöselostuksen viimeistelyssä, ennen päätöksentekoa. Lopullinen Liikenne 12 –suunnitelma annetaan eduskuntaan syysistuntokauden 2025 aikana.
Ehdotus
Esittelijä
-
Päivi Rahkonen, kunnanjohtaja, paivi.rahkonen@hollola.fi
Kunnanhallitus lähettää liitteenä olevan Hollolan kunnan lausunnon liikenne- ja viestintäministeriölle lausuntopyynnöt -kanavan kautta.
Päätös
Hyväksyttiin päätösesityksen mukaisesti.