Ympäristöterveyslautakunta, kokous 11.12.2024

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 62 Lausunto hallituksen esityksestä ympäristönsuojelulain muuttamisesta

HOLDno-2024-962

Valmistelija

  • Silja Mäkelä, ympäristöterveysjohtaja, silja.makela@hollola.fi

Perustelut

Hallitus on antanut esityksen (VN/18003/2024) laiksi ympäristönsuojelulain (527/2014) muuttamiseksi. Esityksessä ehdotetaan muutettavaksi säännöstä, joka koskee ympäristölupahakemuksesta pyydettäviä lausuntoja. Ehdotuksen mukaan lausunto voitaisiin pyytää toiminnan sijaintikunnan terveydensuojeluviranomaiselta tarvittaessa, kun voimassa olevan sääntelyn mukaan kyseinen lausunto velvoitetaan pyytämään kaikissa tapauksissa. Ehdotus liittyy pääministeri Orpon hallituksen hallitusohjelman tavoitteeseen jatkaa kuntien tehtäväkenttään kohdistuvien normien purkamista. Muutoksen katsotaan vähentävän jonkin verran lausuntomenettelystä terveydensuojeluviranomaisille aiheutuneita kustannuksia ja työmäärää, kun niiden antamien lausuntojen määrä vähenisi. Sen sijaan muutoksella ei arvioida olevan ympäristövaikutuksia (ihmisten terveyden osalta), sillä lausunto olisi syytä jatkossakin pyytää, jos lupaviranomainen sen katsoo tarpeelliseksi toiminnasta aiheutuvien kyseisten vaikutusten perusteella. Lausunnon pyytäminen perustuisi jatkossa tapauskohtaiseen, kyseessä olevan toiminnan luonteeseen ja siitä aiheutuviin vaikutuksiin perustuvaan harkintaan.

Lausunnot pyydetään antamaan viimeistään 10.12.2024, mutta lausunnon antamiselle on pyydetty lisäaikaa 12.12.2024 saakka. Lausuntopyyntöä ei ole suoraan lähetetty ympäristöterveydenhuollon valvontayksiköille.

 

Ehdotus

Esittelijä

  • Silja Mäkelä, ympäristöterveysjohtaja, silja.makela@hollola.fi

Hollolan kunnan ympäristöterveyslautakunta toteaa lausuntonaan lakiehdotuksen 42 §:n muutosehdotuksesta seuraavaa:

Terveydensuojelulain 763/1994 1 §:n mukaan lain tarkoituksena on väestön ja yksilön terveyden ylläpitäminen ja edistäminen sekä ennalta ehkäistä, vähentää ja poistaa sellaisia elinympäristössä esiintyviä tekijöitä, jotka voivat aiheuttaa terveyshaittaa (terveydensuojelu). Lain 6 §:n mukaan kunnan tehtävänä on alueellaan edistää ja valvoa terveydensuojelua siten, että asukkaille turvataan terveellinen elinympäristö. Kunnan on tiedotettava terveydensuojelusta ja järjestettävä terveydensuojelua koskevaa ohjausta ja neuvontaa. Kun otetaan huomioon, että suurin osa ympäristöterveydenhuollon valvontayksiköistä Suomessa toimii seudullisina valvontayksikköinä useamman kunnan alueella, lausuntomenettely on hyvä keino saada terveydensuojeluviranomaisen tietoon toiminta, jolla sen valvonta-alueella saattaa olla vaikutuksia elinympäristön terveellisyyteen ja turvallisuuteen. Se antaa terveydensuojeluviranomaiselle myös mahdollisuuden vaikuttaa kunnan asukkaiden elinympäristön terveellisyyteen haittoja ennaltaehkäisevästi. 

Ympäristöterveyslautakunta haluaa myös painottaa, että ihmisiin kohdistuvaa terveyshaittaa arvioi ensisijaisesti terveydensuojeluviranomainen. Terveydensuojeluviranomainen toimii toimialallaan toimivaltansa mukaisesti, josta terveyshaitan arviointitehtävää ei voi rajata pois toisen tahon ennakkoarvion perusteella. Esitetty lakimuutos voidaan tulkita myös niin, että ympäristönsuojeluviranomaisella olisi vastaava velvollisuus terveyshaitan arviointiin, koska se tekisi ympäristönsuojelulain mukaisista hakemuksista ennakkoarvion mahdollisesta terveyshaitasta ennen lausunnon pyytämistä terveydensuojeluviranomaiselta.  Tämä tulkinta voi merkitä laajempaakin muutosta ympäristönsuojelu- ja terveydensuojeluvirnaomaisen yhteistoimintaan, jos terveydensuojeluviranomaisen vastuulla ollut terveyshaitan arviointi onkin myös ympäristönsuojeluviranomaisen vastuulla.

Normien purkamisen tavoitteena olevaa toiminnan sujuvuutta lisää se, että viranomaisten toimivallan rajauksia ei lakimuutoksilla entisestään hämärretä eikä viranomaisten toimivallassa ole päällekkäisyyttä. Samoin sitä edistää toimintatapa jossa viranomaisella, joka arvioi terveyshaittaa, on toimivalta säädöksiin joilla terveyshaittaa poistetaan.

Ympäristöterveydenhuollon yhteisessä valtakunnallisessa valvontaohjelma vuosille 2025–2028 ohjaa ympäristöterveydenhuollon järjestämistä kunnissa. Siinä todetaan, että tarkastustoiminnan lisäksi ympäristöterveydenhuollon valvonnassa tarvitaan myös muita lainsäädännön noudattamiseen tähtääviä toimenpiteitä, esimerkiksi terveyshaittojen ennaltaehkäisyä, kuten lausunnot, viranomaisyhteistyötä sekä näytteenottoa. Lausuntomenttely on siten nostettu yhdeksi keskeiseksi tavaksi edistää terveydenuojelulain tavoitteiden toteutumista eikä mahdollisuutta lausuntojen antamiseen tule vähentää.

Edellä esitetyin perustein lautakunta katsoo, että ympäristönsuojelulain 42 §:ssä tulisi edelleen säilyttää terveydensuojeluviranomainen tahona, jolta lupaviranomaisen tulee pyytää lausunto ympäristösuojelulain mukaisista hakemuksista.
 

Päätös

Hyväksyttiin päätösesityksen mukaisesti.

Tiedoksi

Tiedoksi: kirjaamo.ym@gov.fi, hallitussihteeri/YM

Liitteet

Oheismateriaali


Muutoksenhaku

Oikaisuvaatimusta tai kunnallisvalitusta ei saa tehdä päätöksestä, joka koskee:

  • vain valmistelua tai täytäntöönpanoa (KuntaL 136 §)
  • virka- tai työehtosopimuksen tulkintaa tai soveltamista ja viranhaltija on jäsenenä viranhaltijayhdistyksessä, jolla on oikeus panna asia vireille työtuomioistuimessa (KVhl 50 § 2 mom.)
  • etuosto-oikeuden käyttämättä jättämistä (EtuostoL 22 §)
  • oppilaan arviointia (Perusopetuslaki 22 ja 42 c §).

Riita-asia käsitellään käräjäoikeudessa.