Elinvoimavaliokunnan valvontajaosto, kokous 18.12.2024

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 101 Hakemus telekaapelin sijoittamisesta ilman maanomistajan suostumusta, Valokuitunen Oy

HOLDno-2024-913

Valmistelija

  • Pekka Laitinen, kehityspäällikkö, pekka.laitinen@hollola.fi

Perustelut

Hakemuksella haetaan kunnan rakennusvalvontaviranomaiselta päätöstä valokuitukaapelin sijoittamiseksi tilanteessa, jossa kaapelin sijoittamisesta ei ole päästy sopimukseen kiinteistön omistajan ja teleyrityksen välillä.

Hakemuksen kohteena on kiinteistöä 283-407-1-60 palvelevan valokuitukaapelin sijoittaminen kiinteistön 283-407-1-61 alueelle. Rakennusvalvontaviranomaisen päätöstä haetaan sähköisen viestinnän palveluista annetun lain 229 § nojalla. Lisäksi haetaan em. lain 233 § mukaista aloittamisoikeutta ennen päätöksen lainvoimaisuutta. Hakemukseen on liitetty sijoittamissuunnitelma kaapelin sijainnista. Hakemus liitteineen on valvontajaoston käsittelyssä oheismateriaalina.

 

Oikeusperusteet käsittelylle:

Sovellettavana oikeusohjeena on laki sähköisen viestinnän palveluista (917/2014), lain 28. luku. Alla on kootusti keskeisimmät hakemuksen käsittelyyn liittyvät säännökset:

 

229 § Teleyrityksen oikeus sijoittaa telekaapeli, tukiasema ja radiomasto

229 § 1.mom:

Teleyrityksellä on tässä luvussa säädetyin edellytyksin oikeus sijoittaa toisen omistamalle tai hallitsemalle alueelle yleisiä tietoliikenneyhteyksiä palveleva:

1)      telekaapeli sekä siihen liittyvä laite, vähäinen rakennelma ja pylväs;

229 §, 4.mom:

Teleyrityksen on sovittava 1 momentissa tarkoitetusta sijoittamisesta kiinteistön, rakennuksen tai muun rakennelman omistajan tai haltijan kanssa. Jollei sijoittamisesta ole päästy sopimukseen kiinteistön tai rakennuksen omistajan kanssa, sijoittamista koskeva asia voidaan viedä kunnan rakennusvalvontaviranomaisen päätettäväksi.

230 §, 1.mom. Sijoittamissuunnitelma

Jos osapuolet eivät pääse sopimukseen 229 §:ssä tarkoitetusta sijoittamisesta toisen kiinteistölle tai rakennukseen, teleyrityksen on laadittava sijoittamisesta suunnitelma (sijoittamissuunnitelma).

231 § Sijoittamissuunnitelmasta tiedottaminen

Teleyrityksen on toimitettava sijoittamissuunnitelma tiedoksi kaikille kiinteistön ja rakennuksen omistajille ja muille, joiden etua tai oikeutta suunnitelma koskee. Ilmoituksessa tulee mainita ne kiinteistöt, joita suunnitelma koskee. Ilmoituksessa tulee lisäksi mainita, että kiinteistön omistajalla ja sillä, jonka etua tai oikeutta suunnitelma koskee, on oikeus tehdä muistutus teleyritykselle sijoittamissuunnitelmasta määräajan kuluessa.

232 § Muistutus

Kiinteistön ja rakennuksen omistajalla sekä muulla, jonka etua tai oikeutta sijoittamissuunnitelma koskee, on oikeus tehdä teleyritykselle muistutus 30 päivän kuluessa siitä päivästä, jona hän on saanut tiedon 231 §:ssä tarkoitetusta sijoittamissuunnitelmasta.

233 § Päätös sijoittamisesta toisen omistamalle tai hallitsemalle alueelle tai rakennukseen

Jos sijoittamisesta ei päästä sopimukseen, kunnan rakennusvalvontaviranomainen voi teleyrityksen hakemuksesta päätöksellään antaa teleyritykselle sijoittamisoikeuden vahvistamalla 230 §:ssä tarkoitetun sijoittamissuunnitelman.

Sijoittamissuunnitelman vahvistamisen edellytyksenä on, että suunnitelma täyttää 234 §:ssä säädetyt edellytykset. Tarvittaessa rakennusvalvontaviranomainen voi vaatia teleyritykseltä lisätietoja edellytysten täyttymisestä sekä edellyttää muutoksia sijoittamissuunnitelmaan.

Kunnan rakennusvalvontaviranomainen voi perustellusta syystä ja edellyttäen, ettei täytäntöönpano tee muutoksenhakua hyödyttömäksi, antaa oikeuden rakennustyön tai muun toimenpiteen suorittamiseen osaksi tai kokonaan ennen kuin 1 momentissa säädettyä sijoittamista koskeva päätös on saanut lainvoiman (aloittamisoikeus). Muilta osin aloittamisoikeuteen sovelletaan maankäyttö- ja rakennuslain 144 §:ää.

234 § Sijoittamisen edellytykset

Telekaapelia, radiomastoa ja tukiasemaa ei saa sijoittaa asemakaavan vastaisesti eikä siten, että vaikeutetaan voimassa olevan maakunta- tai yleiskaavan toteutumista. Sijoittaminen ei saa myöskään vaikeuttaa kaavojen laatimista.

Edellä 229 §:n 1 momentissa tarkoitetun yleisiä tietoliikenneyhteyksiä palvelevan telekaapelin, tukiaseman ja radiomaston sijoittamisen edellytyksenä on, ettei sijoittamista voida muutoin järjestää tyydyttävästi ja kohtuullisin kustannuksin. Sijoittamisesta päätettäessä on kiinnitettävä huomiota siihen, ettei kiinteistölle ja rakennukselle aiheuteta tarpeetonta haittaa. Telekaapelin, radiomaston ja tukiaseman sekä niihin liittyvien laitteiden sijoittamisesta ja kunnossapidosta ei saa aiheutua sellaista haittaa tai vahinkoa kiinteistön käytölle ja rakennukselle, joka on kohtuullisin kustannuksin vältettävissä.

Telekaapeli on mahdollisuuksien mukaan sijoitettava liikennejärjestelmästä ja maanteistä annetussa laissa (503/2005) tarkoitetulle tiealueelle tai kiinteistönmuodostamislaissa (554/1995) tarkoitetulle yleiselle alueelle.

 

Kyseisen lain 28. luvussa on edellä mainittujen lisäksi myös erinäisiä säännöksiä mm. sijoittamisoikeuteen liittyvien töiden suorittamisesta, korvauksista, kiinteistötietojärjestelmään merkitsemisestä, hakemusmaksusta ja sijoittamisen valvonnasta.

Kunnan hallintosäännön mukaisesti valvontajaosto toimii kunnan rakennusvalvontaviranomaisena, eikä sähköisen viestinnän palveluista annetun lain rakennusvalvontaviranomaiselle kuuluvaa määräysvaltaa ole siirretty valvontajaostolta viranhaltijalle.

 

Kuuleminen ja tiedottaminen:

Hakemusaineistoon sisältyy lain tarkoittama sijoittamissuunnitelma. Teleyritys ei ole kuitenkaan suorittanut laissa edellytettyä sijoittamissuunnitelmasta tiedottamista, vaan on pyytänyt kuulemista kunnan suorittamaksi. Lain 231 §:ssä on säädetty sijoittamissuunnitelmasta tiedottaminen teleyrityksen tehtäväksi, eikä kyseisessä lainkohdassa ole säädetty kunnan rakennusvalvontaviranomaiselle mahdollisuutta suorittaa siinä tarkoitettua tiedottamista teleyrityksen puolesta. Rakennusvalvonta on kuitenkin suorittanut asian käsittelemiseksi kuulemisen yleisenä hallintolain tarkoittamana asianosaisten kuulemisena kummankin kiinteistön omistajien osalta.

Kiinteistön 283-407-1-61 omistaja on toimittanut kuulemisen perusteella vastineen, joka on asian käsittelyssä oheismateriaalina. Vastineessa esitetään mm. vesihuoltolinjojen ja ympäröivän kasvillisuuden vaikutuksia sijoittamiselle. Vastineessa pyydetään selvittämään vaihtoehtoisia reittejä sekä pyydetään jatkoaikaa asian käsittelylle kesään 2025 asti.

 

Edellytysten tarkastelu:

Lainsäädännön lähtökohtana on teleyrityksen oikeus sijoittaa yleisiä tietoliikenneyhteyksiä palveleva kaapeli tai laite toisen omistamalle tai hallitsemalle alueelle. Säädetystä oikeudesta aiheutuu lähtökohtainen sietämisvelvollisuus kyseisen alueen omistajalle tai haltijalle. Lainsäädäntö ohjaa sijoittamisen edellytyksinä mm. kaavan mukaisuutta ja yleistä haitattomuutta.

Hakemusaineistossa sijaintia on perusteltu muun samaa kiinteistöä palvelevan infran sijoittelulla samalle alueelle, sekä sillä ettei kyseiselle kiinteistölle pääse kohtuullisesti toista kautta. Hakemusaineistossa ei ole esitetty tarkempaa vaihtoehtoisten reittien vaikutusten tai kustannusten vertailua.

Valokuituyhteyden tarvitseva kiinteistö 283-407-1-60 on asemakaavassa korttelin 80 tontti nro 6 ja sijoittamiselle esitetty reitti on voimassa olevan asemakaavan mukaan osa kyseistä tonttia. Asemakaavalla korttelin 80 tontti nro 6 on ns. ”kirvesvarsitontti”, jolle on kaavallisesti osoitettu yhteys katuun n. 5 m leveänä tontin osana. Lähtökohtaisesti asemakaavalla on tarkoitettu, että kyseinen alue on osoitettu tontin nro 6 käyttöä palvelevaksi.

Kiinteistöjaotus ei ole toteutunut asemakaavan ohjeellisen tonttijaon mukaisena, vaan kyseinen tieyhteys on kiinteistöjaotuksen mukaan eri omistajan hallinnassa olevaa kiinteistöä 283-407-1-61. Kiinteistönmuodostamislain 62 §:ssa säädetään tontin osan omistajan lunastusoikeudesta toiselle kuuluvaan tontin tai rakennuspaikan alueeseen. Tällä päätöksellä ei kuitenkaan ratkaista alueen omistukseen tai hallintaan liittyviä kysymyksiä.

Kaapeli on esitetty sijoitettavaksi alueelle, jolla sijaitsee jo kiinteistöä 283-407-1-60 palveleva tieoikeus kiinteistörasitteena, sekä vesihuoltolaitoksen vesijohto- ja viemärilinjat. Lähtökohtaisesti tierasitteen alue sopisi johtolinjojen sijoittamiseen, koska alue on jo varattu kiinteistöä 283-407-1-60 palvelevaan käyttöön tierasitteella, eikä tälle kiinteistön osalle siksi voida rakentaa rakennuksia tai rakennelmia.

Rakennusvalvonta on selvittänyt sijoittamisen edellytyksiä myös kunnan vesihuoltolaitoksen ja Lahti Aqua Oy:n kanssa. Saatujen kannanottojen perusteella vesihuoltoverkostolle vaadittu suojaetäisyys riippuu tapauskohtaisesti mm. vesihuoltolinjojen asennus-/peitesyvyydestä. Vesihuollon toimivuus ja huollettavuus tulee kuitenkin turvata niin, että muita johtolinjoja ei saa sijoittaa vesihuollon linjojen kohdalle tai liian lähelle. Hakemuksessa ei ole esitetty, että teleyritys olisi sopinut kaapelin linjauksesta ja tarvittavasta suojaetäisyydestä erikseen tähän kohteeseen Lahti Aquan kanssa.

Johtokarttatietojen mukaan vesihuoltolinjat eivät olisi kiinteistön rajan ja tierasitteen suuntaisia, vaan vinottain tierasitteen alueella, mikä vaikeuttaa riittävien suojaetäisyyksien täyttymistä tierasitteen alueella. Hakemusaineiston, johtokarttatietojen ja vesihuoltoverkoston haltijan kannanoton perusteella esitetyllä reitillä ei voida varmistua riittävien suojaetäisyyksien täyttymisestä käytettävissä olevan aineiston perusteella.

Sijoittamista ei voida tämän hakemuksen perusteella määrätä kyseisen tierasitteen ulkopuoliselle piha-alueelle. Hakemuksessa ei ole tarkasteltu vaihtoehtoisten reittien järjestämistä ja niiden vaikutuksia. Tierasitteen sijasta muulle piha-alueelle sijoittuva linja voi rajoittaa kiinteistön rakentamista tai muuta käyttöä, minkä vaikutukset tulisi arvioida vaihtoehtoisten reittien laajempana tarkasteluna.

Rakennusvalvontaviranomainen voi antaa laissa tarkoitetun määräyksen vain kaikkien sijoittamisen edellytysten täyttyessä hakemuksen perusteella. Rakennusvalvontaviranomaisen määräyksellä ei myöskään ole tarkoitus rajoittaa vapaaehtoiseen sopimiseen perustuvaa kaapelin sijoittamista, mikäli tilanne sopimisen ja sijoittamisen osalta muuttuisi myöhemmin.

Ehdotus

Esittelijä

  • Pekka Laitinen, kehityspäällikkö, pekka.laitinen@hollola.fi

Valvontajaosto päättää kunnan rakennusvalvontaviranomaisena asiasta seuraavasti:

1.      Kaapelia ei määrätä sijoitettavaksi hakemuksen mukaisesti rakennusvalvontaviranomaisen päätöksellä, koska asian käsittelyssä ei voida varmistua alueella jo oleville vesihuollon linjoille aiheutuvista vaikutuksista, riittävien suojaetäisyyksien toteutumisesta ja haitattomuudesta vesihuollon järjestämiselle.

2.      Tällä päätöksellä ei rajoiteta osapuolten välistä oikeutta sopia kaapelin sijoittamisesta, hakemuksen mukaiselle alueelle tai vaihtoehtoiselle sijainnille, mikäli sijoittamisesta sovitaan teleyrityksen, kiinteistön omistajien ja vesihuoltoverkoston haltijan välillä.

Päätös

Hyväksyttiin päätösehdotuksen mukaisesti.

Tiedoksi

Päätöksen hakija: Valokuitunen Oy. Muut asianosaiset: Kiinteistöjen omistajat, kiinteistö 283-407-1-61 ja 283-407-1-60.

Muutoksenhaku

Tähän päätökseen haetaan muutosta hallintovalituksella.

Valitusoikeus

Tähän päätökseen saa hakea muutosta se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa ja se, jonka valitusoikeudesta laissa erikseen säädetään. Viranomainen saa hakea muutosta valittamalla myös, jos valittaminen on tarpeen viranomaisen valvottavana olevan yleisen edun vuoksi. Riita-asia käsitellään käräjäoikeudessa.

Valitusaika

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Päätöksen katsotaan tulleen viranomaisen tietoon kirjeen saapumispäivänä. Käytettäessä tavallista sähköistä tiedoksiantoa asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmantena päivänä viestin lähettämisestä.

Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jona päätös on luovutettu asianosaiselle tai hänen lailliselle edustajalleen. Postitse saantitodistusta vastaan lähetetystä asiakirjasta katsotaan asianomaisen saaneen tiedon saantitodistuksen osoittamana aikana. Käytettäessä todisteellista sähköistä tiedoksiantoa päätös katsotaan annetun tiedoksi, kun asiakirja on noudettu viranomaisen osoittamalta palvelimelta, tietokannasta tai muusta tiedostosta.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen 

Valitus tehdään Hämeenlinnan hallinto-oikeudelle.                                  

Postiosoite: Raatihuoneenkatu 1, 13100 HÄMEENLINNA
Käyntiosoite: Arvi Kariston katu 5, Hämeenlinna
Sähköposti: hameenlinna.hao(at)oikeus.fi
Faksinumero: 029 564 2269
Puhelinnumero: 029 564 2210
Kirjaamon aukioloaika: maanantai-perjantai klo 8.00-16.15.

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet/#/

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa on ilmoitettava:

  • päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös)
  • miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset)
  • vaatimusten perustelut
  • mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan. 

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat. 

Valitukseen on liitettävä:

  • valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen
  • selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta 
  • asiakirjat, joihin valittaja vetoaa, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Oikeudenkäyntimaksu 

Muutoksenhakuasian vireille panijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Ajantasainen tieto oikeudenkäyntimaksuista löytyy Tuomioistuinlaitoksen sivustolta https://oikeus.fi/tuomioistuimet/fi/index/asiointijajulkisuus/maksut/oikeudenkayntimaksuthallinto-oikeudessa.html

Tuomioistuinmaksulakiin linkki https://finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2015/20151455

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjanotteita ja liitteitä voi pyytää Hollolan kunnan kirjaamosta.
Postiosoite: PL 66, 15871 HOLLOLA
Käyntiosoite: Tiilijärventie 7 F, Hollola
Sähköposti: kirjaamo(at)hollola.fi
Puhelinnumero: 044 780 1427
Kirjaamon aukioloajat: maanantai-perjantai klo 9.00-15.00