Sivistys- ja hyvinvointivaliokunta, kokous 21.8.2024

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 99 Oikaisuvaatimus Vakiovuorojen vahvistaminen 2024-2025

HOLDno-2024-496

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Auli Kasakkamäki-Heikkinen, liikunta-asiainhoitaja, auli.kasakkamaki-heikkinen@hollola.fi

Perustelut

Harrastustilojen vuorot olivat haettavana Timmi-tilanvarausjärjestelmän kautta 2.4.- 29.4.2024 klo 12.00. Ilmoitus hakuajasta oli Hollolan web-sivuilla, Hollolan Sanomissa 6.4.2024 ja hakuajasta ilmoitettiin sähköpostilla yhdistysrekisterissä oleville.

Haetut vakiovuorot on pyritty jakamaan noudattaen Vakiovuorojen jakoperusteet ja toimintaohjeet käyttäjille hyvinvointivaliokunta 24.6.2020 § 73 perusteella.

Harrastustiloja käyttävät säännöllisesti Wellamo-opisto, vapaa-aikapalvelut/liikunta ja nuoriso, vakiovuoron varanneet yhdistykset ja peliporukat sekä muut omatoimiset käyttäjät. Harrastustilojen/-paikkojen käyttöajat noudattavat kausiluonteista liikunta- ja harrastustoimintaa. 

Sisäliikuntatilojen käytössä noudatetaan Hollolan hyvinvointivaliokunnan vahvistamia käyttömaksuja kulloinkin voimassa olevien taksojen mukaan. Hinnasto löytyy www.hollola.fi/vapaa-aikapalvelut/liikunta/liikuntatilojen varaaminen/liikuntatilojen hinnat (pdf). Sisäliikuntatilat ovat maksuttomia harrastajille päätöksessä 22.2.2017 § 6 esitetyin kriteerein.

Timmi-tilanvarausohjelma sisältää seuraavien rakennusten harrastustilat: Heinsuon koulu, Herralan koulu, Hollolan harjoitusjäähalli, Hollolan kirjasto, Hollolan uimahalli-monitoimitalo (suljettu), Hämeenkosken koulu, Judosalin korvaavatila Soramäentie 31, Kalliolan koulu, Kankaan koulu, Nostavan koulu, Paimelan koulu, Pyhäniemen koulu, Salpakankaankoulu ja Tiilikankaankaan koulu.
Kaikkien liikunta- ja harrastustilojen myönnetyt vuorot löytyvät www.hollola.fi/tilavaraukset.

Ehdotus

Esittelijä

Kim Strömmer, sivistys- ja hyvinvointijohtaja, kim.strommer@hollola.fi

Sivistys- ja hyvinvointivaliokunta merkitsee tiedoksi vakiovuorojen 2024-2025 jakamisen ja toteaa, että vuorot on jaettu voimassa olevien jakoperusteiden mukaisesti.

Päätös

Merkittiin tiedoksi.

Merk. Asiantuntijana kuultavana olivat liikunta-asiainhoitaja ja vapaa-aikapäällikkö.
 

Valmistelija

  • Auli Kasakkamäki-Heikkinen, liikunta-asiainhoitaja, auli.kasakkamaki-heikkinen@hollola.fi
  • Lassi Puodinketo, vapaa-aikapäällikkö, lassi.puodinketo@hollola.fi

Perustelut

Salpis ry. hakee oikaisua Sivistys ja hyvinvointivaliokunnan kokouksen 12.6.2024 § 79 päätökseen vakiovuorojen vahvistaminen 2024–2025. Sivistys- ja hyvinvointivaliokunta päätöksessään merkitsi tiedoksi vakiovuorojen 2024-2025 jakamisen ja totesi, että vuorot on jaettu voimassa olevien jakoperusteiden mukaisesti. Haetut vakiovuorot on jaettu noudattaen vakiovuorojen jakoperusteet ja toimintaohjeet käyttäjille, jotka hyvinvointivaliokunta on päättänyt 24.6.2020 § 73.

Vuorojen jakoperusteissa Hollolan kunnan ja Wellamo-opiston ohjausryhmät ovat ensisijalla varauksia tehtäessä. Monitoimisalin poistuttua käytöstä uimahallin remontin takia vuoroja on pitänyt sijoittaa muihin saleihin. Kankaan koulun salin olosuhteet vastaavat Wellamo-opiston tarpeisiin. Lisäksi Wellamon toiminnalle on tarkoituksenmukaista, että yksi ohjaaja voi pitää useamman ohjaustunnin peräkkäin samassa tilassa ilman siirtymiä.

Harrastustiloja käyttävät säännöllisesti Wellamo-opisto, vapaa-aikapalvelut/liikunta ja nuoriso, vakiovuoron varanneet yhdistykset ja peliporukat sekä muut omatoimiset käyttäjät. Harrastustilojen/-paikkojen käyttöajat noudattavat kausiluonteista liikunta- ja harrastustoimintaa. Vuosittain timmi-tilanvaraustaulukko muuntuu tarpeen mukaan jonkin aikaa.  Peruutusten tai muutoksien johdosta sopivia vaihtoehtoja etsintää jatketaan hakijoiden ja tilavarausta hoitavien henkilöiden kesken. Tilavarauksia hoitavien henkilöiden johdolla vakiovuoroista rakentuu kokonaisuus vuodelle 2024-2025.

Ehdotus

Esittelijä

  • Kim Strömmer, sivistys- ja hyvinvointijohtaja, kim.strommer@hollola.fi

Sivistys- ja hyvinvointivaliokunta hylkää oikaisuvaatimuksen. Haetut vakiovuorot on jaettu noudattaen vakiovuorojen jakoperusteita ja toimintaohjeita käyttäjille, jotka hyvinvointivaliokunta on päättänyt 24.6.2020 § 73. 

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.
Sivistys- ja hyvinvointivaliokunta hylkäsi oikaisuvaatimuksen. Haetut vakiovuorot on jaettu noudattaen vakiovuorojen jakoperusteita ja toimintaohjeita käyttäjille, jotka hyvinvointivaliokunta on päättänyt 24.6.2020 § 73. 

Tiedoksi

Asianosainen: hakija Tiedoksi: vapaa-aikapäällikkö, liikunta-asiainhoitaja

Muutoksenhaku

Valitusosoitus

Tähän päätökseen haetaan muutosta kunnallisvalituksella.

Valitusoikeus

Oikaisuvaatimuksen johdosta annettuun päätökseen saa hakea muutosta kunnallisvalituksella vain se, joka on tehnyt alkuperäistä päätöstä koskevan oikaisuvaatimuksen. 

Mikäli alkuperäinen päätös on oikaisuvaatimuksen johdosta muuttunut, saa tähän päätökseen hakea muutosta kunnallisvalituksella myös se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen), sekä kunnan jäsen. Riita-asiat käsitellään käräjäoikeudessa. 

Valitusaika

Kunnallisvalitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Käytettäessä tavallista sähköistä tiedoksiantoa asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmantena päivänä viestin lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusperusteet

Kunnallisvalituksen saa tehdä sillä perusteella, että

  • päätös on syntynyt virheellisessä järjestyksessä,
  • päätöksen tehnyt viranomainen on ylittänyt toimivaltansa tai
  • päätös on muuten lainvastainen.

Valittajan tulee esittää valituksen perusteet ennen valitusajan päättymistä.

Valitusviranomainen

Kunnallisvalitus tehdään Hämeenlinnan hallinto-oikeudelle.

Hämeenlinnan hallinto-oikeus
Postiosoite: Raatihuoneenkatu 1, 13100 Hämeenlinna
Käyntiosoite: Arvi Karistonkatu 5, Hämeenlinna
Sähköposti: hameenlinna.hao(at)oikeus.fi
Faksinumero: 029 564 2269
Puhelinnumero: 029 564 2210
Avoinna: maanantai-perjantai klo 8.00-16.15

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet/#/

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa on ilmoitettava:

  • päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös)
  • miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset)
  • vaatimusten perustelut
  • mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan. 

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat. 

Valitukseen on liitettävä:

  • valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen
  • selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta 
  • asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireille panijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Ajantasainen tieto oikeudenkäyntimaksuista löytyy Tuomioistuinlaitoksen sivustolta https://oikeus.fi/tuomioistuimet/fi/index/asiointijajulkisuus/maksut/oikeudenkayntimaksuthallinto-oikeudessa.html

Tuomioistuinmaksulakiin linkki https://finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2015/20151455

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä voi pyytää Hollolan kunnan kirjaamosta.
Postiosoite: PL 66, 15871 Hollola
Käyntiosoite: Tiilijärventie 7 F, Hollola
Sähköposti: kirjaamo(at)hollola.fi
Puhelinnumero: 044 780 1427
Kirjaamon aukioloajat: maanantai-perjantai klo 9.00-15.00.