Valtuusto, kokous 10.6.2024

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 26 TE-palvelujen kilpailutukset ja palveluhankinnat vuodelle 2025

HOLDno-2024-482

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Heli Randell, elinvoimajohtaja, heli.randell@hollola.fi

Perustelut

Julkisten työvoimapalveluiden järjestämisvastuu siirtyy työ- ja elinkeinotoimistoilta kunnille 1.1.2025 alkaen. Asiakaspalvelun turvaaminen ja jatkuvuus vuodenvaihteessa 2024-2025 on ensiarvoisen tärkeää, jotta asiakkaiden oikeusturva ja toimeentulo eivät vaarannu. Erityisesti ns. haavoittuvassa asemassa olevien kohderyhmien, kuten nuorten, maahanmuuttajien ja pidempään työttömän olleiden palvelujen jatkuvuudesta on työ- ja elinkeinoministeriö ollut huolissaan ja toivonut niiden turvaamista.

Työ- ja elinkeinoministeriö on TE-palvelut 2024 -uudistukseen liittyen asettanut 1.11.2022 Hankinnat-työryhmän (VN/29375/2022-TEM-2). Työryhmä on laatinut toimintasuosituksen TE-palveluhankintojen tekemisestä ja sopimusten siirtämisestä uusille työvoimaviranomaisille. Tavoitteena on, ettei asiakkaiden palveluissa tapahdu katkoksia järjestämisvastuun siirtymävaiheessa. Asiakkailla tulisi siten olla riittävät palvelut käytettävissään vuoden 2025 alusta alkaen. Lisäksi asiakkaan tulisi voida jatkaa aloittamassaan palvelussa, mikäli palvelu jatkuu vuodelle 2025. ELY-keskukset ja TE-toimistot hoitavat siirtyvien tehtävien osalta TE-palveluhankintoja vuoden 2024 loppuun saakka. Nykyisten ja tulevien työvoimaviranomaisten tulee hyvissä ajoin käydä keskusteluja vuoden 2025 palvelutarjonnasta ja tehdä yhteistyötä palvelujen hankinnassa. Valtioneuvoston hankinnat-työryhmän suosituksen mukaan: ”Kunnissa voidaan ja tuleekin ryhtyä lain voimaantulon edellyttämiin toimeenpanotoimiin jo ennen lain voimaantuloa”.

Hämeen ELY-keskus on toiminut palvelujen kilpailuttajana ja hankkijana Hämeen TE-toimistolle. Olemassa olevista palvelusopimuksista on käyty tulevien työvoimaviranomaisten kanssa neuvotteluja. Joidenkin palvelusopimusta osalta optiomahdollisuudet on jo käytetty, eikä siirto työvoimaviranomaisille ole mahdollinen. Yksi tällainen esimerkki on kotoutumiskoulutus, joka on ollut volyymiltaan ja hinnaltaan suurin Hämeen ELY-keskuksen hankkima yksittäinen työllistymistä edistävä palvelu. Hämeen ELY-keskuksen arvion mukaan tänä vuonna palvelun kokonaisarvo Päijät-Hämeen osalta on 2,2 miljoonaa euroa, josta Lahden kaupungin osuus on noin 2 miljoonaa euroa ja Päijät-Hämeen työllisyysalueen kuntien osuus n 260 000 euroa. Palvelun suuresta volyymista huolimatta jonossa palveluun on parhaillaan reilusti yli sata henkeä. Kotoutumiskoulutuksen kysyntä on ollut selvässä kasvussa, sillä erityisesti Lahden vieraskielinen väestön määrä on ollut viime vuosina vahvassa kasvussa, osittain johtuen myös Ukrainan kriisistä. Kasvua on tapahtunut myös muissa Päijät-Hämeen kunnissa.

TE-uudistuksen kokonaisuuden sekä työvoimaviranomaisten palvelusuunnitelman valmistelu etenevät aikataulun mukaisesti. Palvelujen jatkuvuuden ja asiakaspalvelun turvaamisen kannalta maakunnan kaksi työvoimaviranomaista; Lahti ja Päijät-Häme ovat  valmistelemassa kilpailutusta mm. työnhakija-asiakkaille järjestettävästä kotoutumiskoulutuksesta sekä mahdollisesti työvoimakoulutusten lisä- ja täydennyskoulutusten puitesopimuksesta. Kustannustehokkuuden vuoksi vain yksi taho tekee kilpailutuksen molemmille viranomaisille kotoutumiskoulutuksen osalta. Lahden suuresta volyymista johtuen on yhteisesti sovittu, että Lahden kaupunki tekee tämän kilpailutuksen.

Kesän aikana valtio on luvannut toimittaa tuleville työllisyysalueille asiakastietoja toimeenpanon valmistelun tueksi myös TE-toimistossa nykyisin olevasta asiakaskunnasta. Näiden tietojen jälkeen kokonaispalvelutarpeet täsmentyvät ja syksyllä edetään mahdollisesti muidenkin palveluhankintojen osalta siten, että heti vuoden vaihteessa on tarjota asiakkaille tärkeimpiä työllistymistä edistäviä palveluja heidän tarpeisiinsa.

 

Ehdotus

Esittelijä

Päivi Rahkonen, kunnanjohtaja, paivi.rahkonen@hollola.fi

Ehdotus valtuustolle:

Valtuusto päättää, että Päijät-Hämeen työllisyysalue käynnistää valmistelun koskien TE-palvelujen kilpailutuksia ja palveluhankintoja tulevalle työvoimaviranomaiselle, jotta palvelujen jatkuvuus TE-uudistuksen siirtymävaiheessa turvataan, vaikka toimivalta Päijät-Hämeen työllisyysalueella työvoimaviranomaisena alkaa vasta 1.1.2025. Hankintapäätös tehdään vasta, kun valtuusto on hyväksynyt talousarvion ja myöntänyt Päijät-Hämeen työllisyysalueelle vuoden 2025 määrärahat.

 

Päätös

Hyväksyttiin päätösesityksen mukaisesti.

Perustelut

Julkisten työvoimapalveluiden järjestämisvastuu siirtyy työ- ja elinkeinotoimistoilta kunnille 1.1.2025 alkaen. Asiakaspalvelun turvaaminen ja jatkuvuus vuodenvaihteessa 2024-2025 on ensiarvoisen tärkeää, jotta asiakkaiden oikeusturva ja toimeentulo eivät vaarannu. Erityisesti ns. haavoittuvassa asemassa olevien kohderyhmien, kuten nuorten, maahanmuuttajien ja pidempään työttömän olleiden palvelujen jatkuvuudesta on työ- ja elinkeinoministeriö ollut huolissaan ja toivonut niiden turvaamista.

Työ- ja elinkeinoministeriö on TE-palvelut 2024 -uudistukseen liittyen asettanut 1.11.2022 Hankinnat-työryhmän (VN/29375/2022-TEM-2). Työryhmä on laatinut toimintasuosituksen TE-palveluhankintojen tekemisestä ja sopimusten siirtämisestä uusille työvoimaviranomaisille. Tavoitteena on, ettei asiakkaiden palveluissa tapahdu katkoksia järjestämisvastuun siirtymävaiheessa. Asiakkailla tulisi siten olla riittävät palvelut käytettävissään vuoden 2025 alusta alkaen. Lisäksi asiakkaan tulisi voida jatkaa aloittamassaan palvelussa, mikäli palvelu jatkuu vuodelle 2025. ELY-keskukset ja TE-toimistot hoitavat siirtyvien tehtävien osalta TE-palveluhankintoja vuoden 2024 loppuun saakka. Nykyisten ja tulevien työvoimaviranomaisten tulee hyvissä ajoin käydä keskusteluja vuoden 2025 palvelutarjonnasta ja tehdä yhteistyötä palvelujen hankinnassa. Valtioneuvoston hankinnat-työryhmän suosituksen mukaan: ”Kunnissa voidaan ja tuleekin ryhtyä lain voimaantulon edellyttämiin toimeenpanotoimiin jo ennen lain voimaantuloa”.

Hämeen ELY-keskus on toiminut palvelujen kilpailuttajana ja hankkijana Hämeen TE-toimistolle. Olemassa olevista palvelusopimuksista on käyty tulevien työvoimaviranomaisten kanssa neuvotteluja. Joidenkin palvelusopimusta osalta optiomahdollisuudet on jo käytetty, eikä siirto työvoimaviranomaisille ole mahdollinen. Yksi tällainen esimerkki on kotoutumiskoulutus, joka on ollut volyymiltaan ja hinnaltaan suurin Hämeen ELY-keskuksen hankkima yksittäinen työllistymistä edistävä palvelu. Hämeen ELY-keskuksen arvion mukaan tänä vuonna palvelun kokonaisarvo Päijät-Hämeen osalta on 2,2 miljoonaa euroa, josta Lahden kaupungin osuus on noin 2 miljoonaa euroa ja Päijät-Hämeen työllisyysalueen kuntien osuus n 260 000 euroa. Palvelun suuresta volyymista huolimatta jonossa palveluun on parhaillaan reilusti yli sata henkeä. Kotoutumiskoulutuksen kysyntä on ollut selvässä kasvussa, sillä erityisesti Lahden vieraskielinen väestön määrä on ollut viime vuosina vahvassa kasvussa, osittain johtuen myös Ukrainan kriisistä. Kasvua on tapahtunut myös muissa Päijät-Hämeen kunnissa.

TE-uudistuksen kokonaisuuden sekä työvoimaviranomaisten palvelusuunnitelman valmistelu etenevät aikataulun mukaisesti. Palvelujen jatkuvuuden ja asiakaspalvelun turvaamisen kannalta maakunnan kaksi työvoimaviranomaista; Lahti ja Päijät-Häme ovat  valmistelemassa kilpailutusta mm. työnhakija-asiakkaille järjestettävästä kotoutumiskoulutuksesta sekä mahdollisesti työvoimakoulutusten lisä- ja täydennyskoulutusten puitesopimuksesta. Kustannustehokkuuden vuoksi vain yksi taho tekee kilpailutuksen molemmille viranomaisille kotoutumiskoulutuksen osalta. Lahden suuresta volyymista johtuen on yhteisesti sovittu, että Lahden kaupunki tekee tämän kilpailutuksen.

Kesän aikana valtio on luvannut toimittaa tuleville työllisyysalueille asiakastietoja toimeenpanon valmistelun tueksi myös TE-toimistossa nykyisin olevasta asiakaskunnasta. Näiden tietojen jälkeen kokonaispalvelutarpeet täsmentyvät ja syksyllä edetään mahdollisesti muidenkin palveluhankintojen osalta siten, että heti vuoden vaihteessa on tarjota asiakkaille tärkeimpiä työllistymistä edistäviä palveluja heidän tarpeisiinsa.

 

Ehdotus

Valtuusto päättää, että Päijät-Hämeen työllisyysalue käynnistää valmistelun koskien TE-palvelujen kilpailutuksia ja palveluhankintoja tulevalle työvoimaviranomaiselle, jotta palvelujen jatkuvuus TE-uudistuksen siirtymävaiheessa turvataan, vaikka toimivalta Päijät-Hämeen työllisyysalueella työvoimaviranomaisena alkaa vasta 1.1.2025. Hankintapäätös tehdään vasta, kun kunnanvaltuusto on hyväksynyt talousarvion ja myöntänyt Päijät-Hämeen työllisyysalueelle vuoden 2025 määrärahat.

 

Päätös

Hyväksyttiin päätösehdotuksen mukaisesti.

Tiedoksi

Asianosainen: työllisyysaluejohtaja Tiedoksi:Talous- ja hallintojohtaja, talouspäällikkö, elinvoimajohtaja, hankinta-asiantuntija

Muutoksenhaku

Valitusosoitus

Tähän päätökseen haetaan muutosta kunnallisvalituksella.

Valitusoikeus

Päätökseen saa hakea muutosta se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen), sekä kunnan jäsen. Riita-asiat käsitellään käräjäoikeudessa. 

Valitusaika

Kunnallisvalitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Käytettäessä tavallista sähköistä tiedoksiantoa asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmantena päivänä viestin lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa. Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusperusteet

Kunnallisvalituksen saa tehdä sillä perusteella, että

  • päätös on syntynyt virheellisessä järjestyksessä,
  • päätöksen tehnyt viranomainen on ylittänyt toimivaltansa tai
  • päätös on muuten lainvastainen.

Valittajan tulee esittää valituksen perusteet valitusviranomaiselle ennen valitusajan päättymistä.

Valitusviranomainen

Kunnallisvalitus tehdään Hämeenlinnan hallinto-oikeudelle.

Hämeenlinnan hallinto-oikeus
Postiosoite: Raatihuoneenkatu 1, 13100 Hämeenlinna
Käyntiosoite: Arvi Karistonkatu 5, Hämeenlinna
Sähköpostiosoite: hameenlinna.hao(at)oikeus.fi
Faksinumero: 029 564 2269
Puhelinnumero: 029 564 2210
Aukioloaika: maanantai-perjantai klo 8.00-16.15.

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet/#/

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa on ilmoitettava:

  • päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös)
  • miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset)
  • vaatimusten perusteet
  • mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan. 

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat. 

Valitukseen on liitettävä:

  • valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen
  • selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta 
  • asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle

Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireille panijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Ajantasainen tieto oikeudenkäyntimaksuista löytyy Tuomioistuinlaitoksen sivustolta https://oikeus.fi/tuomioistuimet/fi/index/asiointijajulkisuus/maksut/oikeudenkayntimaksuthallinto-oikeudessa.html

Tuomioistuinmaksulakiin linkki https://finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2015/20151455

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä voi pyytää Hollolan kunnan kirjaamosta.
Postiosoite: PL 66, 15871 Hollola
Käyntiosoite: Tiilijärventie 7 F, Hollola
Sähköposti: kirjaamo(at)hollola.fi
Puhelinnumero: 044 780 1427
Kirjaamon aukioloajat: maanantai-perjantai klo 9.00-15.00