Valmistelija
Päivi Rahkonen, kunnanjohtaja, paivi.rahkonen@hollola.fi
Perustelut
Kunnanhallitus kokouksessaan 15.2.2021 valitsi edustajat ja antoi heille toimintaohjeet Päijät-Hämeen hyvinvointikuntayhtymän yhtymäkokoukseen 8.3.2021. Yhtymäkokous kuitenkin peruuntui nopeasti heikentyneen korona-tilanteen johdosta.
Päijät-Hämeen hyvinvointikuntainyhtymältä on tullut kutsu yhtymäkokoukseen 31.5.2021 kello 9.30 alkaen, paikkana Lahden Messukeskus.
Asialista:
§ 1 Yhtymäkokouksen puheenjohtajan valinta
- Esitys: Yhtymäkokous valitsee keskuudestaan itselleen puheenjohtajan ja varapuheenjohtajan
§ 2 Hallituksen jäsenen valinta
- Esitys: Yhtymäkokous valitsee Kari Sulosen tilalle jäsenen hallitukseen sen jäljellä olevaksi toimikauden ajaksi.
§ 3 Vuoden 2020 arviointikertomus
- Esitys: yhtymäkokous merkitsee tiedoksi vuoden 2020 arviointikertomuksen ja lähettää sen yhtymähallitukselle toimenpiteitä varten
§ 4 Päijät-Hämeen hyvinvointikuntayhtymän tilinpäätöksen 2020 hyväksyminen
- merkitsee tiedoksi tilintarkastuskertomuksen vuodelta 2020
- hyväksyy vuoden 2020 tilinpäätöksen
- myöntää vastuuvapauden kuntayhtymän hallintoa ja taloutta hoitaneille toimielinten jäsenille ja tehtäväalueiden johtaville viranhaltijoille tilikaudelta 1.1.-31.12.2020
- päättää, että tilikauden 2020 alijäämä 107 404,50 euroa siirretään omaan pääomaan yli- ja alijäämätilille
§ 5 Muutostalousarvio 1/2021
- Esitys: Yhtymäkokous päättää hyväksyä perusteluosan ja liitteiden mukaiset mukaiset muutokset vuoden 2021 talousarvion käyttötalous-, investointi- ja rahoitusosaan sekä tuloslaskelmaan ja kustannusjakoperusteisiin
§ 6 Päijät-Hämeen hyvinvointikuntayhtymän omistajastrategia
- Esitys: Merkitään tiedoksi
§ 7 Päijät-Hämeen hyvinvointikuntayhtymän konserniohje
- Esitys: Yhtymäkokous hyväksyy liitteen mukaisen konserniohjeen
§ 8 Ensihoitoa koskevat yhtymäaloitteet
- Esitys: Yhtymäkokous merkitsee tiedoksi aloitteet ja annetun vastineen todeten, että aloitteissa tarkoitetut asiat ovat tulleet tässä yhteydessä riittävästi selvitetyiksi
§ 9 Vastaus maksuttoman ehkäisyn järjestämisestä alle 25-vuotiaille koskevaan aloitteeseen
- Esitys: yhtymäkokous päättää merkitä tiedoksi hallituksen vastauksena aloitteeseen hallituksen päätöksen 29.3.2021 § 55
- ”Hallitus päätti 29.3.2021, että maksuton ehkäisy järjestetään edelleen nykyisellä tavalla iästä riippumatta tarpeen mukaan ja edellyttää, että seksuaalikas vatukseen ja neuvontaan panostetaan jatkossakin”
§ 10 Yhtymäkokouksen aloiteasiat 31.5.2021
§ 11 Yhtymäkokouksen muut mahdolliset asiat 31.5.2021
- -
Lahden kaupunginhallituksen päätös 1.3.2021 yhtymäkokouksen ohjeistukseen on annettu tiedoksi jäsenkunnille. Kaupunginhallituksen päätös:
”Lahden kaupungin yhtymäkokousedustajat tekevät yhtymäkokouksessa palautusesityksen, joka on seuraavanlainen: Palautusesitys: Yhtymäkokous palauttaa asian valmisteluun.
Ensihoidon palveluntuottamisesta on saatava todellinen ja laaja sitoutumaton selvitys, jonka kunnanjohtajat tilaavat. Selvityksessä on otettava kaikki todelliset kustannukset vyörytyksineen huomioon eri palveluntuottajilta. Lisäksi eri työaikamuotojen, vasteaikojen ym. todelliset näkökulmat on tuotava selkeästi esille. Esimerkiksi tuottamisen kustannuksista ei voi olla tilanne, jossa eri tahoilla on eri luvut. Lisäksi toteutetaan laaja kysely henkilöstölle, jossa selvitetään henkilöstön näkökulma ensihoidon tuottamisen kehittämisestä. Henkilöstön on oltava tiiviisti mukana kehittämässä palvelun tuottamista. Lisäksi on yhteistyössä tarkasteltava ja otettava huomioon pelastuslaitoksen mahdollinen tuottajuus kiireellisen ensihoidon ja johtamisen osalta."..
Koska asiasta on ennakolta tiedossa oleva esitys, sitä koskeva ohjeistus on tarkoituksenmukaista käsitellä myös kunnnanhallituksessa. Yhtymäkokouksen ajankohdan siirto mahdollistaa ohjeistuksen käsittelyn.
- -
Päijät-Hämeen hyvinvointikuntayhtymän siirtyneen kokouksen asialistalla § 8 on yhtymäkokoukselle tiedoksi annettavana asiana yhtymäkokoukselle tehdyt ensihoitoa koskevat aloitteet ja niiden käsitelty hallituksessa 1.2.2021 ja päätösehdotuksena on, että "yhtymäkokous merkitsee tiedokseen".
Ensihoitoa koskevissa aloitteissa on kannettu huolta ensihoidon riittävästä resursoinnista, korkeasta kustannustasosta sekä palvelutasopäätöksen vasteaikojen toteutumisesta. Aloitteissa on esitetty koko ensihoidon tuotannon siirtoa pelastuslaitokselle ja yksityisille yrityksille.
Vastauksessaan yhtymä toteaa mm.
- Yhtymässä on tehty useita ensihoidon tuottamiseen liittyviä ulkopuolisia selvityksiä.
- Selvityksissä on pidetty välttämättömänä kehittää ensihoitoa osana yhtymän päivystyspalveluiden kokonaisuutta.
- KPMG totesi, että poikkeusluvan mukainen työaikamalli ja yhtymän normaali työaikamalli eroavat käytetyn vuosittaisen henkilötyövuosien osalta, mutta koska yhteen henkilötyövuoteen sitoutuu eri määrä kustannuksia, ei kunnallisten toimijoiden yksikkökustannuksissa ole oleellista eroa. Sairaanhoitopiirien Kuntaliittoon ensihoidon kustannuksiksi ilmoittamat luvut eivät ole vertailukelpoisia.
- Maakunnan väestön ikääntyminen haastaa terveydenhuollon toimintaa. Osana yhtymän muutosohjelmaa on palvelurakenteeseen tehty muutoksia, joiden vaikutukset alkavat jo näkyä ensihoidon toimintaluvuissa. Ensihoidon tehtävämäärä kääntyi laskuun vuonna 2019 ensimmäistä kertaa. Vuodesta 2018 vuoteen 2020 väheni kaikkien kansalaistehtävien määrä n. 4500 kpl (11 %). Kotona hoidettavien määrä on noussut. Kuljetukset Akuutti24:än vähenivät samana aikana n. 3600 kpl (21 %). Ensihoidon ja muiden kotona annettavien päivystyspalveluiden muutos käänsi Akuutti24- päivystyksen potilasmäärän laskuun vuonna 2019. Siten myös yhtymän vuodeosastojen käyttö väheni.
- Siirtokuljetusten määrä on laskenut huomattavasti. Siirtokuljetusten määrä väheni vuodesta 2016 vuoteen 2020 yli 2200 kpl (44 %).
- Ensihoidon vasteajat yhtymän alueella ovat joko tavoitteiden sisällä tai alle 10 % ylityksin lähes kaikissa tehtävä- ja alueluokissa. Yhtymän vasteajat ovat kansallisessa vertailussa kilpailukykyisiä. Valmiustuntien määrä on kasvanut vuodesta 2020.
- Kiireellinen ensihoito on muuttunut osaksi päivystyspalveluita. Sen erotteleminen omaksi erilliseksi toimintaympäristökseen ei ole sotepalveluiden kokonaisuudessa enää mielekästä.
- Ikääntyneet tarvitsevat paljon päivystyspalveluita, ja heidän sairautensa on usein mielekästä hoitaa kotona kotiin vietävien palveluiden ja kotisairaalan turvin. Potilaan kotona tehtävä, pitkälle viety ja yhä kehittyvä hoidon tarpeen arvio on oleellista nyt ja tulevaisuudessa. Tämä haastaa ensihoitajien työtä muokaten sitä koko ajan enemmän kohti itsenäistä sairaanhoitajan vastaanottoa potilaan luona.
- PHHYKY:n ensihoidossa on kaksi tuottajaa, pelastuslaitos ja yhtymä, jotka toimivat kumppanuusmallilla.
- -
Lahden kaupunginhallituksen esitys on ristiriitainen. Operatiivinen suunnittelu- ja toimintavastuu on yhtymän johdolla ja hallituksella. Kuntajohtajilla ei tähän perustuen ole sellaista asemaa tai roolia, jonka perusteella olisi mahdollista suunnitella PHHYKY:n toimintaa yli operatiivisen johdon tai sen ohittaen.
Kiireellinen ensihoito on muuttunut osaksi päivystyspalveluita. Sen erotteleminen omaksi erilliseksi toimintaympäristökseen ei ole sotepalveluiden kokonaisuudessa enää mielekästä tai tarkoituksenmukaista.