Kunnanhallitus, kokous 22.5.2023

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 131 Valtuustoaloite Kiusaamisen vastainen ohjelma

HOLDno-2022-543

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Kim Strömmer, sivistys- ja hyvinvointijohtaja, kim.strommer@hollola.fi

Perustelut

Kiusaamisen vastaisessa valtuustoaloitteessa ehdotetaan, että Hollolan kuntaan tehtäisiin toimintaohjeet kiusaamistapauksiin sekä koulutettaisiin jokaiselle koululle Resto-ohjaaja. 

Valtuustossa hyväksytyssä strategiassa on hyvinvointipalveluiden strategisissa ohjelmissa ennakoivan hyvinvoinnin hanke, jonka osa-alueina on liikkuminen, ruoka, mieli ja päihteet. Vuoden 2023 suunnitelmana on tehdä kiusaamisen vastainen suunnitelma Hollolaan. Suunnitelman tekemistä varten on perustettu työryhmä. Eteläisen Aluerehtori ja varhaiskasvatuspäällikkö vastaavat työryhmän kokoamisesta. Työryhmään kuluu heidän lisäkseen kehittäjäopettaja, varhaiskasvatuksen asiantuntija, varhaiskasvatuksen erityisopettaja, varhaiskasvatuksen esihenkilö, nuorisotyöntekijä, rehtori ja tuenvastaava. Kyseinen asiakirja olisi toimintaa ohjaava suunnitelma Hollolassa.  

Varhaiskasvatuksen erityisopettajat ja henkilöstöä on koulutettu PIKI – toimintamallista/materiaalin käytöstä. Varhaiskasvatuksen erityisopettajat ovat kouluttaneet henkilöstöä ja huolehtivat yhdessä varhaiskasvatuksen lähiesihenkilöiden kanssa henkilöstön osaamisesta. Yksiköillä on käytössä varhaiskasvatuksen oma yksikkökohtainen kiusaamisen ehkäisyn ja kaveritaitojen suunnitelma, jota käytetään työn tukena ja arvioinnin välineenä. 

 PIKI-toimintamallin avulla tunnistetaan ja ehkäistään kiusaamista kotona ja varhaiskasvatuksen ryhmissä. PIKI vahvistaa lasten vuorovaikutus- ja tunnetaitoja, antaa tukea vanhemmille ja valmiuksia ammattilaisille. Toimintamallin toteutuksen apuna ovat lasten kuvakirja, kasvattajille ja kotiväelle suunnattu yhteinen opas, materiaalipaketti sekä verkkomateriaali. Materiaali tarjoaa taitoja lapselle, tukea vanhemmille ja valmiuksia ammattilaisille. PIKI-toimintamalli perustuu ajatukseen siitä, että pienten lasten kiusaamisessa on kyse puutteista vuorovaikutus- ja itsesäätelytaidoissa. Piki on vain yksi materiaali, lisäksi myös muita materiaaleja käytössä, kuten Fanny sarja ja turvataidot- materiaali. 

Resto-sovittelu perustuu restoratiiviseen lähestymistapaan, jossa on kyse ihmissuhteet, tunteet ja tarpeet huomioon ottavasta konfliktinhallintamenettelystä. Restoratiivinen lähestymistapa korostaa kohtaamiseen, keskusteluun ja yhteistyöhön perustuvaa myönteistä prosessia, jossa pyritään osapuolten välisen ymmärryksen lisääntymiseen. Osapuolia kunnioitetaan oman konfliktinsa asiantuntijoina ja keskeisenä ajatuksena on tapahtuneen teon palauttaminen asianosaisille siten, että he voivat itse olla aktiivisia osallisia asiansa ratkaisussa. Toiminnan tavoitteena on eheyttää rikkoutunut ihmissuhde niin, että mieltäpahoittanut tilanne ei enää toistu. Yhdessä sovittua käytöksen muutosta tuetaan ja sopimuksen pitämistä seurataan. 

Aikuisjohtoisen sovittelun osapuolina voivat olla oppilaat tai oppilas ja henkilökunnan jäsen.  Henkilökunnan asiantunteva tilannekohtainen arviointi tarkoituksenmukaisesta menettelystä ohjaa tapauksen käsittelyä. Syventävän RESTO-koulutuksen käyneet henkilökunnan jäsenet toimivat sovittelijatehtävän lisäksi koulunsa sovittelutyön asiantuntijoina yhdessä vertaissovittelijoiden ja Verso-toimintaa ohjaavien aikuisten kanssa. Salpakankaan koululla on jo 10 Resto-koulutettua.  Verso-toimintaa on kaikilla kouluilla. Resto-asiantuntijuutta tarjotaan kaikkien koulujen käyttöön tälläkin hetkellä. Koulukohtainen suunnitelmien  tueksi valmistellaan kuntakohtaista kiusaamisen vastaista-suunnitelmaa. 

Kansallinen koulutuksen arviointikeskus Karvi toteutti kiusaamisen vastaisten menetelmien arvioinnin, jonka tulokset julkaistiin elokuussa 2022. Arviointi oli osa OKM:n toimenpideohjelmaa kiusaamisen, väkivallan ja häirinnän ehkäisemiseksi. Arvioinnissa ei laitettu eri menetelmiä paremmuusjärjestykseen, vaan todettiin yhden tai useamman kiusaamisen vastaisen menetelmän käytön jäsentävän ja edistävän koulujen kiusaamisen vastaista työtä.  

Ehdotus

Esittelijä

Kim Strömmer, sivistys- ja hyvinvointijohtaja, kim.strommer@hollola.fi

Sivistys- ja hyvinvointivaliokunta päättää antaa valtuustoaloitteeseen yllä esitetyn vastauksen. Kunnassa on valmisteilla koko kunnan kiusaamisen vastainen suunnitelma ja Resto-ohjaajia pystyään jo hyödyntämään kaikilla kouluilla.

Sivistys- ja hyvinvointivaliokunta toteaa aloitteen loppunkäsitellyksi ja lähettää aloitteen kunnanhallitukselle ja edelleen valtuustolle tiedoksi.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin. 

Valmistelija

  • Kim Strömmer, sivistys- ja hyvinvointijohtaja, kim.strommer@hollola.fi

Perustelut

Kiusaamisen vastaisessa valtuustoaloitteessa ehdotetaan, että Hollolan kuntaan tehtäisiin toimintaohjeet kiusaamistapauksiin sekä koulutettaisiin jokaiselle koululle Resto-ohjaaja. 

Valtuustossa hyväksytyssä strategiassa on hyvinvointipalveluiden strategisissa ohjelmissa ennakoivan hyvinvoinnin hanke, jonka osa-alueina on liikkuminen, ruoka, mieli ja päihteet. Vuoden 2023 suunnitelmana on tehdä kiusaamisen vastainen suunnitelma Hollolaan. Suunnitelman tekemistä varten on perustettu työryhmä. Eteläisen Aluerehtori ja varhaiskasvatuspäällikkö vastaavat työryhmän kokoamisesta. Työryhmään kuluu heidän lisäkseen kehittäjäopettaja, varhaiskasvatuksen asiantuntija, varhaiskasvatuksen erityisopettaja, varhaiskasvatuksen esihenkilö, nuorisotyöntekijä, rehtori ja tuenvastaava. Kyseinen asiakirja olisi toimintaa ohjaava suunnitelma Hollolassa.  

Varhaiskasvatuksen erityisopettajat ja henkilöstöä on koulutettu PIKI – toimintamallista/materiaalin käytöstä. Varhaiskasvatuksen erityisopettajat ovat kouluttaneet henkilöstöä ja huolehtivat yhdessä varhaiskasvatuksen lähiesihenkilöiden kanssa henkilöstön osaamisesta. Yksiköillä on käytössä varhaiskasvatuksen oma yksikkökohtainen kiusaamisen ehkäisyn ja kaveritaitojen suunnitelma, jota käytetään työn tukena ja arvioinnin välineenä. 

 PIKI-toimintamallin avulla tunnistetaan ja ehkäistään kiusaamista kotona ja varhaiskasvatuksen ryhmissä. PIKI vahvistaa lasten vuorovaikutus- ja tunnetaitoja, antaa tukea vanhemmille ja valmiuksia ammattilaisille. Toimintamallin toteutuksen apuna ovat lasten kuvakirja, kasvattajille ja kotiväelle suunnattu yhteinen opas, materiaalipaketti sekä verkkomateriaali. Materiaali tarjoaa taitoja lapselle, tukea vanhemmille ja valmiuksia ammattilaisille. PIKI-toimintamalli perustuu ajatukseen siitä, että pienten lasten kiusaamisessa on kyse puutteista vuorovaikutus- ja itsesäätelytaidoissa. Piki on vain yksi materiaali, lisäksi myös muita materiaaleja käytössä, kuten Fanny sarja ja turvataidot- materiaali. 

Resto-sovittelu perustuu restoratiiviseen lähestymistapaan, jossa on kyse ihmissuhteet, tunteet ja tarpeet huomioon ottavasta konfliktinhallintamenettelystä. Restoratiivinen lähestymistapa korostaa kohtaamiseen, keskusteluun ja yhteistyöhön perustuvaa myönteistä prosessia, jossa pyritään osapuolten välisen ymmärryksen lisääntymiseen. Osapuolia kunnioitetaan oman konfliktinsa asiantuntijoina ja keskeisenä ajatuksena on tapahtuneen teon palauttaminen asianosaisille siten, että he voivat itse olla aktiivisia osallisia asiansa ratkaisussa. Toiminnan tavoitteena on eheyttää rikkoutunut ihmissuhde niin, että mieltäpahoittanut tilanne ei enää toistu. Yhdessä sovittua käytöksen muutosta tuetaan ja sopimuksen pitämistä seurataan. 

Aikuisjohtoisen sovittelun osapuolina voivat olla oppilaat tai oppilas ja henkilökunnan jäsen.  Henkilökunnan asiantunteva tilannekohtainen arviointi tarkoituksenmukaisesta menettelystä ohjaa tapauksen käsittelyä. Syventävän RESTO-koulutuksen käyneet henkilökunnan jäsenet toimivat sovittelijatehtävän lisäksi koulunsa sovittelutyön asiantuntijoina yhdessä vertaissovittelijoiden ja Verso-toimintaa ohjaavien aikuisten kanssa. Salpakankaan koululla on jo 10 Resto-koulutettua.  Verso-toimintaa on kaikilla kouluilla. Resto-asiantuntijuutta tarjotaan kaikkien koulujen käyttöön tälläkin hetkellä. Koulukohtainen suunnitelmien  tueksi valmistellaan kuntakohtaista kiusaamisen vastaista-suunnitelmaa. 

Kansallinen koulutuksen arviointikeskus Karvi toteutti kiusaamisen vastaisten menetelmien arvioinnin, jonka tulokset julkaistiin elokuussa 2022. Arviointi oli osa OKM:n toimenpideohjelmaa kiusaamisen, väkivallan ja häirinnän ehkäisemiseksi. Arvioinnissa ei laitettu eri menetelmiä paremmuusjärjestykseen, vaan todettiin yhden tai useamman kiusaamisen vastaisen menetelmän käytön jäsentävän ja edistävän koulujen kiusaamisen vastaista työtä.

Sivistys- ja hyvinvointivaliokunta päätti antaa valtuustoaloitteeseen yllä esitetyn vastauksen. Kunnassa on valmisteilla koko kunnan kiusaamisen vastainen suunnitelma ja Resto-ohjaajia pystyään jo hyödyntämään kaikilla kouluilla.

Ehdotus

Esittelijä

  • Päivi Rahkonen, kunnanjohtaja, paivi.rahkonen@hollola.fi

Kunnanhallitus merkitsee aloitteen vastauksen tiedoksi. Vastaus aloitteeseen viedään valtuustolle tiedoksi, osana valtuustolle annettavaa aloitekoostetta.

Päätös

Merkittiin tiedoksi, päätösehdotuksen mukaisesti.

Tiedoksi

Asianosaiset

Muutoksenhaku

Oikaisuvaatimusta tai kunnallisvalitusta ei saa tehdä päätöksestä, joka koskee:

  • vain valmistelua tai täytäntöönpanoa (KuntaL 136 §)
  • virka- tai työehtosopimuksen tulkintaa tai soveltamista ja viranhaltija on jäsenenä viranhaltijayhdistyksessä, jolla on oikeus panna asia vireille työtuomioistuimessa (KVhl 50 § 2 mom.)
  • etuosto-oikeuden käyttämättä jättämistä (EtuostoL 22 §)
  • oppilaan arviointia (Perusopetuslaki 22 ja 42 c §).

Riita-asia käsitellään käräjäoikeudessa.